Kawasaki ZX-12R tråden

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Smällde med en övergödd fågel igår. Den tog med hela framskärmen.
Har någon en liggandes att sälja? Vet någon om andra modellers framskärmar passar? Även andra märkens skärmar?
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Kolfiber med guldnät finns på länk nedan, ca 1600:- .

http://www.s-racing.se/album.php?c=50



Har tyvärr ingen liggande, men eftersom jag har en spricka i min skärm har jag kollat runt lite. Rena plastskärmar är väl lite billigare, men då vill man väl lacka dem, så då ryker den förtjänsten.
 

Bifogat

  • framsk.jpg
    framsk.jpg
    202.7 KB · Visningar: 116

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Kolfiber med guldnät finns på länk nedan, ca 1600:- .

http://www.s-racing.se/album.php?c=50



Har tyvärr ingen liggande, men eftersom jag har en spricka i min skärm har jag kollat runt lite. Rena plastskärmar är väl lite billigare, men då vill man väl lacka dem, så då ryker den förtjänsten.

Fasen vilken snygg hoj det där va, nämligen MIN... Jag har en orginal skärm till 00 - 01 liggandes, med en gräslig färg på, det gör den extra billig, skicka PM :tummenupp
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Jag har precis averkat 270 härliga mil i ett sjukt varmt Norge och när jag sammarfattar så känner jag att 12an är en helt underbar hoj... den går som ett lok i höga farter/kurvor. Det enda jag skulle vilja ändra på är känsligheten på trotteln vid låga -nära inget- gaspådrag. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. I mitt tycke så är det alldeles för mycket av/på gas. Känns lite orolig och svår propportionerlig i kurvor då man verkligen inte vill att den "stänger av" bara för att man vill sänka gasen lite... aja jag tror ni hajar vad jag menar.:huvet
Känner ni ibland samma sak som jag? Kan man lösa det på nått enkelt sätt? Löser man det med en PC3?

Tacksam för svar...

Det du beskriver är av/på läget för insprutningen som var en pina på tidigare insprutnings hojar och det gäller även för 12:an, vet inte om det blev bätttre på senare årsmodeller, men jag har lärt mig leva med det och har inga problem med min körtil. Vet att man kan komma runt problemet genom att justera "spjäll läges switchen" som sitter på vänster sida, så att den inte känner av att spjällen befinner sig i läge 0, och stänger av insprutningen......tror att det är ett bättre tips, än att höja tomgången......
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Hej på er!

Har precis införskaffat en ZX12:a från 00 och äntligen känns det som att man har hittat hem. Förvånansvärt smidig i böjarna, härlig knuff på höga varv och ett jäkla skönt vrid redan på mitten.

Det här med på/av-känslan i insprutningen som många surrar om, visst är det så även på min. Men man lär sig väl hantera det efter några mil, själv har jag kört snart 100 mil sedan söndag... Men redan nu tycker jag det går bra att hantera. Runt 140 tycker jag man känner det ganska tydligt, och i krypfart förstås, men vem smyger runt med en 12:a.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Jag kör en 01:a, jag tycker inte att av/på problemet är speciellt framträdande. Jag har dock märkt att tomgången på min verkar ligga på 1000-1100 rpm, skall det vara så högt? Kanske föregående ägare har skruvat upp tomgången? Tidigare i tråden har ju nämnts att det är ett av sätten att minska av/på - effekten.

Jag har nu kört ca 150 mil, och det som verkar klart är att däckskontot kan skena om man inte tänker sig för:D . Det var 13 år sedan jag körde FJ1200, så för min del har det gått väldigt lugnt på småvägar, man kan kalla det gravavrostning..... Men det känns bättre för varje tur jag tar. Med den här maskinen lär det dröja innan man klagar på för lite effekt.

Såg förresten att nya V-Max skulle göra låga 10:eek:r på stripen, har för mig att ZX12:an är kapabel att göra 9,5:eek:r...:yoparty :tummenupp
 

Gabor

Guest
Hej på er!

Har precis införskaffat en ZX12:a från 00 och äntligen känns det som att man har hittat hem. Förvånansvärt smidig i böjarna, härlig knuff på höga varv och ett jäkla skönt vrid redan på mitten.

Det här med på/av-känslan i insprutningen som många surrar om, visst är det så även på min. Men man lär sig väl hantera det efter några mil, själv har jag kört snart 100 mil sedan söndag... Men redan nu tycker jag det går bra att hantera. Runt 140 tycker jag man känner det ganska tydligt, och i krypfart förstås, men vem smyger runt med en 12:a.

Har du sänkt gaffeln 2 cm i styrkronorna, bytt till ett 190 bakdäck ?

om inte , prova det ska du se på skillnad i böjarna.

Krypkörning är ca 120-140 med den maskinen.:D
Är den utrustad med annat avgassystem, pcomander osv ?

Lycka till med en härlig hoj.
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Har du sänkt gaffeln 2 cm i styrkronorna, bytt till ett 190 bakdäck ?

om inte , prova det ska du se på skillnad i böjarna.

Krypkörning är ca 120-140 med den maskinen.:D
Är den utrustad med annat avgassystem, pcomander osv ?

Lycka till med en härlig hoj.

Tack!

Jo, 140 är som lite småbarnsligt... 190´s bakdäck har jag redan, 50-profil från början men nu är det nog nere på 45-profil snart så det är dags att byta. Pilot Road 2 fram och bak.

Den är helt original förutom svart ruta och kolfiber-innerskärm. Åsså satte jag in HID Xenon-lampor, ger ett kallare och bättre sken + att det ser ganska coolt ut. :yoparty

Typ http://cgi.ebay.com/ebaymotors/H4-BLUE-KAWASAKI-ZX12R-00-05-XENON-HID-LIGHT-BULBS_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ36476QQihZ015QQitemZ250278984375QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
 

Bifogat

  • RLG_3677_resize.JPG
    RLG_3677_resize.JPG
    62.6 KB · Visningar: 96
  • RLG_3690_resize.JPG
    RLG_3690_resize.JPG
    61.2 KB · Visningar: 97
  • RLG_3692_resize.JPG
    RLG_3692_resize.JPG
    71.1 KB · Visningar: 94
  • RLG_3700_resize.JPG
    RLG_3700_resize.JPG
    61 KB · Visningar: 92

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
gött att flera verka nöjda min sin zx12r. några vibrationer har jag inte känt i min hoj heller å har en 01. å med däck har jag kört med 200 bak (kommer inte ihåg vad för märke) men jag hade inga problem med det fast jag kör förvisso bara landsväg. men en fråga har någon köpt/har ett förhöjt kåpglas, jag har funderat på detta men vet inte om det gör någon större skilland på hur vinden kommer mot kroppen/huvudet. jag är 187 cm lång å kommer aldrig under vinden (även när jag ligger på tanken) vilket kan vara lite jobbigt ibland när man kör motorvägs fart:hihi


Har ett dubbelbubbel på min och visst gör det skillnad med vinden himmla
skönt på längre resor.
187 lång då har du lite problem att se instrumenteringen DB kåpan hjälper dig även med det.

Hej på er!

Har precis införskaffat en ZX12:a från 00 och äntligen känns det som att man har hittat hem. Förvånansvärt smidig i böjarna, härlig knuff på höga varv och ett jäkla skönt vrid redan på mitten.

Det här med på/av-känslan i insprutningen som många surrar om, visst är det så även på min. Men man lär sig väl hantera det efter några mil, själv har jag kört snart 100 mil sedan söndag... Men redan nu tycker jag det går bra att hantera. Runt 140 tycker jag man känner det ganska tydligt, och i krypfart förstås, men vem smyger runt med en 12:a.

Är det Asplinds du köpt?
 
Last edited:

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Sicken hoj man har skaffat! Ju mer man kör desto bättre blir det :D :D

Provade lite acc över krön ikväll, vad lättstyrt det blev med ens....:va

Jag kommer att gråta hela vintern i år.
 

stonefido

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Kawasaki ZX12R 00
Jag har en fråga som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.
På senare tid har det börjat puffa (smälla) när man motorbromsar. Någon tidigare ägare har monterat KN-filter och ett Acrapovics helsystem men ingen Power Comander och vad jag vet inte heller gjort någon mappning efter att detta monterats. Kan det bero på detta eller kan det var något annat?

Stonefido:confused:
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Nån som har en 12a att sälja ?
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej på er alla.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig, funderar på att köpa en 12" från -00 som gått 3900mil. Är det någon jag bör tänka på eller är det en motor som håller länge.
Är det någon dyr servis som väntar vid 4000mil eller är det bara olja/filter typ
Finns det något jag bör kolla extra noga ?

mvh
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Är lite sugen på att göra 2400 m servicen själv. Någon som har erfarenhet av det och kan tipsa om något. Går det? Eller gör man sig själv en otjänst.... Hur har era ventilkontroller varit? Mycket justeringar eller?

//Tobbe
 

Bobban9056

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Luleå
Hoj
2003, Kawasaki ZX-12R
Har till i år bytt till en Kawasaki ZX-12R 2003 och efter 70 mil så är jag över lag mycket nöjd :tummenupp .
En liten detalj som stör mig dock är växellådan, tycker den är allt annat än smidig, den "klonkar" och jag hittar ibland även frilägen mellan växlarna.
På min gamla ZX-10 från 1990 så var också växellådan lite kärv men jämför jag med de Honda motorcyklar som jag provat så är det en helt annan "klick-känsla" när man växlar. Är det fler som upplever växellådan på ZX-12:an som lite osmidig el kan det vara så att den inte är riktigt ok på min? Kawa har ju iaf tidigare haft lite osmidiga växellådor men jag tycker det borde vara åtgärdat till 2003...

Har i helgen monterat ett "EVO Shift STAR kit" från Factory Pro och jäklar vilken skillnad det blev :tummenupp
Efter en första provkörning är det nästan som jag fått en ny växellåda. Ska ut på en lite längre sväng till helgen så då ska den få bekänna färg. Brukar behövas några mil med varierande körning för att bilda sig en korrekt uppfattning. Kan bara hoppas på att jag är lika nöjd då som jag är nu...
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Jahapp, då va man Zx12r ägare då, sicken jävla hoj... :tummenupp

img48cd1cc934f92.jpg
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top