Klartecken från polis, riskerar att dömas för häleri ändå

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Personen jag köpte den av var ej skum eller visade några tecken på att den var stulen. Han hade gjort som jag när han köpte den och ringt polisen och fick klartecken han med. Jag tog ett steg längre och ville regga den det var då jag fick reda på att den var stulen. Självklart lär man sig av sina misstag. Jag borde aldrig ha kontaktat polisen och vara en "ärlig" person. Jag borde ha behållt den och buskört med den för då hade aldrig det här hänt. hade jag inte ringt polisen och förklarat för dem att den var stulen så hade detta aldrig hänt. Trodde att dem skulle reda ut allt, Antingen att dem tar motorcykeln och att killen jag köpte den av skulle betala alla kostnader eller att jag skulle få behålla den. Men det blev inget av det. Dem behöll motorcykeln och la ner fallet. Misstankar saknades i o med att jag hade dokumenterat alla samtal med alla polis handläggare sen dag ett jag köpte den.
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Jag ringde försäkringsbolaget och erbjöd mig att köpa den av dem men dem ville inte sälja den. Dem tänker skrota den och det känns som att dem bara vill jävlas. har vart i kontakt med några advokater och dem tycker att dem är förjävliga. En advokat ringde och pratade med en handläggare som skyller på att beslutet kommer från hans chef. Men när han ringer chefen så skyller han på att det är handläggarens beslut. Ingen vill ta på sig allt. Lika bra att släppa det med motorcykeln och köpa en annan hoj. har dock en massa reservdelar liggandes nu som jag ska försöka sälja
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Personen jag köpte den av var ej skum eller visade några tecken på att den var stulen. Han hade gjort som jag när han köpte den och ringt polisen och fick klartecken han med. Jag tog ett steg längre och ville regga den det var då jag fick reda på att den var stulen. Självklart lär man sig av sina misstag. Jag borde aldrig ha kontaktat polisen och vara en "ärlig" person. Jag borde ha behållt den och buskört med den för då hade aldrig det här hänt. hade jag inte ringt polisen och förklarat för dem att den var stulen så hade detta aldrig hänt. Trodde att dem skulle reda ut allt, Antingen att dem tar motorcykeln och att killen jag köpte den av skulle betala alla kostnader eller att jag skulle få behålla den. Men det blev inget av det. Dem behöll motorcykeln och la ner fallet. Misstankar saknades i o med att jag hade dokumenterat alla samtal med alla polis handläggare sen dag ett jag köpte den.

Ok, men du har polisanmält honom och begärt dina pengar tillbaks eller?

Misstaget du gjorde var ju inte att kontakta polisen, misstaget du gjorde var att köpa en odokumenterad hoj av vad som bevisligen var en opålitlig källa. Dessutom så kan vi ju konstatera så här i efterhand att de undersökningar av hojens status du gjorde (efter att du köpt den?) var otillräckliga.

Vad vi kan glädja oss åt i slutändan är ju ändå att en stulen hoj kommit tillrätta och det är ju bra eller?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag ringde försäkringsbolaget och erbjöd mig att köpa den av dem men dem ville inte sälja den. Dem tänker skrota den och det känns som att dem bara vill jävlas. har vart i kontakt med några advokater och dem tycker att dem är förjävliga. En advokat ringde och pratade med en handläggare som skyller på att beslutet kommer från hans chef. Men när han ringer chefen så skyller han på att det är handläggarens beslut. Ingen vill ta på sig allt. Lika bra att släppa det med motorcykeln och köpa en annan hoj. har dock en massa reservdelar liggandes nu som jag ska försöka sälja

Polisanmäl polisen med namn på dem som tog den i beslag, eller har du fått tillbaka de delar du plöjt ner i hojen som jag förmodar att du har kvitton på? De grejerna har de ju faktiskt snott och dessutom kanaliserat vidare till FB.
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
När jag ringde polisen och försäkringsbolaget i början av hela den här processen så bad jag dem att hämta den och att jag inte ville ha något med motorcykeln att göra men dem påpekade att jag hade gjort allt rätt för mig och att dem skulle lösa det. Försäkringsbolaget gav mig först klartecken och sa att dem inte gör anspråk på den och att jag får behålla den. Sen ändrar dem sig efter all tid jag lagt ner på den och nu slutade det som det gjorde. Vad mer kan jag göra mer än att bara släppa det.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
När jag ringde polisen och försäkringsbolaget i början av hela den här processen så bad jag dem att hämta den och att jag inte ville ha något med motorcykeln att göra men dem påpekade att jag hade gjort allt rätt för mig och att dem skulle lösa det. Försäkringsbolaget gav mig först klartecken och sa att dem inte gör anspråk på den och att jag får behålla den. Sen ändrar dem sig efter all tid jag lagt ner på den och nu slutade det som det gjorde. Vad mer kan jag göra mer än att bara släppa det.
Polisanmälan, tidingar och tv.

Det är ju klart och tydligt att detta är ett system som inte fungerar som det ska och det måste ju fram i ljuset.
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Jag har tappat hoppet och jag tror verkligen inte att något kommer att ändras. jag är en privatperson, Det är helt omöjligt för mig att gå emot polisen och ett försäkringsbolag. Alla jag har pratat med tycker att det här är helt sjukt och det finns inget jag kan göra åt det. Inte som det känns nu. På fredag är det sista dagen jag kan överklaga deras beslut men hur lätt är det att gå emot ett försäkringsbolag och polisen
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har tappat hoppet och jag tror verkligen inte att något kommer att ändras. jag är en privatperson, Det är helt omöjligt för mig att gå emot polisen och ett försäkringsbolag. Alla jag har pratat med tycker att det här är helt sjukt och det finns inget jag kan göra åt det. Inte som det känns nu. På fredag är det sista dagen jag kan överklaga deras beslut men hur lätt är det att gå emot ett försäkringsbolag och polisen

Ring Aftonbladet, berätta om det du varit med om och fråga om dom har lust att skriva om detta. Annars finns det fler alternativ. Finns bl.a. en organisation som jobbar med att hjälpa folk som hamnat i kläm gentemot försäkringsbolagen. "Försäkringstagarnas...." någonting. Kommer inte ihåg namnet. Finns mycket man kan göra. Det sjuka är ju att du inte är den enda som köpt hojen i god tro men du är den enda som straffas genom att du blir av med någonting som du betalat pengar för. Den andra snubben har ju köpt hojen i god tro och sedan sålt den och fått betalt..... Polisanmäl honom. Och kontakta några tidningar. Ju större desto bättre.

//J
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
ursäkta för sent svar haha.

försäkringsbolaget skrotade hojen då den tidigare ägaren redan fått sina pengar.

nu var det ett tag sen men jag har släppt det nu men man lär sig av sina misstag :D
 

Smagatusk

Guest
ursäkta för sent svar haha.

försäkringsbolaget skrotade hojen då den tidigare ägaren redan fått sina pengar.

nu var det ett tag sen men jag har släppt det nu men man lär sig av sina misstag :D

Blev du aldrig erbjuden att köpa den av försäkringsbolaget?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top