Kinnekulle 8/5 :(

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Så länge IF och TH räknas som oförsäkrade kommer dom troligen få köra ihop med licens/rr.

Det har inte funnits tillräckligt med anmälda förare för egen grupp avdom, den erfarenhet jag har som arrangör.

Anmäler man sig till att köra en banåkning där licens, IF och TH kör ihop så vet man vad som gäller och alla tre parter få ta hänsyn till varandra.

Vi kommer även i år ha så på våra körningar och det har fungerat bra och jag hoppas det även gör det i år.

Att licensförare kör på Kinekulle trots det inte är en RR godkänd bana är väl inte ett dugg konstigt. Varför skulle dom inte köra där :va Det är ett tillfälle att få köra på en bana som många förare tycker är rolig att köra. Att den inte är ok för RR har inget med grupperna eller omkörningarna att göra.

Fasta tider är även det ett gissel, händer en olycka och mer än halva tiden försvinner är gruppen inte glad. Det är inte lätt att göra alla nöjda och glada. Men jag hoppas att det går att få en gyllene medelväg som funkar.

Att lägga ihop lugn med medel har visat att inte fungera heller.

Racingworld funkade bra förra året så jag tror det kanske bara var en gångs sak ni råkade ut för.

Önskar att vi hade haft tid att medverka denne bandag.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
anja skrev:
Kinnekulle är väl inte ens godkänd för roadracing. Varför ska man köra licensgrupp där då? :va Förresten är det väl inte så jävla svårt att köra om med en R1? :näsblod

det är inte alls svårt, bara det att de som blir omkörda tycker att man kör om för fort? :7peta
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
anja skrev:
jajustdet. det kanske är därför den inte är godkänd för rr? :va

Nej, banan är håller kvalitet och är nog bred.. det är ett räcke som står för nära banan på ett ställe.. de som varit där borde veta vilket jag pratar om... och avåkningszoner som är lite för små för hojar...
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vill man få ut maximal vinst med minimal säkerhet/risk så gör man såhär, resultatet är kaos ibland.
Kinnekulle blå grupp film Se själva hur det ser ut. Tyckte själv jag körde väldigt sansat men ändock blev det diverse klagomål och sura miner. (detta var knappt 1 helt pass)

När man själv har däckvärmarna på innan passet börjar så väntar man de 3 första varven med att åka ut... som för de långsammaste tar 5-6 minuter, sen är det knappt 8-10 minuters körning.
Ett flertal jag såg på körningen ska nog anmäla sig till SMC's kurser, kanske tillomed lära sig köra lite fortare på vanlig väg, så de kommer upp i 110 åtminstone innan de ger sig ut på banor.

Nästa gång hoppas jag kunna byta till den Snabba gruppen istället (min försäkring gäller på bana) så man slipper snigelkörningar...

//håkan
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Nitrous skrev:
Min erfarenhet av att ordna bandagar är att det tyvärr inte finns tillräckligt stort intresse hos If och Trygghansa försäkrade att det täcker upp en grupp själva ännu, det kanske ändras under säsongen och det lär vi märka då.

Om man är någorlunda erfaren på banan, dvs har åkt ett antal bandagar och har tempo minst medelgrupp så är inte Licens/oförsäkrade gruppen ett problem, men som nybörjare är det naturligtvis inte rekomenderbart.

Bäst vore självklart om dom som har Trygg och If kunde åka själva och vi kanske kommer dit i år, vi får se.
Dock blir problem nummer två då att dom som har banhojar inte fyller en grupp och inte är välkomna. Då återstår tyvärr bara att endast ordna åt gathojar och inte alls åt banhojar.

Vill inte gå händelserna i förväg och måla upp att "så är det" , men vi kommer noggrant analysera intresset och fundera över kommande bandagar på vilket upplägg som är det bästa.

Att komma igång direkt från minut 1 är såklart viktigast, alla betalar för att åka bana och så bör man försöka komma igång så fort som möjlgit så alla får mest valuta för pengarna.

/Nitrous
Tjena! Åkte på en av era bandagar förra året och var mycket nöjd. Ni hade ett mycket bra arrangemang, och hoppades att racingworlds skulle vara något som erat. Jag ser fram emot era kommande bandagar, därav jag kommer försöka deltaga på några av dem. :tummenupp
mvh Fredrik
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
anja skrev:
Kinnekulle är väl inte ens godkänd för roadracing. Varför ska man köra licensgrupp där då? :va Förresten är det väl inte så jävla svårt att köra om med en R1? :näsblod
Inte särskilt svårt, det var heller inte det som det handlade om, utan att nybörjare ine håller spår, därför kan det bli tajt vid en omkörning. Inget jag störs av, men jag gillar inte gnället från de omkörda när de inte kan köra regelmässigt. Det poängterades flera gånger tydligt under förarmötet att man MÅSTE hålla sitt spår och inte göra snabba manövrar.
mvh fredrik
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
anja skrev:
OCH DÅ SKA MAN VÄL INTE KÖRA ARSLET AV SIG DÄR?
Upp till var och en, jag fyllde i ansvarsförbindelsen där jag tar på mig allt ansvar för min körningen, samtidigt som jag bevittnar att min försäkring inte gäller på bana. Därför vill jag köra så fort som jag vill, för jag betalar mina skador, för mitt fysiska jag har jag täckande olycksfallförsäkring om nån annan kör omkull mig.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
jesper skrev:
Problemet är kanske (som någon skrev tidigare) att varken licens eller oförsäkrade är tillräckligt många för att fylla en hel grupp.

En kompis till mig fick sin boknig returneard när det var 6 veckor kvar för gruppen var redan full, jag blev själv uppringd av Stefan på R.W. i fredags dar han frågade om en av mina kompisar kunde tänkas åka i en annan grupp för att den var "väldigt" full med mycket blandade förare. Gruppen var igår ca. 25 hojar som stod i ledet, sedan stod det några racehojar här och var oxå, men kan inte uttala mig om dom sedan var med och körde, en såg jag iaf. bara i första passet...
Hur som helst fanns det nog många fler oförsäkrade som ville med, minst två av mina kompisar.
 
Last edited:

Slangen_2

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Jönköping
Hoj
CBR1000RR
Stoppsladd skrev:
Men varför ligger dom i en egen grupp då då? Försäkringen gäller ju inte i alla fall? (kanske för TH då möjligen)

Om de skulle va med i den andra gruppen och köra på någon, så har de ju ingen försäkring som täcker den andres person/hoj skador...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
amullo skrev:
Intrycket som jag fick och vidhåller är att Stefan Magnusson är mycket seriös vad gäller säkerhet för de som åker på hans körningar.
Ja, säkerheten hölls på hög nivå :tummenupp

3 uppvärmningsvarv med föråkare är inte fel, snarare mer rätt än att släppa ut alla med förvarningen: "Kör lugnt i 3 varv". Precis som första posten säger så skedde det ju ingen olycka (som jag förstått det).
Helt rätt tycker jag oxå, men inte med 15-minuters pass utan med 20.

Indelningar som tidigare diskuterats på diverse olika bankörningar är
*långsam/medel försäkrad
*snabb försäkrad
*långsam/medel oförsäkrad
*snabb/licens oförsäkrad
RIKTIGT långsamma förare kör i medelgruppen, men det krävs då regler för omkörningar i kurvor/likn.

Ett alternativ som också diskuterats är att köra varannan omgång licens/snabba oförsäkrade förare och långsamma/medelsnabba oförsäkrade förare.
Det innebär ju iochförsig att man får halva körtiden, men den körtid man får är mycket effektiv. Jag skulle gissa att det blir halva kostnaden också.
Båda alternativen är intressanta körmässigt, men till hälften körtid är det inte intressant längre att kanske åk 20-25 mil till en bana, så jag tycker att första alternativet varit lysande. Vilket jag oxå föreslog i början. :fyllisar
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Krossade egon svider mest. De som anmäler sig till nån sorts snabb grupp och finner att han är genomkass klagar ofta hos arrangören för att han blir omkörd "vårdslöst". Han ville ju vinna bankörningen, liksom.

Jag åkte EN bankörning förra året, efter första passet klagade FEM mammagrisar hos instruktören. Jag hade bromsat förbi dom i slutet av rakan och "snott deras spår". Tror fan det, när de gjorde anspråk på alla spår samtidigt. Kör man sakta ska man fan inte köra i snabba gruppen, bara för att man råkar ha en GSXR1000 med slicks.

Sen sved det väl lite extra att jag körde en lila/rosa CBR600F från 1994 med kattklistermärken på. :hihi
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
håkan skrev:
Vill man få ut maximal vinst med minimal säkerhet/risk så gör man såhär, resultatet är kaos ibland.
Kinnekulle blå grupp film Se själva hur det ser ut. Tyckte själv jag körde väldigt sansat men ändock blev det diverse klagomål och sura miner. (detta var knappt 1 helt pass)

När man själv har däckvärmarna på innan passet börjar så väntar man de 3 första varven med att åka ut... som för de långsammaste tar 5-6 minuter, sen är det knappt 8-10 minuters körning.
Ett flertal jag såg på körningen ska nog anmäla sig till SMC's kurser, kanske tillomed lära sig köra lite fortare på vanlig väg, så de kommer upp i 110 åtminstone innan de ger sig ut på banor.

Nästa gång hoppas jag kunna byta till den Snabba gruppen istället (min försäkring gäller på bana) så man slipper snigelkörningar...

//håkan
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Jag körde med Racingworld 2 ggr förra året och även den i helgen.

Jag tycker det funkar bra, nu flaggade man i god tid innan passet började och hade man lite koll själv så vet man vilken grupp som är ute och när dessa flaggades av.
Sen om den blandningen med licensåkare och TH/IF åkare inte funkar beror nog på att blandningen blivit för stor inte pga licensåkare som kör fort, jag var enda åkaren utan licens i den gruppen i fjol (2:a maj) och om man bara koncentrerar sig på sin körning så blir man inte störd av raketer som kör om till höger och vänster.

Kommer fortsätta åka med racingworld!
Har man sen kritik så ta det med arrangören istället för att gnälla av sig bakom skärmen, undrar om någon har ens framfört åsikterna till racingworld.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mattias skrev:
Sen sved det väl lite extra att jag körde en lila/rosa CBR600F från 1994 med kattklistermärken på. :hihi

Bromsar du förbi (kan alla med vilket hoj som helst) och sen kör sakta in i kurvan pga sen inbromsning eller taskig övrig teknik så kommer det klagas en hel del. Dock tror jag inte du gjorde det, finns mammagrisar eller vad du kallade dom för :hihi

Det är nog något som börde sägas på morgonmötet isåfall, att passera om du är snabbare i kurvorna, annars Låt bli!
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Pertan skrev:
Har man sen kritik så ta det med arrangören istället för att gnälla av sig bakom skärmen, undrar om någon har ens framfört åsikterna till racingworld.
Stefan pratade jag med efter tillsägelsen igår, och jag tror ingen undgick att förstå vad jag tyckte under det mötet vi hade när passet bröts. Plus att jag även skickade mejl till honom tidigare idag. Denna tråd är en upplysning om att gårdagens körning var under all kritik för, inte bara min, utan även många andrs del. Både snabba som långsamma och även andra grupper. På detta sett kommer fler åsikter fram som inte kommer fram annars för att inte alla vågar komma med ris...eller ros...
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
TinaTjejen skrev:
:rofl
Riktigt o-macho :hihi

den hojjen höll på att kosta mig livet när jag höll samma tempo som den, den är rent livsfarlig! :huvet

sen att den va böglila skadade egot åxå.....

tina: du för tänka om,den hojjen är ssstttåååkkkhålms värsta Macho hoj! :Bugar
 

steka

Dansar helst i sin egen takt
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Näset
Hoj
Bianchi 928 Carbon
Är det självklart att de som kör TH och IF skall få åka på bana? Jag hade If förra året, tjänade lite pengar på det men bet i det sura äpplet att inte åka bana :4skrika . Bytte i år till Folksam för att slippa allt krångel, men även för att jag pricipiellt hellre stödjer ett försäkringsbolag som tillåter bankörning. Vissa körningar (Rörken om jag inte tar fel) tillåter inte TH och IF överhuvudtaget, och om samtliga arrangörer följde detta skulle sannolikt fler hojåkare överge dessa bolag. Troligen/förhoppningsvis skulle detta bli kännbart för bolagen och de kanske skulle överväga att ändra sin policy.

Jag tycker inte att förslaget med en långsam-medelgrupp och en medel-snabb grupp är så lyckad. Jag började i långsam igår (min första organiserade bankörning någonsin) men bytte snart till medel. Skillnaden i tempo var stor så jag tror att uppdelningen långsam-medel-snabb är att föredra. Skulle arrangörerna konsekvent inte tilåta TH och IF skulle problemet vara ur världen. Lite dyrare för vissa av oss, men sannolikt betydligt smidigare för samtliga, oavsett om du är långsam-medel-snabb eller har rr-licens.

Jag tyckte körningen igår var rätt bra, men som sagt, jag är banrookie :banana
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Förstår vad du menar Steka.

Vi kommer inte på vanliga dagar som vi är arrangörer för slå ihop lugn och medel. Det är för stor skillnad och meningen att nybörjare på bana ska kunna få åka lugn utan andra som stressar på. Som du säger, steget mellan är stort. Vi har dock en sammanslagning och det är på måndagen på Gotland Ring. Det pga få deltagar och väl utskrivet så folk sett det vid anmälan.

Det är just det med antalet deltagare som gör att det är svårt att utesluta t ex IF eller TH förare. Samt att jag som arrangör gärna vill att alla ska få köra till en billig kostnad.

Vi får hoppas på att f-bolagen kommer fram till att dom ska ha en bra försäkring för som som kör bana. Det händer mindre olyckor på bankörningarna än i trafiken.

Hoppas du får komma ut på fler bandagar

/Liwa1


steka skrev:
Är det självklart att de som kör TH och IF skall få åka på bana? Jag hade If förra året, tjänade lite pengar på det men bet i det sura äpplet att inte åka bana :4skrika . Bytte i år till Folksam för att slippa allt krångel, men även för att jag pricipiellt hellre stödjer ett försäkringsbolag som tillåter bankörning. Vissa körningar (Rörken om jag inte tar fel) tillåter inte TH och IF överhuvudtaget, och om samtliga arrangörer följde detta skulle sannolikt fler hojåkare överge dessa bolag. Troligen/förhoppningsvis skulle detta bli kännbart för bolagen och de kanske skulle överväga att ändra sin policy.

Jag tycker inte att förslaget med en långsam-medelgrupp och en medel-snabb grupp är så lyckad. Jag började i långsam igår (min första organiserade bankörning någonsin) men bytte snart till medel. Skillnaden i tempo var stor så jag tror att uppdelningen långsam-medel-snabb är att föredra. Skulle arrangörerna konsekvent inte tilåta TH och IF skulle problemet vara ur världen. Lite dyrare för vissa av oss, men sannolikt betydligt smidigare för samtliga, oavsett om du är långsam-medel-snabb eller har rr-licens.

Jag tyckte körningen igår var rätt bra, men som sagt, jag är banrookie :banana
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
freding skrev:
Stefan pratade jag med efter tillsägelsen igår, och jag tror ingen undgick att förstå vad jag tyckte under det mötet vi hade när passet bröts. ...

Okej :tummenupp det är inte alla som har den förmågan.
,,,
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top