Hur går det Ola, får du till det?
Kanske är vad jag skulle fråga mig själv istället, men jag ska hämta ramen och styraxeln till helgen och sen blir det nog fart på't.
Jo, lite händer det allt.
Väntar dock fortfarande på att få det nya fodret. Väntar också på utbyteskammen från WebCams. Har också köpt en begagnad inre kopplingskorg (i fint skick), då den gamla var väl hackig. Knappt 450 spänn med frakt från eBay, så det kändes ok. Dessutom har jag beställt de distanser och axelspindeln som jag visade bilder på tidigare, nytt såklart, från
www.cmsnl.com.
Jag håller också på att renovera startmotorn, med hjälp av ett
renoveringskit från eBay. Välbehövligt, med tanke på hur det såg ut innan (på bilden nedan har jag ändå gjort rent de gamla delarna...):
Har också bytt ut de värdelösa originalskruvarna på förgasarna, mot rostfria insex (Biltema-skruvar som jag kapat till rätt längd).
Utöver det så har jag också tagit bort de gamla svinglagringarna, som bestod av nållager som endast tätades med ett par o-ringar på varje sida av lagret. Tyvärr lite glapp som jag tror bidragit till att svingen skrapat mot infästningen i ramen. De ska bytas ut mot självsmörjande Oilite lager, som dels ger en nästan dubbelt så stor lagringsyta eftersom hela svingens bredd kan användas, och dels inte är beroende av den bristfälliga tätningen.
Lagren drog jag ur med hjälp av ett hemmagjort verktyg, enligt en tråd på
CCM Mad-forumet. Dock hade jag först en för liten yttre hylsa, vilket ledde till att jag efter tag fick kramp i armarna, drog sönder gängorna på stången, samt fick ett delvis hyls-format lager... Gick bra till slut dock!
Till sist upptäckte jag också att jag hade märken i yttre lagerbanan i det undre styrlagret. Jag har inte märkt det förut, utan märktes först när jag hade endast kronan kvar i lagret. Vill byta, men är osäker på hur jag ska få ur lagerbanan ur styrhuvudet.