Klåpmek med Suzuki-derivat (790 big bore, etc)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej!
Jag heter Ola, och jag är en klåpmekare. Jag är ofta lat, och därmed slarvig, så listan är lång på saker jag haft sönder. I de allra flesta fall har det dock gått att rädda...

I den här tråden ska jag försöka dokumentera vad jag ska göra med min hoj, en CCM R30. Ur en ekonomisk synvinkel är det förstås vansinne att göra något alls med hoj med hyfsat slö motor, med stenåldersteknik (eller iaf 90-talsteknik), tillverkad av en obskyr brittisk tillverkare. Den har inte heller tekniska eller kulturella aspekter som skulle kunna gjort den till något extra. Återstår att se om den går att förädla.

Jag köpte hojen 2003, mest för att jag tyckte att den var mycket snyggare än andra samtida SM-hojar. Gillade också att serviceintervallerna då var mer än dubbelt så långa än för motsvarande KTM. Motorn är från Suzuki XF650 Freewind, vilket är en DR650SE-motor, med annan topp (större ventiler, dubbla förgasare).

Sen dess har jag monterat följande:
- öppet slipon (låter som fan), från Remus
- handskydd från Biltema
- lackat hjulen svarta (gjutna originalfälgar)
- snikportat toppen

Om vi då hoppar fram till nu, i Herrens år 2015, så har jag blåst en jävla massa stålar på att beställa följande:

- 790 cc big bore kit
- Stage II (190) cam
- Nytt kopplingspaket, med styvare fjädrar (ifall det behövs)
- En uppsättning huvud- och lågfartsmunstycken
- Digital instrumentpanel
- Tvåfingerhandtag (kinesiska)
- Nytt framlyse (biltemas svarta dubbellyse), ska modifieras
- Kontaktlös tändningslås från Motogadget
- Ekerhjul, Excel-fälgar med Talon-nav, istället för de gjutna originalhjulen (från Ebay)

I övrigt lite småsaker, specialverktyg för DR-motorn, packningssats, renoveringskit för startmotorn etc. Väntar på merparten av delarna, framförallt det nya fodret som inte är klart förrän i slutet av januari, och som förmodligen når mig i början av februari.

Så här ser den ut nu

IMG_0061.JPG



eller, snarare något i den här stilen.

IMG_0083.JPG
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fan va nice! Trodde alla CCM:er stod dammiga i någon lada. Sällan man ser dem till försäljning i alla fall. Kommer bli skitbra när
Du får bort den där framlampan!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fan va nice! Trodde alla CCM:er stod dammiga i någon lada. Sällan man ser dem till försäljning i alla fall. Kommer bli skitbra när
Du får bort den där framlampan!

Främsta anledningen till att man inte ser dem så ofta är förmodligen att det inte finns så många. Har inte sett någon alls, förutom min egen. Har tänkte göra något MX-aktigt med fronten.

Nej, framlampan är inte så snygg, men CCM har inte alltid fått till det självklara formspråket. Case in point: "flattrack"-modellen FT 35. Lamporna jag tänkte montera är alltså Biltemas dubbellyse Jag har gjort en mockup med kartong och Adobe Illustrator. Nåt sånt här tänkte jag:

front%20mockup2.jpg



I övrigt har jag följande prylar att montera på framtill:

dash.jpg


levers.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Stenrått med 800cc!! Hur stora ventiler har ccm för dr650 har pyttesmå typ 32 in 28mm ut viket är sjukt litet.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Kul med stånka projekt, finns en annan tråd som jag vet att Boost har härjat lite i där det byggs på en annan dr motor! :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nice med ett CCM bygge. Ångrar lite att jag köpte en likadan mc ifrån UK nyligen som den som jag håller på att bygga nu. Skulle också vilja köra ett stånka bygge, dock vågade jag inte dissekera min fina TT600RE som jag byggde om ordentligt. Kanske man skulle köra ett XT660 bygge någon gång eller en sådan här med USD gaffel.http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/291130587402_1_0_1/1000x1000.jpg

Btw vad är det för mätare du ska använda ser ut att den skulle passa bra till min, sneglar på Trailtech Vaport stealth som är helsvart också.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Stenrått med 800cc!! Hur stora ventiler har ccm för dr650 har pyttesmå typ 32 in 28mm ut viket är sjukt litet.

XF650-motorn är bättre i det avseendet. 35 mm in/32 mm ex. Det går förmodligen att få in 2 mm större ventiler på insugssidan med bef. styrningar, trodde Erland på Topplocksverkstan. Förväntar mig dock inga fantasisiffror, är nöjd om jag får över 55 hästar. Motorn är ju rätt slö i grunden.

-edit- Jag bänkade hojen för rätt länge sen, och fick nånstans 42-43 hästar då, med racesliponet. Bänksnubben trodde man kunde hitta några hästar till ganska enkelt.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nice med ett CCM bygge. Ångrar lite att jag köpte en likadan mc ifrån UK nyligen som den som jag håller på att bygga nu. Skulle också vilja köra ett stånka bygge, dock vågade jag inte dissekera min fina TT600RE som jag byggde om ordentligt. Kanske man skulle köra ett XT660 bygge någon gång eller en sådan här med USD gaffel.http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/291130587402_1_0_1/1000x1000.jpg

Btw vad är det för mätare du ska använda ser ut att den skulle passa bra till min, sneglar på Trailtech Vaport stealth som är helsvart också.

En GS500 på bilden?

Mätaren är en Koso DB-02R, kostar ca 1400.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp en GS500E.
Aha nice då vet jag vad jag ska leta tackar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
XF650-motorn är bättre i det avseendet. 35 mm in/32 mm ex. Det går förmodligen att få in 2 mm större ventiler på insugssidan med bef. styrningar, trodde Erland på Topplocksverkstan. Förväntar mig dock inga fantasisiffror, är nöjd om jag får över 55 hästar. Motorn är ju rätt slö i grunden.

-edit- Jag bänkade hojen för rätt länge sen, och fick nånstans 42-43 hästar då, med racesliponet. Bänksnubben trodde man kunde hitta några hästar till ganska enkelt.

35/32 va inte så pjåkigt för en xr650r har 37/32 och den tog jag lätt ur 72hk på hjulet med org 650cc och inte så vass kam samt bara 10-1 i kompförhållande.

Kosta på större insugare fär 35/32 är inte så bra balans mellan in vs ut. 37/32 som xr har är en väldigt bra balans men 38/32 funkar ännu bättre om du skulle få i så stora insugare utan att flytta styrningar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
35/32 va inte så pjåkigt för en xr650r har 37/32 och den tog jag lätt ur 72hk på hjulet med org 650cc och inte så vass kam samt bara 10-1 i kompförhållande.

Kosta på större insugare fär 35/32 är inte så bra balans mellan in vs ut. 37/32 som xr har är en väldigt bra balans men 38/32 funkar ännu bättre om du skulle få i så stora insugare utan att flytta styrningar.

Ja, det blir en senare fråga, känns det som. Ekonomin tillåter inte fler mekaniska utsvävningar just nu. Vissa menar att jag borde byta förgasare också, Keihin CR33or tyckte nån (det sitter ju dubbla förgasare på denna).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja, det blir en senare fråga, känns det som. Ekonomin tillåter inte fler mekaniska utsvävningar just nu. Vissa menar att jag borde byta förgasare också, Keihin CR33or tyckte nån (det sitter ju dubbla förgasare på denna).

Om du ska byta gasare så bör du sätta dit lika stora fuggar som insugsventilens storlek du slutligen ska köra. 1mm mindre och 1mm större är ok så 34-36mm bör du ha mot org 35mm ventiler. Större ventiler är absolut nästa trimåtgärd och då räcker inte 34or så köp minst 38or om du någonsin ska sätta i större ventiler.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du ska byta gasare så bör du sätta dit lika stora fuggar som insugsventilens storlek du slutligen ska köra. 1mm mindre och 1mm större är ok så 34-36mm bör du ha mot org 35mm ventiler. Större ventiler är absolut nästa trimåtgärd och då räcker inte 34or så köp minst 38or om du någonsin ska sätta i större ventiler.

Och detta gäller även för dubbelförgasare på en stånka? Original sitter det 2 st Mikuni BSR 32 vakuum-förgasare. Går jag upp till 38or har jag ju nästan lika stort som vad som är vanligt på stånkor med enkelförgasare.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Väntar på delar, ska tydligen komma ett 6 kg paket från ProCycle nu i veckan. Annars har det inte hänt så jättemycket, förutom att jag håller på att plocka ner cykeln i molekyler. Så här ser det ut just nu:

engine_frame.jpg


Länktext

-edit- vafan, kan man inte textlänka till Youtube utan att få videon direkt i inlägget? :/
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och detta gäller även för dubbelförgasare på en stånka? Original sitter det 2 st Mikuni BSR 32 vakuum-förgasare. Går jag upp till 38or har jag ju nästan lika stort som vad som är vanligt på stånkor med enkelförgasare.

Dubbla 38mm blir väl stort i min mening. Skall du bygga om så tror jag dubbla RS 36 är mer lagom. Tittar man på cyklar med knappt 400cc så har de 35mm förgasare om de skall vara snälla och 37mm om de skall varvas långt.

Det är ju inget varvstoppsmonster du bygger med 790cc på en cylinder.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dubbla 38mm blir väl stort i min mening. Skall du bygga om så tror jag dubbla RS 36 är mer lagom. Tittar man på cyklar med knappt 400cc så har de 35mm förgasare om de skall vara snälla och 37mm om de skall varvas långt.

Det är ju inget varvstoppsmonster du bygger med 790cc på en cylinder.

Precis. 790-kolven väger visserligen nästan exakt samma som standardkolven (+/- några gram), men jag kommer inte att ändra varvtalsbegränsningen i nuläget. Nu klipper den vid 8000, så kanske +500 rpm i framtiden, om det visar sig att motorn drar i övre delen av registret. Även med vassare kam så tror jag dock att motorn kommer få vridmomentmax längre ner i registret, så det behövs antagligen inte.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dubbla 36mm räcker till 37/32mm ventiler men sätter du i 40/34mm ventiler så bör du ha 38mm gasare. 650-700cc rr stånkor på 80+ hk kör med dubbla 40mm och för att motsvara det med enkelgasare så måste man minst köra 50mm gasare eller ännu bättre 60mm insprutsspjäll.

Vacumfuggarna är i stort sett hopplösa att bestycka in bra med öppnad luftburk så köp nya fuggar som nästa trimpryl för då kan du öppna luftburken och sätta i KN filter.

Håll nere varvtalet till standard varvstopp för det är varvtalet som knäcker vevstake/vevaxel.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dubbla 36mm räcker till 37/32mm ventiler men sätter du i 40/34mm ventiler så bör du ha 38mm gasare. 650-700cc rr stånkor på 80+ hk kör med dubbla 40mm och för att motsvara det med enkelgasare så måste man minst köra 50mm gasare eller ännu bättre 60mm insprutsspjäll.

Vacumfuggarna är i stort sett hopplösa att bestycka in bra med öppnad luftburk så köp nya fuggar som nästa trimpryl för då kan du öppna luftburken och sätta i KN filter.

Håll nere varvtalet till standard varvstopp för det är varvtalet som knäcker vevstake/vevaxel.

Hmm, ok. Jag tror ju att jag snarare kommer lägga kraft på en insprutskonvertering, men oavsett ligger förändringar på insugssidan åtminstone ett år framåt i tiden.

Har också förstått att det är varvet som är kritiskt, men tänkte att 500 rpm ändå skulle vara ok. Lägger ner de planerna då. Veven är rullagrad, osäker på om det gör den mer eller mindre känslig för högre varv? Det är hur som helst något som kan göras först om jag konverterar till annat tändsystem, vilket är ännu längre fram i tiden.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Rullagrad vevtapp håller bet sämre än glidlager i både tryck och varvtal. De var hela tiden vevtappens rullager som gick väck för mig när jag körde turbo på xr650r. Ska man uppgradera lagret så sätter man in silverpläterat rullager de håller en hel del bättre. men de är inget du behöve göra förens du är uppe i 80+ hk.

Insprut vore ju kul och tar lite plats men kostar en hel del. Om du vill ha förgasare som är lika rapp som insprut så kolla in Lectron förgasare! De finns upp till 48mm och även special 50. Jag körde lectron förgasare på min xr650r när jag körde vanligt trim (utan turbo) och det var den rappaste gasare jag kört. Jag kör även trippla lectron 46mm på min tvåtaktare Thundercat 1000 med enastårende resultat. Dem förgasarna är väldigt liten i måtten så kolla in beg på ebay.com för nya är på tok för dyra. Lectron är koniskt borrade så om de uppger 40mm borr så mäter de endast 38mm i venturin!! De går utmärkt att bestycka in dem för vägåka trots att många påstår de är dragracingfuggar enbart.

Här har du en på ebay som ex. Notera att det är ställbart powerjet bak på fuggen det underlättar bestyckningen avsevärt. Gå in på Lectrons hemsida i USA och läs om deras patenterade trottelnål.
http://www.ebay.com/itm/Lectron-Pow...Parts_Accessories&hash=item3a9fd2ee8d&vxp=mtr
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ola glöm det där jag sa med att kan fräste bort material på kolven och höjde kompet, det var jag som inte hade läst tillräckligt noga. Han hade 11:1 från början men ansåg detta som för mycket (vill du dementera Boost?) och ville därför få ner kompet.
Jeff's DR 900 kan ni läsa om här: http://www.procycle.us/info/articles/dr650/dr900.html
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top