Killen på lyxfällan

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Vet inte om du redan kollat d men ett tips är att kolla med arbetsförmedligen om dom inte kan hjälpa dig med truckkort. Har för mig dom betalar vissa såna saker, vet dock inte säkert. Men det skadar ju inte att fråga och även om du får jobb där du inte behöver det när du e klar med det gör ju inte så mycket, har du automatiskt ett större urval iom truckkortet.

Lycka till med jobbsökandet! :tummenupp

Har sökt sådana arbeten
Flyttfirmor: C-kort (iaf de jag talat med)
Lagerarbeten: Truckkort
Lokalvårdare: Oftast deltid på några få timmar i veckan (6-10h) vilket leder till att jag går back på att jobba, eller så går jobben till någon med arbetslivserfarenhet.
Posten: Har inte behövt folk hur mycket jag än tjatat.
Budbil: Vill ha folk över 20
Montering/Mekaniker etc: Industri/fordon på gymnasiet

Blev tipsad om Taxi, ska försöka skrapa ihop pengar till ett kort. Det verkar ju inte som en heltokig idé.

Truckkort ligger tyvärr lite över budget med zero zipp nada ingenting 0:- in i månaden. Eller ja, ett par hundra som precis täcker svetstråden som krävs för att hålla bilen rullande.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vet inte om du redan kollat d men ett tips är att kolla med arbetsförmedligen om dom inte kan hjälpa dig med truckkort. Har för mig dom betalar vissa såna saker, vet dock inte säkert. Men det skadar ju inte att fråga och även om du får jobb där du inte behöver det när du e klar med det gör ju inte så mycket, har du automatiskt ett större urval iom truckkortet.

Lycka till med jobbsökandet! :tummenupp
dom svinen ville inte betala mitt truckkort trotts att jag hade papper på att jag får fastanställning den dag jag får truckkort..

De är horor som inte duger till ett ända skit utom att rövknulla en och hålla nån sorts fasad om att politikerna bryr sig.

Va inskriven där i 4 månader medans jag hjälpt far att renovera sommarstället (dvs inte hade panik att få jobb, sökte mer än de begärde dock)

Det ända åstad kom va att säga att jag inte skulle få den löjligt låga ersätningen eftersom jag missa ett möte med dom, att jag va på arbetsintervju på ett jobb jag hade ruskat fram den dagen och att jag ringt å sagt det till dom hjälpte inte, det blev för långt mellan möterna och jag fick skriva in mig igen och vänta x månader på ersättning (ordet jobb nämndes aldrig)

Detta va även anledningen till att jag inte fick truckkort, nu fick jag truckjobb på den firman ändå dock utan truckkort..

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Ok, jävligt tråkigt. Vet att ams inte är bra till något alls o tycker dom borde lägga ner. Kanske var det så innan men har fått för mig att dom kunde hjälpa med såna grejer. Tydligen så gäller det inte alls idag, synd då det genererar mer arbetskraft då man kan ta andra jobb än bara det man är utbildad till. :(

dom svinen ville inte betala mitt truckkort trotts att jag hade papper på att jag får fastanställning den dag jag får truckkort..

De är horor som inte duger till ett ända skit utom att rövknulla en och hålla nån sorts fasad om att politikerna bryr sig.

Va inskriven där i 4 månader medans jag hjälpt far att renovera sommarstället (dvs inte hade panik att få jobb, sökte mer än de begärde dock)

Det ända åstad kom va att säga att jag inte skulle få den löjligt låga ersätningen eftersom jag missa ett möte med dom, att jag va på arbetsintervju på ett jobb jag hade ruskat fram den dagen och att jag ringt å sagt det till dom hjälpte inte, det blev för långt mellan möterna och jag fick skriva in mig igen och vänta x månader på ersättning (ordet jobb nämndes aldrig)

Detta va även anledningen till att jag inte fick truckkort, nu fick jag truckjobb på den firman ändå dock utan truckkort..

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Välkommen till verkligheten.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Själv kunde jag fått en skogsmaskinförarutbildning av dom på 40 veckor fullt betald.
Och det var deras förslag.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750

Det är faktiskt ganska humor att om man läser på högskola så förväntas man att låna pengar i sinnes men om man vill börja med ett jobb som kräver ett visst körkort/förarbevis/specialutb så är aldrig lån ens aktuellt...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Blev tipsad om Taxi, ska försöka skrapa ihop pengar till ett kort. Det verkar ju inte som en heltokig idé.
Taxikort brukar vissa taxifirmor bekosta ibland. Det brukar iofs för det mesta förutsätta att du inte har så många andra ambitioner än att köra taxi resten av livet...

Men du måste vara minst 21år för att ta taxikort. Här kan du läsa lite mera: http://yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Taxiforare/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, jävligt tråkigt. Vet att ams inte är bra till något alls o tycker dom borde lägga ner. Kanske var det så innan men har fått för mig att dom kunde hjälpa med såna grejer. Tydligen så gäller det inte alls idag, synd då det genererar mer arbetskraft då man kan ta andra jobb än bara det man är utbildad till. :(

De gånger jag har varit i kontakt med ams så har de tjuvhållit på såndär åtgärder och smörjobben till vänner/bekanta och desammas avkommor.
Iofs har det alltid varit i helt inavlade skithålor i princip, så det kan ju kanske spela in. Heh.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Har sökt sådana arbeten
Flyttfirmor: C-kort (iaf de jag talat med)
Lagerarbeten: Truckkort
Lokalvårdare: Oftast deltid på några få timmar i veckan (6-10h) vilket leder till att jag går back på att jobba, eller så går jobben till någon med arbetslivserfarenhet.
Posten: Har inte behövt folk hur mycket jag än tjatat.
Budbil: Vill ha folk över 20
Montering/Mekaniker etc: Industri/fordon på gymnasiet

Truckkort ligger tyvärr lite över budget med zero zipp nada ingenting 0:- in i månaden. Eller ja, ett par hundra som precis täcker svetstråden som krävs för att hålla bilen rullande.

Verkligheten är så att för att få ett jobb så är det betydligt lättare om du redan har ett jobb.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är faktiskt ganska humor att om man läser på högskola så förväntas man att låna pengar i sinnes men om man vill börja med ett jobb som kräver ett visst körkort/förarbevis/specialutb så är aldrig lån ens aktuellt...

Kanske för att man ser en annan återbetalningsmöjlighet iom högskola... ;)

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750

Jo fast om man räknar på det lite så är det inte så stor vinst i förhållande till risken man tar med att låna en slant. Man får ju räkna med inkomst=0 de åren som du studerar och att jobba ikapp det kan vara nog så..... Man borde göra CSN lånen bättre än de är just nu.

Blir du dessutom sjuk eller något annat inträffar när du studerar så är du rökt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vafan! 40 veckor utbildning för att köra skogsmaskin? :confused: :eek

Räknar man in praktiken för att få förarbevis, så ärdet ingen liten utbildning för att köra skogs- eller entrepenadmaskin.
Och då är man nätt och jämt halvkass när man är klar.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Räknar man in praktiken för att få förarbevis, så ärdet ingen liten utbildning för att köra skogs- eller entrepenadmaskin.
Och då är man nätt och jämt halvkass när man är klar.
Mm, var lite snabb på skicka-knappen där. :tungan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Sen är ett truck kort återbetalat på ett år utan att det känns oavsett sunklön..

Om du kan tipsa mig om vad jag ska läsa för att kunna göra det samma med studieskulden så vore jag tacksam för oavsett vad det är för ett jobb där jag kan betala 200k på ett år utan att märka det direkt efter utbildningen och jag inte riskerar fängelse, så vill jag ha det!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Vafan! 40 veckor utbildning för att köra skogsmaskin? :confused: :eek

Skogsmaskiner är inga lätta grejjer att köra, och dom ska dessutom köras i svår terräng. Inte nog med den svåra terrängen måste man som förare också veta i vilken ordning man ska plocka träden i för att det över huvud taget ska vara lönsamt. Skogsmaskiner finns dessutom av flera olika typer som fyller olika syften. 40 veckor låter lite. :)

/Anja - gillar skogsmaskiner

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Skogsmaskiner är inga lätta grejjer att köra, och dom ska dessutom köras i svår terräng. Inte nog med den svåra terrängen måste man som förare också veta i vilken ordning man ska plocka träden i för att det över huvud taget ska vara lönsamt. Skogsmaskiner finns dessutom av flera olika typer som fyller olika syften. 40 veckor låter lite. :)

/Anja - gillar skogsmaskiner

Har ju dock redan utbildning för grävmaskin o sådant så är van vid spakar. men dom sa 40 veckor iaf

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen är ett truck kort återbetalat på ett år utan att det känns oavsett sunklön..

Om du kan tipsa mig om vad jag ska läsa för att kunna göra det samma med studieskulden så vore jag tacksam för oavsett vad det är för ett jobb där jag kan betala 200k på ett år utan att märka det direkt efter utbildningen och jag inte riskerar fängelse, så vill jag ha det!

Inte för att dra det för långt men förhoppningen på högskolestuderande är ju att de skall hjälpa till och dra landet framåt och därmed betalas det tillbaka mångfaldt genom att de ofta ger fler arbetstillfällen osv... big picture kallas det.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept