Kawasaki ZX-10 1988 inhandlad & körkortet är på G!

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det här är ju lite otäckt. När jag läste i början av tråden tänkte jag; inte fan fanns ZX10 år 1988? Gick in på Google bilder för att kolla att jag faktiskt hade rätt och fick en mindre chock. 1988 körde jag enduro och var totalt ointresserad av gathojar. Vad är det första jag får se: En bild på min dåvarandes grannes mc:

Kawasaki-ZX10-1988.jpg

Och dom lever tydligen fortfarande :)
 

reload

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
1988, Kawasaki ZX-10
Grattis.
Det är en underbar maskin. Hade en röd/vit 88 i tretton år. Snygg att se på, schysst även när det svänger, dåtidens supertourer som står sig bra ännu. Med fulleffekt (137hk med större trottellock) drog motorn som en turbin från 3000 till rött, ca 270km/h på 6an. Vad vikten beträffar så skall du jämföra med liknande hojar (zzr) och inte nya zx-10r, då framstår den inte som tung. Lite förlegad dimension på bakhjul/däck, men det finns lite ostar att tillgå i 18tum.
Min gick tyvärr till de sälla markerna ihop med en älgkalv och jag fick ett halvår rehab med trasig rygg.
Har dock lite prylar kvar till den, Krauserväskor och en bromspedal!? mm. Kör lugnt.

Jag håller med dig till fullo! Älskar min hoj! Den är riktigt pigg och rapp men känns ändå som en välldigt bra första hoj då den är välldigt "snäll" och inte så oberäknelig i sin ändå rätt brutala motor :))
Som du skrev så är det ju helt underbart att utnyttja vridmomentet redan vid 3000, välja en go kurvig 70 väg och pendla mellan 4an och 5an :Bugar
Jag väljer alltid att ta det extra lugnt i kurvor pga att det sitter ganska hårda däck på den, förra ägaren var inte så kräsen om man säger så :/ Vad är det för ostar i 18:tum du menar då? :D

Tråkig historia det där med olyckan, sitter du på ny hoj nu eller?

Det är möjligtvis inte så att högra burken klarade sig? Det är nämligen ett hål i min som gör att motorn går ojämt på lägre varv, störigt är det.

Grattis till körkortet! Och som sagt ovan, kör försiktigt!

Tänk på att det gäller att vara egoistisk i trafiken, håll uppsikt på både dig själv och andra, ingen annan bryr sig om dig som tvåhjulsåkare (talar av erfarenhet).

Tycker dessutom du gjort ett klockrent val av förstahoj, en "dåtidens muskelhoj" visar att du har huvudet på skaft. Dessutom kan det vara skönt att byta upp sig sen :) !

Tackar tackar! :)
Ja det uppstår ju situationer flera gånger per gång som man kör där folk inte ser mig komma men hittils så känner jag att ja alltid har legat steget före dom och har goda marginaler. Så det hade jag tänkt fortsätta med ;)

Jag är som sagt riktigt nöjd med min hoj och den rör ju på sig riiktigt fint med om man vill :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top