kawasaki ZX9R

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Kulan skrev:
Förstår inte riktigt varför folk köper en hoj från ett annat årtusende när man kan få loss en nyare hoj för ungefär samma peng
Asmycket billigare försäkring för samma körupplevelse .........
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Hightuned skrev:
Tycker inte det är någon större skillnad, R1an e lite snabbare i styrningen med kawan stitter man bättre på, skillnaden i effekt och vikt är ju löjligt liten(176/183kg och 150/143hk).

Anser personligen att den effekt/vikt skillnaden märks rätt mycket i verkligheten om man jämför...mer än vad siffrorna visar......har provat en uppborrad zx9r -98 med en massa godis på, den gick betydligt bättre än originalet gör.

Försäkringsdelen är ingen oväsentligt faktor idag tyvärr.
 

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
Jag tackar för alla bra svaren. Det jag tänkte på också eftersom jag inte är riktigt inne på beg marknaden för mc vad skall man betala för en zx9r om vi säger från årsmodell 95 uppåt i fint välskött skick? Om någon kankse kan ge en relistisk prognos på vad man ungefär skall betala? Jag har kollat lite här och där och tycker att priserna kan variera rätt mkt. Sedan om det finns tex diverse småfel som man själv kan fixa vad är rimligt att betala så man inte blir blåst första gången man köper hoj? Kom gärna med lite tips vid köp av en sån hoj hur och vad man skall kolla framför allt?

Tamás T
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Du har inte funderat på en hoj som min?, sakerligen lite enklare at hantera och du får nyare hoj for samma pengar...gillar min helskarpt ( Och ja jag bor på landet )
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
ZX9 98 Är en mycket bra nybörjar hoj!

Varför ? Jo den är lätt 183kg torr, har ett bra bottendrag vilket gör att körningen blir mjukare än tex en 600 vid start och stopp samt stadskörning. Bra körställning, kan användas till längre semestersvängar. ...och pulver så du inte tröttnar när du väl lärt dig köra.

Prestandamässigt jämförbar med r1 98-99, cbr 929. Pga bra utväxling spöar den dessa hojar vid rödljus/strippen. Min hade inga problem med det ialla fall. :tungan

Sedan är det ju en Kawasaki. Det bästa som går att få för pengar.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Kulan skrev:
Förstår inte riktigt varför folk köper en hoj från ett annat årtusende när man kan få loss en nyare hoj för ungefär samma peng.

Att det inte skulle vara någon skillnad på prestandan i R1 jämfört med kawwan är ren nonsens. Det är ju som dag och natt. Och jag tror även Mr K skulle köra fortare med en Retta än gammelkawwan han hade på anderstorp. (Som sagt det är föraren det hänger på.)

Sen att det är folk från landet köper kawwa är ju en annan sak.
Kallar du Göteborg med omnejd för landet??? Var bor du då om ja får fråga?
 

Majoren

Torpedmatros
Gick med
1 Dec 2004
Ort
fgdfg
Hoj
VFR800A 2005
Har kört min ZX9 -99 cirka 700 mil och är kalasnöjd med hojen som sådan.
Den är grymt snabb och stabil i höga farter, ganska lättkörd i min mening.
Det finns vad jag vet inga standardfel på den. Växlarna kan vara krångliga att få i om växelstaget inte är horisontellt (skum grej).
Man kan köra riktigt långa etapper utan att få ont i kroppen, folk som sitter där bak sitter riktigt bra (särskilt :tuttar med smala bakdelar då dom får plats på din sadel och kilas fast mot bakcutsen, då sitter dom på plats och velar inte runt :D)

Minus är väl servicekostnaden och intervallerna :huvet


Första inlägget :banana

red_ninja: Han bor ju i Danmark :nicka
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
TbA skrev:
Prestandamässigt jämförbar med r1 98-99, cbr 929. Pga bra utväxling spöar den dessa hojar vid rödljus/strippen.....
:va
Är det verkligen därför den är snabbare?
Jag trodde det berodde på att den var lite mer "framtung" än de andra?

Ps Seriös fråga Ds
 
Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
R1 wannabe skrev:
:va
Är det verkligen därför den är snabbare?
Jag trodde det berodde på att den var lite mer "framtung" än de andra?

Ps Seriös fråga Ds
Jag tror att det ligger nog lite i ditt resonemang.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
R1 wannabe skrev:
:va
Är det verkligen därför den är snabbare?
Jag trodde det berodde på att den var lite mer "framtung" än de andra?

Ps Seriös fråga Ds

en mycket bra fråga.... den är lite mer framtung än te x rettan men det o i kombination med rätt utväxling o en hyfsad pilot kommer man långt med på strippen!
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
red_ninja skrev:
en mycket bra fråga.... den är lite mer framtung än te x rettan men det o i kombination med rätt utväxling o en hyfsad pilot kommer man långt med på strippen!
Ja, och inte bara på strippen. Framtyngden ska tydligen göra den bättre på att accelerera ut ur kurvorna på bana också....men som sagt, det är vad jag tror....
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
R1 wannabe skrev:
:va
Är det verkligen därför den är snabbare?
Jag trodde det berodde på att den var lite mer "framtung" än de andra?

Ps Seriös fråga Ds

Visst är det som du säger. Fast tvärt om !?! :va
Det är R1 som är ovanligt "framlätt". Därav behovet av styrdämpare på R1 98-99 men inte samma (lika stort) behov på ZX9or. Yamaha försökte/åtgärdade det med längre svingar på de nyare modellerna. Sen har R1 ett bättre vrid som kommer in vid ett lägre varvtal vilket inte underlättar framhjulets kontakt med marken.

Kaworna har 100cc mindre samt högre litereffekt 143/900= 159 hkr vilket (enligt mitt tycke) gör hojen lättare att slira iväg från stillastående utan allt för mycket res (vridmomentet kommer in vid ett högre varvtal). Sedan är utväxlingen mycket bra på de lägre växlarna. Varvet sjunker precis för att hålla hjulet ett par cm ovanför vägbanan mellan 2/3.

En mycket underhållande och rolig hoj.
Samt trygg och lättkörd.
Rekomenderas varmt.
:banana
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
TbA skrev:
Visst är det som du säger. Fast tvärt om !?! :va

Nja, det finns ju flera faktorer som påverkar hur hårt man kan accelerera ut ur en kurva. En av dem är hur mycket gas man kan/behöver lägga på för att uppnå optimal viktfördelning på hojen, oftast ca 60 % bak och 40 % fram tror jag. Då ska man, enligt Kieth Code (A twist of the wrist) ha optimalt grepp, på grund av att bakdäcket har större greppyta än framhjulet. Hojen "trivs" alltså bäst med denna viktfördelning både ur grepp- och stabilitetssynvinkel (gäller sporthojar), och då borde ju en framtung hoj trivas med en något större acceleration.

Detta var bara lite teori som jag har läst mig till, och inget som jag tror mig behärska på något sätt, så rätta mig gärna. :)
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
PacMan skrev:
Nja, det finns ju flera faktorer som påverkar hur hårt man kan accelerera ut ur en kurva...Detta var bara lite teori som jag har läst mig till, och inget som jag tror mig behärska på något sätt, så rätta mig gärna. :)

Säger inte mot dig. Mina åsikter baseras endast på mina upplevelser från dessa hojar. Har man provat dessa hojar så är R1 helt klart "roligast" att leka med. Helt underbar att köra på slangen. Skall man däremot försöka komma iväg snabbt från stillastående så är det inte lika kul. Jag kommer lättare iväg med såväl Kawan som Fajerbladen. Kanske med mer övning så har det blivit bättre men R1 är nervösare (mer kvickstyrd) i styrningen än de andra.
 

FreddaGädda

Guest
Varför funderar du ens på trim när du inte ens har körkort? Jag garanterar att ALLA moderna, lite sportiga hojar, har kraft nog för att få dig att bajsa i byxorna. Köp nåt annat är du snäll.. Om inte annat för min premies skull.

:corn[/QUOTE]

Jag fick en premie på 7000/år i halvförsäkring. En 18-åring i Stockholm
:yoparty
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
nyare R1 har inte längre sving, vad kom det ifrån? är det 04an som menas eller?
Det hela handlar i stor del om R1ans ganska klena dämpare som går ihop vis acceleration och då skjuts vikten bak och framänden lättar.
De moderna hojarna i den här klassen har lätt för att lätta på framhjulet.

Snacket om at lagliga hastigheter räcker i början var kul, vänta tills du har kört en sån där så kommer du märka att det i princip inte går at köra i lagliga hastigheter pga sittställning och motorns villighet.
Kawan har en vettig kåpa med så du kommer snart ligga och blåköra som en dåre, jag garanterar.

De före zx9 före 98 är en helt annan hoj med mycket litet gemensamt med de nyare, de är 35 kilo tyngre bla, de funkar säkert utmärkt att åka på men man ska ha det i åtanke att det inte rör sig om samma modell.
 

jaken

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrbotten
Hoj
Ingen för tillfället..
Vad bör man betala för en zx9r med 3000mil på mätaren?

Är den slut efter 3000mil? Jag har dålig koll på hur länge dom håller ihop.

Årsmodell 98
 

wol

Nu jävlar ska det hjulas
Gick med
26 Nov 2003
Ort
Gislaved
Hoj
RC30-89 Husaberg400fe-01
Zx9r

Jag köppte min vårn -04. Tog kortet en stund senare och har inte
kört hjäl någon eller mig själv än (förutom en höna)
Bänkade nyligen 142.7/101.4 bhk/Nm tycker det är bra
för en -00:a 2900 mil
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
tror runt 50K:- är vad man får pröjsa för en i bra skick... Min 98:a har rullat 3300mil och jag har hafft isär den i molekyler i vinter å putsat och förbättrat lite små saker... Och motornmässigt syns det knappt att den är använd, cylindrarna ser som nya ut... Bra komp osv så det är inga problem, fast det finns ju dom som lyckats dräpa en hojj på 1000Mil... Så man skall nog granska ordentligt innan man slår till...
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
Jag har en zx9r-98 som jag köpte med ca 2900 mil på mätaren.
Nu, ca 13 månader och närmare 1600 mil senare (japp) så kan det väl vara
dags för en kort sammanfattning.

Jag valde hojen av följande skäl:
- Stabiliteten i chassiet, hojen hittar inte på några
hyss på egen hand förutsatt att man kör vettigt. Samtidigt upplever jag
den som lättsvängd. Dock inte lika lätthanterlig som den Fazer 600 jag hade innan.
- Körställningen, jag sitter avslappnat och bekvämt. Dessutom är den uthärdlig i stadstrafik.
- Tvåans växel, vilken jag inbillar mig håller bättre än på r1. Jag har
dock läst om motsatsen också, så jag håller detta öppet för vidare diskussion.

Nackdelen är kontrollintervallet på ventilerna. 1200 mil anser jag är för tätt om
man jämför med många andra motorcykelmodeller.

Största haveriet hittils har varit "kopplingsmekanismen" som gav upp.
Detta kostade i sig ca 1500:- att reparera om jag minns rätt.
Jag fick tipset på verkstaden att ALDRIG köra vidare med trasig "kopplingsmekanism".
Den lilla kulan på kopplingens dragstång kan nämligen ha släppt. Om denna
far runt med motoroljan in i växellådsdreven kan motorn låsa sig. Sker detta under körning så är det upp till var och en att föreställa sig konsekvenserna...
Det måste alltså säkerställas att inga lösa delar finns i motorn innan man kör vidare.

En annan lite klurig sak är att luftintaget är riktat framåt viket gör att detta
agerar lite som en dammsugare och lätt sätter igen luftfiltret. Jag råkade ut för detta i våras, motorn lade av och tände till om vartannat. Jag köpte ett extra filter, vilket också kan återanvändas efter rengöring och insmorning med ny olja. Det är ganska lätt att byta, tändstiften är dock lite knepigare eftersom luftburken sitter i vägen och tändspolarna sitter rakt på stiften,
kan vara svåra att få bort. Se också upp för grus som otroligt nog kan leta sig ned i tändstiftshålen.

Jag är helt klart nöjd med hojen som helhet och tycker att den erbjuder ett
bra förhållande mellan pris och nöje!

***** Nu till moraldelen; Tycker jag att den är en lämplig nybörjarmodell?
Nix! Att köra en sådan här hoj (eller motsvarande) kräver viss insikt om
den egna sårbarheten samt disciplin och körvana.
Den erfarenheten skaffar man sig bäst på svagare
hojar. Det kommer ändå att krävas ett antal byten innan man hittat "sin" modell. Var och en blir ju salig på sin tro, men detta är min åsikt. *****

/Väl mött i sommar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top