Kommande bandagar, hur vill du att upplägget ska vara?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Som många vet så har Actionpics ett antal kommande bandagar, några är redan fullbokade och några finns det ett par enstaka platser kvar till. Dessa dagar kommer inte att förändras på något sätt!

MEN, vi har även ett par ytterligare dagar senare i sommar som vi inte annonserat ut, bl.a. på Kinnekulle och Gelleråsen!

Hur vill du se upplägget på dessa dagar?
Hittills har vi haft 4st olika grupper, Lugn, Medel, Snabb och Oförsäkrad.
Eftersom vi alla mest troligt nu oavsett f-bolag klassas som oförsäkrade på inhägnat tävlingsområde oavsett upplägget för dagen så ger det utrymme för att diskuttera gruppindelningen och antalet grupper.

Slopar man gruppen "oförsäkrad" och därmed endast har Lugn , Medel och Snabb så kommer föraravgiften höjas något. I gengäld blir det mer åktid för alla deltagare, alltså lite dyrare men mer åkning.
Grundkravet för att delta är att man fortfarande har minst trafikförsäkring hos valfritt f-bolag!

Alternativt så låter man det vara som det är med 4 st grupper men låter gruppen "oförsäkrad" blir "tävlings-mc" eller något liknande. Alltså en grupp endast för oregistrerade mc eller tävlingsmotorcyklar där föraren/ägaren inte vill ställa på och trafikförsäkra motorcykeln. Föraravgiften skulle då lämnas oförändrad.
Gruppindelningen skulle alltså bli Lugn, Medel, Snabb och Tävlings-mc!

Obs! Detta är bara funderingar och vi vill gärna ha Din åsikt och ideér.

Ordet är fritt, skriv hur Du ser på saken.

/Nitrous & Liwa1
www.actionpics.se
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag är lite kluven angående längden på passen, ibland känns det som man knappt kommit igång innan man ska av och ibland är jag toktrött och bara hasar runt dom sista varven.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Tycker helt klart rejsputtarna ska ha en egen grupp.

Körpass på 20min känns lagom, annars blir det som Hannez säger, man hinner kanppt värma däcken förens det är slut.

/N
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Om jag har fått det hela rätt så vet vi inte om TSL kan tolkas som försäkringsbolagens jurister har enats om? Och de som har tecknat försäkringar i år och fått ok från bolagen om bankörning kan ju inte bli nekade efter detta?

Om inte försäkringen gäller kommer många att skrämmas bort från banor tror jag. Kan bara tala för mig själv att jag hade nog inte testat bana förra året om inte min försäkring täckt eventuella olyckor?

Börjar man blanda grupperna så gäller väl inte ens de försäkringarna för de personer som har fått klartecken från sina bolag, pga mixade grupper?

Gillar tanken men lite längre pass och mer åktid men undrar om det är värt det pga mindre intresse framförallt i långsammare grupper om inte försäkringen gäller?

Gruppindelningen som ni har på mantorp kanske vore en ide på fler dagar?

/Urban
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fyra grupper är i alla fall absolut max, med en hel timme mellan passen hinner man inte köra mer på en dag än på en kvällsträning på Sviestad (17-20, två grupper). Eftersom det ändå är så stor spridning inom grupperna tycker jag ni lika gärna kan ha bara två gatgrupper och en licens. Ta inte bort licens då det för många är enda chansen att köra på så många olika banor.
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Neutral skrev:
2131611 Fyra grupper är i alla fall absolut max, med en hel timme mellan passen hinner man inte köra mer på en dag än på en kvällstråning på Sviestad (17-20, två grupper). Eftersom det ändå är så stor spridning inom grupperna tycker jag ni lika gärna kan ha bara två gatgrupper och en licens. Ta inte bort licens då det för många är enda chansen att köra på så många olika banor.

Kan inte annat än att hålla med

en Licens grupp lr en grupp för tävlings hojar måste finnas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Detta kanske inte har så mkt med upplägget att göra och detta va förra året men racingworld t.ex. var mkt snabbare att få av o på förarna på banan. Där började dom fylla på redan när sista i den förra gruppen kört förbi målrakan. Om jag nu inte minns helt fel så väntade ni med att ta ut den första innan den sista kommit in, eller så blandar jag ihop eran körning med en annan körning.

En annan sak som heller inte gäller grupp-upplägget är att jag tycker ni ska puscha _ännu_ hårdare på att folk ska köra lugnt dom första 2-3 varven. Så himla onödigt med vurpor p.g.a. kalla däck.

/ Hannes
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det jag gillar med ert upplägg är att det rullar på hela dagen. Dock har jag aldrig varit förtjust i blandingen av RR-folk och gatknuttar. Det är två olika körstilar, och en hög risk för olika hastigheter. Det funkar, men jag vill minnas på GR förra året att det var några nya med i RR/Oförsäkrad gruppen som körde som en påse nötter. Vi gav dom tips om spårval (dvs håll ditt spår), men det gick inte in tyvärr. Och det gasades rätt friskt på raksträckorna av dessa, så det blev ett litet irritationsmoment.

Om jag fick råda fritt skulle jag slå ihop lugn och mellan.
Idag hamnar många på mellangruppen men kör kanske snarare åt lugn eller åt snabb. En uppdelning på Lugn, Snabb och RR vore trevligt tycker jag. Föråkare i den lugna sätter tempo, och om man är snabbare än dom så bör man byta grupp till snabb. Mellan är så typiskt svenskt - "Jag är inte så snabb, men inte så långsam". För fan pröva på och var glad. I övrigt - Mer bandagar!!!! :)

Ett tips är att kolla på HET's upplägg på Anderstorp. Två grupper. Över 1.50, under 1.50, och sedan är det fri körning. Fungerade klockrent!
 

sandstream

Guest
Angående TSL är det inget nytt under solen och mig veterligen kan bolagen tolka den bäst de vill utan att de har skett någon förändring.
Egentligen har väl IF och TH samma lag att rätta sig efter som alla andra bolag så de borde inte köra i en grupp kallad oförsäkrad.

Kinnekulle-körningen i lördags fungerade utmärkt med 4 x 15 minuter enligt mig så ni får gärna fortsätta så.

Att det skulle vara ett måste med en licensgrupp är ju långt ifrån sant, 4 gatgrupper fyller ju lika bra som 3 gatgrupper och 1 licensgrupp, men jag tycker det är bra att licenskillarna är där eftersom de har massor av kunskaper man kan få ta del av :)
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En annan sak som kanske skulle kunna vara en idé:
På GR förra året så var det många som kom förbi och ville ha hjälp med byte av däck. I den mån vi hann med så gjorde vi det, men kanske bjuda in en lokal firma som skiftar för en slant? Eller bjuda in Jocke från Öhlins? Han tar 300 spänn för en genomgång av setupen på ens hoj och det var värt varenda öre :)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Den stora frågan är väl om man skall blanda gatåkare med rejsåkare.

Det är verkligen en förarspridning av värsta sort med ibland gigantiska fartskillnader. Frågan är ju om det är en risk som är värd att skapa. Arrangörens inbjudan är ju trots allt att para ihop..."knappt kan svänga Benny" med "Rejs Jocke".

JAG hade hellre sett att rejsputtar får ett eget heat och de som inte passar in i de andra grupperna helt enkelt får stå sitt kast och ta en tur på favoritvägen istället.

Det är fritt val att välja försäkringsbolag och det är INTE en mänsklig rättighet att få åka på bandagar.

Nu har ju detta synsätt kanske förlorat sin aktualitet om alla bolag har samma inställning.
Då får vi väl införa på "egen risk" matriellt och att alla har en personlig olyksfallsförsäkring.

På "egen risk" betyder att man tar sitt egna ansvar för skador man orsakar på sin egen eller andras material. Vissa verkar ju tro att på egen risk betyder att man slipper ta ansvar för sitt agerande.

Som Sandream skriver så skulle ju 4 gatgrupper inte vara nått problem att fylla om man nu stryker licensgruppen.
Förslår då rullande 15min/heat i grupperna:
Långsam
Medel Lugn
Medel Snabb
Snabb

Idag verkar ju förarspridningen vara störst i Mellangruppen... I snabba gruppen är ju de flesta så pass vakna att man sällan upplever det allt för trångt.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Triggerhappy skrev:
På "egen risk" betyder att man tar sitt egna ansvar för skador man orsakar på sin egen eller andras material. Vissa verkar ju tro att på egen risk betyder att man slipper ta ansvar för sitt agerande.

Vad menar du med det, inom roadracing står man för sina egna skador. Ska man ha en utredning om vems felet är om 2 går ihop? Om du inte kommer överens ska man dra det till domstol utan rättskydd? Nej det skulle bara bli blaha. Ska man köra bana får man fixa sin egna hoj. Olyckor händer och inget är med flit.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
MagnusK skrev:
2132725 Vad menar du med det, inom roadracing står man för sina egna skador. Ska man ha en utredning om vems felet är om 2 går ihop? Om du inte kommer överens ska man dra det till domstol utan rättskydd? Nej det skulle bara bli blaha. Ska man köra bana får man fixa sin egna hoj. Olyckor händer och inget är med flit.

Det här är inte roadracing...det här är en bandag !!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Triggerhappy skrev:
2132738 Det här är inte roadracing...det här är en bandag !!

Jo men om inte försäkringen täcker materiella skador kommer denna frågeställning att bli realitet. Jag tror inte någon skulle vara intresserad av att betala en annans hoj om man anser att denna person gjort fel.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
MagnusK skrev:
2132725 Vad menar du med det, inom roadracing står man för sina egna skador. Ska man ha en utredning om vems felet är om 2 går ihop? Om du inte kommer överens ska man dra det till domstol utan rättskydd? Nej det skulle bara bli blaha. Ska man köra bana får man fixa sin egna hoj. Olyckor händer och inget är med flit.
Nej inget är med flit men om någon t.ex. bryter reglerna i lugn och kör om i en kurva och det sker en vurpa p.g.a. det så tycker väl jag personligen det är ganska rimligt att denne ska betala för den andres hoj. O andra sidan tycker jag det inte är rimligt att man personligen ska köpa nya orginalkåpor till en annan.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
MagnusK skrev:
2132743 Jo men om inte försäkringen täcker materiella skador kommer denna frågeställning att bli realitet. Jag tror inte någon skulle vara intresserad av att betala en annans hoj om man anser att denna person gjort fel.

Då syns vi rätten då...kruxet är att jag inte har lust att pröjsa reperationer för att nån vildhjärna inte hajjar när det är läge att ta det lungt.

INGEN är på denna BANDAG är där för att prestera bästa varvtid eller stå högst upp på en pall som inte finns...det är precis det motsatta på en rejsträning eller under rejs...du är där för att prestera.

Bandagar är för att ha kul och utmana sig själv .....inte ligga på gränsen och riskera andras hojar och liv, det finns andra tillfällen än dessa för sånt !!
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Vill bara klargöra en sak från Actionpics.se.

Det är 2 bandagar i år som lugn/medel är ihopslagna. Gick ej att lösa på annat sätt.

Dock kommer vi alltid annars ha en lugn grupp. Varför hoppas jag ni förstår själva.
Om inte så kan jag klaragöra varför vid ett tillfälle senare när jag har tid.

Dock kan man läsa Freppas inlägg om blandning av RR förare och TH/IF förare och applicera det mot lugn grupp. Typ samma sak alltså om lugn medel slåss ihop.

/Liwa1 & Nitrous
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Bästa är väl helt enkelt att alla kör på egen risk och är medvetna om att det kan hända både det ena och det andra, olyckor helt enkelt.
Ingen kör väl som sagt på någon annan med flit!!!

Om du ligger bakom mig i en kurva, jag går omkull och du kör in i mig.
Hur ska vi göra då?



Triggerhappy skrev:
2132760 Då syns vi rätten då...kruxet är att jag inte har lust att pröjsa reperationer för att nån vildhjärna inte hajjar när det är läge att ta det lungt.

INGEN är på denna BANDAG är där för att prestera bästa varvtid eller stå högst upp på en pall som inte finns...det är precis det motsatta på en rejsträning eller under rejs...du är där för att prestera.

Bandagar är för att ha kul och utmana sig själv .....inte ligga på gränsen och riskera andras hojar och liv, det finns andra tillfällen än dessa för sånt !!
 

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Skövde med man, hund och barn :)
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Personligen tycker jag att man ska hålla lugn grupp lugn och inte blanda med medel. Det är många nya och som vill testa hur det är att köra bana utan att stressas av de som kör fortare och bättre.

Man är så nervös ändå första gångerna på bana utan att behöva tänka på att alla andra hela tiden vill om. Fast som sagt det kanske bara är jag som tycker så. :)

Dagen på Kinnekulle gjorde ni jättebra :banana
 

MC Doktorn

Guest
En grupp med oförsäkrade och licens blandade är en slask grupp är ej bra och mitt förslag stryk licensgruppen lr de med FB och icke gällande TF är mitt förslag

3-4 grupper mindre betydelse men max 20 st i varje grupp.
Bandagarna borde vara längre typ mellan 0800-1800 och gärna dubbla bandagar på varandra.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top