Kinnekulle 8/5 :(

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dea skrev:
Tänker inte säga så mycket om dagen som var...
//SNIP//
....åker hem nöjd och belåten.

Bara mina fem öre.

Det är bara att lyfta på hatten.
Jag håller med Dea om varje ord!

Vi är alla där för att få så mycket bantid som möjligt så håll hårt på tiderna.
Är folk sena så är det deras eget fel, alla ska inte bli lidande för det.

För övrigt måste jag påpeka att jag i stort sett är nöjd med dagen och Stefan ska ha all cred för att han lägger ner stor tid för att alla ska trivas och ha kul, det är grymt uppskattat.
Men bara för att något är bra så innebär det inte att det kan bli bättre.
Diskusioner likt denna är till godo för oss alla.
Gallra och plocka ut ideér som ni arrangörer gillar så kommer vi hela tiden förbättra arragemangen.

Keep up the good work :tummenupp
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Racingworld svarar:

Hej på er.

Först vill jag bara säga att vi tycker att det är tråkigt om någon åker från en körning och inte fick ut det som var tänkt av dagen.

Svar till Fredrik (Freding): Jag har inte fått något mail från dig, men jag har nu läst dina inlägg här på forumet och svarar utifrån det.

Jag tycker inte att oförsäkrad grupp fungerade bra.

Då vi inte vill utöka antalet grupper och andelen försäkrade hojar i dagsläget är så pass övervägande, blir det troligtvis bara en grupp oförsäkrat.

Ett upplägg som medför stora hastighetsskillnader förutsätter att alla i gruppen har en vilja att visa hänsyn mot övriga, istället för att ha attityden att andra gör fel ute på banan. Bara då kan det fungera.

Vår syn är att alla i gruppen har lika rätt att vara på banan. Den som är en duktig förare och således kommer bakifrån har ett större ansvar då han/hon kan välja att visa hänsyn, köra med stora marginaler vid omkörningar osv. Den som är nybörjare har inte det valet, jag tror knappast att någon som är ny medvetet väljer att köra fel spår, han/hon försöker med största sannolikhet köra efter bästa förmåga.

Vi gav också kritik enskilt till några personer i oförsäkrad grupp.

Samtidigt, eftersom det inte fungerade måste vi som arrangör fundera vad vi gör galet och vad vi kan ändra på.

1. Vi tar till oss kritiken angående att vi kan vara en mer effektiv organisation på plats för att ge mer körtid.

2. Passens längd kommer vi att fundera över. Däremot tar vi inte bort de tre första mastervarven då dessa sparar onödiga krascher.

3. Vi har uppenbarligen inte varit tillräckligt tydliga om vad man som licensåkare kan förvänta sig och vad som gäller om man åker i oförsäkrad grupp. Det ska vi ändra på, vi kommer att bli mycket tydligare på denna punkt.

4. Vi kommer att arbeta med att få ner hastighetsskillnaderna i gruppen. Framöver kommer exempelvis bokningar från licensåkare med rena racehojar endast accepteras i undantagsfall. Jag vill vara noga med att påpeka att jag inte vill utmåla licensåkare som "bad guys". Det finns både de som visar hänsyn, och de som inte gör det. Denna åtgärd görs enbart för att minska skillnaderna i hastighet.

5. Instruktörer kommer framöver att ha västar för att synas bättre på banan.

Uppdatering av hemsidan kommer ske inom kort.

Med vänlig hälsning
Stefan Magnusson
Racingworld
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Stefan M skrev:
Hej på er.

Först vill jag bara säga att vi tycker att det är tråkigt om någon åker från en körning och inte fick ut det som var tänkt av dagen.

Med vänlig hälsning
Stefan Magnusson
Racingworld

Tycker det låter som du tar kritiken på rätt sätt. En tydlig strikt hållning när det gäller tider ger mycket körtid och rättvisa även för de som inte gnäller.

När det gäller hastighetsskillnader så tycker jag också att du skall ta dig rätten att skapa en körning som fungerar på det sätt du vill ha den. Jag har personligen full förståelse för att man som arrangör inte vill känna att det som pågår på banan är onödigt riskfyllt och farligt. Det måste så klart bli en prioritering och en prioritering handlar alltid om att välja bort något.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
MYCKET BRA svar av Dig Stefan.
Vi åkte på en av era körningar förra året och var mycket nöjda. Vi saknade dock att instruktörerna borde haft västar. Men det ska ni nu fixa och är en liten sak bara.

Vi som även själva ordnar bandagar tar åt oss av det som skrivs här och ser över vad vi kan förbättra.

Att ha i tanken är att många tyckte att bandagarna blev för dyra och för många förare, vilket gjorde att vi bland annat pressat priset och då fått dra ner på saker runt omkring som kostar. Vill man ha perfekta dagar med rejält uppdelade grupper, fler instruktörer, bättre administrativa delar osv så bör man ha i tanken att då börjar bandagarna kosta mer.

Det med fasta tider har vi testat och vi insåg att det var det som fungerade sämst och var det som inte uppskattades av förare i mestadels.
Låt säga att grupp röd ska ut xx.45 varje timme. Dom åker ut och xx 48 händer en olycka. Att frakta bort hoj och ev skadad förare gör att klockan går. xx.59 får gruppen köra ut igen och har 1 minuts körning på sig innan nästa grupp ska ut. Samt att om passets avflaggning sker bara precis lite efter att en lite lugnare förare har passerat så kommer denna person åka sitt varv och sen bli avflaggad för att köra sitt sista varv in i depån och vips så har bara där 2-3 min försvunnit på nästa grupp-pass.
Att klocka tiden fungerar bra, alla får köra precis lika mycket=rättvist.
Vad som krävs är att alla parkerar sina hojar i resp. rätt led och inte här o var i depåområdet. Är man minsta uppmärksam och inte sover så ser man tydligt vilken grupp som är ute och vet när man bör börja förbereda sig.

Vi kommer i år att försöka få till en bandag med 3 grupper men med lika få deltagare som tidigare. Då återstår att se om förare vill betala mer för köra.
Den dagen kommer alltså inte vara för licens/rr och oförsäkrade hojar.

Med hopp om bra bandagar under resten 2005
/Liwa1 & Nitrous, www.actionpics.se
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Liwa1 skrev:
Att ha i tanken är att många tyckte att bandagarna blev för dyra och för många förare, vilket gjorde att vi bland annat pressat priset och då fått dra ner på saker runt omkring som kostar.
//
Det med fasta tider har vi testat och vi insåg att det var det som fungerade sämst och var det som inte uppskattades av förare i mestadels.
//

Med hopp om bra bandagar under resten 2005
/Liwa1 & Nitrous, www.actionpics.se

Att ha ordning och reda, tydliga enkla regler och rutiner kostar inte pengar. De saker som i allmänhet kritiserats här i tråden är inte sånt som kostar pengar. Det som jag, och jag tror många med mig, helst vill ha är ett bra förhållande mellan körtid/pengar.

Ni har ju testat olika metoder att sköta tiderna och har ju er uppfattning. Jag delar den inte. Hur det är i allmänhet vill jag inte uttala mig om men som bandagsarrangör så kanske ni skulle lägga upp en poll och ta reda på hur uppfattningen är hos åkarna.
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Skulle vilja berätta hur jag upplevde en bandag med Racingworld på Kinnekulle 2004 i juli. Genom att jag då hade TH så förstod jag i förväg att jag skulle hamna i licensgruppen.

Blev minst sagt skitskraj över detta eftersom jag kör ultralångsamt och mailade Stefan och frågade hur jag skulle bete mig. Fick svaret ungefär att "kolla inte bakåt, gör inga oväntade snabba sidoförflyttningar och håll ditt spår bara så går allt bra". Och det gjorde det!!! Blev naturligtvis omkörd till höger och vänster men kände mig aldrig det minsta rädd, detta p.g.a. att licensförarna var så skickliga så de bara tog ett annat spår och svepte förbi mig med god marginal. Tilläggas bör kanske att jag har en viss vana av att bli omkörd.........Jag hörde heller aldrig något gnäll från licensförarna över oss "sniglar/sköldpaddor".

Hur som helst, den dagen var vi bara 4-5 långsamma förare i licens/oförsäkrat gruppen och det är kanske när fördelningen blir annorlunda som det kan bli trassel. Som Stefan påpekar i sitt inlägg så måste man vara mer tydlig över vad man som licensförare kan förvänta sig om man väljer linjen att låta TH/If vara med.

Kan man inte dela upp det så att vid den ena bandagen så har man en grupp med bara licensförare och vid nästa tillfälle så har man en grupp med bara TH/If ? Går det utöka antalet dagar? Intresse verkar ju finnas!

Ursäkta långt inlägg men avslutningsvis verkar det som om f-bolagen går att påverka. 2004 på Rörken var vi tvungna att säga blankt nej till förare med If men om jag har fattat det rätt så har SMC tydligen lyckats övertyga If så att åtminstone SMC-arrangemang på bana godkänns.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Tjoffe skrev:
Visst men eftersom Stefan redan hade bestämt att eran tid var förverkad och att ett väldigt svart moln var på inrullande tycker åtminstone jag att snabb grupp skulle ha kunnat få åka ut. Istället fick vi åka ut när ni pratat färdigt 10 minuter senare och det började regna på första varvet. Som det vart nu fick snabb grupp 1 helt 15 minuterspass på hela dagen.
Var det inte eran grupp som sen var ute å körde i nästan 40 minuter? Regn är ingenanledning att stoppa eller förlänga ett pass. Ingen solgaranti ingår i bokningsavgiften.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Liwa1 skrev:
Om man tror att det funkar att fixa en bandag med dom grupperigarna som en del nämner och som har synpukter på hur dagen var. Då är mitt förslag att ni själva ordnar en bandag och efter hur ni vill ha den och anpassat efter regler för vad som gäller med försäkringar samt får ihop de ekonomiskt.
Jag är medvetetn om att ni gör att jättejobb, jag kan bara ge mina synpunkter, om dom sen stämmer med verkligheten kan ni mycket bättre. Säger ni att det inte funkar säfer inte jag emot.
mvh Fredrik
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
freding skrev:
Var det inte eran grupp som sen var ute å körde i nästan 40 minuter? Regn är ingenanledning att stoppa eller förlänga ett pass. Ingen solgaranti ingår i bokningsavgiften.


Japp det var röd grupp som var ute i över 40min och körde, varav jag som körde röd grupp körde 2varv. Sedan när det slutade regna blev det nästa grupps tid! Det gjorde iaf mig lite irriterad.

Jag tycker där att röd grupp skulle kört 15min, sedan nästa grupp och sedan nästa.

Som sagt, regnet skulle inte ha spelat någon roll, och det var inte det vi klagade på heller.

//Niklas
 

sandstream

Guest
Liwa1 skrev:
Det med fasta tider har vi testat och vi insåg att det var det som fungerade sämst och var det som inte uppskattades av förare i mestadels.
Jag har varit på totalt 5 bandagar och aldrig sett något problem med att veta när man ska köra.
Är det 4 grupper som kör 15 minuter var så vet man att det alltid är MINST 45 minuter tills nästa gång man ska köra.
Bike-Events tutade med ett tryckhorn några minuter innan det var dags för nästa grupp = perfekt!

Liwa1 skrev:
Vi kommer i år att försöka få till en bandag med 3 grupper men med lika få deltagare som tidigare. Då återstår att se om förare vill betala mer för köra. Den dagen kommer alltså inte vara för licens/rr och oförsäkrade hojar.
Kanon! :tummenupp
Ser fram emot kommande info om den dagen!
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Stefan M skrev:
Svar till Fredrik (Freding): Jag har inte fått något mail från dig, men jag har nu läst dina inlägg här på forumet och svarar utifrån det.

Såg att mitt mejl inte kunde skickas till dig p.g.a missad bokstav, skickade på nytt, men behövs tydligen inte.
Mvh Fredrik (pratade med dig efteråt)
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Känner att ett förtydligande från min sida är på plats.

Jag har inget emot att blandas med långsammare förare, utmärkt tillfälle att lära sig var man kan köra om och samtidigt läsa av framförvarandes spårval :tummenupp

Det jag såg som tråkigt var att det blev sånt strul med vissa omkörningar. Självklart vill jag hålla marginal, vilket jag tyckte att jag över stora lag lyckades med. Men som jag sa till Stefan, hur vet jag i vilken kurva jag kan göra en omkörning med god marginal, när (i mitt tycke det) spår på framförvarande plötsligt byttes mitt under eller påbörjad omkörnig. Vidare så gjorde jag inga omkörnigar i kurva på insida utan bara på yttersida, endast vid inbromsningar på insida.

Jag har inte velat nämna det, men den omkörningen på insidan i den tvära vänstern på "tillbakavägen" som utfördes av instruktör på mattsvart/grå R1(?), där den omkörde på en gammelgixxer kom farligt nära och behövde bromsa mitt i kurvan var långt mer hårresande än någon omkörning jag gjorde, för att inte tala om dennes depåingång :kocko oavsett anledning...
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top