Ok, så har fått lite gjort under helgen, men kanske inte så mycket som jag hade hoppats ändå. Packboxar och skrapringar är bytta i framgaffeln så hojen kan nu stå på egna hjul, fast den kanske är mer av typ rälsfordon för tillfället. Nya däck (Pilot Road 4) är beställda.
Har fått tillverkat distanser för hjulen i rostfritt, både fram och bak, som nu är monterade, så hjulen hamnar rätt läge i förhållande till bromsskivor, drev, etc. Fantastiskt att få så här fina grejer tillverkade på beställning! Själv hade jag inte lyckats göra det så bra, även om jag haft maskinerna för det.
Samma verkstadsguru som gjort grejerna ovan har även tillverkat ett nytt lock som medger åtkomst till att vrida runt vevaxeln utan att behöva ta av hela statorkåpan. Skönt när man ska ställa ventilspel. Den gamla, uppfuckade, bredvid som referens.
På helt egen hand har jag tillverkat ett nytt lock till luftburken i aluminium, med lite större håldiameter än det gamla för att ge bättre flöde med tanke på den större cylindern. Radierna till hålen är handfilade, så det är därför de är lite ojämna...
Utöver det har jag också påbörjat tillverkning av fästen för vertikalt dubbellyse. Tar mer plats i höjd än jag tänkte, så kommer nog få göra om det några gånger innan det funkar. Kanske måste jag sänka framskärmen också...
Har som synes i inlägget ovan äntligen fått min omfodrade cylinder, honad till rätt kolvspel och med kolvringsgap infilat (0,5 mm på övre och 0,6 mm på undre). Ganska rejält tilltaget gap, men tror det är välbehövligt då jag upplevt att motorn börjat gå ojämnt på tomgång när den pressats lite hårdare under längre stunder, vilket sen avtagit då motorn fått svalna lite. Det är för övrigt rätt så biffiga kolvringar, jämfört med originalringarna...
Rätt fin kolv, tycker jag. Dock är den totalt ca 30 gr tyngre (540 vs 570), trots att den nya kolven är avfräst på sidorna och att kolvbulten är mycket kortare. Lite förvånande, för enligt försäljaren skulle vikten vara nästan exakt densamma.Hoppas inte det kommer innebära ökade vibrationer i alltför hög grad.
Dock var de medföljande ringarna (knaster?) till kolvbulten något så brutalt hårda att jag faktiskt inte lyckades få dit dem. Originalknastren håller visserligen den nya kolvbulten på plats, men eftersom de nya knastren är tjockare så är även de utfrästa spåren i kolven djupare, vilket innebär att originalknastren är på gränsen till för små. De skulle antagligen funka, men jag chansar helst inte, så en garagegranne letar nu efter något mellanting i hårdhet/tjocklek mellan de nya och de gamla knastren. Så här långt kom jag...