Kolvbulten har helt klart skurit i lilländen,gick kolvbulten fint i staken när du montera den?
Jag hade nog oroat mig för kolven.. När du pressade ur kolvbult o den har skurit så finns möjligheten att lägena i kolven har skadats o kolven kan börja glappa med ny kolvbult..
Det känns som.att smörgningen har falierat grovt efter din bigbore installation du har inte glömt någon oringarna någonstans så oljetrycket inte har orkat bygga upp..
Hur ser kamaxellägena ut i Toppen?
Lager läget ser ut som att det har fått olja där finns inget att klaga över.
Så olja upp i toppen har det varit. Det kan gå att rädda staken om den är så frisk att det går o brotcha ur så mycket att motor firman kan pressa i en oljebrons bussning i vevstaken.
Stig gjorde detta i min nya stroker vev till min tt600 jag har ju en raptor 700 kolv som är större kolvbult i än tt,n har. Det gick på 960 med frakten o det är billigt mot att pressa isär byta o balansera veven.
Hmm... Rød silikon... Like mye havner inn i motoren som på utsiden... Har en tendens å følge oljekanalene til dit den ikke skal.
HejSkrot? Eller går det att rädda? Kolven ser fin ut, och även ringarna.
Gärna tips på hur detta uppstått. Enligt snubben som honade cylindern efter att 790-fodret installerats så vibrerade godset lite på sidan mot kamkedjan, och det är ju också där som de största slitagemärket uppstått. Totalt har den gått ca 100 mil.
De tidigare problemen med kammen verkar ha löst sig, båda kamloberna såg fina ut nu.
Hej
Det där är orsakat av att fodret är vågigt. Det kan ha varit runt vid honing, men får denna mångkantiga invändiga form när det är varmt. Mönstret kommer ofta av att de ingjutna originalfodret har utvändiga splines för att fästa bra i aluminiumet.
Slitagemönstret finns ofta alltså även i fabrikscylindrar och behöver inte vara kritiskt. Ringarna kan ofta täta bra ändå.
Att det är utpräglat vid kamkedjetunneln är att det är dålig kylning där pga av lång värmebrygga och lite gods.
Jag tror oljemunstycket nere i vevhuset va igensatt för då blir fenomenet detta. Alla Highland 950 led av detta problem för de hade inte ens oljemunstycken i vevhuset min skar på detta sättet. De nyare lösa HL 950 motorerna som säljs från US Higland har numera munstycken i vevhuset.
De går utmärkt att bussa om vevstaken kolvbultslagring Stig har gjort de åt mig för 100a år sedan med gott resultat.
Nej stig bussade om min stake monterad i veven det var inga problem alls.
Jag har en extra kolvbult om du vill ha Ola?
Jag är duktigt nervös över om min kolv och cylle kommer se likadan ut efter 100 mil som din gör. Väntar fortfarande på min topp från topplocksverkstan, lät förresten Erland plana toppen till något högre komp idag, siktar mot 9,7:1.
Å andra sidan är det ju många som har installerat 790 kitet och du är den första jag hör som har problem med det. Värt att tala om detta som mer erfarna sporthojare, det är en välkänd uppborrning och det är väl testat.
Ja, det är jag! Extra 790-kolvbult alltså? Den är ju kortare än org. kolvbult.
Ja, det är jag! Extra 790-kolvbult alltså? Den är ju kortare än org. kolvbult.
Jag köpte mig ju en högkompskolv i somras innan posten slarvade bort denna iaf enligt min f.d. kompis.
Hur som helst så var kolvbulten den samma på den kolven som det är på 790 kolven. Så jag har en extra liggandes som du kan få.
Jag ställde förresten frågan om hur många det är i världen som kör med större ventiler och 790-kitet och det är tydligen väldigt ovanligt. Herr Jeff på Procycle och du och jag.
Hur upptäckte du förresten att något var fel? The oil supply issue är tydligen ett känt problem som kan uppstå på vissa cyklar...
Förstår att det lät konstigt, nä kolv och kolvbult kom i samma paket däremot så skickade jag iväg kolven för att fräsa större urfräsningar för ventilerna och det var på väg hem från det som kolven försvann. Så kolvringar och kolvbult ligger här hemma.Fick du kolvbulten i separat paket, haha? Skumt...
Jag tar den gärna hur som, vi löser detaljerna i PM!
Än så länge har jag ju knappt kört något med min (100 mil ca), men kul att ha varit del av en så exklusiv skara. Ska jag vara ärlig så misstänkte jag inget med just cylindern, men jag hade haft misständningar vid ett par tillfällen, plus att jag var osäker på kammens skick (hade ju problem med den tidigare...), så jag lyfte av toppen för att få lite sinnesro. Det var då jag såg att cylindern inte mådde så bra.
Återstår att se exakt var oljetillförseln fallerat, men det troliga är väl att oljemunstycket är igentäppt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |