kawasaki ZX9R

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Mina egna åsikter:

en bra hoj för både långturer och bana
Stabil i alla hastigheter
i kugge ner fram = roligare hoj
Min e till salu
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tamás T skrev:
Angående som någon skrev att hojen kan vara (förrädisk) vad exakt menar ni med det?


Tamás T


Jag tror inte att alla klarar av att börja med en effektstark hoj, men jag tror att det finns dom som faktiskt vet sina gränser och kan ta det lugnt även på en ZX9R.

Ett klassiskt nybörjarfel är till exempel att ladda på som f*n på alla rakor och sen upptäcka att "kurvan där framme var visst lite skarpare än jag trodde" men inte våga lägga ner cykeln tillräckligt för att klara kurvan. Jag var nära själv ett par gånger med min RD 350 med 55-60 hk, och med en Ninja kan du ju uppnå bra mycket högre hastighet på rakorna vilket kan straffa sig när det svänger oväntat mycket. Bara ett exempel på när en effektstark hoj kan vara en vara "farlig" för nybörjare.

Att hojen i sig skulle vara förrädisk kan jag inte tänka mig. I så fall är det snarare föraren som är det. :3freak
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
Bifogar lite info klippt från ett gammal test i Bike!


Har själv haft 2st ZX-9R både den gamla (95) och nu den nyare (98) och jag har varit kanonnöjd med bägge! Modellen som kom 98 är ett rejält uppsnäpp från den gamla tunga ZX9an. Ska väga 183kg torr enligt uppgift och ha 143hk!
 

Bifogat

  • zx9r98-.jpg
    zx9r98-.jpg
    97.8 KB · Visningar: 504

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Kawas egen verkstadmanual kostar ca 450:-, där har du allt du begöver för att serva och meka hojen själv. Vill du ha mer pulver köp ett helsystem(ge faan i dynojer och ställ upp orginalfuggarna istället), porta toppen skaffa ett 998cc kolvkit i den ordningen. Ska du borra så är 98-99 att fördedra då 00- har nicasimcyllinder. Eller kanske ett turbokit håller på med en gigg för zx9r så hojta om du vill ha ett billigt turbokit.
 

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Jag började med en Fireblade -97 och har sen dess haft R1, GSXR1000 och CBR954 m.fl så jag tycker gott man kan börja med en sk värstinghoj utan problem. Tror nog man kan köra ihjäl sig lika bra på alla typer av hojar. Det är väl knappast hojens fel att en olycka händer som vissa verkar göra gällande.

Sen åter till ämnet ZX9r är ju en touringhoj jämfört med R1 så är det det du är ute efter är det en bra slitstark järnhäst, dock en klumpig sådan.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Lycka till

Lycka till oavsett vilken hoj du väljer!!!

Jag hade nog valt en lättare (kg) hoj. För att den är lättare att hantera om nåt händer. För det gör det. Alla gör missar i början.

Man bör nog ha några hojmil i ryggen innan man köper hoj med 100+ hk.
Problemet är ofta att andra trafikanter (läs bilar) inte uppfattar dig när du kommer runt en krök i 150 blås. :)
Man måste använda huvet på ett annat sätt när man kör hoj.
Ta't lugnt första säsongen så DU fattar hur illa andra trafikanter kör :kocko

Sen har du ju premien på en r-hoj. Kolla med försäkringsbolagen innan du köper hojen. Du kommer bli förvånad många ggr.

Köp en hornet 600, typ, och fräs runt på första säsongen. Har du tröttnat på den kan du köpa en annan (r-hoj tex) säsongen därpå. Det finns alltid hojar att köpa.
Den hojen har bra försäkringspremie, billig i drift etc.
Och så kan du göra första missen i 100 blås i stället för i 200.

För att hålla sig i schack på en r-hoj, utan erfarenhet, det tror inte jag på.

Lycka till i vilket fall
 

UGH

Icke överladdade hojjar suger
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF 1000 -96 Streetfighter, YZ450F -03, YZF 1000 -96 (med kåpor), TL1000R motor med hjul (ram under uppbyggnad) Hillclimb,
Fighter skrev:
Jag håller med dig, man kan köra lungt om man vill. Jag började på en TLR och köpte själv en R1 i höstas och har väll kört några hundra mil under sensommarn/hösten och insett att man faktiskt kan kontrollera sig på en snabb hoj. Bara man tänker med det som finns inne hjälmen.

Man kan utnyttja hojens kraft, fast bara på rätt ställen. där det är lite trafik och bra väg. Sen tar man det lungt inne i stan och där det är mycket trafik eller dålig väg. Ett gott råd som jag kan ge dig är att se lååångt fram på vägen så kommer inget oväntat förhoppningsvis.

Jag tycker att hojåkning går ut på att uppleva naturen på ett annat sätt än var man gör när man sitter i en bil, inte försöka slå några hastighets rekord så fort man får en chans.

/Fredrik

Ett MYCKET bra förslag. Tack Fighter!
Jag kör själv efter samma tankesätt och det har räddat mig i 16 år på hoj.
Jag kör inte Custom eller någon annan "lugn hoj".

Men tillbaka till frågan, ZX9 är en bra hoj att börja med.
Det är lika bra att inse att skall man köra hoj så köp en med bromsar dimensionerade efter vad hojen klarar.=Sporthoj av något slag.
För efter bara ett litet tag så använder du dig av hojens resurser.

Det enda jag kan bidraga med är att den stora skillnaden på gamla och nya 9:an är att den nya är mycket sportigare och lite nervösare (mycket lättare) den gamla är en mycket skön långfärdshoj i samma klass som Thunderace.
Så är det bana som gäller så är det nya 9:an är det mest landsväg så funkar gamla lika bra (det är väldigt få kurvor där den nya "behövs") sen är den nya mycket roligare att lattja runt på bakhjulet med: :banana

Men hur du än väljer så önskar jag lycka till.

///Ugh

It's not the speed that kills it's the sudden stop.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Plåtniklas skrev:
Ojoj, många frågor blev det.

Service: Intervall på 600 mil. Stor service var 1200:ade mil, om jag inte minns fel. Liten är väl typ olja, filter, stift och sånt medan 'stor' är just stor.. Ventiljustering och andra hemskheter. Angående ventiljustering så är det undershimsade ventiler och meken jag servade hos räknade på 8 arbetsimmar. Dyrt blir det.

Angående körningen så är det nog få hojar som är bättre allround. Kanonbekväm och går att köra sportigt på kurviga vägar med. Det är inte bäst på något men rätt bra på mycket. Stabil vid högre hastigheter.

143 kusar på min (1998) och väger enligt pappret en tjänstevikt på 210 kg.

Varför funderar du ens på trim när du inte ens har körkort? Jag garanterar att ALLA moderna, lite sportiga hojar, har kraft nog för att få dig att bajsa i byxorna. Köp nåt annat är du snäll.. Om inte annat för min premies skull.

:corn

Håller med föregående talare, har du 140 hk plus, så FUNDERA inte ens på trim, det kommer ta år innan du växer in i den, (ofta de som trimmar är sådanna som kört aktivt i många många år) ifrån det, jag har inte vant mig ännu efter en säsong med 147 hk i en gammal hoj, tyckte då min första "tunga" 500 cc med 47 hk att det var effekt så man blev rädd i byxorna...men man vänjer sig med tiden.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Hej!

Har en 99:a som jag är grymt nöjd med! Körde idag för första gången sen oktober. Riktigt sköj!

Oljebyte minst vart 600:e mil. Nån annan sa att ventiljustering var krångligt och därför dyrt. Gjorde ventiljustering å förgasarinställning för inte så länge sedan. Drygt 3000 gick det på så det är ju en del men det gör man ju inte görofta. Många andra grejer är OK att göra själv utan att vara nån större meckar-begåvning!

Lycka till med köpet!

FÖRGÖRAREN :yoparty
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Ballen skrev:
Sen åter till ämnet ZX9r är ju en touringhoj jämfört med R1 så är det det du är ute efter är det en bra slitstark järnhäst, dock en klumpig sådan.
När jag körde med min på Anderstorp så körde jag fortare än många på "värre" hojjar så jag tror nog att det är mycket upp till föraren.
Vissa e givetvis lättare att ratta runt än andra men ZX9an e helt ok även till detta.
Den bästa allroundhoj jag haft.

Där är många filmer på www.radicalriders.net när jag rattar runt med min -98a
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kan bara lägga till att Kawasaki ZX9R fick följande tid på 401 meter: 9,99 (136,8 mp/h)

Klår alltså de flesta sporthojarna 401 meter förutom ZX10:an, R1 04:a, Busan, ZX12:an och Gixxer 1000 02.

källa: http://www.sportrider.com
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Ballen skrev:
Sen åter till ämnet ZX9r är ju en touringhoj jämfört med R1 så är det det du är ute efter är det en bra slitstark järnhäst, dock en klumpig sådan.

Tycker inte det är någon större skillnad, R1an e lite snabbare i styrningen med kawan stitter man bättre på, skillnaden i effekt och vikt är ju löjligt liten(176/183kg och 150/143hk).
 

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Den är säkert snabb rakt fram. Kawa har alltid haft bra krut i motorerna.

Men den är fortf. stor, klumpig och otidsenlig känns 5 år äldre än den är både och titta på och köra .... så tycker jag....
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
Ballen skrev:
Den är säkert snabb rakt fram. Kawa har alltid haft bra krut i motorerna.

Men den är fortf. stor, klumpig och otidsenlig känns 5 år äldre än den är både och titta på och köra .... så tycker jag....

5 år äldre än vad?

Jag gillar ZX9 eftersom den är en grym kombination av räcer och touring i samma hoj! Att den dessutom har det absolut skönaste motorljudet är ett +
 

Kulan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
GSXR1000 -02
Förstår inte riktigt varför folk köper en hoj från ett annat årtusende när man kan få loss en nyare hoj för ungefär samma peng.

Att det inte skulle vara någon skillnad på prestandan i R1 jämfört med kawwan är ren nonsens. Det är ju som dag och natt. Och jag tror även Mr K skulle köra fortare med en Retta än gammelkawwan han hade på anderstorp. (Som sagt det är föraren det hänger på.)

Sen att det är folk från landet köper kawwa är ju en annan sak.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kulan skrev:
Förstår inte riktigt varför folk köper en hoj från ett annat årtusende när man kan få loss en nyare hoj för ungefär samma peng.

Att det inte skulle vara någon skillnad på prestandan i R1 jämfört med kawwan är ren nonsens. Det är ju som dag och natt. Och jag tror även Mr K skulle köra fortare med en Retta än gammelkawwan han hade på anderstorp. (Som sagt det är föraren det hänger på.)

Sen att det är folk från landet köper kawwa är ju en annan sak.

ZX9:an verkar vara rappare om man tittar på tider. Inte många som kommit under 10:an, bara dagens 1000 kubikare som klarar av det.

Då snackar jag om kvartsmilen.
 

Kulan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
GSXR1000 -02
Hahahahaha... tror du på det själv? Har du kört kvartsmilen någongång? Har du sett någon hoj från -98/-99 som gör 402m under 10? (standard) Men även där är det ju upp till föraren.

Sen ska man nog ta fabriksuppgifter med en nypa salt.
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
Kulan skrev:
Förstår inte riktigt varför folk köper en hoj från ett annat årtusende när man kan få loss en nyare hoj för ungefär samma peng.

Att det inte skulle vara någon skillnad på prestandan i R1 jämfört med kawwan är ren nonsens. Det är ju som dag och natt. Och jag tror även Mr K skulle köra fortare med en Retta än gammelkawwan han hade på anderstorp. (Som sagt det är föraren det hänger på.)

Sen att det är folk från landet köper kawwa är ju en annan sak.

Det finns många som inte gillar kawa överhuvudtaget :arsele
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Tamás T skrev:
Hejsan!

Jag har några frågor till folk som kör denna modell 98 eller nyare. Jag har läst lite på gamla inlägg om denna hoj och inte riktigt hittat det jag letar efter. Eftersom jag snart skall ta mc-kort och köpa hoj tänkte jag att lite frågor kan inte skada?

Några av sakerna jag skulle vilja ha lite tips med är följande:

Olika service intervaller, vid vilka mil och vad som brukar göras då på en sådan hoj? Lite ca priser på dessa servisar och kostnader för diverse slitage delar så som drivpaket, ventiljusteringar osv?

Finns det några modellrelaterade fel för ZX9r eller är det som vilken annan hoj i samma klass?

En lite mer fördjupad fråga som de som kör denna modell kan svara på, hur känns denna motorcykel att köra? Både i lugnt tempo och vid lite mer inspirerande körning? Hur känns den vid högre hastigheter och hur är det med väghållningen?

Vad väger en sån motorcykel och vilken effekt har den? Skriv gärna lite prestandasiffror. Hade också tyckt att det vore kul att veta hur långa växlarna är tex 1an 90 osv om det inte är för mkt begärt? Mätarfart går bra behöver inte vara i "verklig fart"

Sen skriv gärna alla erfarenheter ni har och kanske lite längre inlägg och inte bara att detta är en fet hoj utan lite mer ingående.

Sen lite teknik hade varit intressant också, vad det är för motor och växellåda? Konstruktion, vad man kan förbättra på den med olika trim och vad det ger i effekt eller prestanda?

Hoppsa på många svar!

M V H

Tamás T

Service intervall 600 mil, varannan servise är stor.

Jag känner inte till några modellrelaterade fel.

Jag tycker att det är en kanonhoj att köra ! Jag har kört 90 mil på en dag utan att ha ont i kroppen. Hojen är mycket lätthanterd på kurviga vägar där den även är ett stort nöje att köra. Köra lungt har jag däremot inte lyckats med. Bromsarna på min 03a är grymma! Hojen är även bra att köra bana med,
det enda som stör är att fotpinnarna kan skrapa i lite väl tidigt, men det vänjer du dig vid. Den är stabil i hög fart, jag har haft min i 300 på mäteren (motsvarar ca 277 enligt reg beviset) Och då är fortfarande hojen helt stadig.

Jag har monterat ett Akrapovic slipon och KN luftfilter samt justerat hojen i bromsbänk, och det gav i mitt fall 138 hk på bakhjulet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top