Har stått still ett tag pga mycket jobb, sjukdom och leveranser som dragit ut på tiden, men nu kommer det snart hända grejer! Än så länge har jag dock fortsatt med att plocka av och ta isär. Just nu ser det ut så här.
Har fått nya SKF-lager för hjul och styrhuvud, som ska monteras inom kort. Lagerbanorna ligger i frysen just nu.
Har nu äntligen fått 790-fodret, en dryg månad försenat.Fodret ska förmodligen en garagegranne ta sig an att att montera (arborrning, krympmontage och borrning till rätt dimension). Annars blir det Ebos som får göra det, även om de är lite pricey. Enklare med lokala förmågor helt enkelt. Har även fått en ny kamaxel istället för den första jag fick som var rostig.
P.S. Ett exempel på det klåpmek som trådens titel syftar på. Som tur var lyckades jag klara mig undan utan allvarliga konsekvenser. När jag monterade ihop motorn för att kunna köra hojen till ett nytt garage blev jag tipsad om att återanvända gamla topplockspackningen, och använda kopparpasta för att täta. Jaha, tänkte jag, blir det verkligen tätt? Hur som, kopparpasta hade jag inte, men aluminiumpasta däremot. Sagt och gjort, jag smetade alupasta för glatta livet på packningen, och skruvade ihop. Körde bara en dryg halvtimme, för att få upp tempen i motorn och sen till nya garaget, utan läckage från toppen.
När jag sen skruvade isär motorn igen hade jag alublänk lite här och var i kvarblivna oljefilmer. Först hjärtat i halsgropen men sen insåg jag att det såklart var alupastan som åkt runt med oljan (det är oljekylning på denna motorn och kanalerna rundar topplockspackningen), och hamnat lite överallt. Givetvis är det inte kopparpasta, utan kopparSPRAY man ska använda, som torkar ganska omgående, och därefter funkar som tätning. Har gått och haft lite ont i magen sen dess, eftersom det känns som att alupasta lär vara ett effektiv slipmedel om det hamnar på hastigt roterande axlar och annat. Har dock mätt upp kamaxel och lagersäten, och det var alles gut. Ska skölja ur oljekanalerna och kylare så gott det går för att bli av med ev ansamlade alupartiklar. Man lär så länge man lever...