Klartecken från polis, riskerar att dömas för häleri ändå

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Svensk byråkrati i ett nötskal.. :huvet:huvet:huvet

vänta det räcker inte...

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Edit: aj nu har jag ont i huvet.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Lte mycket snyft historia. Det första man gör när man köper fordon är väl att kolla upp dem med Transportstyrelsen eller? Gör man inte det får man väl skylla sig själv lite grann inte sant?
 

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Staden
Hoj
Plastgris
Man får tycka vad man vill i det aktuella fallet men lagen är i grunden till för att hjälpa brottsoffret, och det är helt rätt i min bok:fakta
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det är bara att grilla säljaren. Jag köpte nyligen en vattenskoter som skulle vara en 2011. Det visade sig efter nån vecka att det var en 2009 och att den förmodligen var stulen. Jag pressade säljaren ganska hårt och han tog tillbaka affären. Samtliga cash tillbaka.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I dagens läge är det ju snarare normalt att kräva polisiära- och domstolsskills av privatpersoner, arbetstagare och företag.

Antagligen kommer detta att öka eftersom varken polis eller rättsväsende har råd/klarar av att hantera sina arbetsuppgifter.

Hur är det nu enligt lagen, får man ta den i egna händer ?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lte mycket snyft historia. Det första man gör när man köper fordon är väl att kolla upp dem med Transportstyrelsen eller? Gör man inte det får man väl skylla sig själv lite grann inte sant?

Vad jag vet är det polisen som tar emot stöldanmälningar och om dom ska kunna lösa stölder måste dom väl ha anmälan åtkommlig. Så Polisen är det logiska stället att fråga om något är stulet.

Må så vara att om det är ett fordon som är stulet så finns det en notering om detta även hos Transportstyrelsen men fortfarande måste det räcka med att fråga polisen.
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Lte mycket snyft historia. Det första man gör när man köper fordon är väl att kolla upp dem med Transportstyrelsen eller? Gör man inte det får man väl skylla sig själv lite grann inte sant?

Man kan ju säga så här: hade jag gett mig på att köpa något som är avreggat och då kolla upp dess "renhet" avseende stöld osv så hade jag nog också vänt mig till polisen. Det är ju trots allt dom som ska hitta tjuvarna och göra utredningarna, inte transportstyrelsen. "Tjuv och polis" liksom... Men så är jag kanske amatör i området. :)

Nåväl, den här tråden har iaf lärt mig att man måste kolla med transportstyrelsen också. Men man kan ju ge sig fan på att man själv kommer bli den förste att åka på myndighetssmörj om man kollar med både polisen och transportstyrelsen och objektet ändå visar sig vara stulet.

Mmmmm... Ljudet av en trippel utanför fönstret, tror jag måste ut nu!
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Ta inte dedär med "Avregistrerad" så ordagrant, för väääldigt många människor säger Avregistrera när som ska ställa av.

Troligen hade den regnummer och allt, men va avställd (p.g.a stöld?). Då är det enkelt att kolla upp med ett SMS, men som sagt, jag klandrar inte honom, jag hade också ringt polisen i 1:a hand.

Hoppas det löser sig för honom. Har F-bolaget betalat ut ersättning så är det ju möjligt att han får behålla den.

Sen kan man ju ställa sig frågande till hur smart det är att lägga ut 10-tusentals kronor på den innan man fått svart på vitt att man verkligen får behålla den.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Tror mer att det var som såhär att "De e lyyyngt brushan den blev snodd för över 10 år sen så det syns inte längre" sen när det väl gjorde det så snyftas det.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Man kan ju säga så här: hade jag gett mig på att köpa något som är avreggat och då kolla upp dess "renhet" avseende stöld osv så hade jag nog också vänt mig till polisen. Det är ju trots allt dom som ska hitta tjuvarna och göra utredningarna, inte transportstyrelsen. "Tjuv och polis" liksom... Men så är jag kanske amatör i området. :)

Nåväl, den här tråden har iaf lärt mig att man måste kolla med transportstyrelsen också. Men man kan ju ge sig fan på att man själv kommer bli den förste att åka på myndighetssmörj om man kollar med både polisen och transportstyrelsen och objektet ändå visar sig vara stulet.

Mmmmm... Ljudet av en trippel utanför fönstret, tror jag måste ut nu!

Väldigt billig, avregistrerad, handskrivna kvitton etc etc skulle i alla fall fått mig till att bli väldigt försiktig. Att dessutom kosta på den 10papp innan man fått besked känns ju mest bara korkat. Den självklara utvägen för köparen torde ju vara att istället för att gnälla i tidningen kräva ersättning från säljaren.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Väldigt billig, avregistrerad, handskrivna kvitton etc etc skulle i alla fall fått mig till att bli väldigt försiktig. Att dessutom kosta på den 10papp innan man fått besked känns ju mest bara korkat. Den självklara utvägen för köparen torde ju vara att istället för att gnälla i tidningen kräva ersättning från säljaren.

Handskrivna kvitton är väl inget konstigt egentligen? Det gäller ju inte mindre än maskinskrivna.
När jag köpte min nuvarande hoj var inte ens ägaren med vid köpet. Jag hade dock kontakt med honom via en telefon som var registrerad på honom med adressen registrerad.
Hanskrivet kvitto, alla nycklar inkl nyckelbricka, uppvisande av påskrivet regpapper där namnet stämde med namnet med personen på telefon och en koll på trafikverkets hemsida att hojen fortfarande var reggad på honom gjorde att det kändes tryggt.

Jag har sålt två hojar åt min far utan att han varit med. Då hade jag med mig regbeviset i hans namn, som var påskrivet för ägarbyte av honom. Båda köparna kollade att hojen fortfarande var reggad på honom, sen var det bara att sälja.

Det är dessutom smart att kräva att man gemensamt går och lägger lappen för ägarbyte på lådan. Nu snackar vi hojar, inte båt.

Då har man gjort allt man kan göra.. :va Tror jag.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Handskrivet kvitto är inte konstigt i sig, men när flera saker är lite "svajiga" kanske man bör vara extra noggrann inte sant?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Alla verkar glömma vilken den fula fisken i leken är. -> Försäkringsbolaget
De ger först klartecken, och sedan ändrar de sig. Uppenbarligen är det också de som gjort anmälan.

Men men, vad ska man säga, synd att man inte kan stämma bolag som i USA.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Alla verkar glömma vilken den fula fisken i leken är. -> Försäkringsbolaget
De ger först klartecken, och sedan ändrar de sig. Uppenbarligen är det också de som gjort anmälan.

Men men, vad ska man säga, synd att man inte kan stämma bolag som i USA.

Det är väl säljaren som är den fula fisken? Polisen och försäkringsbolaget känns ju mest bara veliga och otydliga.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Alla verkar glömma vilken den fula fisken i leken är. -> Försäkringsbolaget
De ger först klartecken, och sedan ändrar de sig. Uppenbarligen är det också de som gjort anmälan.

Men men, vad ska man säga, synd att man inte kan stämma bolag som i USA.

Den fula fisken är alltså försäkringsbolaget som först betalar ut pengar till den som fått hojen stulen (ska den personen inte vara glad att slippa hojen så han kan börja läsa böcker?), sen vill ha tillbaka hojen eftersom det är en rutinåtgärd? Rutinåtgärden kostar bara massa pengar i administration när det är en så billig hoj men det försvårar marknaden för stulna hojar. Det är dåligt?

Om en enskild handläggare utlovat något och sen ljuger om det till sina kollegor och alla andra eller om köparen av hojen ljuger om det är ju svårt att veta. Men det är automatiskt försäkringsbolaget som är den fula fisken här?
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har polisen verkligen ett (sökbart) register över stulna hojar baserat på ramnr?? Låter inte troligt hos de amatörerna.
Men Transportstyrelsen har tydligen!
Som nån skrev, rätt handlat - men fel myndighet..
Sen kan det ju så att vara nån "ansvarig", nånstans, som vill ha ett prejudikat på hur mycket man som köpare måste göra för att ett förvärv ska vara "godkänt"?

Är ju inte första gången det här händer...

Så sjukt att inte myndigheterna kan ha ett system där dom samkör Mc / bilar. Ramnummer för hojar och Chassi nummer för bilar.

Där poppar allting konstigt upp, olyckor fordonet varit med i, stulet, skulder på fordonet o.sv o.sv.

Kan inte vara svårt med dagens teknik?

Är ju ändå ofta det fifflas med reg skyltar...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast hur ofta ringer man Transportstyrelsen i förväg och påpekar att "Hej, jag hade tänkt köpa, äga och registrera motorcykeln XXX 123 imorgon, går det bra?"

Måste säga att jag personligen anser det duktigt och överkurs att ringa polisen och fråga om allt är okej innan, förutsatt att priset var vettigt och inte alldeles för billigt jämfört med motsvarande på marknaden. Så varför straffa honom när misstaget är gjort av Polisen, i deras system? Är ju det han straffas för mer eller mindre.

Jag skulle aldrig köpa en bil eller motorcykel utan att kolla med fordonsregistret så att det verkligen är den rätte ägaren samt att fordonet inte är kopplat till något lån eller är stulet.

Annars finns ju risken att du köper en motorcykel som är köpt på kredit där lånet är kopplat till fordonet. Då kan du få betala fullt pris för hojen och sedan står du där med ett lån på 75% av hojens värde trots det.

Det krävs ju bara en snabb koll via telefon, internet eller sms för att konstatera om allt verkar korrekt och den inte är stulen så det är bara dumt att inte göra det för att slippa problem.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag skulle aldrig köpa en bil eller motorcykel utan att kolla med fordonsregistret så att det verkligen är den rätte ägaren samt att fordonet inte är kopplat till något lån eller är stulet.

+1. Fordonsregistret är ju enkelt och snabbt att kolla upp. Om det då visar sig att hojen tex varit avregistrerad i ett flertal år finns det ju anledning att undersöka vidare innan man betalar inte sant?
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Tja Raffe här. Enligt polisen så gjorde jag allt rätt för mig men det är sånt här man får räkna med när man köper något begagnat, dem hade arkiverat efterlysningen och så blev det jag som fick all skit
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top