Kollegan vill skaffa en 250cc som förstahoj

Str3 R

Guest
Jag har själv varit i det skedet att skaffa hoj utan att lyssna på folk, det blev en dyr historia. I dag kollar jag in en hoj lääänge och skaffar info, även från andra, innan jag köper den. Den senaste spanades in under ca två års tid… (Street Triple, men jag köpte R-modellen.)

Låt kollegan göra som han vill, vill han ha en Kawa 250R så låt honom köpa den. Jag vet inte hur han är funtad, han kanske helt enkelt trivs med den och är nöjd så. :)
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Learning by failing; lesson learned, never try!

Låt polaren handla mini Ninja. Den går ju minst 110 km/h = ni kan åka ihop. Låt honom själv betömma om 250cc kanske är i snålaste laget eller helt perfekt...

Ni kan ju alltid ta några glidar turer ut och kolla på han nästa hoj.
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Frugan har snöat in på lillninjan, mest för att den är låg och lätt. Vad jag förstått kan hon dock inte köra upp på en sån även om hon accepterar vilket A-kort som helst, någon som har koll på det där?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Små hojar är rejält underskattade här i Svedala. Billiga, och de går fortfarande att köra fort på. Man får växla lite mer, och polarna axar ifrån dig på rakorna. Men hur svårt är det att hålla stumt där?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För att få lite perspektiv på hur fort det går att köra med en så liten hoj som en Kawa 250 eller en Aprilia RS125 så kör grabbarna och tjejerna i 125Junior på 1.07 runt Sviestad.
Tror massor med gatnissar tror de kör så snabbt men inte gör det egentligen. Det går att köra sjukt snabbt med små hojar - om man kan köra.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Finns det inga vårdade 900 Fireblade längre utan att behöva vara skabbiga :va.För övrigt så skulle jag sörja djupt om jag tappade en hoj i backen oavsett om den var ny eller inte :confused:.Runt 500cc borde ju vara en vettigt ställe att börja leta på om man inte vill varva ur mot nästa stjärnsystem i redan måttlig fart.
 
Last edited:

Bosse_boss

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Norrköping
Hoj
1995 Suzuki GSF 600 N
Kommer ihåg min första hoj det var en GSX400F trodde det skulle vara en perfekt första hoj att ha i ett par säsonger , tror det tog 2 veckor . Sen ville jag byta . Försök att få din kamrat att byta till en större hoj .

haha samma här, men jag fick stå ut i två månader, sen var säsongen slu. blev en 600 nästkommande mars :D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fyrtio papp ny. Jag kunde ge bort en sådan gRRatis jämfört med värdeminskningen på två-tre säsonger på något jag tjöpt (nu var det ett bra tag sedan jag bytte något förstås).

Lura honom bara att åka mycket bana eller knixvägar så lär han vara skitnöjd med den.
Sisten-till-Malmö-är-en-skit lär den inte vara så kul på men jag upptäckte att jag körde min favoritrunda lika fort på exc450:n med crossdäcken som på fazern. Utan några som helst insane-grejor. Fast mitt kurvhäng såg säkert lite löjligt ut.
(Not: jag har älgskräck så jag drar icke 70+på-skylten när det växer träd ut till vägkanten. Knappt ens annars heller om det inte är fri sikt till horisonten eftersom jag även har lite snutskräck.).
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frugan har snöat in på lillninjan, mest för att den är låg och lätt. Vad jag förstått kan hon dock inte köra upp på en sån även om hon accepterar vilket A-kort som helst, någon som har koll på det där?

Inte för jag vet varför den inte skulle duga att köra upp på (iaf för a-beg) men jag har aldrig direkt brytt mig om att lära mig de reglerna.
Men annars är det väl bara att hon för köra upp på en annan hoj och sedan köra lillninjan till vardags?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Små hojar är rejält underskattade här i Svedala. Billiga, och de går fortfarande att köra fort på. Man får växla lite mer, och polarna axar ifrån dig på rakorna. Men hur svårt är det att hålla stumt där?

Man hänger med hyfsat upp till 120-130, sedan blir luftmotståndet för mycket för den stackars lilla motorn och de starkare hojarna försvinner framåt. Lillninjan planar ut någonstans runt 160-170 beroende på väder och vind i princip.

Men som jag sagt innan, jag har fortfarande mycket att lära mig vad gäller hojkörning, och kan fortfarande inte köra fullt på krokiga vägar ens med min lilla 250, så den får tjäna mig lite till. Fort rakt fram blir lite tråkigt på den bara. Motorn ligger på 11000 rpm vid maxfart vilket antagligen inte är så värst hälsosamt i längden. Plus att det inte är så fruktansvärt fort. ;)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det bästa med att köra en lågkubikhoj i sverige är att man blir en blickmagnet - folk tror att det är omöjligt att ens rulla på något som är mindre än 600cc och blir förvånade såväl som imponerande när man kommer med lillmotorn.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Finns det inga vårdade 900 Fireblade längre utan att behöva vara skabbiga :va.För övrigt så skulle jag sörja djupt om jag tappade en hoj i backen oavsett om den var ny eller inte :confused:.Runt 500cc borde ju vara en vettigt ställe att börja leta på om man inte vill varva ur mot nästa stjärnsystem i redan måttlig fart.

Dom behöver inte vara vårdade. Det är ju hondor:tuttar
Har tappat min två gånger, men det gör inget om man redan har repor..

Skönt att börja på något man inte behöver vara rädd om!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top