Killen på lyxfällan

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag själv är 20 år och fick jobb ett halvår efter jag tog studenten. Men då fick jag sitta och pendla 25 mil per dag. Men det fick jag ta, för jag hade ett jobb som jag kunde vara stolt över i alla fall. Och från det jobbet fick jag ett annat jobb och nu är jag med i matchen!

Jag blir tokig på folk som sitter och gnäller hela tiden att dom inte har något jobb, pga dom inte orkar pendla mer än 1mil. Situationen ser ut som den gör idag, det är bara att gilla läget.

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Nej, sikta mer med att stå och montera på det löpande bandet. Resten kommer antingen med utbildning eller erfarenhet och ett jävlar anamma.

Men ärligt talat så är det lättare att komma in på mindre bolag som inte har så hårt styrda policies .

helrätt, handlar om lotto! fick mitt nuvarande jobb (fast sen snart 1år)
när jag extrajobbade som paketbusschaffis, hörde mig för lite på ställen som jag lämnade paket på, på ett ställe nappade det och jag fick börja jobba nästa dag!
utan någon som helst erfarenhet av firmans verksamhet,
chefen sa det - ääsch sånt där lär du dig efter ett tag!

flax kallar man det :tummenupp
bara å fortsätta leta! :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag själv är 20 år och fick jobb ett halvår efter jag tog studenten. Men då fick jag sitta och pendla 25 mil per dag. Men det fick jag ta, för jag hade ett jobb som jag kunde vara stolt över i alla fall. Och från det jobbet fick jag ett annat jobb och nu är jag med i matchen!

Jag blir tokig på folk som sitter och gnäller hela tiden att dom inte har något jobb, pga dom inte orkar pendla mer än 1mil. Situationen ser ut som den gör idag, det är bara att gilla läget.

Näe, nu får du ta och veta hut din glytt. Självklart ska jobben komma till en själv, rätt ner i knäet bara, när man behöver det och vill ha det.
Jobb är ju en rättighet...

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Näe, nu får du ta och veta hut din glytt. Självklart ska jobben komma till en själv, rätt ner i knäet bara, när man behöver det och vill ha det.
Jobb är ju en rättighet...

Ja, helst ska man ju få en jobbförfrågning via fäjsbook när man sitter på fiket med ajphone och en latte i handen! Allt annat vore ju skit.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, helst ska man ju få en jobbförfrågning via fäjsbook när man sitter på fiket med ajphone och en latte i handen! Allt annat vore ju skit.

Jo, och det ska vara som skådis eller popstjärna helst.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Arbetsförmedlingen går jag till när jag vill få tillbaka lite akassa från de 400kr jag betalar varje månad. Många säger att jag haft tur med jobb, då jag bott i ca 5 städer de senaste 6 åren. Men om jag lyckats få jobb i varje stad, är det enbart tur?
Som många säger, det gäller att kämpa. Men nått jag lärt mig är att hitta "skills" till att hålla ett samtal med intresserad arbetgivare: Vänd på intervjun! Se det som att det är DU som ska söka ett jobb och inte arbetsgivaren som ska söka dig. Jag försöker klämma in lite frågor om arbetsplatsen, arbetuppgifter .m.m där jag har lite koll på läget.
På så sätt verkar du kunnig och intresserad - precis som en arbetsgivare vill ha! Sitt absolut inte och vänta på frågor!

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På så sätt verkar du kunnig och intresserad - precis som en arbetsgivare vill ha! Sitt absolut inte och vänta på frågor!

Om man inte är varken kunnig eller intresserad då? :va

Nu får ju inte jag komma på någon intervju ändå, så det spelar väl ingen större roll egentligen.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Om man inte är varken kunnig eller intresserad då? :va

Nu får ju inte jag komma på någon intervju ändå, så det spelar väl ingen större roll egentligen.

Visar man intresse så finns det många arbetsgivare som anställer folk fast dom inte kan sen lär dom upp dom.
Eftersom dom visar stort intresse så tänker arbetsgivaren att det är värt att lära upp personen för den kommer stanna kvar länge och trivas.

Fan va dålig attityd många har till att söka jobb.
Jag vet själv många polare dom sitter bara o kollar på arbetsförmedlingens hemsida det hjälper ju inte när det kanske kommer upp 2 jobb i månaden och det är 50 000 sökande.

Ni som inte har jobb gå in på eniro, leta upp ALLA företag inom 10 mils radie skriv ner företagens adresser på brev lägg i erat CV lägg breven på posten!

Folk verkar ju inte vilja ha jobb det är lättare att säga att man inte kan få nått. Kass attityd.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har inte pluggat en smal teoretisk linje. Jag har pluggat teknikprogrammet. Jag kan flytta hela landet runt utan att få andra jobb än att vända burgare.

Eftersom jag missade universitetsutbildningarna jag sökte förra omgången med en halv poäng är tiden fram till nästa omgång (nästa sommar) ett svart hål när det kommer till att försöka hitta jobb.

Men du vet att du kan börja läsa kurser trots att du inte är antagen till ett program?

Håller också på att leta jobb. Men de är inte lätt, svårt att välja vart man vill jobba (branch).

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Enda anledningen jag skulle jobba på sjukhus är att man får nuppa snygga sköterskor i linneförråden....

Vill ni ha jobb...jobba inom vården...vi skriker och kommer alltid att skrika efter folk!!...o det finns betydligt mer yrkeskategorier än läkare, sjuksköterskor och städare som jobbar där ;)

Pips

Guest
Typ, känns faktiskt rätt bortkastat att söka jobb. Ungefär som att be till elefanter.

Taskigt att inte ha några vettiga kontakter faktiskt, för för att det skall funka måste man närstan känna någon rätt högt uppsatt i ett företag. :/

Kan väl inte vara så svårt att få jobb på Åland, iaf deltidsjobb. Har polare som pluggar på Åland nu, en jobbar på flygplatsen, en annan på posten med att sortera post, den 3:e jobbar på ngn Brädgård/K-Rauta liknande sak.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Attitydproblem. ;) :tungan

Dålig dag :rodnar

Hörru din osnytna valp, du skrev att du pratat med... vänta. Quote istället.

Och därmed läser jag in att du försöker komma in till deras R&D och där blir du banne mig inte ens städare utan civ. ing.

Så ta din attityd och kör upp nånstans och sök ett rookiejobb istället! :huvet

Svaret jag fick var att för att få jobba på monteringen skulle jag ha gått industriprogrammet på gymnasiet eller ha 3års arbetslivserfarenhet av liknande arbete. Så de bad mig återkomma när jag skaffat en ingenjörsexamen så skulle det säkert finna en plats på företaget.
Jag antog det var en surKerring jag fick prata med (på varenda företag :gnissla) och skrev in mig i deras system iaf.

Inte ens fått en bekräftelse nu 4månader senare.

I övrigt så har jag faktiskt sökt jobb både söderut (sthlm, gbg etc. med omnejd) och norrut (kiruna, lule, boliden etc.)
Men de på de ställen det har funnits en möjlighet att få jobb har det antingen varit ett halvårs utbildning först (vilket känns lite fånigt när jag ska söka till universitet) eller varit deltid till en lön som gjort att jag gått back på det. Jag har försökt förhandla upp bara en tusenlapp eller två för att åtminstone gå +-0 men det har varit tvärstopp.

Har försökt reka bland släkt och vänner. På företaget faderkakan jobbar har jag jobb när de behöver extrafolk, men det är inte många timmar i månaden. Min käre mor är arbetslös och syskonen jobbar inom yrken där det krävs utbildning.
Men nog ska det gå att hitta något. Men det sitter inte bara i att jag är lat.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Dålig dag :rodnar

Svaret jag fick var att för att få jobba på monteringen skulle jag ha gått industriprogrammet på gymnasiet eller ha 3års arbetslivserfarenhet av liknande arbete. Så de bad mig återkomma när jag skaffat en ingenjörsexamen så skulle det säkert finna en plats på företaget.
Jag antog det var en surKerring jag fick prata med (på varenda företag :gnissla) och skrev in mig i deras system iaf.

Inte ens fått en bekräftelse nu 4månader senare.

I övrigt så har jag faktiskt sökt jobb både söderut (sthlm, gbg etc. med omnejd) och norrut (kiruna, lule, boliden etc.)
Men de på de ställen det har funnits en möjlighet att få jobb har det antingen varit ett halvårs utbildning först (vilket känns lite fånigt när jag ska söka till universitet) eller varit deltid till en lön som gjort att jag gått back på det. Jag har försökt förhandla upp bara en tusenlapp eller två för att åtminstone gå +-0 men det har varit tvärstopp.

Har försökt reka bland släkt och vänner. På företaget faderkakan jobbar har jag jobb när de behöver extrafolk, men det är inte många timmar i månaden. Min käre mor är arbetslös och syskonen jobbar inom yrken där det krävs utbildning.
Men nog ska det gå att hitta något. Men det sitter inte bara i att jag är lat.

Ledsen men om du söker jobb som kräver 6månaders utbildning eller att man har ingenjörsexamen så siktar du på fel jobb.

För att dra ett exempel, väldigt många kan flyga ett flygplan men väldigt få kan hantera det när det går fel... därav den extrema utbildning som piloter genomgår.
Visst, du kan säkert mappa dieselmotorer och sånt men för att jobba med det på heltid så krävs det säkerligen en hel del erfarenhet för att förstå vad som kan gå fel osv osv osv... (har ingen aning då jag själv inte gör sånt)
Sen handlar inte ingenjörsutbildningar enkom om att lära sig göra det man skall göra i ett arbete utan mycket även om att få ett speciellt tankesätt, ett jävlar anamma och kunna hantera problemlösning på en helt annan nivå.

Själv jobbar jag med ca 10st civilingenjörer och det vi gör är inte alls vad de har studerat till att göra, men deras utbildning har lärt dem hur man lär sig saker på ett effektivt sätt och de har ett sätt att tackla problem som många saknar.

Nog om det nu, du har i alla fall beskrivit att du faktiskt söker aktivt och stort så eloge åt det.
Men kolla på helt andra yrken är mitt förslag, om du nu skall jobba i ett halvår för att sedan studera så kolla med flyttfirmor, lagerarbeten, posten... ja, whatever egentligen, handlar bara om att faktiskt lyfta en lön för dig just nu. :tummenupp

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nog om det nu, du har i alla fall beskrivit att du faktiskt söker aktivt och stort så eloge åt det.
Men kolla på helt andra yrken är mitt förslag, om du nu skall jobba i ett halvår för att sedan studera så kolla med flyttfirmor, lagerarbeten, posten... ja, whatever egentligen, handlar bara om att faktiskt lyfta en lön för dig just nu. :tummenupp

Har sökt sådana arbeten
Flyttfirmor: C-kort (iaf de jag talat med)
Lagerarbeten: Truckkort
Lokalvårdare: Oftast deltid på några få timmar i veckan (6-10h) vilket leder till att jag går back på att jobba, eller så går jobben till någon med arbetslivserfarenhet.
Posten: Har inte behövt folk hur mycket jag än tjatat.
Budbil: Vill ha folk över 20
Montering/Mekaniker etc: Industri/fordon på gymnasiet

Blev tipsad om Taxi, ska försöka skrapa ihop pengar till ett kort. Det verkar ju inte som en heltokig idé.

Truckkort ligger tyvärr lite över budget med zero zipp nada ingenting 0:- in i månaden. Eller ja, ett par hundra som precis täcker svetstråden som krävs för att hålla bilen rullande.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept