Kinnekulle 8/5 :(

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Då körde man på Kinnekulle med Racingworld igår då. Intryck? Kraftigt besviken! Förargenomgång först 09:30 vilket normalt brukar vara 08:30, extra jobbigt då jag var där redan 07:45 :confused: Redan där ett pass/grupp borta, sedan kvartspass med omkörningsförbud i tre första varven, vettigt då det inte hände nåt på hela dagen i princip, MEN, i licens/oförsäkrad grupp med med en hel del långsamma förare så tog de tre första varven drygt fem minuter....tio minuter kvar att gasa. Marginaler till de orutinerade skulle hållas vilket jag försökte, men inte alltid så lätt med tanke på att "hålla sitt spår" inte existerade för en del, speciellt inte när de körde i flock med en formation som i verklig värld kallas "spridda skurar", så en del omkörningar blev lite tajta för dessa personer vilket resulterade att efter halva tredje passet så bröts det och vi fick en "grupptillsägelse" för dåligt uppträdande där jag (vid senare samtal med Stefan) hade utmärkt mig ganska bra så att säga.
Där avbröts då vårt pass och nästa grupp kom ut...med regn...men de fick helt plötsligt ett drygt 40 minuter långt pass :gnissla och sedan rullade passen på som innan :huvet det fanns fler som ville köra fastän det regnade :7peta
Vårt fjärde pass avlöper lugnt med blöt bana med knappt torrt spår, Var FAN ska jag köra om nu, får ju inte komma nära, funderar på att tuta för omkörning, men det hade säkert blivit gnissel för det oxå då :hihi
Sen är dagen slut :confused:

Jag åkte hemmifrån klockan 06:00, var hemma 20:40. Allt detta för tre och ett halvt 15-minuters pass. Denna bandag var absolut inte värd detta, speciellt inte då jag bjudit min kompis på körningen som 30-årspresent :4skrika

Licens/oförsäkrad grupp var från början en snabb licensgrupp med snabba förare. Så småningom kom det in lite T-H/IF hojar, däribland jag. Jag sket ner mig när jag blev omkörd av dessa jaktpiloter - som kunde sin sak - men jag gnällde inte för jag blev välkomnad in i deras grupp trots högre risk för deras del.
Igår var det tvärtom, vi som var lite snabbare fick inte köra snabbt längre, och kände oss helt plötsligt lite utstötta. Det gnisslades även bland sköldpaddorna om att de blivit omkörda innan de åkt tre varv, TRO fAN DET! jag har redan åkt mina!!! Och trots snigelspåren halkade jag inte utan kom ikapp dessa mindre snabba förare innan de åkt sina tre varv. Detta tänkte de inte på - eller sket i - men lik förbannat gnisslades och blängdes det :kulspruta

Slutligenvill jag ge några tips till Racingworld:
* Kom igång lite snabbare, värdefull tid går förlorad!
* När det nu är så stort "tryck" på oförsäkrat gruppen som ni påstår, gör två grupper av den då, en långsam och en snabb, och gör det samma med gatgruppen, alltså två gruper.
* Var konsekventa med längden på passen.
* Råd långsamma förare att vända sig till SMC:s broms- och kurvtagningskurser i stället.
* Gör tjugo minuters pass i stället, för 15 är på tok för kort om det är omkörningsförbud de tre första varven.

Detta skickas även till Stefan på www.Racingworld.se

Mvh Fredrik
svart/vit R1
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Tyckte att det verkade vara lite rörigt redan från start den dagen, tyvärr.

Men det största tipset från min sida ang. passen är:
Starta med fasta tider!
Grupp 1 = xx.00
Grupp 2 = xx.15
Grupp 3 = xx.30
Grupp 4 = xx.45
osv.

Brukar funka riktigt bra!
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Att blanda licens och oförsäkrade är inget bra alls. Det är varken kul för den som är ute på sin första bankörning och blir omkörd så man skiter ner sig eller för den som kör fort och måste kryssa mellan nybörjarna.

Kör man i licensgruppen tycker jag att det är skönt att veta att de flesta (finns ju nybörjare inom rr också) håller ett bra tempo och framförallt håller sitt spår.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Magnus skrev:
Att blanda licens och oförsäkrade är inget bra alls. Det är varken kul för den som är ute på sin första bankörning och blir omkörd så man skiter ner sig eller för den som kör fort och måste kryssa mellan nybörjarna.

Kör man i licensgruppen tycker jag att det är skönt att veta att de flesta (finns ju nybörjare inom rr också) håller ett bra tempo och framförallt håller sitt spår.


Fast jag körde i Oförsäkrade/Licens gruppen hela förra året och då tyckte jag det funkade bra, visst fanns dom som körde väldigt sakta, men i allmänhet var det inga problem , men just igår känns det som att det var väldigt mycket krångel.

Nu körde inte jag i den gruppen, men vad av man såg och hörde så.

Dessutom så tycker jag att man som oförsäkrad som kör i den gruppen, helt enkelt för vara beredd på lite mera "racing", det är trots allt licens grupp från första början.

//Niklas
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Min erfarenhet av att ordna bandagar är att det tyvärr inte finns tillräckligt stort intresse hos If och Trygghansa försäkrade att det täcker upp en grupp själva ännu, det kanske ändras under säsongen och det lär vi märka då.

Om man är någorlunda erfaren på banan, dvs har åkt ett antal bandagar och har tempo minst medelgrupp så är inte Licens/oförsäkrade gruppen ett problem, men som nybörjare är det naturligtvis inte rekomenderbart.

Bäst vore självklart om dom som har Trygg och If kunde åka själva och vi kanske kommer dit i år, vi får se.
Dock blir problem nummer två då att dom som har banhojar inte fyller en grupp och inte är välkomna. Då återstår tyvärr bara att endast ordna åt gathojar och inte alls åt banhojar.

Vill inte gå händelserna i förväg och måla upp att "så är det" , men vi kommer noggrant analysera intresset och fundera över kommande bandagar på vilket upplägg som är det bästa.

Att komma igång direkt från minut 1 är såklart viktigast, alla betalar för att åka bana och så bör man försöka komma igång så fort som möjlgit så alla får mest valuta för pengarna.

/Nitrous
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Kinnekulle är väl inte ens godkänd för roadracing. Varför ska man köra licensgrupp där då? :va Förresten är det väl inte så jävla svårt att köra om med en R1? :näsblod
 

sandstream

Guest
freding skrev:
Då körde man på Kinnekulle med Racingworld igår då.....
Håller med om mycket av det du skriver, tex att inskrivningen tog på tok för lång tid.

Att blanda licensförare med rena rookies tycker jag personligen är vansinne.
Fartskillnaderna jag har sett på de bandagar jag besökt är STORA och med små marginaler kan konsekvenserna bli ödestigra.
Tyvärr så handlar det väl enbart om ekonomi, dvs att arrangören vill få in så många betalande som möjligt och då är IF- och TH-kunderna bra att ha med.

Nej, då ser jag hellre att man kör 2 gatgrupper, en långsam-medel och en medel-snabb samt 1 licens och 1 oförsäkrat (helst skulle jag se att dessa inte var med alls men det är en annan femma).

Bra att du framför kritiken/tipsen till RacingWorld så att de kan bli bättre nästa gång :tummenupp
 

sandstream

Guest
anja skrev:
Kinnekulle är väl inte ens godkänd för roadracing. Varför ska man köra licensgrupp där då? :va Förresten är det väl inte så jävla svårt att köra om med en R1? :näsblod
Du verkar aldrig ha kört där, lr?
Att köra om 3-4 som ligger i bred är inte särskilt säkert så jag förstår att licensförarna blir frustrerade.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
sandstream skrev:
Du verkar aldrig ha kört där, lr?
Att köra om 3-4 som ligger i bred är inte särskilt säkert så jag förstår att licensförarna blir frustrerade.

jajustdet. det kanske är därför den inte är godkänd för rr? :va
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Vadå har IF gått tillbaka och tillåter Bankörning i försäkringen nu eller? :va

Ja ja själv tycker jag iaf att är man på bana och åker får man helt enkelt räkna med att ramla eller bli omkullkörd?? Inte direkt kul men vad gör man då?

Man är ju där på egen risk eller hur?

Mer banåkning åt folket!! :yoparty
 

MC Doktorn

Guest
Problemet verkar vara att fel personer hamnar i felgrupper och att många kör
och bandagsds-arrangörer bedriver ingen ideell verksamhet.

Det borde finnas "luft" i grupperna med färre åkande i varje grupp så att man snabbt kan plocka ner nån från långsam till snabb grupp beroende på hur snabbt man kör.
 

sandstream

Guest
Stoppsladd skrev:
Vadå har IF gått tillbaka och tillåter Bankörning i försäkringen nu eller? :va
Nej! Men de med IF och TH får köra i en egen grupp, precis som tidigare.

Stoppsladd skrev:
Ja ja själv tycker jag iaf att är man på bana och åker får man helt enkelt räkna med att ramla eller bli omkullkörd?? Inte direkt kul men vad gör man då? Man är ju där på egen risk eller hur?
Vilken sund inställning :rolleyes:

Stoppsladd skrev:
Mer banåkning åt folket!! :yoparty
Har du IF?
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
sandstream skrev:
Nej! Men de med IF och TH får köra i en egen grupp, precis som tidigare.

Vilken sund inställning :rolleyes:

Har du IF?

Men varför ligger dom i en egen grupp då då? Försäkringen gäller ju inte i alla fall? (kanske för TH då möjligen)

Japp jag är en sund människa :rolleyes: Men försöker bara vara realistisk när jag säger att man är ju där på egen risk. Man åker ju inte direkt "normalt" på bana. Så drar man omkull så är det till att åka hem och slicka såren och snickra ihop hojen igen. :)

Ja jag har IF (dock ej helförs). Fick lov att gå in och kolla villkoren igen. " Trafikförsäkringen gäller inte för åkning på bana på inhägnat område"
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Håller fakitskt till stor del med Stoppsladd.
Tycker oxå att man får helt enkelt köra på egen risk, man är medveten om riskerna!

personförsäkring kan man skaffa utanför mc-försäkringen.

//Niklas
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Problemet är kanske (som någon skrev tidigare) att varken licens eller oförsäkrade är tillräckligt många för att fylla en hel grupp. Hur många var ni i den gruppen nu? 20? Iofs så kanske det var så att platserna tog slut så eventuellt finns det intresse nog att fylla varsin grupp. Men om det totalt är 75% försäkrade och 25% licens/oförsäkrade som vill åka så känns det som en rättvis fördelning med 3-1, precis som det var. Att skapa en grupp till så att det blir fem grupper tror jag ingen blir nöjd med. Om man sen utökar körpassen till 20 minuter så blir det väldigt lite åka...

Tänk bara på att försöka komma med konstruktiv kritik. Att bara klaga leder sällan till någon förbättring... Kom med genomtänkta förslag istället! Det tror jag racingworld (eller vilken annan arrangör som helst) uppskattar.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Just denna körning var jag inte med på, men besökte under förra året flera av Stefan´s körningar på Kinnekullering.

Intrycket som jag fick och vidhåller är att Stefan Magnusson är mycket seriös vad gäller säkerhet för de som åker på hans körningar.

3 uppvärmningsvarv med föråkare är inte fel, snarare mer rätt än att släppa ut alla med förvarningen: "Kör lugnt i 3 varv". Precis som första posten säger så skedde det ju ingen olycka (som jag förstått det).

Eventuellt så kan uppdelningen av grupperna och tidsindelningen skötas på ett annat sätt, men en krash på "fasta" ttider innebär ju att en lång bärgning i slutet av ett pass kan göra att nästa grupp inte kan köra ut alls.

Indelningar som tidigare diskuterats på diverse olika bankörningar är
*långsam/medel försäkrad
*snabb försäkrad
*långsam/medel oförsäkrad
*snabb/licens oförsäkrad
RIKTIGT långsamma förare kör i medelgruppen, men det krävs då regler för omkörningar i kurvor/likn.

Ett alternativ som också diskuterats är att köra varannan omgång licens/snabba oförsäkrade förare och långsamma/medelsnabba oförsäkrade förare.
Det innebär ju iochförsig att man får halva körtiden, men den körtid man får är mycket effektiv. Jag skulle gissa att det blir halva kostnaden också.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag som åskådare både såg och hörde "kaoset" i den oförsäkrade/licensgruppen. Det jag och sambon reagerade
(och som ej tagits upp här) är att det var svårt att se vilka som var föråkare/ansvariga då de hade en liten liten armbindel. Hade det inte varit bättre med en tydlig väst istället för en liten, nästan osynlig, armbindel :va

Plus för att det inte var nga problem att byta upp sig en grupp.

Det var en krasch, då flaggades det gult och sedan rött.
Man verkade få ut förare relativt snabbt på banan igen.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top