Kawasaki ZX-12R tråden

Bobban9056

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Luleå
Hoj
2003, Kawasaki ZX-12R
Min är lika som din, när man kör "aktivt" :tummenupp är det inga problem, men ska man touringköra :rodnar vill det klonka lite och jag har också lyckats få i friläge på fel ställe....

Skönt att höra att det inte bara är jag som upplever lite osmidig vid vissa tillfällen (touring) :) . Har som sagt nyss köpt den så man vill gärna försäkra sig att allt är som det ska innan garantitiden går ut...
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Känslighet på trottel

Jag har precis averkat 270 härliga mil i ett sjukt varmt Norge och när jag sammarfattar så känner jag att 12an är en helt underbar hoj... den går som ett lok i höga farter/kurvor. Det enda jag skulle vilja ändra på är känsligheten på trotteln vid låga -nära inget- gaspådrag. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. I mitt tycke så är det alldeles för mycket av/på gas. Känns lite orolig och svår propportionerlig i kurvor då man verkligen inte vill att den "stänger av" bara för att man vill sänka gasen lite... aja jag tror ni hajar vad jag menar.:huvet
Känner ni ibland samma sak som jag? Kan man lösa det på nått enkelt sätt? Löser man det med en PC3?

Tacksam för svar...
 

Sunbike

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ZX12R -01
Jag har precis averkat 270 härliga mil i ett sjukt varmt Norge och när jag sammarfattar så känner jag att 12an är en helt underbar hoj... den går som ett lok i höga farter/kurvor. Det enda jag skulle vilja ändra på är känsligheten på trotteln vid låga -nära inget- gaspådrag. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. I mitt tycke så är det alldeles för mycket av/på gas. Känns lite orolig och svår propportionerlig i kurvor då man verkligen inte vill att den "stänger av" bara för att man vill sänka gasen lite... aja jag tror ni hajar vad jag menar.:huvet
Känner ni ibland samma sak som jag? Kan man lösa det på nått enkelt sätt? Löser man det med en PC3?

Tacksam för svar...

Håller med dig helt! Sjukt underbar hoj och oerhört "allround" trots sitt sportiga utseende.

Håller även med dig ang. gasrullekänsligheten...
Kanske ngn som har ett bra tips om hur man kan få det lite mjukare...
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Hej
Jag har funderat på att köpa en ZX12R, är det någon som har koll på vad helförsäkring kan kosta i Stockholmsområdet
 

BoMMeN

Hoj är skoj
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki ZX-12R
Bromsskiva vind på min hoj =(
Någon som har någon beg. bromsskiva liggandes? Sen så ligger bromsarna på båda sidor. Går det att lösa med en renoveringssats till bromsoken tro? Har tagit upp och rengjort men det vart inte mycket bättre. Hur varma blir era skivor om ni kör ca 5km utan att använda frambromsarna? Min skeva skiva går knappt att ta i och den andra sidan är hyffsad varm. Kompisens fz6 är iskalla om man inte använder bromsen fram.
Vilka skivor och bromsok passar på en ZX12-R 2000? Passar ZX9-R bromsar tro?

Jag har precis averkat 270 härliga mil i ett sjukt varmt Norge och när jag sammarfattar så känner jag att 12an är en helt underbar hoj... den går som ett lok i höga farter/kurvor. Det enda jag skulle vilja ändra på är känsligheten på trotteln vid låga -nära inget- gaspådrag. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. I mitt tycke så är det alldeles för mycket av/på gas. Känns lite orolig och svår propportionerlig i kurvor då man verkligen inte vill att den "stänger av" bara för att man vill sänka gasen lite... aja jag tror ni hajar vad jag menar.:huvet
Känner ni ibland samma sak som jag? Kan man lösa det på nått enkelt sätt? Löser man det med en PC3?

Tacksam för svar...

Har samma problem med min fast den är bänkad med PC3.
Tror det är själva insprutningen på hojjen som är lite väl rå.
Hittar du någon lösning kan du alltid skriva svaret tack. Skulle vara skönt att kunna släppa gasen någon gång :D
 
Last edited:

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Fredrika
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Bromsskiva vind på min hoj =(
Någon som har någon beg. bromsskiva liggandes? Sen så ligger bromsarna på båda sidor. Går det att lösa med en renoveringssats till bromsoken tro? Har tagit upp och rengjort men det vart inte mycket bättre. Hur varma blir era skivor om ni kör ca 5km utan att använda frambromsarna? Min skeva skiva går knappt att ta i och den andra sidan är hyffsad varm. Kompisens fz6 är iskalla om man inte använder bromsen fram.
Vilka skivor och bromsok passar på en ZX12-R 2000? Passar ZX9-R bromsar tro?



Har samma problem med min fast den är bänkad med PC3.
Tror det är själva insprutningen på hojjen som är lite väl rå.
Hittar du någon lösning kan du alltid skriva svaret tack. Skulle vara skönt att kunna släppa gasen någon gång :D


Har det hänt något med skivan, typ att du har bytt framdäck och lyckats böja skivan?
Min erfarenhet är att det är själva kransen som håller skivan som blir böjd, inte själva skivan. Och då kan men med lite tålamod och en skiftnyckel rikta den. Palla upp hojen så du har framhjulet i luften och sitt framför. Snurra hjulet och se var det tar. Ta sedan skiftnyckeln och sätt den på skivan och böj försiktigt.
Att sen bromsarna ligger på har jag aldrig varit med om på mc så där kan jag nog inte vara till någon hjälp.
Då det gäller ryck vid låga varv så blir fenomenet bara värre med PCIII och bänkning då man oftast ställer den med så hög toppeffekt som möjligt. Du kan prova att mappa om den men risken är då att du tappar på nåt område av varvtalsregistret. Jag provade mig fram på min första tolva och hittade en map som funkade bra på låga varav men då blev den i gengäld mysko på höga varv.
Lycka till!
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Lösning på mitt gasproblem!!!!

Haha idag kom jag på lösningen... Jag hade alldeles för låg tomgång inställd vilket gjorde att den inte fick "stödsoppa" vid gasavdrag. Låg på 1000 varv och höjde den lite, typ 13-1400 varv. Det blev en helt ny hoj!:D Nu är det supersmooth i kurvor och "dör" inte med tokmycket motorbroms till följd. Ut och justera era hojar, den trivs mycket bättre med den inställningen.

-Ibland är det enkelt-

MVH
-Tobbe-
 

BoMMeN

Hoj är skoj
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki ZX-12R
Haha idag kom jag på lösningen... Jag hade alldeles för låg tomgång inställd vilket gjorde att den inte fick "stödsoppa" vid gasavdrag. Låg på 1000 varv och höjde den lite, typ 13-1400 varv. Det blev en helt ny hoj!:D Nu är det supersmooth i kurvor och "dör" inte med tokmycket motorbroms till följd. Ut och justera era hojar, den trivs mycket bättre med den inställningen.

-Ibland är det enkelt-

MVH
-Tobbe-


Tackar och bugar!!!
Ska testa detta efter jag fixat mina bromsar först...
Mvh BoMMeN
 

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
Idag hade jag riktig tur åkte till Statoil för att fylla på luft i däcken för att
sedan möta upp gänget och köra en norrunda med start i U-väsby.
När jag fyllde på framdäcket så märkte jag att ventilen satt löst och kände
då på den med resultatet att muttern som håller ventilen på plats gick i 2
bitar även brickan var trasig.Vid en liten närmre titt så syntes det att muttern
varit trasig en tid så det var bara en tidsfråga innan den skulle rammla av.
Så där stod man.Sagt och gjort bara ringa bror boka ett släp och åka till
Fursten och få hjälp med att byta ventil både fram och bak.Vågade inte ha
kvar den på bakdäcket 12:an är en -01 som gått 4900 mil.Patrik har aldrig
hört talas om att det hänt förrut och inte jag heller.
Jag är bara glad att det hände på macken och inte när jag körde huuua
hemsk tanke.
Så det kan vara värt att se efter era ventiler så att de är OK vet som sagt
inte om det är vanligt eller bara en jäkla otur att min var trasig.
Kom ju fasen hem från Isle of Mann för 2 veckor sedan tänk om det hänt då
när man körde där på de roliga vägarna.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Däck?

Tjena!

Är förhoppningsvis snart en j..ligt glad återfallsknutte, målet är en ZX12:a. Tänkte höra med detta forum vad gäller bakdäcket, jag antar att många kränger på 180-bredd istället för 200?

Jag provkörde en 200-bestyckad ZX idag, men jag var lite för upptagen med glädjeskrik för att notera bakdäckets egenskaper, men det har väl nämnts i detta forum att 180-bredd ger kvickare kurvtagning?

Vilka fabrikat rekommenderas?

Som sagt, hoppas äga en ZX12:a innan helgen och semestern börjar, misstänker att jag behöver byta bakdäck ganska snart...:D

//Johan
 

CBR1100XX

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Örebro
Hoj
Zx-12R 2006
Vibrationer

Tjena.
Som alla vet så är ju 12:an helt underbar på alla sätt och vis. Däremot så måste jag faktiskt erkänna att den ger lite väl bra vibrationer i händerna. Någon som har nått tips på hur man motverkar det?
(Jag kör en 01 och använder nästan bara tunna handskar.)

Rock on!!!!:yoparty
 

Snowstormer

Snowstormer
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Skövde
Hoj
Hayabusa GSX-1300R -05
Tjena.
Som alla vet så är ju 12:an helt underbar på alla sätt och vis. Däremot så måste jag faktiskt erkänna att den ger lite väl bra vibrationer i händerna. Någon som har nått tips på hur man motverkar det?
(Jag kör en 01 och använder nästan bara tunna handskar.)

Rock on!!!!:yoparty

Knepigt själv har jag inte en enda vibration i mina händer när jag är ute och kör dock kör jag en -00. Går inte att ljustera vibrationerna med fram och bakre dämpare? Dock har jag kännt att den är lite stötig men beror mest på dåligt väglag här i skaraborg.
 

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
Jag kör med 190 michelin pilot power på min och de är jag nöjd med.
Har inte känt av vibrationer i händerna men mera runt sadel och tank
när jag ligger runt 5000 i varv.
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Tjena!

Är förhoppningsvis snart en j..ligt glad återfallsknutte, målet är en ZX12:a. Tänkte höra med detta forum vad gäller bakdäcket, jag antar att många kränger på 180-bredd istället för 200?

Jag provkörde en 200-bestyckad ZX idag, men jag var lite för upptagen med glädjeskrik för att notera bakdäckets egenskaper, men det har väl nämnts i detta forum att 180-bredd ger kvickare kurvtagning?

Vilka fabrikat rekommenderas?

Som sagt, hoppas äga en ZX12:a innan helgen och semestern börjar, misstänker att jag behöver byta bakdäck ganska snart...:D

//Johan


Tycker ett michelin pilot road 2 eller ett Metzeler roadtec z6 passar väldigt bra på en 12:a. De håller lite längre utan att vara stenhårda. Båda går under segmentet sporttouring däck.
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Tycker ett michelin pilot road 2 eller ett Metzeler roadtec z6 passar väldigt bra på en 12:a. De håller lite längre utan att vara stenhårda. Båda går under segmentet sporttouring däck.

Håller verkligen med! Åkte på Pilot Power som tog slut direkt jämfört med road 2. Räcker med grepp för vanlig aktiv landsvägsåkning. Kör också med 190 bak. Inte 180!
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Så är man officiellt återfallsknutte! Igår kväll införskaffades en 2001 ZX12R :D

Försäkringen var väl smolket i bägaren, men vafan, pengar på banken gör ingen glad.

Frugan går runt och är lite småsur, skall försöka få med henne ut ikväll och avliva lite insekter.

Satt en Yoshimura slip-on på, herrej.vlar vilket gôtt ljud! Verkar inte vara alltför högt ljud ändå, jag såg inga skenande kor i backspeglarna när jag körde hem.

Tack för tipsen om däck, på min sitter Michelin 200, har inte kollat om det är ct2, men det lär väl visa sig....
 

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Ort
landet
Hoj
2001 kawazaki zx12r
gött att flera verka nöjda min sin zx12r. några vibrationer har jag inte känt i min hoj heller å har en 01. å med däck har jag kört med 200 bak (kommer inte ihåg vad för märke) men jag hade inga problem med det fast jag kör förvisso bara landsväg. men en fråga har någon köpt/har ett förhöjt kåpglas, jag har funderat på detta men vet inte om det gör någon större skilland på hur vinden kommer mot kroppen/huvudet. jag är 187 cm lång å kommer aldrig under vinden (även när jag ligger på tanken) vilket kan vara lite jobbigt ibland när man kör motorvägs fart:hihi
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Sålde min idag till en lycklig kawa ägare. Hoppas den är ute o rullar på gatorna snart igen :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top