Nu står hojen äntligen på egna hjul. Skippade att konvertera fälgarna till slanglöst, får bli ett senare projekt.
Återstår faktiskt inte
så mycket nu. Jag ska:
* fylla på bromsvätska fram
* fixa en liten vindskärm runt strålkastarna (tror jag har en bra idé för den!)
* göra en ny version av fästet för dessa, så att jag även kan montera mätarpanelen framför styret.
Dessutom ska elhärvan på bilden nedan gömmas bakom strålkastarna, vilket går, men bara precis. Kabeldragningen ska rensas upp, men inte nu. Intressant är att det lastoberoende relät jag köpte på ebay för en billig peng, tillsammans med LED-blinkers, är helt gigantiskt och klarar upp till 250 W(!). Vetefan vilka megablinkers det är tänkt att driva. 250 W är i vilket fall mer än vad statorn på min hoj levererar...
Svårt att se på bilden ovan, men har även kopplat in ett m-Lock från motogadget. Det är en ersättning för tändningslåset, som aktiveras genom att man håller en kodbricka intill sensorn, vilket då aktiverar tändningen. Egentligen är det bara en krets som ger +12 V signal ut på en ledare, vilket är tänkt att tända ett relä som medföljer.
Dock har jag ju redan ett fullt funktionellt huvudrelä på hojen, så varför koppla in ett till, tänkte jag (m-Lock-relät är dessutom stort och klumpigt)? Borde ju räcka att koppla in signal ut från m-Locken till den kabel som gick till det befintliga tändningslåset. Tyvärr var det inte fullt så enkelt, då befintligt tändningslås endast bryter jord till huvudrelät. Dvs, jag kunde inte använda m-locken direkt mot huvudrelät med befintlig kabelhärva, då jag isf hade skickat signal till reläts jord, vilket ju inte hade lett någonstans (*fniss*)
För att undvika att riva isär halva kabelhärvan så fick jag mikrorelä (stort som en halv sockerbit ungefär) av en bekant, som tänds av m-locken, och som sedan sluter jordkabeln. Elschemat blir ungefär som nedan. Har dock inte ritat in m-lockens separata strömförsörjning, för tydlighetens skull. Det är på engelska då jag uppdaterar en tråd även på ett internationellt forum.
Den separata strömförsörjningen var för övrigt ett kapitel för sig, då den också ska försörja mätarpanelen, så det blev ytterligare ett antal sladdar och kontakter som hamnade framme vid styret, där det redan var trångt om plats. Ska väl gå att lösa, som sagt...