Kinnekulle 8/5 :(

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Gammalågalen skrev:
Har du fått någon kommentar från Stefan? Är lite nyfiken eftersom jag ska till Kullen med just RW den 4/7.

/GoG
Jag har ännu inte fått svar, men väntar mig ett inom närmaste tiden. Stefan måste ju oxå sitta ner och fundera hur dagen förlöpte och vad han tycker är rätt eller fel. Som arrangör har han mycket att tänka på, och ser det hela p ett helt annat sätt än jag behöver göra. Mne jag har kört i blandade grupper tidigare utan problem, så jag är övertygad om att detta var en engångshändelse att allt blev sånt oflyt.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Nitrous skrev:
Hur som helst så tror jag inte att man löser problematiken helt genom att ha TH och IF förare i en egen grupp.
Fortfarande kommer det vara stora skillnader i erfarenhet och tempo, kanske inte lika mycket men dock kommer problemet finnas eftersom det både är nybörjare och erfarna förare som använder dessa två bolag.

/Nitrous
Att dela in i egen grupp tror jag inte heller på, men att kanske ha en snabb T-H/IF blandat med Licens och en långsammare T-H/IF grupp. Jag tror att det kommer finnas tillräckligt många intresserade.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Chribba skrev:
Jag var också med i söndags och körde. Jag tyckte i det stora hela att det var en lyckad dag för min egen del. Åkte hem med ett stort leende hela vägen hem.

Dock tillhör jag båda "grupperningarna" eftersom jag precis har löst ut min amatörlicens och inte är det minsta snabb. Så man kan väl beskriva mig som en vinglig och långsam licensförare som försöker hitta rätt spår. Jag håller med i kritiken om att det inte är helt lyckat att blanda licensförare och "nybörjare", fartskillnaden är för stor. Men samtidigt vill jag åka tillsammans med duktiga förare som kör snabbare än mig själv eftersom jag tror att jag utvecklas mer då.

Eftersom jag spelat en del hockey känns det som att jag kan överföra hela problematiken till hockeyn. Att blanda oförsäkrat och licens är som att släppa ut ett A-lag i hockey på allmänhetens skridskoåkning. Det blir inte roligt för någon. A-laget kan inte köra för fullt och allmänheten blir rädda. Den enda lösningen som jag ser det är att inte alls blanda de båda grupperna.

Om jag får fortsätta med min liknelse till hockeyn så finns det även där en del killar med dålig attityd och som gärna smäller på en "nybörjare" med riktigt hårda tacklingar. Det man kanske kan tänka på är att det inte sitter någon NHL eller MotoGP -manager på läktarna och letar efter nya talanger. Utan de som betalar pengar och gör sig besväret att åka till en bankörnig gör det med förhoppning av att ha skoj.

Jag vill förtydliga att jag själv inte råkade ut för någon som inte tog hänsyn till att jag körde långsamt, utan tvärtom så sporrade det mig att se killar (och tjejer) som körde snabbare än mig. Och jag vill fortsätta att köra i licensgruppen.

//Christian
Jag har oxå precis i år tagit min licens med endast några få bankörningar bakom mig. Ser mig själv som hyfsat snabb och tänker precis som du att jag vill åka med duktiga snabba förare för att lära mig att bli bättre.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Om man tror att det funkar att fixa en bandag med dom grupperigarna som en del nämner och som har synpukter på hur dagen var. Då är mitt förslag att ni själva ordnar en bandag och efter hur ni vill ha den och anpassat efter regler för vad som gäller med försäkringar samt får ihop de ekonomiskt.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
freding skrev:
Att dela in i egen grupp tror jag inte heller på, men att kanske ha en snabb T-H/IF blandat med Licens och en långsammare T-H/IF grupp. Jag tror att det kommer finnas tillräckligt många intresserade.

Hittills på dom dagar vi arrangerat har det inte funnits tillräckligt med representerade förare från dessa två bolag att det skulle fylla en grupp!
Men självklart kan detta ha förändrats till i år, vi lär märka det under säsongen.

Det är hemskt synd att bolagen har villkorat sig på olika sätt som dom gör för det är ett gissel som arrangör att försöka ordna bandagar, det är knepigt som förare att förstå att man inte får köra i ditten o datten grupp på vissa bandagar men inte på andra eftersom alla som arrangerar inte bryr sig om detta.
Som arrangör får man trehundra frågor om f-bolag hit och dit, varför då och varför inte till varje dag som ska arrangeras. Det tar så mkt tid att artigt besvara alla eftersom vi åtminstone vill att alla ska veta så tydligt som möjligt vad som gäller.

Tänk vad enkelt allt skulle bli om Trygg och If ändrade sig i sina villkor :4skrika

/Nitrous
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Visst kan man skapa nya grupper för både det ena och det andra, men fler än 4 grupper ska det inte vara. Åka 15min och vänta 45min är smärtgränsen.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Jag körde ju iof i en försäkrad grupp, men det såg lite knepigt ut i den oförsäkrade gruppen, det kan jag hålla med om.

Det enda negativa om arrangemanget jag tyckte, var att det stod helt stilla på banan en bra stund medans oförsäkrat/licens-gruppen hade diskussion om hur det kördes hit å dit..
Istället skulle man ha tänkt på att skicka ut en annan grupp, för övriga grupper hade inga sånna problem och behövde därför inte vara delaktiga i den diskussionen, tyckte jag själv.


Annars hade i varje fall jag en kanon dag :tummenupp
 

sandstream

Guest
WestW skrev:
Visst kan man skapa nya grupper för både det ena och det andra, men fler än 4 grupper ska det inte vara. Åka 15min och vänta 45min är smärtgränsen.
WÖRD :tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
TinaTjejen skrev:
Det enda negativa om arrangemanget jag tyckte, var att det stod helt stilla på banan en bra stund medans oförsäkrat/licens-gruppen hade diskussion om hur det kördes hit å dit..
Istället skulle man ha tänkt på att skicka ut en annan grupp, för övriga grupper hade inga sånna problem och behövde därför inte vara delaktiga i den diskussionen, tyckte jag själv.
Kan tyckas, men samtidigt måste jag påpeka att vårat pass avbröts långt innan 15 minuter gått, och därför fortfarande var på "vår" tid under diskussionen.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Nitrous skrev:
...Tänk vad enkelt allt skulle bli om Trygg och If ändrade sig i sina villkor :4skrika /Nitrous
Det finns bara ett sätt att lyckas med det.
Tillåt inte hojar på bankörningar som är försäkrade hos Trygg-Hansa eller If om inte föraren har licens.
Sedan måste kunderna protestera och bojkotta bolagen avseende alla försäkringar samt andra tjänster. Jag bytte från If på hojen och bilen, pga deras nekande till bankörningar.
 
Last edited:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
freding skrev:
Kan tyckas, men samtidigt måste jag påpeka att vårat pass avbröts långt innan 15 minuter gått, och därför fortfarande var på "vår" tid under diskussionen.

Visst men eftersom Stefan redan hade bestämt att eran tid var förverkad och att ett väldigt svart moln var på inrullande tycker åtminstone jag att snabb grupp skulle ha kunnat få åka ut. Istället fick vi åka ut när ni pratat färdigt 10 minuter senare och det började regna på första varvet. Som det vart nu fick snabb grupp 1 helt 15 minuterspass på hela dagen.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tjoffe skrev:
Visst men eftersom Stefan redan hade bestämt att eran tid var förverkad och att ett väldigt svart moln var på inrullande tycker åtminstone jag att snabb grupp skulle ha kunnat få åka ut. Istället fick vi åka ut när ni pratat färdigt 10 minuter senare och det började regna på första varvet. Som det vart nu fick snabb grupp 1 helt 15 minuterspass på hela dagen.

Vädret var fruktansvärt knepigt, det var sol, regn, hagel :huvet

Jämför bilderna :brinnerup

( :Bugar personen på bilden är sambons bror, rent under att han sitter på en motorcykel då han är lårbensamputerad.
 

Bifogat

  • kinnekulle 5.JPG
    kinnekulle 5.JPG
    72.4 KB · Visningar: 38
  • kinnekulle 1.JPG
    kinnekulle 1.JPG
    56.4 KB · Visningar: 53
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Tjoffe skrev:
Visst men eftersom Stefan redan hade bestämt att eran tid var förverkad och att ett väldigt svart moln var på inrullande tycker åtminstone jag att snabb grupp skulle ha kunnat få åka ut. Istället fick vi åka ut när ni pratat färdigt 10 minuter senare och det började regna på första varvet. Som det vart nu fick snabb grupp 1 helt 15 minuterspass på hela dagen.


Tanken var att blå grupp skulle släppas ut på banan igen, men sedan blev snacket såpass långt att det inte var idé att göra så.

Snabba gruppen fick även ett 20-25-minuters pass i slutet av dagen, men tyvärr hade många redan avvikit då. Inte för att det kanske väger upp er otur, men ibland har man helt enkelt otur bara. Ingen rår ju över vädret..
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Tjoffe skrev:
Visst men eftersom Stefan redan hade bestämt att eran tid var förverkad och att ett väldigt svart moln var på inrullande tycker åtminstone jag att snabb grupp skulle ha kunnat få åka ut. Istället fick vi åka ut när ni pratat färdigt 10 minuter senare och det började regna på första varvet. Som det vart nu fick snabb grupp 1 helt 15 minuterspass på hela dagen.

2 Hela pass i snabb körde jag iaf. Pass 1 och 3 var väl hela eller? Pass 2 och 4 var bara ett varv, sen kom regnet.
 

sandstream

Guest
Jag körde i gul och vi fick också 2 hela torra pass så fördelningen verkar ha blivit ganska rättvis.
Håller tummarna för att vädret är bättre på Gotland den 11-12/6 :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Akesson skrev:
2 Hela pass i snabb körde jag iaf. Pass 1 och 3 var väl hela eller? Pass 2 och 4 var bara ett varv, sen kom regnet.

I pass 3 hade vi ett smärre avbrott pga av avåkning och grus/jord på banan, tror jag att anledningen till rödflaggen var i alla fall...
Däremot så fick vi ett pass 5 också som avlöpte utan problem.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Liwa1 skrev:
Om man tror att det funkar att fixa en bandag med dom grupperigarna som en del nämner och som har synpukter på hur dagen var. Då är mitt förslag att ni själva ordnar en bandag och efter hur ni vill ha den och anpassat efter regler för vad som gäller med försäkringar samt får ihop de ekonomiskt.

Det är inte lätt att fixa, att ni som håller på att arrangera dessa dagar orkar hålla på är otroligt.
Som arrangör får man sällan höra när det är bra, men när det är nåt som är dåligt (vädret?) så blir det ett väldans liv.

<--- här kommer en helt annat vinkling, inget att göra med nån speciell arrangör, bara en iaktagelse--->

Personligen skulle jag aldrig våga arrangera en bandag med oförsäkrat/licens, trots att man har en lapp där föraren skriver på att arrangören inte har något ansvar så är chansen inte så väldans stor att det håller när det kommer upp i rätten (jag skrev när, för det lär hända nån otrevlig olycka som gör att det blir så), en bruten rygg kostar en del...

Det räcker gott och väl med tre grupper med endast vettigt försäkrade hojar, platserna fylls upp ändå...

Skillnaden mellan tre och fyra grupper är,
Tre grupper:
20min bantid (per timme)
ca 60-80 personer kan köra (beroende på bana förstås)

Fyra grupper
15min bantid (per timme)
ca 80-100 person som kan köra (beroende på bana förstås)

Räkna lite på det så skulle jag snabbt dra slutsatsen, mera $$$ eftersom priset är detsamma för föraren med 4:a grupper men inkomsten för arrangören blir ca 20*avgiften / dag vilket inte är en helt oförsumbar mängd pengar.

Slutsats: med 4:a grupper får arrangören mera pengar för "samma" insats, banåkaren får 5minuter / timme mindre bantid

mina 2cent...
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
M:et skrev:
I pass 3 hade vi ett smärre avbrott pga av avåkning och grus/jord på banan, tror jag att anledningen till rödflaggen var i alla fall...
Däremot så fick vi ett pass 5 också som avlöpte utan problem.

Sant! Hade glömt gruset i pass 3.
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
My 2 cents..

Angående försäkringsbolag: Minst dåliga måste vara att TH- och if-försäkrade inte får åka bana. Högst tveksamt vad som händer vid allvarlig olycka i den gruppen. Jag har valt Folksam trots att den inte är billigast just för att försäkringen gäller på bana. Har man TH eller if och vill köra bana tycker jag man ska ta konsekvenserna och byta bolag! Man kan inte både äta och ha kvar kakan.
Det måste vara skittråkigt för både licensförare och TH-if:are att dela grupp.
Sen är det väl så att även licensåkare är utan försäkringsskydd på Kinnekulle eftersom den inte är SVEMO-godkänd? BikeEvents hade ingen licensgrupp där (vilket de hade på andra banor) just av den anledningen.
Fö blev det 8 st "ograverade" (inte en avåkning), torra 20-minuters pass den dan! :)

Arrangemanget i övrigt: Registreringen måste gå att snabba upp och/eller starta tidigare (papperet som ska fyllas i kan tex mailas ut innan). Själva körningen borde kunna gå igång kl 9.00!
Genomgången innan körning av regler och säkerhet tar tid men är väl investerad tid och förmodligen något som underlättar för oss att få försäkringsbolagen att fortsätta låta försäkringen gälla på bana.

Vore det mer än fyra grupper som körde så skulle jag vara mkt tveksam till att köra. 4 grupper med 15 min/tim är min.
Å sen fattar jag inte att folk åker hem så tidigt... Sista passet i snabba var torrt! Don't miss it dö!
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Tänker inte säga så mycket om dagen som var. Kan bara konstatera att jag håller med om den kritik vad gäller tider och körpass som skrivits tidigare.

Men mitt förslag på upplägg av en dag ser ut så här:

Inskrivning från 07.00 (typ). Den person som ansvarar för inskrivningen bör inte vara samma person som skall hålla förarmötet. Då är det nästan givet att förarmötet blir försenat. Inskrivningen skall vara så enkel som möjligt för att inte skapa onödiga köer. Ex: regler och förutsättningar på ett papper som man som förare behåller. På ett annat skriver man på att man förstått reglerna. Formuläret är utformat så att det går übersnabbt att fylla i med tex kryssrutor för försäkringsbolag.

Förarmöte 08.00 (typ). Viktigt att vad som skall sägas på mötet är väl förberett. Annars kan det bli en hel del svävande dravel som gör att det viktiga drunknar i saker som är oviktiga. Vissa diskussioner kan tas enskilt i stället för med hela gruppen. Mötet hålls på en avgränsad plats eller lokal. De som inte är på plats på utgiven tid får vänta utanför och släpps inte ut på banan före de har tagit del av en andra genomgång. På så sätt försenas inte starten på dagen, på bekostnad av att någon missar första passet. Kräver att arrangören förutsatt att några (som alltid) kommer försent och har en plan för dem.

Ett första pass för att visa spår osv kan hållas med alla grupper samtidigt och behöver inte vara långt. Jag ifrågasätter också nyttan med ett sånt pass eftersom spåren sällan hålls i alla fall så ingen ser vad som menas, samt att uppvärmningsvarv körs i början på varje pass i alla fall. Kanske fler uppvärmningsvarv på första passet.

Körning på fasta klockslag som Campar nämner i början av tråden. Det skapar en form av rättvisa som jag tror de flesta köper. Fyra grupper med start var 15:e minut.
- Lätt att komma ihåg och planera efter om man tex vill åka och äta eller tanka under dagen.
- Skapar också disiplin att hålla tiden till start om man vet att passet slutar en given tid.
- Lätt att veta vilken grupp som kör och skall köra nästa gång.
- Enkelhet undviker missförstånd och missnöje pga att någon känner att just "sin" grupp är orättvist behandlad.

Ofta är det många som droppar av mot slutet av dagen. En sammanslagning av försäkrade grupper med ett längre avslutande pass sist på dagen brukar göra att man åker hem nöjd och belåten.

Bara mina fem öre.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top