kawasaki ZX9R

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
Hejsan!

Jag har några frågor till folk som kör denna modell 98 eller nyare. Jag har läst lite på gamla inlägg om denna hoj och inte riktigt hittat det jag letar efter. Eftersom jag snart skall ta mc-kort och köpa hoj tänkte jag att lite frågor kan inte skada?

Några av sakerna jag skulle vilja ha lite tips med är följande:

Olika service intervaller, vid vilka mil och vad som brukar göras då på en sådan hoj? Lite ca priser på dessa servisar och kostnader för diverse slitage delar så som drivpaket, ventiljusteringar osv?

Finns det några modellrelaterade fel för ZX9r eller är det som vilken annan hoj i samma klass?

En lite mer fördjupad fråga som de som kör denna modell kan svara på, hur känns denna motorcykel att köra? Både i lugnt tempo och vid lite mer inspirerande körning? Hur känns den vid högre hastigheter och hur är det med väghållningen?

Vad väger en sån motorcykel och vilken effekt har den? Skriv gärna lite prestandasiffror. Hade också tyckt att det vore kul att veta hur långa växlarna är tex 1an 90 osv om det inte är för mkt begärt? Mätarfart går bra behöver inte vara i "verklig fart"

Sen skriv gärna alla erfarenheter ni har och kanske lite längre inlägg och inte bara att detta är en fet hoj utan lite mer ingående.

Sen lite teknik hade varit intressant också, vad det är för motor och växellåda? Konstruktion, vad man kan förbättra på den med olika trim och vad det ger i effekt eller prestanda?

Hoppsa på många svar!

M V H

Tamás T
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
Första tippset hade väl varit att inte köpa en, utan börja med en lite "snällare" hoj som förstabåge......
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ojoj, många frågor blev det.

Service: Intervall på 600 mil. Stor service var 1200:ade mil, om jag inte minns fel. Liten är väl typ olja, filter, stift och sånt medan 'stor' är just stor.. Ventiljustering och andra hemskheter. Angående ventiljustering så är det undershimsade ventiler och meken jag servade hos räknade på 8 arbetsimmar. Dyrt blir det.

Angående körningen så är det nog få hojar som är bättre allround. Kanonbekväm och går att köra sportigt på kurviga vägar med. Det är inte bäst på något men rätt bra på mycket. Stabil vid högre hastigheter.

143 kusar på min (1998) och väger enligt pappret en tjänstevikt på 210 kg.

Varför funderar du ens på trim när du inte ens har körkort? Jag garanterar att ALLA moderna, lite sportiga hojar, har kraft nog för att få dig att bajsa i byxorna. Köp nåt annat är du snäll.. Om inte annat för min premies skull.

:corn
 

GiXxaH

The Flying Finn
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Hemma
Hoj
Gsxr 1000 koppar
Jag kan svara hur jag tycker att dom e att köra: Dom jag gämför med är R1 cbr 929 och gsxr 750-00. Den känns tyngre och äldre i chassit än dom övriga hojarna sen är det fugge vilket bidrar till ganska oprecis gassvar enligt mig men ack så trevligt ljud när man har slipon :yoparty
Den är bred över tanken vilket jag tycker känns klumpit men över det hela en kanon hoj som andra om man kan få den för billig peng :tummenupp
 

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
Jag undrar inte över trim för att det är det första jag skall göra utan för ren information. Sen så bara för man är 21 betyder inte att det första jag vill göra är att köra ihjäl mig. kanske det är en stark hoj till att börja med men allting är relativt eller hur? Bara för att man har en snabb mc behör inte betyda att man tänker utnyttja den fullt ut till början utan gradvis efter hand ju mer rutin man får och prova sig fram. Alla som är 21 är inte självmordsbenägna eller respektlösa i trafiken i alla fall jag känner mig inte som en ansvarslös förare. Jag skrev inlägget för att få lite bra info och inte för att verka cool eller något sånt för att man väljer en "stark" hoj. Hoppas ingen tog åt sig men det känndes lite som om folk ser ner på en bara för att man är ung inte skulle kunna köra en stark mc på ett respektfullt och vettigt sett?

Tamás T
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tamás T skrev:
Hoppas ingen tog åt sig men det känndes lite som om folk ser ner på en bara för att man är ung inte skulle kunna köra en stark mc på ett respektfullt och vettigt sett?

Tamás T

Jag har kört hoj sen jag var 21 och jag har aldrig kört vettigt, det är bara en enda i samma ålder som har kört som folk som jag känner, och han körde bara en sommar. Men en ZX9 är bra, jag har en 98 själv. Köp.
 

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Tamás T jag har(hade?) kanske samma självuppfattning som dig om hur jag är som förare. Har kört mc en halv sommar nu och måste nog säga att jag är glad att jag inte haft 143hk å leka med, och inte 210 kg å behöva balansera. Som nybörjare gör man misstag, det är oundvikligt. Då är det trevligt att ha en lite mera "förlåtande" mc än en värstinghoj. Oavsätt hojval så skulle jag rekomendera att du tar dig lite tid till att träna bromsning och sånt med din hoj på ngn avskilld platts innan du ger dig ut i trafiken så att du känner din hoj riktigt bra om något händer. Att köra mc är bland det roligaste som finns, så..
Lycka till med mc-kortet!
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
Ne, du har helt rätt, när man e ung innehar man inte alls dom tankebanorna som krävs för att överleva på en 9:a. Det e egentligen svårt att säga att man gör det efter 7 års körande, men självbevarelsedriften börjar ta över....

Själv började jag med en DR600 utmärkt hoj med låg premie, och den kan ge dig allt du klarar o lite till.....

Bor du i Malmö så kan du dessutom räkna med en premie dyrare än hojen på en zx....

PS detdär med att "betyder inte att man tänker utnytja det" kan du glömma, det gååår bara inte. (varför skulle du då ha hela effekten till det höga priset om du inte tänker gasa med dom)
 
Last edited:

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
Tack Najde!

Det är helt klart att övning ger färdighet och träna kommer jag säkert att göra mkt, tränade också mkt när jag hade skaffat B kort på hur bilen reagerar på olika manövrar osv så att man inte får en överraskning när man är ute och kör. Man skall helt enkelt tänka när man kör(samma sak gäller snabba bilar) man kan krocka i 50 km/h och dö. Jag vill bara kunna njuta av att man äger en mc och kan gå ut och köra lite och njuta av sommaren om det blir någon i år. Att sätta hastighetsrekord är inte vad jag är ute efter även om det säkert går att köra riktigt fort så är det inte det jag vill göra i första hand. Men känslan av att effekten finns är skönnt at veta med, men det betyder inte att man utnyttjar det till fullo varje gång man är ute och kör. Lagliga hastigheter räcker gott och väl för mig att köra i i början.

Tamás T
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tamás T skrev:
Lagliga hastigheter räcker gott och väl för mig att köra i i början.

Tamás T

Det där är skitsnack det kommer du märka sen :hihi Men ZX9 har inga speciella fel förutom täta serviceintervaller, men kontrollerar du ventilspelet själv och lämnar in den när det behövs så blir det nog inte så farligt. Effekt och väghållning finns så det räcker,oroa dig inte.
 

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Tamás T skrev:
Tack Najde!

...men det betyder inte att man utnyttjar det till fullo varje gång man är ute och kör. Lagliga hastigheter räcker gott och väl för mig att köra i i början.

Tamás T

:7peta Du vet inte hur svårt det kan vara att låta bli när man väl :squid
Om det sen spelar ngn roll om man då har en zx9r eller någe klenare vet jag inte riktigt, men det kan nog vara en nacdel :(

Edit: måste tilläga att det är en välldans trevligt mc som du går och funderar på att köpa, iaf utseenemässigt snyggast :tummenupp
 
Last edited:

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
En sak jag ville tillägga är att jag har inte bestämt mig för en zx9r utan vill få så mkt info så möjligt. Kanske blir något helt annat men jag har alltid tyckt att ninjorna har varit riktigt coola men körerfarenhet av en sån är 0 det är därför jag vill veta så mkt av denna modell av er som har erfarenheter av dem. Den ända riktiga mc upplevelsen var när jag fick åka med bak på en honda cbr 600F med HRC kitt för en hel del pengar tror det var en 98 eller 99. Det var det absolut värsta jag varit med om, men klart att sitta bak med en person man inte känner gör ju inte saken bättre men helt klart så va det en häftig upplevelse när man såg mätaren på 250 km/h kanske 220 verklig fart men det kändes ändå. Ände sedan dess har jag bestämt att jag skulle skaffa hoj när jag får råd till det. Detta var för ca 6 år sedan nere i oljehamnen i malmö.

Tamás T
 

patrick_set

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Götet
Hoj
Husaberg FS 650 e -06
Tjena,

Själv hadde jag en -01 a, var så nöjd man kan vara med en hoj sportig så det räcker å blir över om du inte heter rossi.... Kanon bekväm att åka längre sträckor på också. Min fick jag upp i 300 km/h exakt på mätaren, man kan väl slå av ca 30 km/h så får du väll ungefärlig riktig fart....

En kanon hoj bara att köpa satsa på en -00 eller nyare så får du faceliften....

Vill du ha riktigt roligt till bra pris o bra premier så glöm allt vad rr hojar är å köp en :

:tummenupp :tummenupp HUSABERG :Bugar :Bugar
 

wol

Nu jävlar ska det hjulas
Gick med
26 Nov 2003
Ort
Gislaved
Hoj
RC30-89 Husaberg400fe-01
Zx9r

Har en -00a tjänstevikt 195kg/106kw mycket rolig hoj
ända problemet vid acktiv körning är att fotpinnarna tar i
tidigt men allt är relatift service var 6k/km enligt boken
var annan STOR
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
jag köpte min första "stora" landsvägshoj i sommras... Svor att jag alltid skulle köra lugnt (har inte råd med böter/vurpa/högre försäkring). Köpte t.o.m. en twin eftersom jag inbillat mig att jag skulle köra lugnare då. Det tog max 1 vecka innan de tankarna hade försvunnit!
Jag kör förvisso lugnare än de flesta från SH som jag kört med, men knappast lagligt eller ens "säkert". Sitter nu och planerar inför att köra en del bana nästa år ;) (det här forumet gör inte saken bättre heller :) )

Det är skoj att köra hoj, och det blir ännu roligare destu "bättre" den är! Men gränserna snabbt framåt... :brinnerup :hihi
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Tamás T skrev:
Hejsan!

Jag har några frågor till folk som kör denna modell 98 eller nyare. Jag har läst lite på gamla inlägg om denna hoj och inte riktigt hittat det jag letar efter. Eftersom jag snart skall ta mc-kort och köpa hoj tänkte jag att lite frågor kan inte skada?

Några av sakerna jag skulle vilja ha lite tips med är följande:

Olika service intervaller, vid vilka mil och vad som brukar göras då på en sådan hoj? Lite ca priser på dessa servisar och kostnader för diverse slitage delar så som drivpaket, ventiljusteringar osv?

Finns det några modellrelaterade fel för ZX9r eller är det som vilken annan hoj i samma klass?

En lite mer fördjupad fråga som de som kör denna modell kan svara på, hur känns denna motorcykel att köra? Både i lugnt tempo och vid lite mer inspirerande körning? Hur känns den vid högre hastigheter och hur är det med väghållningen?

Vad väger en sån motorcykel och vilken effekt har den? Skriv gärna lite prestandasiffror. Hade också tyckt att det vore kul att veta hur långa växlarna är tex 1an 90 osv om det inte är för mkt begärt? Mätarfart går bra behöver inte vara i "verklig fart"

Sen skriv gärna alla erfarenheter ni har och kanske lite längre inlägg och inte bara att detta är en fet hoj utan lite mer ingående.

Sen lite teknik hade varit intressant också, vad det är för motor och växellåda? Konstruktion, vad man kan förbättra på den med olika trim och vad det ger i effekt eller prestanda?

Hoppsa på många svar!

M V H

Tamás T

tjena!

Finns inga modellrelaterade fel vad jag vet, har haft min hoj i 4 år o rastat den både på bana o på semester i Italien, båda funkar kanon att använda hojen till, skjutsa funkar bra med.

Serviceintervallerna är var 600:de mil, kostar runt 1500:- ventiljustering var 1200:de (kollen alltså, inte säkert att det måste justeras) Trim finns i överflöd som till vilken annan sporthoj som helst, brukar räcka långt att slänga på ett helsystem o filter, kanske bestycka om den om det behövs sedan köras i bänk "klart"

PÅ motorväg har min mätare stått på 295 km/t vilket kanske motsvarar 275 verklig fart men det är ointressant för det är på kurvig väg som ninjan kommer till sin rätt, ska du åka bana finns både bättre o sämre hojar!

Det är inte den optimalaste nybörjarhojen, kan vara lika förädisk som vilken retta som helst men vet du var dina begränsningar går så skänker den dej många härliga mil!
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Min zx9a är min 1:a hoj och jag var 22 när jag köpte den... tänkte precis så i början att "jag kör minsan lungt och har förståndet med mig" jojo, efter 2-3 veckor när man började vänja sig vid fanskapet så började det gasas ganska friskt... Det tråkiga är ju att det är inte alltid man själv som är vållande, det får man lära sig när det har varit riktigt nära att smälla nån gång...

Nåja till Moppen, kanon hoj med trevlig körställning... Vissa 98or har lite problem med lådan vad jag hört, men provkör man och allt känns mumma så KÖP! =)
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag håller med dig, man kan köra lungt om man vill. Jag började på en TLR och köpte själv en R1 i höstas och har väll kört några hundra mil under sensommarn/hösten och insett att man faktiskt kan kontrollera sig på en snabb hoj. Bara man tänker med det som finns inne hjälmen.

Man kan utnyttja hojens kraft, fast bara på rätt ställen. där det är lite trafik och bra väg. Sen tar man det lungt inne i stan och där det är mycket trafik eller dålig väg. Ett gott råd som jag kan ge dig är att se lååångt fram på vägen så kommer inget oväntat förhoppningsvis.

Jag tycker att hojåkning går ut på att uppleva naturen på ett annat sätt än var man gör när man sitter i en bil, inte försöka slå några hastighets rekord så fort man får en chans.

/Fredrik
 

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
Det är exakt det jag menar. Så länge man kör efter sina egna gränser och inte tar en massa onödiga risker skall det nog gå bra även med en effekt stark hoj. För mig är väl största önskan att kunna köra i mitt eget tempo ute i varierande landskap och som Fighter skrev uppleva naturen. Måste vara en härlig känsla att kunna glida runt kurvorna ute på landet eller liknande en varm solig sommar dag. Angående som någon skrev att hojen kan vara (förrädisk) vad exakt menar ni med det?


Tamás T
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag menar att hojen INTE är förlåtande på nåt sätt vid "aktiv" körning, ingen hoj du bara sätter dej på o ger järnet det första du gör (speciellt inte om det är din första sporthoj)
Det bästa du kan göra är att åka runt till olika firmor och provköra dom hojarna det står emellan o välja nåt "du" känner för att köra!

Lycka till med hojköpet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top