Klämma åt en fartdåre

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Bor i ett lugnt villaområde. Rakt över gatan ligger lekparken, mina barn passerar således gatan ofta. Hastigheten är satt till 30 i hela området.
Alla har fattat utom två. Hur får jag dom att förstå?
Spänna en lina över vägen? Kasta ut en uppblåsbar barbara framför dom? Meja ner dom med bilen?

Jag är inte bra på att prata förstånd med folk.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Plåtniklas skrev:
2257196 Slog din mamma dig när du var liten?

Nej inte vad jag minns, jag kan heller inte svara på vad de som uppenbarligen kör Järfällas Grand Prix utanför min tomt hade för problem i barndomen.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
2257189 Bor i ett lugnt villaområde. Rakt över gatan ligger lekparken, mina barn passerar således gatan ofta. Hastigheten är satt till 30 i hela området.
Spänna en lina över vägen? Kasta ut en uppblåsbar barbara framför dom? Meja ner dom med bilen?

Ja just det, spänn en lina över vägen och gör dig skyldig till MORD :mad: :mad: :mad:
Eller meja ner dom och hamna i fängelse :mad:

Enklaste lösningen är att lära dina barn att inte gå över vägen utan att titta åt båda hållen, svårare än så behöver det inte vara :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad säger kommunen ? De kanske kan bistå med feta fartgupp eller betonggrisar... Vi har liknande problem här hemma - en del kör som fan i villaområdena, men sedan går det i 40-45 ute på de stora gatorna :va

Probotector skrev:
2257205
Enklaste lösningen är att lära dina barn att inte gå över vägen utan att titta åt båda hållen, svårare än så behöver det inte vara :tummenupp
Du har inte egna barn eller ?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
TomK skrev:
2257209 Vad säger kommunen ? De kanske kan bistå med feta fartgupp eller betonggrisar... Vi har liknande problem här hemma - en del kör som fan i villaområdena, men sedan går det i 40-45 ute på de stora gatorna :va

Alla åtgärder är redan vidtagna, det är ett stort fartgupp inte långt ifrån min infart men det fungerar mest som ett roligt hopp för dom här människorna. Jag anser att dessa individer(?) mest utgör ett slöseri med hud och borde således tas bort men hur?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
TomK skrev:
2257209Du har inte egna barn eller ?

Nope, men här i området där jag bor finns det massor av barn, ingen kollar åt sidorna när de springer ut, nära att köra på några även fast jag alltid är beredd plus att jag alltid ligger i gångfart, hur farligt är inte det? :gnissla

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Probotector skrev:
2257214 Nope, men här i området där jag bor finns det massor av barn, ingen kollar åt sidorna när de springer ut, nära att köra på några även fast jag alltid är beredd plus att jag alltid ligger i gångfart, hur farligt är inte det? :gnissla

Du tror inte jag har haft den lektionen redan med tanke på frågan?
Jag har fan haft übermilitäriska drillningar i tittning åt båda håll innan gata passeras med det hjälper inte när det finns jolon som inte respekterar 30-skyltar.

War-psycho skrev:
2257211 .
:corn :corn :corn

Lika bra att försöka fylla sin popcornkvot innan tråden stängs. :)

Du vill ju att man håller hastigheten med hälsan i behåll så du borde ha några schyssta tips att komma med.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
2257216 Du tror inte jag har haft den lektionen redan med tanke på frågan?
Jag har fan haft übermilitäriska drillningar i tittning åt båda håll innan gata passeras med det hjälper inte när det finns jolon som inte respekterar 30-skyltar.

Faktiskt trodde jag att du tagit den enkla vägen och struntat i den lektionen, men där hade jag fel :gnissla

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Probotector skrev:
2257214 Nope, men här i området där jag bor finns det massor av barn, ingen kollar åt sidorna när de springer ut, nära att köra på några även fast jag alltid är beredd plus att jag alltid ligger i gångfart, hur farligt är inte det? :gnissla
Det är just det som är knepigt med barn - det går att lära dem en massa saker, men rätt vad det är befinner de sig i sin egen värld av fotbollsproffs, drakar, riddare, formel-1-tävlingar och vfsh. Då glömmer de bort sig och olyckan är framme om ingen sett till att omgivningen är "förlåtande".

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Här hemma i villaområdet klämmde vi upp 5 uppsättningar med sånna där blomlådor man måste åka slalom mellan. Kommunens skäggiga nissar var här och märkte upp vart dom skulle stå, sen var det bara att snickra och ställa ut. Står dom på rätt ställe och tillräckligt tätt är dom jättebra.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
TomK skrev:
2257246 Det är just det som är knepigt med barn - det går att lära dem en massa saker, men rätt vad det är befinner de sig i sin egen värld av fotbollsproffs, drakar, riddare, formel-1-tävlingar och vfsh. Då glömmer de bort sig och olyckan är framme om ingen sett till att omgivningen är "förlåtande".

Japp så sant som det är sagt :( Man får väl inhängna sin tomt och ha de där tills de växt bort ifrån dessa världar :tummenupp

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC
Lite offtopic.. Här, för några år sedan var det en "mördarwannabe" som hade spänt upp en stålvajjer i huvudhöjd rakt över skoterspåret. Lyckligtvis upptäcktes den innan något blev huvudlös. Ingen åkte dit för illdådet... Mycket otäckt!!

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Du kanske kan prata med dom här 2 som åker fort. Det brukar faktiskt hjälpa att vara lite vänlig. Säg samtidigt att du har talat om för dina barn att dom ska titta noga när dom går ut på vägen, så du slipper höra att du uppfostrar dina barn dåligt eller nått :tummenupp
Glad midsommar

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
FZR 1000 CR 250
2257189 Bor i ett lugnt villaområde. Rakt över gatan ligger lekparken, mina barn passerar således gatan ofta. Hastigheten är satt till 30 i hela området.

Du har ingen resväska på hjul som du kan "tappa" när dom kör förbi? Det funkade bra i mina kvarter för inte så länge sen.

Om du inte vill vara så drastisk kan en fotboll vara en tankeställare.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
2257216 Du vill ju att man håller hastigheten med hälsan i behåll så du borde ha några schyssta tips att komma med.
Nja, kör med omdöme så lever du längre, brukar jag säga. :tummenupp

Men nu var det ju inte riktigt såna råd du frågade efter. ;)

Hur får jag dom att förstå?
*ähum*... :rolleyes:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Barn kan inte "lära sig" att alltid titta åt båda hållen varje gång de korsar en gata, det tar tills 10-12års ålder innan de har utvecklat förmågan att inte distraheras av plötsliga förändringar av miljön runt omkring dom. det är därför som de plötsligt kan springa iväg efter en boll över en hårt trafikrad gata.

Ta med dig ett par stöddiga :fatta! polare och stoppa fartdårarna nästa gång de far förbi, sedan förklara ni helt lungt och enkelt detta faktum för dom så är jag säker på att de inte gör om det. Oftast så är folk inte helt bakom flötet utan man behöver bara kommunicera med dom så löser det sig :tummenupp

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ta numret och ring upp de som kör för fort, borde hjälpa.

Samtidigt skall naturligtvis kottarna undervisas i trafikvett/förbjudas korsa vägen. En reflektion jag alltid gör när jag ser en "varning för lekande barn"-skyltar är:
1.Såna skyltar fanns inte när jag var liten.(Ej heller fartgupp, blomlådor eller leksaker uthällda på vägen).
2. Kan inte föräldrarna hålla koll på sina ungar längre, är det trafikanternas uppgift ?
3.Jag saktar naturligtvis ner och skärper uppmärksamheten.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!