Coola Ola
Progressiv klassicist
Har varit borta på jobb i en månad, så har tidigare inte haft möjligt att kolla upp problemet med ventilspelet som jag hade efter ihopmontering. Nu är jag dock tillbaka i hojens närområde och har kunnat lyfta av kamkåpan; förmodligen har jag hittat orsaken till ventilspelet ökade:
Som synes ganska grovt slitage på axeln till avgasvippan, och vippan kunde vicka märkbart axeln när jag hade den lös. Även kamföljaren har slitits snett, man ser den mörkare ytan där den legat emot kammen.
Nu har jag bara kört den nya kammen ca 80 km, men den har ändå en antydan till blankare yta på motsvarande ställe som den mörka fläcken på vippan. I övrigt ser den ok ut, möjligtvis en antydan till repor i ytan. Räcker det med att jag köper nya vippor och kör in dem mot kammen, eller kommer de nya vipporna "ärva" felet från den nya kammen?
Dvs, borde jag lämna in kammen för omsvetsning/bearbetning på något sätt, eller är det lugnt som det är?
-edit- bild på kamföljaren också...
Som synes ganska grovt slitage på axeln till avgasvippan, och vippan kunde vicka märkbart axeln när jag hade den lös. Även kamföljaren har slitits snett, man ser den mörkare ytan där den legat emot kammen.
Nu har jag bara kört den nya kammen ca 80 km, men den har ändå en antydan till blankare yta på motsvarande ställe som den mörka fläcken på vippan. I övrigt ser den ok ut, möjligtvis en antydan till repor i ytan. Räcker det med att jag köper nya vippor och kör in dem mot kammen, eller kommer de nya vipporna "ärva" felet från den nya kammen?
Dvs, borde jag lämna in kammen för omsvetsning/bearbetning på något sätt, eller är det lugnt som det är?
-edit- bild på kamföljaren också...
Last edited: