Ketchup - jävulens påfund??

EmiliosFantomen

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden men ketchup konsumeras med fördel ur Heinz glasflarra.

Så har det alltid varti och så kommer det att föbli.

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Eller inte hinner laga till den där tomatsåsen utan måste hinna med middag på 7minuter.. OBS! Gillar själv att laga mat :p

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
:D

Du ar da oefterliknerlig!

Ibland kan jag kanna som dig - nar man antingen saknar inspiration, eller ar inne i nat som fasen!
I japan har de ju sana dar gelpasar som de smaller i sig (likt idrottarna).

MEn gud sa andefattigt!
Usch jag tycker synd om dig - eller dina smaklokar - jag kommer hem till dig och lagar lite mat nan dag! :tummenupp
Låter underbart, men det är faktiskt en fysisk omöjlighet att laga mat hos mig. Min lilla lilla lägenhetsgarderob, med sin pytte-pyttelilla kokvrå är skapad så att det enbart går att få plats med en puttekastrull med snabbmakaroner, alternativt en stekpanna. Har man större kastrullsambitioner blir stämningen lätt klaustrofobisk och man måste stå i trapphuset och hacka lök, till stressade grannars förtret när de måste kryssa bland byttor och grönsaker och långkok.

Fördelen med att bo litet är dock att man kan sitta på porslinstronen och steka köttbullar samtidigt. Effektivt, jojo!

/perris

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Låter underbart, men det är faktiskt en fysisk omöjlighet att laga mat hos mig. Min lilla lilla lägenhetsgarderob, med sin pytte-pyttelilla kokvrå är skapad så att det enbart går att få plats med en puttekastrull med snabbmakaroner, alternativt en stekpanna. Har man större kastrullsambitioner blir stämningen lätt klaustrofobisk och man måste stå i trapphuset och hacka lök, till stressade grannars förtret när de måste kryssa bland byttor och grönsaker och långkok.

Fördelen med att bo litet är dock att man kan sitta på porslinstronen och steka köttbullar samtidigt. Effektivt, jojo!

/perris

Mikrovågsugn är lösningen på dina problem!

Ställ in en skål med vatten i mickron, släng i ett par djupfrysta köttbullar, när vattnet kokar vispar du ner potatismospulver med en gaffel.

Tid: ca 4 minuter
Disk: En gaffel och en skål.

Viktigt: Serveras med ketchup!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Prettojävlar som säger att man inte ska ha ketchup till maten kan stoppa en helstekt oxfile dit solen inte skiner.

Det finns många maträtter som blir godare med ketchup, annars skulle inte ketchup sälja så bra.

Men ni kan stå och skvätta virginoil och flingsalt över eran mat och känna er viktiga så tar jag ketchup till min pasta bäst jag vill.
Och kom nu inte med att "du har säkert bara ätit snabbmakaroner", det finns ingen pasta på denna jord som inte mår bra utav lite ketchup.
Om kocken tycker att det är ett slag i ansiktet så får han göra det.
Om han skvätter på ketchupen i köket så slipper han se mig göra det vid bordet.
Annars kan han ju göra en egen röra på socker, salt, tomater och ättika och servera till maten.

Sen att det är jävligt bra till vardagsmat som korv och köttbullar, som inte har så mycket egen smak, det håller jag med om, i synnerhet OM man äter snabbmakaroner till.

Vilket jag gör, ofta.

Du har fel och saknar smak. Ketchup fungerar bara med pomme och lövbiff samt snabbmakaroner och falukorv.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Mmmm - DIN variant.

(Inte min)

Jag skulle ta det som en forolampning om nagon oste pa felix barnketchup pa min mat.

Ta det inte fel nu jag hatar inte DIG personligen ;) men jag HATAR när folk tar det som en förlämpning att man tillsättar ketchup till deras mat. (ja jag har haft den här diskussionen många ggr..och jag kommer ändå använda min jäkla ketchup på maten!) Ketchup förgyller en annars ganska tråkig verklighet!

Något som är jävligt gott är att röra ihop kall-beasås som man köper på plastflaska med ketchup och snabbmakaroner!

Vill man variera kosten lite kan man köra kall aioli varannan dag!

Jag trodde bara det var jag som hade råkat komma på den kombinationen :kär

Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Får man äta ketchyp om man tycker mat är ett nedrans tråkigt påhitt då? Jag önskar att det fanns sådana dära spaciga rymdkakor med neutral smak man bara kunde sätta i sig rumstempererat tre gånger om dan och så kunde man skita i födodrivkraften sen och bara sitta och filosofera med uppblåst kolonkalas i nedre bålen. Eller det finns ju kom jag på; eldorados ravioli. Men då måste man ju ha ketchup. Ren ondska på burk annars. Dessutom drabbas man ju av inåtbuktande bröstkorg, spröd bäckenbotten, grön-lila flytningar, lust att köpa segelbåt och andra myspysiga bristsjudomar. För mig fungerar ketchup som en bra pryl att ha på klibbet jag smäller ihop i kokvrån för att min strupe öht ska få för sig att ta emot djävulskapen jag kokat ihop.

Haha, det är ju på pricken min matfilosofi!
Äter gör man för man måste, avskyr att laga mat.
Alla som tycker ketchup är pest, har ni aldrig ätit korv med bröd??
Eller tycker ni det smakar bättre utan ketchup & senap?

Kan även hålla med Guw, ni som avskyr ketchup behöver ju inte klanka ner på alla andra (bevisligen ganska många) som tycker om ketchup.
Alla har inte ambitionen till att få svart bälte i matlagning!

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Ketchup is tha shit!
I alla former såsom curryketchup, vitlöksketchup m.m.

Hit nummer ett, nyttigt med fisk dessutom: Snabbmackaroner med fiskbullar i en skål med massa ketchup på, helt underbart!

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Precis som Sushi severas med soja ,wasabi och inlagd ingefära. Så serveras vissa maträtter med ketchup. Det är en krydda helt enkelt :)

(även om jag personligen har svårt att förstå hur någon kan käka sushi :näsblod )

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Nej du har FEL vissa maträtter kräver vissa saker för att komma till sin rätt och just den här rätten kräver ketchup.

ketchup kan bla användas till att göra marinad till kött,vilket jag använder när jag gör min egen dekokt:tummenupp lite chetchup till vissa rätter är ok men ser med avsmak de som färgar hela tallriken röd.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
När jag blir stor så ska jag utveckla ett piller med följande egenskaper:

*Innehålla alla vitaminer och näringsämnen + allt tänkbart tjafs som kroppen behöver/dag.
*Ha en svällande effekt i magen så att man känner sig lagom mätt och belåten i 24 timmar.
*Finnas i olika färger/smaker. Tex Brun smakar Oxfilé, Beasås och Hasselbackspotatis. Röd smakar nån schysst italiensk rätt etc. Smaken skall vara jämn och fin i ca 40 min efter att man intagit pillret.
*Ha en endorfin-triggande effekt så man känner sig lite paltkoma en stund efter att man tagit pillret.
*Svart piller innehåller lite LSD för en roligare lördag.

Nån som vill sponsra min utveckling? :fakta

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
När jag blir stor så ska jag utveckla ett piller med följande egenskaper:

*Innehålla alla vitaminer och näringsämnen + allt tänkbart tjafs som kroppen behöver/dag.
*Ha en svällande effekt i magen så att man känner sig lagom mätt och belåten i 24 timmar.
*Finnas i olika färger/smaker. Tex Brun smakar Oxfilé, Beasås och Hasselbackspotatis. Röd smakar nån schysst italiensk rätt etc. Smaken skall vara jämn och fin i ca 40 min efter att man intagit pillret.
*Ha en endorfin-triggande effekt så man känner sig lite paltkoma en stund efter att man tagit pillret.
*Svart piller innehåller lite LSD för en roligare lördag.

Nån som vill sponsra min utveckling? :fakta

Haha, säg till när du lyckats så kan jag vara testperson :tummenupp :D

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Haha, det är ju på pricken min matfilosofi!
Äter gör man för man måste, avskyr att laga mat.
Alla som tycker ketchup är pest, har ni aldrig ätit korv med bröd??
Eller tycker ni det smakar bättre utan ketchup & senap?

Kan även hålla med Guw, ni som avskyr ketchup behöver ju inte klanka ner på alla andra (bevisligen ganska många) som tycker om ketchup.
Alla har inte ambitionen till att få svart bälte i matlagning!

Äsch, dom försöker ju få oss att tro att de kan laga mat som är så god att den inte behöver någon "tillsats" såsom ketchup bara för att imponera på kvinnsen här på SH.

Slutsats: låtsas man hata ketchup så är man singel.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Många tycker det är självklart med catsup till pasta, men det är väl ändå ingen som spruttar sörjan på färskpasta??

angående korv med bröd så äter man givetvis brats och där ska det minsann inte vara någon ketchup uppepå. :fakta

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Många tycker det är självklart med catsup till pasta, men det är väl ändå ingen som spruttar sörjan på färskpasta??

angående korv med bröd så äter man givetvis brats och där ska det minsann inte vara någon ketchup uppepå. :fakta

För bövelen, korvbröden är ju under årtionden utvecklade och förfinade för att passa till HOTDOGS och inget annat :D
Till HOTDOGS passar ketchup o senap ypperligt.
Vill man lyxa till det så kan man slänga på en skopa mos, gurksallad, räksallad eller annat valfritt tillbehör, men grunden i korv med bröd är ju hotdogs, korvbröd (kôrvbröö som vi säger i värmland!) med ketchup o senap PUNKT!
Ska inte förväxlas med nåt nytt påfund som cirkulerade på tv'n som kallades Bröd med korv, det måste ha smakat skit :näsblod

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För bövelen, korvbröden är ju under årtionden utvecklade och förfinade för att passa till HOTDOGS och inget annat :D
Till HOTDOGS passar ketchup o senap ypperligt.
Vill man lyxa till det så kan man slänga på en skopa mos, gurksallad, räksallad eller annat valfritt tillbehör, men grunden i korv med bröd är ju hotdogs, korvbröd (kôrvbröö som vi säger i värmland!) med ketchup o senap PUNKT!
Ska inte förväxlas med nåt nytt påfund som cirkulerade på tv'n som kallades Bröd med korv, det måste ha smakat skit :näsblod

Jaha, du snackar såna där slaktavfallstarmar som kommer i festlig Dennis-förpackning... :D

Till brats har man givetvis brat-brön (ej att förväxla med silikonpumpor från Stureplan...), som är väl tilltagna för att kunna hålla en rejäl laddning manna-mat. :yoparty

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC