Klåpmek med Suzuki-derivat (790 big bore, etc)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Liket lever! Startade efter typ en sekund på startknappen, så allt bra så långt.

https://youtu.be/4f4orfMbRcs


Men, jag tror att någon har matat den efter midnatt:

StripeGremlinPic.png


Har någon form av jordfel, verkar det som. Helljuslampan och några av indikatorlamporna lyser även när de inte ska. Dessutom beter sig instrumentpanelen väldigt konstigt när motorn är igång.

Motorn i övrigt drar fint upp till typ 5000-6000 rpm (har inte fått varvräknaren att fungera), och sen klipper den av helt, lite som när varvbrytet går på, fast mjukare. Kanske relaterat till jordfelet?

Det ska inte vara för lätt, antar jag...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den ser bra !

Ang elfel att mätaren dummar sig brukar bero på att den får växelström istället för likström. Men de brukar mest bli på hojar utan batteri men kolla att mätaren får likström för säkerhets skull. Dålig jord kan vara felet också.

Ang varvtalsklippning så brukar de bli så när man har så stort borr och bara 1 tändstift för då blåser gnistan ut helt enkelt. De första man gör för att få gnistan orka med mer varv/tryck är att knacka ihop elektråden till 0,4-0,5mm gap.
Köp även ett Iridium tändstift eller Nology silverstift och prova det utan att slå ihop gapet. Har du tur duger det med iridium men du kan måsta slå ihop även det. Nology silverstift är att föredra just pga silvertrådsledare!

Den kan även vara för fett bestyckad för då släcks gnista lättare speciell med det borret! En starkare tändspole skulle vara ett bra köp till detta borr för då blir den mindre känslig för gnistsläckning och den går bättre. Nology (stavning? ) har en billig stark tändspole som man kan hitta på ebay den ger flera tusen volt högre ström.
De finns även Nology tändkabel med tändningsförstärkning (kondensator) ,,den samlar ihop strömmen och släpper ut strömmen under kortare tid = mer exakt gnista och starkare gnista. Fördelen med den är att man kan ställa tändläget vassare utan spikning och som sagt gnistan blir starkare.

Jag har faktiskt en hy Nology Hot wire tändkabelförstärkare som jag kan sälja!

Här har du en länk till Nology Hot wire kolla även in deras tändspole den hittar du även på ebay

http://www.nology.com/hot.html
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den ser bra !

Ang elfel att mätaren dummar sig brukar bero på att den får växelström istället för likström. Men de brukar mest bli på hojar utan batteri men kolla att mätaren får likström för säkerhets skull. Dålig jord kan vara felet också.

Ang varvtalsklippning så brukar de bli så när man har så stort borr och bara 1 tändstift för då blåser gnistan ut helt enkelt. De första man gör för att få gnistan orka med mer varv/tryck är att knacka ihop elektråden till 0,4-0,5mm gap.
Köp även ett Iridium tändstift eller Nology silverstift och prova det utan att slå ihop gapet. Har du tur duger det med iridium men du kan måsta slå ihop även det. Nology silverstift är att föredra just pga silvertrådsledare!

Den kan även vara för fett bestyckad för då släcks gnista lättare speciell med det borret! En starkare tändspole skulle vara ett bra köp till detta borr för då blir den mindre känslig för gnistsläckning och den går bättre. Nology (stavning? ) har en billig stark tändspole som man kan hitta på ebay den ger flera tusen volt högre ström.
De finns även Nology tändkabel med tändningsförstärkning (kondensator) ,,den samlar ihop strömmen och släpper ut strömmen under kortare tid = mer exakt gnista och starkare gnista. Fördelen med den är att man kan ställa tändläget vassare utan spikning och som sagt gnistan blir starkare.

Jag har faktiskt en hy Nology Hot wire tändkabelförstärkare som jag kan sälja!

Här har du en länk till Nology Hot wire kolla även in deras tändspole den hittar du även på ebay

http://www.nology.com/hot.html

DR-motorn har dubbla tändstift, och jag har monterat nya NGK Iridium-stift, så den biten bör vara ok. Min teori just nu är att det blir någon form av överslag vid högre varvtal, vilket då skulle vara pga jordfelet, och att tändspolen då inte klarar att leverera ordentlig gnista men det är bara en hypotes just nu. Kan vara att den går fett, då jag bestyckat upp från 150 till 160 huvudmunstycke jämfört med tidigare, men jag vill reda ut elproblematiken först, innan jag börjar härja med andra grejer.

Ljudet var för övrigt för jäkla gött nu! Riktigt dovt och bra, inte alls så vasst som tidigare.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
OK va bra att den ha dubbla stift jag trodde Suzuki hade prutat bort det lyxet på nyare motorer.

Men de kan mycket väl vara stiften som jäklas för många motorer går helt enkelt inte på iridiumstift utan att knacka ihop elektråderna till 0,5mm och de är inte säkert den går då ens. De gäller bilmotorer som hojmotorer jag råkade först ut för detta problem då jag satt in Denso iridium i min "vanliga" Passat" den klippte då på högre varv men med ihopknackade stift gick den. Sedan hände samma sak på en Yamaha wr 450 som borrades upp till 480cc den tålde inte iridium. På yz 480 bytte jag till Nology silverstift då gick den fullt ut.

Prova först köra p gamla vanliga stift innan du knackar ihop Iridiumstiften.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
OK va bra att den ha dubbla stift jag trodde Suzuki hade prutat bort det lyxet på nyare motorer.

Men de kan mycket väl vara stiften som jäklas för många motorer går helt enkelt inte på iridiumstift utan att knacka ihop elektråderna till 0,5mm och de är inte säkert den går då ens. De gäller bilmotorer som hojmotorer jag råkade först ut för detta problem då jag satt in Denso iridium i min "vanliga" Passat" den klippte då på högre varv men med ihopknackade stift gick den. Sedan hände samma sak på en Yamaha wr 450 som borrades upp till 480cc den tålde inte iridium. På yz 480 bytte jag till Nology silverstift då gick den fullt ut.

Prova först köra p gamla vanliga stift innan du knackar ihop Iridiumstiften.

Ok, får testa med gamla stiften helt enkelt. Motorn är dock inte särskilt ny, grundkonstruktionen är väl från nån gång på 80-talet, uppdatering på mitten av nittiotalet och oförändrad sen dess :näsblod

Har för övrigt hittat jordfelet, verkar det som. Eftersom det är en brittisk hoj är givetvis elsystemet gjort på ett lite eget vis. Så även kopplingarna för blinkerrelät, som är kopplat bakvänt mot vad som är normalt. Det innebär att kinarelät för LED-blinkers jag monterat matar ut en liten ström på jorden för alla lampor, samt lyckas även bryta jorden till bromslyset, som är inkopplat på samma krets. Det är lika rörigt som det låter. Får skaffa ett förkopplingsmotstånd till befintligt blinkerrelä istället, och köra med det tills jag bygger om hela elsystemet med en m-Unit nästa vinter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok, får testa med gamla stiften helt enkelt. Motorn är dock inte särskilt ny, grundkonstruktionen är väl från nån gång på 80-talet, uppdatering på mitten av nittiotalet och oförändrad sen dess :näsblod

Har för övrigt hittat jordfelet, verkar det som. Eftersom det är en brittisk hoj är givetvis elsystemet gjort på ett lite eget vis. Så även kopplingarna för blinkerrelät, som är kopplat bakvänt mot vad som är normalt. Det innebär att kinarelät för LED-blinkers jag monterat matar ut en liten ström på jorden för alla lampor, samt lyckas även bryta jorden till bromslyset, som är inkopplat på samma krets. Det är lika rörigt som det låter. Får skaffa ett förkopplingsmotstånd till befintligt blinkerrelä istället, och köra med det tills jag bygger om hela elsystemet med en m-Unit nästa vinter.

Har lyckats hitta två elfel under kvällen. Dels det med blinkerrelät. Bytte tillbaka till originalrelät, samt två blinkermotstånd från Biltema, vilket tog hand om blinker- och bromsljusproblematiken. Dock visade det sig att dessutom var ena ljuslyktan fel inkopplad, men det är åtgärdat nu. Passade även på att ta bort relät till sidostödsbrytaren (som jag redan hade byglat över), så en felkälla mindre som kan strula.

Tog även bort locket till luftburken, vilket fick hojen att gå mycket bättre. Hela problemet med att den dog av runt 5000-6000 varv är helt bort. Kanske kan det haft något samband med elfelen, svårt att säga. Den går iaf bra med iridiumstiften. Bra så långt alltså.

Dock har jag ett kvarstående elfel.
gremlins-movie-theater.jpg


Uppstår först efter en stunds körning. Dels lägger instrumentpanelen av nästan helt och hållet. I stort sett oläsliga siffror, och det händer inget när man försöker byta visningsläget. Varningslampan för hög hastighet (över 135 km/h) tänds dock ungefär när den ska. Dessutom har indikatorlamporna ett konstant svagt sken. Problemet uppstår alltså bara med motorn igång, och först efter en stunds körning. Tänker att det kan vara regulatorn som fått sig en kyss och strular? Det verkar uppstå först när motorn är varm.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter bra att den går med luftburkslock borta den gick för fett då. Du ska alltid köra utan lock eller borra hål på annat ställe burk som motsvarar väldigt öppen burk, de går inte överdriva hålborrning.

Om den var så känslig på locket så tror jag den ska ha ca 7-8% mindre högfartsmunstycke trots mer öppen burk.

Elfelen vet jag inte mycket om bara det att alla mätare ska ha likström för att bete sig normalt så kolla så de inte får växelström på något sätt. Du kan tillfälligt koppla mätaren direkt till batteri och se om det hjälper för de är garanterat likspänning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Låter inte lika grovt som min tycker jag. ;) Drog precis hem från en kompis föräldrar, dom hade grannfejd så dom bad mig varva järnet ur hojen när jag drog iväg. Sagt och gjort, vill därför också passa på att be alla oskyldiga i Västra Göteborg om ursäkt.

Good on you, mate! I verkligheten tycker jag min låter på gränsen till för mycket, så det är nog tur att den inte låter lika mycket som din...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
*suck*
Nånting är vajsing med ventilmekanismen. Kollade ventilspel efter bara ca 50 km, då jag tyckte den börjat ticka/rassla för mycket, och mycket riktigt hade avgasspelet ökat till över 0.25 (satte det till en tight 0.20). Ställde på nytt en tajt 0.20, och lät bra direkt efter provstart. Efter ca 25 km tur så lät det dock nästan ännu värre. Nånting går ner sig, och jag vet inte vad. Verkar som att det bara är på avgassidan.

Till saken hör att jag konstaterade extremt otäta avgasventiler förra våren, och dessutom plötsligt ökande ventilspel. Bytte avgasventilerna, som gått dryg 100 mil sen dess. Har även kontrollmätt kam och kammens lagersäten sen dess, och de är ok. Kollade dock inte vipporna, dumt nog.

Kan det vara själva "tappen" som trycker mot ventilen som tappat härdningen och därför slits? Eller, är det vipporna i sig? Det dyra alternativet är ju att kammen i sig håller på att gå ner sig nu, genom att de slits mot de gamla vipporna.

Jobbar dessutom på annan ort i en månad, så har ingen möjlighet att kolla det förrän i början på juni.

https://www.youtube.com/watch?v=i8QOQnTLghY
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kan vara slitna ventilstyrningar också.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är inte så enkelt att du dragit fast låsmuttern på ventiljuseringen så löst att den gängar upp sig?

Ventilstyrningarna och ventiler brukar hålla grönjävulst länge på dessa rovor . Jag har en kompis som kört 8000mil med sin gamla dr 600 från 87 utan att bytt mer än lammeller. Den gick väldigt fint och bra i motorn trots 8000mil.
Därför är det underligt att dina förra ventiler läckte såvida den inte gått snålt och bränts sönder. PÅ Honda xr 600/650 modellerna så får man inte skära/slipa om varsig ventiler eller säten för då tappar de ythärdningen. Hur de är med Suzuki vet jag inte men de står i verkstasboken isåfall.

Om du bara pastaslipat in ventilerna är det ok!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De är inte så enkelt att du dragit fast låsmuttern på ventiljuseringen så löst att den gängar upp sig?

Ventilstyrningarna och ventiler brukar hålla grönjävulst länge på dessa rovor . Jag har en kompis som kört 8000mil med sin gamla dr 600 från 87 utan att bytt mer än lammeller. Den gick väldigt fint och bra i motorn trots 8000mil.
Därför är det underligt att dina förra ventiler läckte såvida den inte gått snålt och bränts sönder. PÅ Honda xr 600/650 modellerna så får man inte skära/slipa om varsig ventiler eller säten för då tappar de ythärdningen. Hur de är med Suzuki vet jag inte men de står i verkstasboken isåfall.

Om du bara pastaslipat in ventilerna är det ok!

Den har gått snålt, och blivit överhettad. Insugsgummit hade krympt och satt inte på ordentligt vilket orsakade läckage. Oklart hur länge det pågått, men förmodligen ett bra tag. Verkstadshandboken säger ok på omfrästa ventilsäten, samt att man INTE ska använda slippasta efter omfräsningen. Toppen var hursomhelst tät vid kontroll ca 100 mil efter omfräsning, så där tror jag inte problemet ligger.

-edit- jag har absolut dragit åt skruvarna tillräckligt hårt.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ny idé för lampkåpa. Bra eller anus?

*bild*
Var precis på väg att föreslå en konisk lampkåpa när jag såg bilden.
Drar du upp den lite till och ger den en vinkel kommer det inte bara se bra ut, det kommer även styra undan en hel del fartvind.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den har gått snålt, och blivit överhettad. Insugsgummit hade krympt och satt inte på ordentligt vilket orsakade läckage. Oklart hur länge det pågått, men förmodligen ett bra tag. Verkstadshandboken säger ok på omfrästa ventilsäten, samt att man INTE ska använda slippasta efter omfräsningen. Toppen var hursomhelst tät vid kontroll ca 100 mil efter omfräsning, så där tror jag inte problemet ligger.

-edit- jag har absolut dragit åt skruvarna tillräckligt hårt.

Har du satt dit trimkamaxeln mot beg släpor? De brukar gå bra om inte släporna har för liten kontaktyta = snedsliten. Du bör nog ta upp ventilkåpan och kolla slitaget mellan kam och släpor. Jag mins inte om du köpt nya starkare ventilfjädrar för de i samband med vass kam mot beg släpor kan gå ner sig fort.

Stigs motormekaniska i Axvall kan spruta på en stenbra metall på sluta släpor. De håller bättre än alla org släpor jag varit med om och släporna kan slipas om 3ggr efter den beläggningen. Den metallen som han sprutar på är inte fullt lika hård som original härdning så trimkamaxlar slits inte ett dugg de ser ut som nya 2000 mil senare trots väldiga lyft och hårda fjädrar. Jag rek därför hellre stigs metallpåläggning än nya släpor. På Honda xr 600 så åt nya släpor upp "vassa" kammar på löpande band därav att stig föreslog metallpåläggning och problemen försvann helt då.
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
på sr500 som jag håller på med så funkar inte org hårdkromade vippor ihop med svetsade kammar från webcams.specielt inte med höga fjädertryck.

utan det är som boost säger,termisk svetsning som gäller,vilket även webcams erbjuder.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du satt dit trimkamaxeln mot beg släpor? De brukar gå bra om inte släporna har för liten kontaktyta = snedsliten. Du bör nog ta upp ventilkåpan och kolla slitaget mellan kam och släpor. Jag mins inte om du köpt nya starkare ventilfjädrar för de i samband med vass kam mot beg släpor kan gå ner sig fort.

Stigs motormekaniska i Axvall kan spruta på en stenbra metall på sluta släpor. De håller bättre än alla org släpor jag varit med om och släporna kan slipas om 3ggr efter den beläggningen. Den metallen som han sprutar på är inte fullt lika hård som original härdning så trimkamaxlar slits inte ett dugg de ser ut som nya 2000 mil senare trots väldiga lyft och hårda fjädrar. Jag rek därför hellre stigs metallpåläggning än nya släpor. På Honda xr 600 så åt nya släpor upp "vassa" kammar på löpande band därav att stig föreslog metallpåläggning och problemen försvann helt då.

Har konstaterat att det är vipparmen på avgassidan som är snedsliten, grova repor i axeln och kännbart glapp, så där har vi problemet. Kommer behöva beställa nya vippor oavsett alltså, men du menar att jag borde coata vipporna ändå?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
på sr500 som jag håller på med så funkar inte org hårdkromade vippor ihop med svetsade kammar från webcams.specielt inte med höga fjädertryck.

utan det är som boost säger,termisk svetsning som gäller,vilket även webcams erbjuder.

Det är ganska många som har kört den här kammen med orginalvippor och jag har inte hört något om problem tidigare. Som sagt var det alltså vippan/axeln på avgassidan som var kass, så det lär ju vara där problemet ligger.

Vilken intressant tråd jag helt har missat. :yoparty

Tack, har varit lite dåligt med uppdateringar men kommer bli lite aktivitet framöver nu när jag är tillbaka i södern igen, efter en sejour i hufvudstaden
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top