Killen på lyxfällan

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har inte pluggat en smal teoretisk linje. Jag har pluggat teknikprogrammet. Jag kan flytta hela landet runt utan att få andra jobb än att vända burgare.

Eftersom jag missade universitetsutbildningarna jag sökte förra omgången med en halv poäng är tiden fram till nästa omgång (nästa sommar) ett svart hål när det kommer till att försöka hitta jobb.

Vänd burgare då :confused:

Tills du kommer in på universitetet eller får nått annat, så slipper jag sponsra din bredbandsräkning :fakta

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu är ju inte det där hela sanningen.
Jag har sedan Juli mailat cirka 200företag och ringt ett 50-100tal. Cirka 20 av företagen jag mailat har svarat och samtliga jag ringt har på ett fint sätt bett mig dra åt h-e.
Om man gått en teoretisk linje på gymnasiet är man inte vatten värd.
I princip alla "vanliga" jobb kräver praktisk utbildning och "skit"jobben vill inte ha med en att göra eftersom de räknar med att man kommer plugga vidare inom en snar framtid (vilket i mitt fall är helt sant).
Jag känner igen det där :huvet Efter avslutade studier så hade alla som läste bygg, fordon å klippåklistra-programmet (barn&fritid) jobb, men vi som hade läst sam/natur + högskola var arbetslösa. Jag sökte massor med jobb, men svaren var i princip alltid "nej, du är överkvalificerad", om än något inlindat i vissa fall :huvet Och det gällde allt från heltidstjänster tillsvidare till 2v-projektanställning.

Edit:
Förövrigt var mitt första möte på AF riktigt trevligt. Damen knapprade in mina betyg i daTTorn och sade "Återkom om tre månader, då är vi skyldig att ge dig en praktikplats"
Sen var det tack & adjö
Tänkte du på att när man skriver in sig så är alla negativa val förvalda, ingen utbildning, inte läskunnig, inget körkort mm? Antingen för att man som slö och oengagerad ska kunna trycka ok på allt, eller för att alla ska känna ser lite nertryckta från början.

Jag blev ovän med min handläggare, jag ville ha vilket jobb som helst, bara jag hade ett jobb, jag sket i vilket. Men så fick man absolut inte säga! Jag fick välja tre saker jag ville jobba med, punkt :huvet :4skrika :dummer

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nu tror jag att det du ska göra e att inrikta dig på de stora företagen, och moteringsjobb. De vill helst ha Tekniker för att de ska kunna vidare utbilda personalen.

Jag vet har oxå börjat där. Men som sagt för mig va det ju lätt med Volvo väldigt nära.
Men det e vägen att vandra!!

Har kontaktat SAAB, Volvo, Scania m.fl. eftersom jag har gått lite kurser i motorlaboratorieteknik, banteknik (testförarlicens för vinterkörning ;)) m.m och tillbringat praktik med att mappa dieselar etc.
De bad mig återkomma när jag hade en ingenjörsexamen.

Jag har inte gett upp hoppet om att skaffa jobb än, jakten går vidare. Men att folk påstår att man går arbetslös bara för att man är lat är långt ifrån sanningen.

Vänd burgare då :confused:

Tills du kommer in på universitetet eller får nått annat, så slipper jag sponsra din bredbandsräkning :fakta

Det gör du inte. Får inte en spänn från a-kassan innan jag fyllt 20 och får inga bidrag sålänge jag bor hemma hos föräldrarna (som om jag skulle ha råd att flytta utan jobb).

Tänkte du på att när man skriver in sig så är alla negativa val förvalda, ingen utbildning, inte läskunnig, inget körkort mm? Antingen för att man som slö och oengagerad ska kunna trycka ok på allt, eller för att alla ska känna ser lite nertryckta från början.

Jag blev ovän med min handläggare, jag ville ha vilket jobb som helst, bara jag hade ett jobb, jag sket i vilket. Men så fick man absolut inte säga! Jag fick välja tre saker jag ville jobba med, punkt :huvet :4skrika :dummer

Haha jag reagerade på exakt samma sak! :hihi
Jag blev också ovän med handledaren eftersom jag fyllt i att jag ville ha jobb som städare etc.
Det fick jag absolut inte göra om jag inte hade någon tidigare erfarenhet av yrket.
De kom fram till att det enda jobb jag är kvalificerad för är testförare och de företagen jag har talat med har som policy att inte anställa folk under 21 med ursäkten "dokumenterad körvana".
Så hos AF fanns inte mycket att hämta!

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I princip alla "vanliga" jobb kräver praktisk utbildning och "skit"jobben vill inte ha med en att göra eftersom de räknar med att man kommer plugga vidare inom en snar framtid (vilket i mitt fall är helt sant).

Hjälper inte, har själv gått praktisk utbildning, och det spelar absolut ingen roll. :huvet Har fått en (1) anställningsintervju på 16 månader. :/

Sen ett tips om du har någon speciell praktisk kunskap, dvs har du legat i ett garage och svetsat/ skruvat eller dyligt? använd det som argument när du söker! Allt kan man inte lära sig i skolan, det viktigaste är att man har rätt inställning, dvs att man inte ser det 51 samtalet till ett företag som det 51 utan som det första man ringer va entusiastisk och sälj dig själv

Nä, det spelar absolut ingen roll vad man _kan_. Världen snurrar runt att man skall ha arbetserfarenhet, med andra ord så är det bara dom som redan har andra jobb som blir anställda. Arbetsgivarna är så förbannat kåta på folk som har kafferumsvana! :mad:

teknikprogrammet säger du... då lär det finnas gott om jobb skulle jag påstå. Vi och många andra i branschen anställer newbies hela tiden.

Anställ mig då?! :7peta

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har aldrig förstått mig på det här med föräldrar som curlar sina barn. En normal unge måste väl ha väldigt dålig inbyggd friktion?

:rolleyes:

• Gilla
Reaktioner: VBK

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har kontaktat SAAB, Volvo, Scania m.fl. eftersom jag har gått lite kurser i motorlaboratorieteknik, banteknik (testförarlicens för vinterkörning ;)) m.m och tillbringat praktik med att mappa dieselar etc.

Jag har inte gett upp hoppet om att skaffa jobb än, jakten går vidare. Men att folk påstår att man går arbetslös bara för att man är lat är långt ifrån sanningen.

Och ett sånt sökande skulle jag kalla lite väl verklighetsfrånvarande... tror du på allvar att du kommer in utan ingenjörsexamen till dessa testlabb för att du gått lite kurser?

Nej, sikta mer med att stå och montera på det löpande bandet. Resten kommer antingen med utbildning eller erfarenhet och ett jävlar anamma.

Men ärligt talat så är det lättare att komma in på mindre bolag som inte har så hårt styrda policies om vilken bakgrund de anställda skall ha. De stora kan styra det hela lite hårdare då vem som helst skickar in sina CV´s dit.

Som i IT-branschen, de flesta söker till de stora drakarna och de kan stå där och välja o vraka medans de mindre aktörerna skriker efter folk.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Och ett sånt sökande skulle jag kalla lite väl verklighetsfrånvarande... tror du på allvar att du kommer in utan ingenjörsexamen till dessa testlabb för att du gått lite kurser?

Nej, sikta mer med att stå och montera på det löpande bandet. Resten kommer antingen med utbildning eller erfarenhet och ett jävlar anamma.

Men ärligt talat så är det lättare att komma in på mindre bolag som inte har så hårt styrda policies om vilken bakgrund de anställda skall ha. De stora kan styra det hela lite hårdare då vem som helst skickar in sina CV´s dit.

Som i IT-branschen, de flesta söker till de stora drakarna och de kan stå där och välja o vraka medans de mindre aktörerna skriker efter folk.

Nu sökte jag ju plats på monteringen, men du precis som alla andra "vet" att vi arbetslösa bara söker chefsjobb.
Idiot.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nu sökte jag ju plats på monteringen, men du precis som alla andra "vet" att vi arbetslösa bara söker chefsjobb.
Idiot.

Hörru din osnytna valp, du skrev att du pratat med... vänta. Quote istället.
Har kontaktat SAAB, Volvo, Scania m.fl. eftersom jag har gått lite kurser i motorlaboratorieteknik, banteknik (testförarlicens för vinterkörning ) m.m och tillbringat praktik med att mappa dieselar etc.

Och därmed läser jag in att du försöker komma in till deras R&D och där blir du banne mig inte ens städare utan civ. ing.

Så ta din attityd och kör upp nånstans och sök ett rookiejobb istället! :huvet

• Gilla
Reaktioner: Loy

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Nu är ju inte det där hela sanningen.
Jag har sedan Juli mailat cirka 200företag och ringt ett 50-100tal. Cirka 20 av företagen jag mailat har svarat och samtliga jag ringt har på ett fint sätt bett mig dra åt h-e.

Och du kanske inte är medveten om det, men vända burgare får man inte ut mer än 7-8 efter skatt (absolut max) på en heltidstjänst (som bara det är jävligt ovanligt). Åtminstone till att börja med (iaf på de ställen jag talat med).
Bor man då 10mil ifrån bär det sig inte att pendla. Än mindre att försöka hitta ett boende där det finns pengar över till mat, inom en vettig tidsram.

Folk som säger att det bara är lata personer som går arbetslösa gör mig rent ut sagt förbannad.

Förövrigt lyder ordspråket "silkesvantar".

Edit:
Förövrigt var mitt första möte på AF riktigt trevligt. Damen knapprade in mina betyg i daTTorn och sade "Återkom om tre månader, då är vi skyldig att ge dig en praktikplats"
Sen var det tack & adjö

Nu hoppas jag att de flesta förstod att jag inte försökte dra alla över en kam och att det självklart finns dem som arbetar stenhårt för att få ett jobb.:tummenupp, det är de curlande ungarna vi pratar om, de som tycker att mamma o pappa ska betala deras uppehälle för att de inte vill ta vilka jobb som helst..

Jag har själv haft erfarenhet av hur det är att vara arbetslös och ha det knappert. Bodde själv från det att jag var 17 och efter gymnsiet fick jag ingenting i ersättning, a-kassa hade jag inte jobbat ihop o soc var att glömma då jag hade pengar på banken, som var låsta fram tills jag var 21("barnpension i kapitalfonder".) Alla sa "flytta hem till farsan" men i farsans ögon var jag vuxen och hade klarat mig själv i tre år så flytta hem var det aldrig tal om!

Jag tog ett jobb som telefonist på 40 kr i timmen!, halvtid!så jag vet hur det är börja från scratch, jag fick ut 4000 i månaden men jag bet ihop och när jag var 20 hade jag en fast tjänst som läkarsekreterare ..ja den gruppen tjänar fortfarande jävligt dåligt:brinnerup..men istället för att gnälla, som många av mina kollegor, har jag tagit gjort ngt åt det. Jag valde att söka jobb på annan ort och har idag 16mil enkel resa hemmifrån men har gjort spikrak karriär och höjt lönen med 6000 de senaste fyra åren.

Jag har farsan att tacka för att jag tidigt vågade gå min egna väg och att jag är där jag är idag och skulle jag bli arbetslös så skulle jag inte ha ngt emot att vända burgare...eller jobba som telefonist igen..det var oerhört lärorikt och ngt jag har tagit med mig i nuvarande jobb :)

O sorry..silkesvantar heter det..så kan det gå när man skriver mer latin än svenska :näsblod

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har inte pluggat en smal teoretisk linje. Jag har pluggat teknikprogrammet. Jag kan flytta hela landet runt utan att få andra jobb än att vända burgare.

Eftersom jag missade universitetsutbildningarna jag sökte förra omgången med en halv poäng är tiden fram till nästa omgång (nästa sommar) ett svart hål när det kommer till att försöka hitta jobb.
Du får nog leta bättre :pannkyss

Jag gick också teknikprogrammet blandat med el och medicinsk teknik. När jag väl började söka jobb fick jag ett ganska snabbt samtidigt som jag blev erbjuden ett par andra.

Hörru din osnytna valp, du skrev att du pratat med... vänta. Quote istället.

Och därmed läser jag in att du försöker komma in till deras R&D och där blir du banne mig inte ens städare utan civ. ing.

Så ta din attityd och kör upp nånstans och sök ett rookiejobb istället! :huvet
Haha, ja, är kanske inte så konstigt att vissa är utan jobb. :lol:

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du får nog leta bättre :pannkyss

Jag gick också teknikprogrammet blandat med el och medicinsk teknik. När jag väl började söka jobb fick jag ett ganska snabbt samtidigt som jag blev erbjuden ett par andra.

Haha, ja, är kanske inte så konstigt att vissa är utan jobb. :lol:

Du tror inte mer att det har med att göra att du bor i Göteborg/Skåne och han bor i Kramfors?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bor man på ett "ofördelaktigt" ställe får man väl utöka sökområdet.

Han kanske söker på 50mils radie medans du behövde söka på 1mils radie, då är han duktigare ;)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Och söker man såna jobb faller man på att man inte har gått industriprogrammet på gymnasiet (där det säkert ingick någon kurs i brandsäkerhet eller något som är helt avgörande) eller så går jobbet till någon som fick sparken från en annan liknande firma för en månad sedan eftersom att den har 20års erfarenhet inom yrket.

Samtidigt så tycker den som jobbat 20 år inom yrket och fick jobbet istället för en själv att unga idag är bortskämda och gnäller om att det är svårt att få jobb när han själv just fick jobb hur lätt som helst... :rolleyes:

Jag gick naturveteskaplig/teknisk med inriktning på maskinteknik på gymnasiet. Alltså ungefär föregångaren till teknikprogrammet, och minst lika teoretisk. De enda jobb som jag har haft sedan jag hade den vita mössan på skallen har inte haft det minsta med min gymnasieutbildning att göra. Dessutom så har det varit så att de flesta jobb jag har haft har jag fått genom personliga kontakter på ett eller annat vis och inte ens behövt söka.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept