kombi för 100 000kr

boostofta

Nybörjare....
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Skåne och lite mer i Gbg
Hoj
Ingen just nu
En kombi = Volvo :)

V40 2.0T 160hk med pystrim så blir de 180-190 hk.
Hade en S40 med den motorn, gick fin fint till jag klantade mig i en hal kurva...
Kan bara klaga på att man hör lite vägljud, annars var där inget mer än service och bromsbelägg att göra vid den. köpte den när den gått 8500mil, skrotades vid 12700mil. hade haft pystrimmet på drygt 2000mil.

Vettig försäkring (2700kr helår helförsäkring, för mig på landet), om man köper en som är nyare än -00 tror jag, så har den RN motorn som är snålare. Lånade en sån ibland, hög motorvägsfart med full packning låg då på 0.88. Helt ok.

Vill man ha större bil så är det ju gammla V70in som gäller. Snygg bil, lite dyrare att serva. K-stag som ger upp och bakbromsarna rostar lättare. Men det gör de ju på nästan alla bilar idag.

9-5 vet jag inte mycket om, men de ligger ju bra i pris och är en svensk riktig bil fast det är sedanen som är snygg, kombin gillar jag inte :tungan
 

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...letar nytt.
Enda rätta är ju att skippa alla slöa jädrans 6'or som slukar soppa...
Passat 1.8t är ju rätt mycket bil för pengarna och chippa skiten för 5k så har man hipps vipss 195 hk ist för 150...och då måste du ju ha en 530 el liknande för
att hänga med och det blir lite mer än 100 lök...samt att den tar 0.75 blandad körning ist för 1.1!!

Detta är ju bara mina 5 cent men....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle köpa BMW'n alla dagar i veckan! Skönare bil, bättre kvalitet, billigare i drift (det är säkert). Passaten drar ju förbannat mycket sås om man ser till hur slö den är. Jag hade en BMW 320 touring 03:a i jobbet och den körde jag på 0.75 landsväg och 0.85 blandad. Passaten har jag aldrig gått under 0.9 med.
Plus att passaten känns som att åka i en gammal jävla ford focus elller dylikt, sunkig över lag. Nu är jag lite emot alla VAG förvisso, mest för att jag har mycket erfarenhet av dem. Men passa dig för dem säger jag bara, köp nytt och sälj efter 2 år när garantin gått ut om du ska köra VAG.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kolla försäkringen också. Funderade på en BMW 330D en gång i tiden. Dom ville ha 13.000kr om året för den :brinnerup

Min Passat kostar mindre än hälften av det och det tycker jag fortfarande är lite dyrt för en dieselbil.
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Kulgan skrev:
2332925 Enda rätta är ju att skippa alla slöa jädrans 6'or som slukar soppa...
Passat 1.8t är ju rätt mycket bil för pengarna och chippa skiten för 5k så har man hipps vipss 195 hk ist för 150...och då måste du ju ha en 530 el liknande för
att hänga med och det blir lite mer än 100 lök...samt att den tar 0.75 blandad körning ist för 1.1!!

Detta är ju bara mina 5 cent men....
Ska det vara på det viset så kan du chippa ihjäl passaten och ändå inte hänga med en sån här: http://www.blocket.se/vi/8698074.htm?ca=6_s
Turbobilar drar bara mindre på landsväg, kör man mest i stan så drar de snarare mer soppa. Iaf enligt mina erfarenheter.
 

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Ort
göteborg
Hoj
r1
Tackar för alla svar!! Har börjat kika lite på 9-5:an, var inte alls dyr att försäkra 450/mån hel. och det var en aero.

Finns det några vanliga fel på 9-5:eek:rna??? hur mycket drar en aero ungefär??
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
r1man skrev:
2333903 Tackar för alla svar!! Har börjat kika lite på 9-5:an, var inte alls dyr att försäkra 450/mån hel. och det var en aero.

Finns det några vanliga fel på 9-5:eek:rna??? hur mycket drar en aero ungefär??
Akta dig för oil sludge!!! Många 9-5or som rasat hela motorn pga detta.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Annnna skrev:
2332798 Jeep Cherokee


Mycket vettigt alternativ. Det du får för 100kkr är väl en -00 eller så. Hela bilen känns iaf 10 år äldre än den är (nostalgi). 4 liters motorn som är vanligast är riktigt pigg och snål (minns jag rätt ligger den på 170 hk och ca 1.5 snålkörning). Kan jag passa på att tipsa om en nästan lika bra bil men storleken mindre? Jag gör det iaf. Lada Niva.


För att vara lite seriös så verkar en BMW 523i riktigt vettig. Grymt sköna att köra, hyffsat snåla (0.8) och allment trevliga. Farsgubben har en 523i -00 med nå M-kit på (sedan och röd)(enda morsan sa när han kom hem med den va "Har du köpt en röd bil?!"). Haft sen ny och nu passerat 22000mil. En ABS sensor som har vart knas är väl enda att anmärka på.
 

MikkE

Guest
r1man skrev:
2333903 Tackar för alla svar!! Har börjat kika lite på 9-5:an, var inte alls dyr att försäkra 450/mån hel. och det var en aero.

Finns det några vanliga fel på 9-5:eek:rna??? hur mycket drar en aero ungefär??
Saab har väl problem med deras växellådor?
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Vi har en Passat 1,8T -01 och den drar ganska långt under litern vid blandad körning.
Dessutom kostar den "bara" 6700:- i försäkring per år, billig att serva, relativt billiga reservdelar, någorlunda lätta att faktiskt fixa saker själv på och en skön bil att köra om man inte kräver att det ska gå sjukt fort.

Dessutom har de efter 2000-modellerna ändrat om lite i motorn och växellådan vad jag har hört så de har ju fixat "barnfelen" sedan tidigare.

En Volvo V40 skulle jag knappt kalla kombi eftersom utrymmet baktill är ungefär lika stort som på en Golf och det är INGEN kombi kan jag säga.
Sen är V40:n och V50:n byggda för folk under 180 cm.
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
MikkE skrev:
2334134 Saab har väl problem med deras växellådor?

Äh, lägg av och kom in i 21:a århundradet! De värsta vxllsproblemen hade saab under 80-talet med og900. Problemen minskade men försvann inte helt under 90-talet och 9000-generationen (främst 94-). Dock med 9-5 så är detta inget man behöver se upp med något särskilt. Problemen är betydligt färre och jämförbara med vilken annan modell som helst.

Men precis som Nisse Iron påpekat nedan gjorde man ett flertal ändringar på
motorn till 9-5/9-3-generationen, bla mindre oljevolym mm, vilket lett till
sludgeproblem. Därför förlängde saab sin motorgaranti till 8 år, under vissa
förutsättningar (service mm). Det har under tiden kommit ett flertal upgrades till vevhusventilation, hur de har fungerat får ni fråga någon annan om...


/Mattias - som åker billig 9-5 med ny motor och turbo.

Ps... Rent generellt har 9-3 haft mindre problem än 9-5, orsak okänd... Ds
 

boostofta

Nybörjare....
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Skåne och lite mer i Gbg
Hoj
Ingen just nu
hur man definerar en kombi beror ju på vad man ska ha den till

V40in är helt ok till barnvagn och matkassar, ska man ha flyttfirma så får man gå på en större kombi. Men de kostar mer o drar mer soppa då.
Jag är 181cm och sitter kanon i en V40, bak i en S40 sitter jag dock inte så bra. :tungan


Ang. Saabs motorproblem, helt ärligt är det någon som på fullt allvar tror att "vi" här inne kommer att få det bekymmret??
Felet uppstår när man fiskör korta sträckor så att motorn aldrig någonsin uppnår rätt motortemp. massa fukt i oljan som inte avdunstar.
Man hamnar ju på motorvägen och gasar på någon gång ju, då blir oljan varm och fukten försvinner.
Skulle man ändå köra som en flicka så får man helt enkelt byta olja oftare. Men det gäller ju alla märken.

Och växellådsproblem, visst har saab bekymmer med lådor idag oxå, jag menar trimmar du en 9-5a till 350hk och kör rödljus race så kommer du att få en massa problem :död

åk till en bilhandlare, kolla hur DU trivs i bilarna, vad du gillar koffert, fråga om försäkringar, ofta billigare (men inte alltid) med deras egna märkes försäkringar . provkör, inte bara en, finns ju en massa olika chassie och motoralternativ till alla bilar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nisse Järnet skrev:
2334080 Akta dig för oil sludge!!! Många 9-5or som rasat hela motorn pga detta.

Nja, så många är det nog inte, du förväxlar nog "rasat hela motorn" med "blivit inkallade för ombyggnad av vevhusvetilationen"

Saab har alltid lidit av att dom gör alla servicebullentiner offentliga, andra märken har haft minst lika många "serviceåtgärder" på sina bilmodeller som Saab, men har hållit tyst om det och utfört åtgärderna i smyg när bilarna ändå har varit inne för service, ombyggnaden av vevhusventilationen är en liten åtgärd som ingen annan tillverkare skulle nämna...
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Ang vevhusventilation... Gör inte en höna av en fjäder! Mkt rykten nu!

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Kolla gärna under "Andra tillverkare" ... Det är inget nytt under solen!

GuW skrev:
2335114 Nja, så många är det nog inte, du förväxlar nog "rasat hela motorn" med "blivit inkallade för ombyggnad av vevhusvetilationen"

Saab har alltid lidit av att dom gör alla servicebullentiner offentliga, andra märken har haft minst lika många "serviceåtgärder" på sina bilmodeller som Saab, men har hållit tyst om det och utfört åtgärderna i smyg när bilarna ändå har varit inne för service, ombyggnaden av vevhusventilationen är en liten åtgärd som ingen annan tillverkare skulle nämna...

Indeed. Det är ju givetvis ett problem, min 9-5 har fått en ny motor pga detta då tidigare ägare inte förstått att man kan gå 500m, men det är inte så stort problem som ryktena vill göra gällande. Kör varmt och byt oljan var 1000e mil!
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
FreddaAbborre skrev:
2334107 Mycket vettigt alternativ. Det du får för 100kkr är väl en -00 eller så. Hela bilen känns iaf 10 år äldre än den är (nostalgi). 4 liters motorn som är vanligast är riktigt pigg och snål (minns jag rätt ligger den på 170 hk och ca 1.5 snålkörning). Kan jag passa på att tipsa om en nästan lika bra bil men storleken mindre? Jag gör det iaf. Lada Niva.
:rofl :lol

Jag är jävligt svag för A4 Avant 00->. Kommer nog att bli en sådan en vacker dag.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
r1man skrev:
2333903 Tackar för alla svar!! Har börjat kika lite på 9-5:an, var inte alls dyr att försäkra 450/mån hel. och det var en aero.

Finns det några vanliga fel på 9-5:eek:rna??? hur mycket drar en aero ungefär??

Det är väl en trevlig bil om man har den smaken. Finns väldigt gott om dom så köp något fullsmetat så den blir lättare att sälja sen. Snikmodeller är som AIDS, lätta att få svåra att bli av med.

Turbo-Puh skrev:
2334748 Äh, lägg av och kom in i 21:a århundradet! De värsta vxllsproblemen hade saab under 80-talet med og900. Problemen minskade men försvann inte helt under 90-talet och 9000-generationen (främst 94-). Dock med 9-5 så är detta inget man behöver se upp med något särskilt. Problemen är betydligt färre och jämförbara med vilken annan modell som helst.

Det sitter kvar sånt där vettu. Det första man frågar en Saab ägare är om dom redan bytt turbo och växellåda eller om dom ska göra det:D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top