Killen på lyxfällan

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Och söker man såna jobb faller man på att man inte har gått industriprogrammet på gymnasiet (där det säkert ingick någon kurs i brandsäkerhet eller något som är helt avgörande) eller så går jobbet till någon som fick sparken från en annan liknande firma för en månad sedan eftersom att den har 20års erfarenhet inom yrket.

Samtidigt så tycker den som jobbat 20 år inom yrket och fick jobbet istället för en själv att unga idag är bortskämda och gnäller om att det är svårt att få jobb när han själv just fick jobb hur lätt som helst... :rolleyes:

Jag gick naturveteskaplig/teknisk med inriktning på maskinteknik på gymnasiet. Alltså ungefär föregångaren till teknikprogrammet, och minst lika teoretisk. De enda jobb som jag har haft sedan jag hade den vita mössan på skallen har inte haft det minsta med min gymnasieutbildning att göra. Dessutom så har det varit så att de flesta jobb jag har haft har jag fått genom personliga kontakter på ett eller annat vis och inte ens behövt söka.

Nää, du har rätt. Vad tänkte jag med egentligen, det är klart att alla jobb går till någon annan så man kan lika gärna sitta hemma och gnälla över det på internet. :död

Och innan du exploderar över vad jag just skrev så skall jag bara förklara att jag är less på ungdomar som läser/ser på nyheterna om hur folk står och klagar över att de inte får något jobb och därmed så söker de inte ens utan bara defaultgnäller över att det inte finns något jobb.
Visst, i byar med 19.000 invånare så kanske det inte finns så jättemycket att välja på... kanske inte heller i omnejden med 250.000 invånare... men någonstans i sverige så finns det absolut jobb.
Senast på nyheterna rapporterar dem om att t.o.m industrin återanställer och att bemanningsföretagen i västsverige växer med 37%.

Men en sak håller jag absolut med om, det är via kontakter de flesta får jobb... många företag uppmuntrar t.ex. de anställda att rekommendera vänner och bekanta till arbetsplatsen, så har de flesta hos oss fått sina jobb.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Senast på nyheterna rapporterar dem om att t.o.m industrin återanställer och att bemanningsföretagen i västsverige växer med 37%.

Men en sak håller jag absolut med om, det är via kontakter de flesta får jobb... många företag uppmuntrar t.ex. de anställda att rekommendera vänner och bekanta till arbetsplatsen, så har de flesta hos oss fått sina jobb.

Så det återanställs?
Och det tar du som att unga kan få jobb?

Att bemanningsföretagen växer tyder ju snarare på en osäker arbetsmarknad, företagen vågar inte anställa.

Kontakter håller jag däremot med om, fått alla jobb genom kontakter.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nää, du har rätt. Vad tänkte jag med egentligen, det är klart att alla jobb går till någon annan så man kan lika gärna sitta hemma och gnälla över det på internet. :död

Typ, känns faktiskt rätt bortkastat att söka jobb. Ungefär som att be till elefanter.

Taskigt att inte ha några vettiga kontakter faktiskt, för för att det skall funka måste man närstan känna någon rätt högt uppsatt i ett företag. :/

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jobb finns det nästan alltid att få, problemet är att folk (JAG MED) sitter i sina små byar där dom växt upp och vägrar flytta på sig.

Jag har insett att jag inte kommer få nått jobb här nere så jag drar upp till stockholm och jobbar samtidigt som jag söker jobb här nere.
Jag fick jobb direkt i stockholm dock via kontakt.
Söker man inte över hela landet ska man igentligen inte klaga på att man inte kan få ett jobb.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så det återanställs?

Att bemanningsföretagen växer tyder ju snarare på en osäker arbetsmarknad, företagen vågar inte anställa.

Att bemanningsföretag blomstrar beror till det mesta på att företagen sett till att TYDLIGT förklara att man inte kan anställa. Kvartalstänk suger:gnissla

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Att bemanningsföretag blomstrar beror till det mesta på att företagen sett till att TYDLIGT förklara att man inte kan anställa. Kvartalstänk suger:gnissla

Man får ju tänka att det är ett jävligt bra steg in i ett företag dock och om man sköter sig under provanställningen finns det ju god chans att bli fast anställd av företaget efter det.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så det återanställs?

Att företag återanställer betyder att branschen går bättre och därmed behövs folk på plats. Sen när storföretagen återanställer betyder det att de mindre leverantörerna får mer att göra vilket gör att de återanställer/nyanställer... vilket gör att de behöver mer it-drift, mer kaffe på kontoret, mer städ osv... vilket betyder att fler bilar åker och därmed kan bensinstationen öka bemanningen och lokala pizzerian leverera fler pizzor till lunchen.

Så ja, att stora företag återanställer ser jag även som en öppning för de unga.

Typ, känns faktiskt rätt bortkastat att söka jobb. Ungefär som att be till elefanter.

Taskigt att inte ha några vettiga kontakter faktiskt, för för att det skall funka måste man närstan känna någon rätt högt uppsatt i ett företag. :/

Och det är precis den här inställningen som vi alla i samhället måste hjälpa till att motverka, om de så är att bara stötta för att söka ytterligare ett jobb och riskera ytterligare ett nej eller om det är så att man kanske ser en öppning på företaget man jobbar på eller hos frugans jobb eller syrrans eller what ever. Oftast vet de flesta om en ledig plats men utan att tänka på det.

Jobb finns det nästan alltid att få, problemet är att folk (JAG MED) sitter i sina små byar där dom växt upp och vägrar flytta på sig.

Jag har insett att jag inte kommer få nått jobb här nere så jag drar upp till stockholm och jobbar samtidigt som jag söker jobb här nere.
Jag fick jobb direkt i stockholm dock via kontakt.
Söker man inte över hela landet ska man igentligen inte klaga på att man inte kan få ett jobb.

Så helrätt attityd!!! :tummenupp :tummenupp

Även för att bemanningsföretagens kostnad går på en annan budget än lönebudgeten... låter helt galet men det är skillnad på budget o budget för stora företag. Så medans det råder anställningsstopp så kan de ta in inhyrda från bemanningsföretag.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Även för att bemanningsföretagens kostnad går på en annan budget än lönebudgeten... låter helt galet men det är skillnad på budget o budget för stora företag. Så medans det råder anställningsstopp så kan de ta in inhyrda från bemanningsföretag.

Så det är därför?

Har ärligt undrat hur vänner och andra kunnat varit uthyrda i 3-4 år på samma ställe, med samma jobb, och det är inte få som är inhyrda i taget.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Ni som påstår att ni inte har några kontakter, är hela er familj/släkt samt alla era vänner och bekanta arbetslösa? Man måste inte vara chef på ett jobb för att rekommendera någon. Och har man svårt att få jobb då får man söka ALLT! Inte bara det man vill jobba med. Kräsen blir utan. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Meh.

Mitt första jobb fick jag genom att på stundens ingivelse svänga in till en fabrik när jag var ute o körde bil, knalla in på receptionen och fråga om vem som var chef för anställda o sånt där. Fick ett namn, och frågade om han hade tid med en arbetsintervju nuigt. Han hade tid om 20 minuter, så var bara att slå sig ner o vänta. Dagen därpå åkte man till jobbet.

Det har funkat varenda gång jag har velat ha ett jobb.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Meh.

Mitt första jobb fick jag genom att på stundens ingivelse svänga in till en fabrik när jag var ute o körde bil, knalla in på receptionen och fråga om vem som var chef för anställda o sånt där. Fick ett namn, och frågade om han hade tid med en arbetsintervju nuigt. Han hade tid om 20 minuter, så var bara att slå sig ner o vänta. Dagen därpå åkte man till jobbet.

Det har funkat varenda gång jag har velat ha ett jobb.
Du har åkt till samma chef på samma företag varje gång du velat ha ett jobb?
Börjar dom inte bli less på dig?

Vill man jobba finns det jobb, dom slänger sig inte på dig men dom finns. Sen när man väl är på plats får man visa att man kan jobba så dom vill ha kvar en.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Ni som påstår att ni inte har några kontakter, är hela er familj/släkt samt alla era vänner och bekanta arbetslösa? Man måste inte vara chef på ett jobb för att rekommendera någon. Och har man svårt att få jobb då får man söka ALLT! Inte bara det man vill jobba med. Kräsen blir utan. :tummenupp

Otacksamm blir utan :tummenupp
Ligga? :tuttar

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ni som påstår att ni inte har några kontakter, är hela er familj/släkt samt alla era vänner och bekanta arbetslösa? Man måste inte vara chef på ett jobb för att rekommendera någon.
Ungefär, jo, några studerar också.
Dock så hjälper det ändå om ens kontakter är högt uppsatta. Rekomendera kan dom ju göra, men dom kan inte anställa mig och dom är långt ned på totempålen. :gnissla

Sen behöver man ju inte bli rekomenderad fast man känner/är släkt med folk...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Dock så hjälper det ändå om ens kontakter är högt uppsatta. Rekomendera kan dom ju göra, men dom kan inte anställa mig och dom är långt ned på totempålen. :gnissla

Faktiskt inte, det är inte ofta jag sett någon chef anställa någon de känner direkt, det blir lite av en intressekonflikt.

Däremot om man som chef får en rekommendation från en av sina anställda så vet man 1) att den anställde gillar jobbet så pass att de gärna rekommenderar det till sina vänner och bekanta och 2) de litar så pass på personen de rekommenderar att de vågar rekommendera den.

De två punkterna kan en rekryteringsfirma aldrig ingjuta lika väl som en rekommendation från en som redan jobbar där.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009

Söker du jobb över hela Sverige då? Och söker du alla slags jobb? Eller bara jobb som är kul / du är utbildad till ?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

klart d hjälper om dom är högt uppsatta men det är inte avgörande. har man någon som jobbar för en som man är nöjd med och som man vet gör ett bra jobb i från sig så tror jag nog att chefen hellre tar någon den personen rekommenderar än vem som helst som skickat in sitt cv.

du har iaf inget att förlora genom att be folk kolla läget åt dig! eller be dom fråga sin chef om det finns en tjänst ledig!

det är inte omöjligt att få jobb, vissa måste bara anstränga sig lite mer och vidga sina vyer. ;) ibland får man börja längst ner för att ta sig upp och vidare.

Faktiskt inte, det är inte ofta jag sett någon chef anställa någon de känner direkt, det blir lite av en intressekonflikt.

Däremot om man som chef får en rekommendation från en av sina anställda så vet man 1) att den anställde gillar jobbet så pass att de gärna rekommenderar det till sina vänner och bekanta och 2) de litar så pass på personen de rekommenderar att de vågar rekommendera den.

De två punkterna kan en rekryteringsfirma aldrig ingjuta lika väl som en rekommendation från en som redan jobbar där.

:tummenupp

hahha skrev ungefär samma sak, mena iaf samma sak! :tungan :krama

Otacksamm blir utan :tummenupp
Ligga? :tuttar

Kåtbock......:D :krama

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Kanske det ute i stora världen. Här på Åland är det dock jävligt vanligt. Många får sitt första jobb på pappas företag eller liknande.

Söker du jobb över hela Sverige då? Och söker du alla slags jobb? Eller bara jobb som är kul / du är utbildad till ?

Nej, då jag inte är svensk medborgare (jävla papperstjaffs). Men ja, jag söker alla möjliga jobb.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har åkt till samma chef på samma företag varje gång du velat ha ett jobb?
Börjar dom inte bli less på dig?

Vill man jobba finns det jobb, dom slänger sig inte på dig men dom finns. Sen när man väl är på plats får man visa att man kan jobba så dom vill ha kvar en.

Jo, de suckar lite nuförtiden. :huvet

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Kanske det ute i stora världen. Här på Åland är det dock jävligt vanligt. Många får sitt första jobb på pappas företag eller liknande.

Nej, då jag inte är svensk medborgare (jävla papperstjaffs). Men ja, jag söker alla möjliga jobb.

Ja det gäller generelt sett att söka sig till storstäderna för att lättare få jobb och du sitter i en jobbig sitts.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig

exaktamento dom anställningar jag har haft har jag gått genom kontakter med annat fotfolk, i ett fall va jag hemma hos en kompis när en elektriker va där, efter att ha varigt hantlangare och hjälpt till då fick jag en lärlingsplats på hans sons firma:D

I vår när det blir aktuellt hade jag tänkt kolla upp ett par el firmor och helt enkelt knata till kontoret och vänta på chefen, erbjuda att jag har obetald provanställning i en vecka om det behövs, lär ju utnyttjas av 1-2-3 firmor innan jag hittar en som faktiskt har jobb åt en, men är fortfarande snabbare än arbetsförmedlingen, ingen anställer nån som har tre månader kvar på lärlings tiden och inte jobbat som elektriker på 2 år. utan att se att han kan jobba..

En annan sak jag lärt mig är att aldrig bränna en bro hur mycket skit som än kommer över den, tog ett tag att fatta dock tyvärr.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept