Coola Ola
Progressiv klassicist
Hej!
Jag heter Ola, och jag är en klåpmekare. Jag är ofta lat, och därmed slarvig, så listan är lång på saker jag haft sönder. I de allra flesta fall har det dock gått att rädda...
I den här tråden ska jag försöka dokumentera vad jag ska göra med min hoj, en CCM R30. Ur en ekonomisk synvinkel är det förstås vansinne att göra något alls med hoj med hyfsat slö motor, med stenåldersteknik (eller iaf 90-talsteknik), tillverkad av en obskyr brittisk tillverkare. Den har inte heller tekniska eller kulturella aspekter som skulle kunna gjort den till något extra. Återstår att se om den går att förädla.
Jag köpte hojen 2003, mest för att jag tyckte att den var mycket snyggare än andra samtida SM-hojar. Gillade också att serviceintervallerna då var mer än dubbelt så långa än för motsvarande KTM. Motorn är från Suzuki XF650 Freewind, vilket är en DR650SE-motor, med annan topp (större ventiler, dubbla förgasare).
Sen dess har jag monterat följande:
- öppet slipon (låter som fan), från Remus
- handskydd från Biltema
- lackat hjulen svarta (gjutna originalfälgar)
- snikportat toppen
Om vi då hoppar fram till nu, i Herrens år 2015, så har jag blåst en jävla massa stålar på att beställa följande:
- 790 cc big bore kit
- Stage II (190) cam
- Nytt kopplingspaket, med styvare fjädrar (ifall det behövs)
- En uppsättning huvud- och lågfartsmunstycken
- Digital instrumentpanel
- Tvåfingerhandtag (kinesiska)
- Nytt framlyse (biltemas svarta dubbellyse), ska modifieras
- Kontaktlös tändningslås från Motogadget
- Ekerhjul, Excel-fälgar med Talon-nav, istället för de gjutna originalhjulen (från Ebay)
I övrigt lite småsaker, specialverktyg för DR-motorn, packningssats, renoveringskit för startmotorn etc. Väntar på merparten av delarna, framförallt det nya fodret som inte är klart förrän i slutet av januari, och som förmodligen når mig i början av februari.
Så här ser den ut nu
eller, snarare något i den här stilen.
Jag heter Ola, och jag är en klåpmekare. Jag är ofta lat, och därmed slarvig, så listan är lång på saker jag haft sönder. I de allra flesta fall har det dock gått att rädda...
I den här tråden ska jag försöka dokumentera vad jag ska göra med min hoj, en CCM R30. Ur en ekonomisk synvinkel är det förstås vansinne att göra något alls med hoj med hyfsat slö motor, med stenåldersteknik (eller iaf 90-talsteknik), tillverkad av en obskyr brittisk tillverkare. Den har inte heller tekniska eller kulturella aspekter som skulle kunna gjort den till något extra. Återstår att se om den går att förädla.
Jag köpte hojen 2003, mest för att jag tyckte att den var mycket snyggare än andra samtida SM-hojar. Gillade också att serviceintervallerna då var mer än dubbelt så långa än för motsvarande KTM. Motorn är från Suzuki XF650 Freewind, vilket är en DR650SE-motor, med annan topp (större ventiler, dubbla förgasare).
Sen dess har jag monterat följande:
- öppet slipon (låter som fan), från Remus
- handskydd från Biltema
- lackat hjulen svarta (gjutna originalfälgar)
- snikportat toppen
Om vi då hoppar fram till nu, i Herrens år 2015, så har jag blåst en jävla massa stålar på att beställa följande:
- 790 cc big bore kit
- Stage II (190) cam
- Nytt kopplingspaket, med styvare fjädrar (ifall det behövs)
- En uppsättning huvud- och lågfartsmunstycken
- Digital instrumentpanel
- Tvåfingerhandtag (kinesiska)
- Nytt framlyse (biltemas svarta dubbellyse), ska modifieras
- Kontaktlös tändningslås från Motogadget
- Ekerhjul, Excel-fälgar med Talon-nav, istället för de gjutna originalhjulen (från Ebay)
I övrigt lite småsaker, specialverktyg för DR-motorn, packningssats, renoveringskit för startmotorn etc. Väntar på merparten av delarna, framförallt det nya fodret som inte är klart förrän i slutet av januari, och som förmodligen når mig i början av februari.
Så här ser den ut nu
eller, snarare något i den här stilen.