Kawasaki ZX-10 1988 inhandlad & körkortet är på G!

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det här är ju lite otäckt. När jag läste i början av tråden tänkte jag; inte fan fanns ZX10 år 1988? Gick in på Google bilder för att kolla att jag faktiskt hade rätt och fick en mindre chock. 1988 körde jag enduro och var totalt ointresserad av gathojar. Vad är det första jag får se: En bild på min dåvarandes grannes mc:

Kawasaki-ZX10-1988.jpg

Och dom lever tydligen fortfarande :)
 

reload

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
1988, Kawasaki ZX-10
Grattis.
Det är en underbar maskin. Hade en röd/vit 88 i tretton år. Snygg att se på, schysst även när det svänger, dåtidens supertourer som står sig bra ännu. Med fulleffekt (137hk med större trottellock) drog motorn som en turbin från 3000 till rött, ca 270km/h på 6an. Vad vikten beträffar så skall du jämföra med liknande hojar (zzr) och inte nya zx-10r, då framstår den inte som tung. Lite förlegad dimension på bakhjul/däck, men det finns lite ostar att tillgå i 18tum.
Min gick tyvärr till de sälla markerna ihop med en älgkalv och jag fick ett halvår rehab med trasig rygg.
Har dock lite prylar kvar till den, Krauserväskor och en bromspedal!? mm. Kör lugnt.

Jag håller med dig till fullo! Älskar min hoj! Den är riktigt pigg och rapp men känns ändå som en välldigt bra första hoj då den är välldigt "snäll" och inte så oberäknelig i sin ändå rätt brutala motor :))
Som du skrev så är det ju helt underbart att utnyttja vridmomentet redan vid 3000, välja en go kurvig 70 väg och pendla mellan 4an och 5an :Bugar
Jag väljer alltid att ta det extra lugnt i kurvor pga att det sitter ganska hårda däck på den, förra ägaren var inte så kräsen om man säger så :/ Vad är det för ostar i 18:tum du menar då? :D

Tråkig historia det där med olyckan, sitter du på ny hoj nu eller?

Det är möjligtvis inte så att högra burken klarade sig? Det är nämligen ett hål i min som gör att motorn går ojämt på lägre varv, störigt är det.

Grattis till körkortet! Och som sagt ovan, kör försiktigt!

Tänk på att det gäller att vara egoistisk i trafiken, håll uppsikt på både dig själv och andra, ingen annan bryr sig om dig som tvåhjulsåkare (talar av erfarenhet).

Tycker dessutom du gjort ett klockrent val av förstahoj, en "dåtidens muskelhoj" visar att du har huvudet på skaft. Dessutom kan det vara skönt att byta upp sig sen :) !

Tackar tackar! :)
Ja det uppstår ju situationer flera gånger per gång som man kör där folk inte ser mig komma men hittils så känner jag att ja alltid har legat steget före dom och har goda marginaler. Så det hade jag tänkt fortsätta med ;)

Jag är som sagt riktigt nöjd med min hoj och den rör ju på sig riiktigt fint med om man vill :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top