Knivlagen och mc?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Nu gjorde du bort dig... klubba, stick och sen lasta när man stuckit? Nää det går ju inte :D

Räv behöver icke anmälas in. Vågar inte svara för hare :va.

De flesta djur brukar vara sönderslagna(genom egen erfarenhet) men om det finns kött kvar på djuret är det ju bara lasta och åka hem och sätta på ugnen, om du inte vill ha ut några bilskador på försäkring.

Jag brukar alltid sticka djur som jag skall käka. Tycker liksom det blir bättre då....:rolleyes:

Erfarenhet? Hur menar du nu? Går det att döda någonting med en A-traktor?:D

miss_bike

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Hoj
hojlös
Alltid polis eller anvisat jaktlag som ska göra det, Hur skulle det fungera om man tvingar folk att avliva djur, Hur sjutton spårar man tex upp en Björn eller Älg och dödar den med:confused: fälgkorset:gnissla

40 § Har ett djur av arterna björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn ska polis kontkaktas innan avlivning.

Det har hänt att vid jakt så har skadat, sjukt vilt dykt upp och man har int kunnat kontakta polisen på grund av dålig täckning och då har man ringt polisen efter avlivning, det har aldrig varit nåt problem tidigare vill dom kan dom ju inspektera djuret om dom e misstänksamma. Det är ju för att förhindra onödigt lidande.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Om du kör på ett djur som du är skyldig att anmäla att du kört på, ex. älg, så kan du ju fråga polisen vad du skall göra då du ringer. De gånger det hänt mig så har de alltid sagt att jag skall döda det, OM jag har verktyg och kunnande. Hur lagen tillämpas vet jag inte, därav telefonsamtal som spelas in. OM du lastar in kreaturet i bilen efteråt, då kan du nog få bekymmer... Dvs. kör du på en ren, rådjur el. liknande, ring INTE. Klubba, stick, lasta.

Historia ca 20 talet år gammal....

Norskregistrerad fetmercedes kommer uppkörandes framför den lokala Polisstationen. Ena framlyktan trasig.
Vakthavande frågar varför han kommer till Polisen och föraren öppnar bakdörren och där tittar en ren fram! Inga bakben och lite nödíg hade den tydligen också varit. Vakthavande tog ut renen och avlivade den på platsen med sitt tjänstevapen och föraren begrep att det kanske var onödigt söligt i bilen eftersom renen inte fick benproteser hos veterinären.
Vakthavande var en god väns far.

Lämna viltet i diket/skogen...

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Intresant tråd.
Jag trodde att knivlagen bara gälde knivar med blad längre än 7 cm. Efter lite googlande hittar jag inget som förbjuder knivar oavsätt längd om man kan styrka behovet.
Jag trodde även att butterfly knivar och stilletter var förbjudna men det verkar som att är man bara över 21 så finns det inga hinder för att äga dessa knivar.
Ha då behöver jag inte gömma varesig stilletten som jag använder som brevöppnare eller butterflyen som ligger i nattduksbordet.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag brukar alltid sticka djur som jag skall käka. Tycker liksom det blir bättre då....:rolleyes:

Erfarenhet? Hur menar du nu? Går det att döda någonting med en A-traktor?:D

Ja det gör det. Dock väldigt svårt att döda något med en LAGLIG A-traktor.

Farsan är eftersöksjägare så jag är med ibland. Sticka djuren(?) du menar stycka eller? Sticka låter lite mord aktigt :rolleyes:.

Kniv ska ej ses som ett vapen! T.ex. utgöra hot med kniv gör kniven till ett vapen från verktyg.

Om någon undrar så går knogjärn även under knivlagen.

Nu när vi även pratar jakt och djur så
Om en HUND blir påkörd AVLIVA INTE/EJ hunden!!!!!! GÖR ABSOLUT INTE DET!!!

En hund har stora chanser att överleva, och så är det säkerligen en familjemedlem i ett hem.

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

Farsan är eftersöksjägare så jag är med ibland. Sticka djuren(?) du menar stycka eller? Sticka låter lite mord aktigt :rolleyes:.

Kniv ska ej ses som ett vapen! T.ex. utgöra hot med kniv gör kniven till ett vapen från verktyg.

Jag har vart med och avlivat renar efter en s60 hade lyckats med en riktigt "strike". Vi stack dem med morakniven, och de fick somna in lungt. Observera att man inte ska försöka om man inte vet vad man håller på med! Jag hade inte gjort på samma sätt med en älg eller ett vildsvin. Då vill jag gärna ha lite avstånd..

Sedan kan man ju alltid stanna om man kör på en hund. En kompis fick sin hund påkörd under jakt för någon månad sedan. Föraren smet.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har vart med och avlivat renar efter en s60 hade lyckats med en riktigt "strike". Vi stack dem med morakniven, och de fick somna in lungt. Observera att man inte ska försöka om man inte vet vad man håller på med! Jag hade inte gjort på samma sätt med en älg eller ett vildsvin. Då vill jag gärna ha lite avstånd..

japp, Samma här. Ett vildsvin brukar oftast ge en jäkla stor skada på bilen fast endå kunna springa iväg och överleva oftast.

Någon dag sedan så åkte farsan efter en taxi som smällt ett rådjur(som jag sagt tidigare är han eftersöksjägare) och när han skulle avliva rådjuret så tog han kniv i skallen på rådjuret, Det sprattlade så dant så det liksom sprattlade runt runt runt och tillslut så var farsan tvungen att släppa. Roliga var att det fanns folk i taxin som undrade vad fan farsan höll på med :D

Om någon nu kommer och säger att det är djurplågeri så är det säkerligen så kallat dödsryck. OM det är någon :tummenupp

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Sedan kan man ju alltid stanna om man kör på en hund. En kompis fick sin hund påkörd under jakt för någon månad sedan. Föraren smet.

Att avliva en älg med kniv är ju inte precis något att rekommendera men ...

[YOUTUBE-ID]NhwrjK5_uT0&[/YOUTUBE-ID]

Att sticka en levande älg vid atlaskotan skulle jag inte försöka mig på. Jag har skurit huvudet av många döda älgar så jag vet att det kan vara nog så svårt att hitta ingångshålet på en som hänger helt stilla. Så för de som tänker ge sig på dylikt så är det nog bättre att istället skära av halsen och låta dem förblöda. Då tar det trots allt slut på bara några minuter.

Har man aldrig avlivat ett djur så är det nog dock trots allt bäst att bara ringa 112. Det finns trots allt många djur i vår natur som kan döda en människa.

Själv har jag alltid en yxa i bilen ifall något dylikt skulle inträffa.

Angående MC och kniv:
Man begår absolut inget brott om man har med sig en kniv i packningen.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R

Problemet med alkolister i trafiken tro?

Fyfan. Det är ju det som är det bästa med GPS pejl nu idag, Så man kan hitta hunden lättare om det händer något. Tråkiga är väll att snart börjar man jaga med den(alltså jagar bara på de ställen vovven sprungit på).

Att avliva en älg med kniv är ju inte precis något att rekommendera men ...

(Youtube klipp finns hos talare ovan)

När jag såg på klippet kom jag och tänka på att det är ju inte alltid så att ett påkört djur behöver avlivas. Kan ju inte svara för alla jägare nu för jägare är inte jägare som förr kan jag ju säga direKt! Men eftersöks jägare ska kunna ta en titt på djuret så att säga och kolla om det är så skadat så det bör avlivas.

Last edited:

Stymer

Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

En hund har stora chanser att överleva, och så är det säkerligen en familjemedlem i ett hem.

Nej, jag menar inte stycka. Styckning bör utföras på ett redan dött djur. Jag menar sticka. Precis som man gör när man skjutit en älg tex, eller som slakterier gör då de avlivar grisar. Sticka= skära av pulsåder för att dränera på blod. En skadad älg eller annat stort vilt kan kanske vara lite riskabelt att avfånga med kniv men det går och är lindrigt för djuret, OM man vet hur.

Fråga pappa vet jag.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nej, jag menar inte stycka. Styckning bör utföras på ett redan dött djur. Jag menar sticka. Precis som man gör när man skjutit en älg tex, eller som slakterier gör då de avlivar grisar. Sticka= skära av pulsåder för att dränera på blod. En skadad älg eller annat stort vilt kan kanske vara lite riskabelt att avfånga med kniv men det går och är lindrigt för djuret, OM man vet hur.

Fråga pappa vet jag.

Jag trodde du menade tömma ur djuret på magsäck och lungor t.ex..

Djur ska icke plågas. Därför skjuter man inte djur i röva istället för lungan/huvudet.

Avlivning ute på VILTskadat ska ske i bakhuvudet. Men jag ska inte säga något mer än i bakhuvudet för det vet jag är säkrast och minst plågsamt för djuret.

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
För att vara säker att djuret dör snabbt vid nackstick ska man skära pulsådern. Brukar vara lagom att snitta bort vid skäggtömmen, på renen iaf. Min erfarenhet från renslakt för typ åtta år sedan. Det användes lagstadgad slaktmask, men knivmetoden kunde man "öva på" för att dels veta för kulturhistoriska skäl, men ffa är det bra kunskap om man vill vara djurvänlig / hålla köttkvalitén.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Bara jag som överväger att skaffa alkolås på datorn? :va:gnissla:död

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Bara jag som överväger att skaffa alkolås på datorn? :va:gnissla:död

har funderat på det massor med gånger, men alltid kommit till slutsatsen, vafan ska man syssla med när man dragit ett par järn o vill surfa bara? :D

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Määhh gwabbar gwabbar. Hur gör vi med alla dessa sylvassa knivskarpa järnen som redan finns ute på den svenska marknaden, Total Recall ELLER?! Katana aka "Katt-rippern", Fireblade aka "Elds-täljaren", Ninja aka "Gröna-Smörkniven", Gixxer aka "Stav-mixern" o Husaberg "trubbiga-skogsstjärnan".

Ska alla dessa ofrivilliga stackars ägare tvingas åka runt med en påträdd slida på allmän plats o vara ett orosmoment plus ett farligt inslag i "den svenskaste bästaste" annars så välpolerade perfekta nollvisions trafiken...I DON'T KNOW?? Ask Mr.President himself "han Reinfeldt" :rolleyes:

Mkt stort o OTROLIGT svårlöst problem...once upon a time, only in a fairyland, once called Svedala :D

Edit: Sorry läste som bekant lite fyllegalet...IGEN!! = Kniv-legga Mr.Chopper? OouCh, my bad :brinnerup

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
En riktig sporthojskrigare jagar björn med Kinapinnar :fattartil
chopsticks.jpg

Problemen uppstod när jag fångat den, lite "vad fan gör jag nu:confused: "

Stymer

Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Jag trodde du menade tömma ur djuret på magsäck och lungor t.ex..

Djur ska icke plågas. Därför skjuter man inte djur i röva istället för lungan/huvudet.

Avlivning ute på VILTskadat ska ske i bakhuvudet. Men jag ska inte säga något mer än i bakhuvudet för det vet jag är säkrast och minst plågsamt för djuret.

Jag har för det mesta inte skjutvapen i bilen, givetvis skulle jag skjutit de kreatur jag kört över isf. Trodde att vi snackade om random viltpåkörning och inte eftersök. Det är dock inte olagligt att vänta X antal minuter/timmar på polis/jägare medans djuret plågas, kan dock tycka att det är lite oetiskt. Alla gör vad deras samvete/kunnande tillåter.

Nyheter
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection