Klotat pga av VV!!!

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
GixxerJensa skrev:
Jag kör ganska mycket åt VV(som entreprenör) och råkar veta att VV personal är det mest inkompetenta och lataste folkslag vi har i sverige.

För det tredje är det inte olja dom häller på utan gjutasfalt och det är själva gruset som är halt inte asfalten. Dom använder ALLTID alldeles för mycket grus än vad som egentligen behövs pga av att dom är inkompetenta.

Du verkar ju vara insatt i detta så du kanske kan kommentera min bild i ovanstående inlägg , huruvida det går att avgöra om gruset kommer från VVs snabelbil eller ej (gruset hade formen av mini-Lecakulor ungefär och uppförde sig precis som man skulle kunna tänka sig att sådana gör :4skrika ).

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
TM skrev:
2138436 Du verkar ju vara insatt i detta så du kanske kan kommentera min bild i ovanstående inlägg , huruvida det går att avgöra om gruset kommer från VVs snabelbil eller ej (gruset hade formen av mini-Lecakulor ungefär och uppförde sig precis som man skulle kunna tänka sig att sådana gör :4skrika ).

Nä, snabelbilarna lagar oftast sprickor och potthål.
Det där ser ut som att det är gjort med en större "oljegrusmaskin".

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
TM skrev:
2138436 Du verkar ju vara insatt i detta så du kanske kan kommentera min bild i ovanstående inlägg , huruvida det går att avgöra om gruset kommer från VVs snabelbil eller ej (gruset hade formen av mini-Lecakulor ungefär och uppförde sig precis som man skulle kunna tänka sig att sådana gör :4skrika ).
Det gruset dom använder i snabellagaren är krossat berg av fraktionen 4-8mm. Vägen på dina bilder ser ut som dom har "ytat", det går till så att dom sprider ut klister(bitumen) över vägen sen häller dom på massor med grus uppepå och det lilla som fastnar sitter väl i ett år ca. Det som inte fastnar blir halt som satan för hojar och en massa stenskott på alla fordon. Varför man håller på med detta finns ingen logisk förklaring till. Men det förekommer oftast på kommungator då nån idiot till kommunalanställd har fått för sig att det blir som ny asfalt fast "billigare".

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
läste lite i mina böcker för arbete på väg
men hitta en rolig formulering i boken
föreligger risk för stensläpp eller halka när avslutat arbete ska trafikanter varnas med märke 1.1.14(stenskott) och/eller märke 1.1.12 slirig körbana
hastighetsbegränsing till 50km/h bör övervägas
varningsmärken ska upprepas efter korsning med annan väg samt vid behov efter varje kilometer varingsmärken kan istället för att upprepas förses med uppgift om sträckans längd upprepningsmärken behöver inte placeras på båda sidor om vägen
detta är något jag har skrivit av från vägverkets kursbok!!!!

Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
pini skrev:
2138468 läste lite i mina böcker för arbete på väg
men hitta en rolig formulering i boken
föreligger risk för stensläpp eller halka när avslutat arbete ska trafikanter varnas med märke 1.1.14(stenskott) och/eller märke 1.1.12 slirig körbana
hastighetsbegränsing till 50km/h bör övervägas
varningsmärken ska upprepas efter korsning med annan väg samt vid behov efter varje kilometer varingsmärken kan istället för att upprepas förses med uppgift om sträckans längd upprepningsmärken behöver inte placeras på båda sidor om vägen
Det man egentligen ska göra vid en sån här olycka är att försöka få dit en kontrollant från VV som kan kontrollera att dessa punkter är uppfyllda av underentreprenören, i detta fall vägverket produktion.

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
GixxerJensa skrev:
2138479 Det man egentligen ska göra vid en sån här olycka är att försöka få dit en kontrollant från VV som kan kontrollera att dessa punkter är uppfyllda av underentreprenören, i detta fall vägverket produktion.

problemet i sthlm är att dom bara verkar ha 1 kontrollant som sysslar med dessa saker och han e fan aldrig på plats (jagade honom i 2 månader efter en sönderkörd fälg)

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
men man kan ju alltid skicka dom som ska kontrollera ¨skyltning å så å säga de att skyltningen på snabbelbilen är bristfällig repor å sånt på varnignskyltarna kan bli rätt så sköna böter
grundbeloppet på sådana böter är 5000:-
då slipper man ju se den bilen en stund
synd inte vägverket har lust å nyttja kallasfalt lite mer de binder sej bättre än oljegrus de går bra å häva det i hål i vägen

finns frilansande kontrollanter

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Vfr piloten skrev:
2137603 Nu får det fan vara nog ! :mad: :machinegu
Vv måste vakna upp och inse att det finns mc åkare i Sverige.
Man betalar en förmögenhet i vägskatt men det ser ändå ut som i Ryssland !
Man ska faaan inte behöva riskera livet pga dåliga vägar !

Stå på er !

172:- !!! en förmögenhet???

KnoXX

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
ZX10 R 06a
Davidk skrev:
2136860 Va ute en tur idag när det va så fint väder drog slingerbulten en runda sen nära jag kom till rosenhill fortsatte jag mot nynäshamn sedan efter nån mil in mot tungelsta på en liten väg.
körde om en bil precis efter jag svängt in släpper på gasen när jag ser en skarp kurva lite längre fram.
Håller rak kurs och hojjen går omkull och studsar ner i diket och flyger 150m som en handske upp å ner i diket till det tar stopp.
Det visade dig att det var tjälskador som dom reparerat och det låg 1cm grus och kära över hela vägbanan samt i kurvan efteråt.
Det vart bara skit av hojjen och min utrustning men jag klara mig med lite blåmärken och sträckingar som tur va
FYFAN för VV dom sak stå för varenda utgift för detta försäkringärende!!
Det är väll inte så konstigt om du går omkull om du håller rak kurs in imot en skarp kurva :7peta
Bätre att lägga ner hojen litte det svänger bätre då :tummenupp

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
sirSmokealot skrev:
2136873 vetifaan om de kommer att stå för ngt... VV asså...

Om inte VV står för skadorna så är komunen skylldig att stå för skadorna, har varit med om samma sak 2 ggr. ena gången var de ett stort hål i marken (efter tjälen) och andra gången så föll en istapp ner ifrån en lykstolpe längs med vägen rakt ner och krossade framruten, gissa om man blev lite paff när man låg på infartsleden i 90.. i första fallet slutade de med att VV fick stå för de (som inte försäkringsbolaget täckte) och i de senaste fick komunen stå för en ny ruta + arbete..

Zedde

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
GSX-R 1000 -02
Det finns någonting som heter vållande till kroppsskada, till annans död osv. Även ifall det är en myndighet så kan ändå någon stå ansvarig. Det är ju solklart att pga VV slarv så har du orsakats skada/lidande.

GuW skrev:
2136923 Fast i grund och botten är du skyldig att anpassa hastigheten så att du kan reda ut oväntade situationer, det är halkigt hela vintern, men om jag kör av kan jag inte klaga på VV för att dom inte har sandat.

Men visst håller jag med om att dom SKA sätta ut skyltar, och att gruslagningar bara kan accepteras som en YTTERST tillfällig lösning, och att man KAN inte alltid köra som om utgången på nästa kurva är sandad.

Men man är egentligen SKYLDIG att aldrig köra fortare än att man hinner stanna om vägen är helt bortgrävd bakom nästa kurva, så att avkräva dom något ansvar är nog svårt.
Däremot kan man nog KRÄVA att dom skyltar NÄSTA gång dom saboterar en kurva. (sen att dom skiter i det nästa gång oxo, det kan man bli förbannad över, men fortfarande bara kräva bättring)

Jag förstår att det är surt, men du ska nog vara glad om dom står för en enda spänn, för dom kan alltid hävda att du körde för fort för att på ett säkert sätt hinna stanna inför ett eventuellt hinder, alltså körde du för fort.

lakepipes

game over mc
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
gsxr 1000 -03
Esquire skrev:
2136945 Samma sak varje år. Först sopas allt vinterns grus bort. Sedan drar VV och kommunerna ut med oljegruset. Och att det är oskyltat är snarare regel än undantag.

Tur för dig iaf att det gick bra och att polisen har varit där och dokumenterat.

Förbjud oljegruset! :mad:

Fast det kanske inte är så mycket bättre med potthål. Finns det ingen som pysslat med att lägga ut det där sattyget som vet om det verkligen ska behöva vara så att gruset ligger tills det blåst av vägen av trafiken? Eller skulle VV kunna åka ut och sopa bort det efter någon dag eller så?
Har haft praktik på vv... dem lägger på extra grus ovanpå för att tjäran inte ska kladda ner bilarna... verkar inte som att dem räknar me att folk åker hoj.

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Spoox skrev:
2138600 Om inte VV står för skadorna så är komunen skylldig att stå för skadorna, har varit med om samma sak 2 ggr. ena gången var de ett stort hål i marken (efter tjälen) och andra gången så föll en istapp ner ifrån en lykstolpe längs med vägen rakt ner och krossade framruten, gissa om man blev lite paff när man låg på infartsleden i 90.. i första fallet slutade de med att VV fick stå för de (som inte försäkringsbolaget täckte) och i de senaste fick komunen stå för en ny ruta + arbete..

OK, hur anmäler du det? till vem? Jag körde ner i ett jävla hål och skar upp sidan på mitt framdäck...

Vem skall jag göra anmälan till??? Kommunen eller vv???

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
sirSmokealot skrev:
2138769 OK, hur anmäler du det? till vem? Jag körde ner i ett jävla hål och skar upp sidan på mitt framdäck...

Vem skall jag göra anmälan till??? Kommunen eller vv???

jag tog först kontakt med mitt försäkringsbolag och kollade upp vad de täckte samt självrisken.
sen ringde jag upp VV och förklarade för dem vad som hade hänt och att ett hål helve'te hade sabbat delar av min bil vilket mitt försäkringsbolag inte täckte (de täckte inte alla skador) utan talada snällt och trevligt om för dem på VV att dessa kostnader får dem stå för samt självrisken som jag får betala för att få resten fixat. i början försökte de tutta i mig att försäkringsbolgaet skulle täcka allt och komunen men ringde även komunen och de klargjorde att VV är skylldig att stå för de skadorna, de har tydligen en egen "kassa" till de.

så ring först ditt försäkringsbolag,
sen ditt lokala VV kontor i komunen.

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Davidk skrev:
2136880 polisen tyckte det såg för jävligt ut inget uppmärkt grus överallt alltså man hade inte klarat den kurvan i 30 om jag ens hade hunnit så långt.
polisen tor kort på allt underlag mina märken av min kropp i diket att det inte va skyltat osv så att jag har ett starkt underlag emot dem.

Förvånad att det inte händer oftare med tanke på VV:s idiotlagningar.
Var det nollvision det hette :va

Hoppas du får rätt mot dem, skriv gärna hur det går.

Fist Woman

Guest
Klantarsle!
Jag har åkt hoj i snart 30 år och jag aldrig sett medvetet utlagt grus på vägbanan utan att det funnits varningsskyltar. Har en kompis som jobbar på vägverket i Nyköping och han säger att de aldrig slarvar med det pga risken för motorcyklister.
Se dig för och reka vägen innan du gasar , PUCKO!

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
Fist Woman skrev:
2138928 Klantarsle!
Jag har åkt hoj i snart 30 år och jag aldrig sett medvetet utlagt grus på vägbanan utan att det funnits varningsskyltar. Har en kompis som jobbar på vägverket i Nyköping och han säger att de aldrig slarvar med det pga risken för motorcyklister.
Se dig för och reka vägen innan du gasar , PUCKO!

Kan garantera dig att majoriteten av de som jobabr ute i "fält" på VV INTE tänker på sådant eller aggerar/preparerar efter riskerna..
det är bara ett jobb som ska göras

sirSmokealot skrev:
2138892 OK!

Tack för infot.. :Bugar

inga problem.
hör gärna av dig och uppdatera här om hur de går!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln