Kommande bandagar, hur vill du att upplägget ska vara?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Triggerhappy skrev:
2132760 Då syns vi rätten då...kruxet är att jag inte har lust att pröjsa reperationer för att nån vildhjärna inte hajjar när det är läge att ta det lungt.

INGEN är på denna BANDAG är där för att prestera bästa varvtid eller stå högst upp på en pall som inte finns...det är precis det motsatta på en rejsträning eller under rejs...du är där för att prestera.

Bandagar är för att ha kul och utmana sig själv .....inte ligga på gränsen och riskera andras hojar och liv, det finns andra tillfällen än dessa för sånt !!

Visst är man där för att ha kul men om olyckan skulle vara framma så är det bra att det är glasklart vad som gäller för alla inblandande. Om f-bolag klassar åkarna oförsäkrade pga inhägnat tävlingsområde så tror jag inte du har något rättslig rätt att utkräva ersättning men du kanske vet? Hur eller hur så tycker jag att arrangörerna ska ha tydliga regler vad som gäller. Om man ska ersätta varandra så hoppas jag inte att någon trillar som någon annan kör över eller att 4st kör ihop i en kurva. Reda ut en sådan ansvarssituation och att få alla gå med på samma händelse(skuld)förlopp skulle inte vara trevligt.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
campar skrev:
2132767 Bästa är väl helt enkelt att alla kör på egen risk och är medvetna om att det kan hända både det ena och det andra, olyckor helt enkelt.
Ingen kör väl som sagt på någon annan med flit!!!

Om du ligger bakom mig i en kurva, jag går omkull och du kör in i mig.
Hur ska vi göra då?
Nae, men en del verkar ha en extremt taskig attityd.

I somras va en kille först på väg att tackla ut mig och varvet efter en annan kille, när vi kom in i depån blev han utskälld av funktionärerna för helt andra händelser. Han hade verkligen svinat runt hela passet och var väl hyfsat nära att ställa till med närmare 5 "olyckor". Att den läckte olja o skit va inte så bra heller.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Triggerhappy skrev:
2132697

På "egen risk" betyder att man tar sitt egna ansvar för skador man orsakar på sin egen eller andras material. Vissa verkar ju tro att på egen risk betyder att man slipper ta ansvar för sitt agerande.

Hmm, säger du det? Vem bedömer vem som har orsakat olyckan om två kör ihop i så fall? Man kan knappast rätta sig efter högerregeln eller liknande, och inom RR finns vad jag vet ingen procedur för att reda ut vems fel det var att något hände.

Själv skulle jag ju givetvis vilja ha en viss ekonomisk ersättning om jag blir klockrent torpederad på en bankörning, men hur löser man det i praktiken undrar jag? Du menar alltså att personen som gör det ska ta ansvar för vad han har gjort (?) men tänk om denne inte vill det...?

När det gäller gruppindelning, så skulle jag gärna slippa bli uttvingad bland licensförarna som både är bättre på att köra och har betydligt snabbare hojar. Däremot skulle jag gärna vilja köra bland likvärdiga gatåkare. Ingen kan ändå räkna med att deras försäkring gäller, så jag ser inte meningen med att hålla på och särbehandla folk med vissa försäkringsbolag.

Vidare skulle jag kunna tänka mig lite tydligare instruktioner från arrangören om vad man bör och inte bör göra på banan, om inte i föreläsningsform så kanske på ett papper med tydliga bilder och text som beskriver olika situationer.
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
campar skrev:
2132767 Bästa är väl helt enkelt att alla kör på egen risk och är medvetna om att det kan hända både det ena och det andra, olyckor helt enkelt.
Ingen kör väl som sagt på någon annan med flit!!!

Definiera på egen risk....som flera verkar mena så betyder det att man slipper ta ansvar för sitt agerande och det är fritt att göra misstag som kostar andra en massa pengar och stilleståndstid....

Självklart vill ingen skada nån annan men om det inte kostar nått att göra det så va f-n är vi på väg....Inget ansvar eller....

Det är ju en sjuhelvetes skillnad mot rejs då alla är inställda på att korsa målinjen först och gör allt som står i ens makt att komma dit först...det är ju rejsing liksom.

Detta är INTE rejsing hävdar jag utan en massa glada MC åkare med varierande erfarenhet som vill ha kul under kontrollerande former. Alla med vetskapen om att de kan krascha och får betala för det...men att behöva betala reperationer på MIN hoj för att nån annan klantat sig känns ju så där...
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En till sak (nu går hjärnan på högvarv):
Jag TROR inte ni kört med besiktning av hojar? Iallafall minns jag inte det som en grej. (möjligen på Kinnekulle).

En besiktning säkerställer ju en viss lägsta kvalité på hojar samt ger möjlighet att diskutera inställningar på hojarna, vilket förhoppningsvis höjer upplevelsen på bandagen totalt. Möjligt att det tar mycket tid, men vi är ju några som har erfarenhet av det som kan hjälpa till vid en sådan sak.

Men som sagt, jag kan ju vara full och ha glömt bort att ni faktiskt har det.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
campar skrev:
2132767

Om du ligger bakom mig i en kurva, jag går omkull och du kör in i mig.
Hur ska vi göra då?
Vi står för våra egna kostnader....du la dig för egen maskin och jag låg för nära så jag får stå mitt kast. Hoppas det gick bra med dig :brinnerup
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
PacMan skrev:
2132795 Hmm, säger du det? Vem bedömer vem som har orsakat olyckan om två kör ihop i så fall? Man kan knappast rätta sig efter högerregeln eller liknande, och inom RR finns vad jag vet ingen procedur för att reda ut vems fel det var att något hände.

Själv skulle jag ju givetvis vilja ha en viss ekonomisk ersättning om jag blir klockrent torpederad på en bankörning, men hur löser man det i praktiken undrar jag? Du menar alltså att personen som gör det ska ta ansvar för vad han har gjort (?) men tänk om denne inte vill det...?

Jag hävdar inte att jag sitter med lösningen för de beskymer som komma skall.
Jag tar dock tillfället i akt å rannsakar hur jag ställer mig till en situation där jag väljer mellan att chansa på en inbromsning eller backa av. Jag skulle iallfall må dåligt om jag orskat en annan en skada. Jag skulle göra vda jag kan för att hålla denne så skadefri som möjligt...dvs ta mitt ansvar. Tycker vi olika så får man väl lösa det så som det anstår folk i ett civilicerat samhälle...det finns ju vägar för detta. Jag skulle f-n inte sitta å gömma mig bakom "på egen" risk. Antingen har du ett case emot mig. Å visst f-n finns det situationer som kan bli jäkligt jobbiga som inte ens jag törs tänka på.

Jag är ingen jäkla skadereglerare men om det är uppenbart nån som orsakat skada på min hoj på grund av sin egen försummlighet så lär jag räkna med nån slags ersättning.

Hur som....om "på egen risk" betyder att ingen tar nått ansvar och ingen skall räkna med att nån tar nått ansvar för sina handlingar så lär ju jag iallfall ta mig en funderare.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Triggerhappy skrev:
2132847 Jag hävdar inte att jag sitter med lösningen för de beskymer som komma skall.
Jag tar dock tillfället i akt å rannsakar hur jag ställer mig till en situation där jag väljer mellan att chansa på en inbromsning eller backa av. Jag skulle iallfall må dåligt om jag orskat en annan en skada. Jag skulle göra vda jag kan för att hålla denne så skadefri som möjligt...dvs ta mitt ansvar. Tycker vi olika så får man väl lösa det så som det anstår folk i ett civilicerat samhälle...det finns ju vägar för detta. Jag skulle f-n inte sitta å gömma mig bakom "på egen" risk. Antingen har du ett case emot mig. Å visst f-n finns det situationer som kan bli jäkligt jobbiga som inte ens jag törs tänka på.

Jag är ingen jäkla skadereglerare men om det är uppenbart nån som orsakat skada på min hoj på grund av sin egen försummlighet så lär jag räkna med nån slags ersättning.

Hur som....om "på egen risk" betyder att ingen tar nått ansvar och ingen skall räkna med att nån tar nått ansvar för sina handlingar så lär ju jag iallfall ta mig en funderare.

Nej, jag trodde förstås inte att du hade några svar på detta, utan ville bara utveckla problemet lite. Visst utgår man ju från att folk har samveten och ett visst mått av hälsosamt omdöme, men tydligen har inte alla det eftersom vi måste ha lagar, domstolar, böter och annat "nödvändigt ont". Nu är iofs inte ens det maskineriet vattentätt så jag vet inte....man kanske inte ska räkna med att rättvisa alltid skipas där heller.
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Triggerhappy skrev:
2132847 Jag hävdar inte att jag sitter med lösningen för de beskymer som komma skall.
Jag tar dock tillfället i akt å rannsakar hur jag ställer mig till en situation där jag väljer mellan att chansa på en inbromsning eller backa av. Jag skulle iallfall må dåligt om jag orskat en annan en skada. Jag skulle göra vda jag kan för att hålla denne så skadefri som möjligt...dvs ta mitt ansvar. Tycker vi olika så får man väl lösa det så som det anstår folk i ett civilicerat samhälle...det finns ju vägar för detta. Jag skulle f-n inte sitta å gömma mig bakom "på egen" risk. Antingen har du ett case emot mig. Å visst f-n finns det situationer som kan bli jäkligt jobbiga som inte ens jag törs tänka på.

Jag är ingen jäkla skadereglerare men om det är uppenbart nån som orsakat skada på min hoj på grund av sin egen försummlighet så lär jag räkna med nån slags ersättning.

Hur som....om "på egen risk" betyder att ingen tar nått ansvar och ingen skall räkna med att nån tar nått ansvar för sina handlingar så lär ju jag iallfall ta mig en funderare.

:fakta
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
PacMan skrev:
2132863 Nej, jag trodde förstås inte att du hade några svar på detta, utan ville bara utveckla problemet lite. Visst utgår man ju från att folk har samveten och ett visst mått av hälsosamt omdöme, men tydligen har inte alla det eftersom vi måste ha lagar, domstolar, böter och annat "nödvändigt ont". Nu är iofs inte ens det maskineriet vattentätt så jag vet inte....man kanske inte ska räkna med att rättvisa alltid skipas där heller.

Om jag blir torpederad av nån och alla tvivel på skuld är lika bortblåsta som mina kåpor så kan du ge dig f-n på att : "ojsan det var inte min mening, hur gick det med dig" inte kommer vara det svar jag hoppas på när vi tittar på min trasiga hoj...

Edit: vart lite aggresiv....sorry
 
Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Jag håller föreslagna lugn, medel, snabb och licens.

Läste flertalet funderar på sakor och vem betalar för vad vid en olycka. Är man där ska man vara medveten om risken för krascher. Täcker försäkringen inte materiella skador får man vackert stå för det på egen hand. Det är risktagandet man får göra oavsett vem som orsakar det hela. På samma sätt som man i roadracing är medveten om risken för krascher.

Grundproblemet ligger i blandningen av förare. Har varit på bandag där det fanns förare i lugn grupp som knappt kunde ta kurvorna, i de långsammare partierna, men hade tävlingshastigheter på rakan. De hade ingen uppfattning om sina egna eller hojens begräsningar. Det ger sig själv riskerna ökar mångfalt när de inte kan välja spår, bromsa korrekt inför kurvorna och ta hänsyn enligt regler som hör till bankörning. Där tror jag instruktörerna måste slå ner hårdare på riskfyllt körsätt.

Bästa tror jag är nog strikta uppdelningar mellan grupperna efter körförmåga. Jag tror även på striktare regler i var grupp för omkörningar, avstånd till nästa förare och hastighetsbegränsningar vara lämpliga åtgärder i de lugnare grupperna. INGEN, förutom instruktörer, ska få köra fullt ut i en lugn grupp. Lugnt tempo betyder lugnt tempo i alla partier på banan. Få medelst regler bort moment som inbjuder deltagarna till ryckig och allmänfarlig körning. Det gäller alla grupperna. Vill man öka tempot får man välja en snabbare grupp. Då tror jag även kvalitet på körningarna ökar för alla deltagare.

Jag själv kör lugn grupp av flera orsaker. Har hoj för att utan problem hänga med i alla andra grupper. Min körförmåga med nuvarande hoj funkar före mellan och lugn. Väljer ändå lugna gruppen. Jag vill ha stabilt jämnt tempo utan en mängd omkörningar och ryckig körning. Hänger med i mellan men vill inte ha hastighetsökningen och det ökade antalet omkörningssträckor i den gruppen. Det känns även mest som raceträning i de snabbare grupperna. Är där för öva körteknik och ta kurvor i det närmast liknande trafiktempo för gata. Problemet är att jag kör ifatt folk i kurvorna. Inget problem i sig. Problemet är de jag kör ifatt. De samma blåser om mig på rakorna i hastigheter de knappt kan hantera. Bli påblåst i 200+ av en vildbasse lär inte sluta lyckligt. De personerna är för mig mångfaldigt farligare än de som kan råka gasa lite för mycket i en kurva och dra en eller två extra med sig i fallet när de lägger ner för mycket. Oftast finns då avåkningszoner och hastigheterna är relativt låga.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Triggerhappy skrev:
2132847Hur som....om "på egen risk" betyder att ingen tar nått ansvar och ingen skall räkna med att nån tar nått ansvar för sina handlingar så lär ju jag iallfall ta mig en funderare.
Håller verkligen med. Sen kan man ju förstå att vissa med krashkåpor och hojar med några år (och marksyningar) på nacken bryr sig mindre. Men vi som har hyffsat nya fräsha hojar är ju rätt måna om att hålla dem så. Tycker det är lite obehagligt med hela "every man for himself" tänket.

Isåfall skulle jag hellre se att man delade in i 4 grupper enl: snabb & långsam med egendomsansvar och Snabb & långsam utan.

/N
 

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
.
Kolla på "europamodellen".

-Inga försäkrade grupper.
-Personlig olycksfallsförsäkring krävs.
-Högre anmälningsavgift. En del av avgiften går till en reparationsfond för de som klotar.
 

sandstream

Guest
Verkar inte spela någon roll hur många gånger man skriver det men TSL (Trafikskadelagen) har INTE ändrats.
Det är försäkringsbolagen som har tolkat den befintliga (30 år gamla) TSL:en och kommit fram till vad de TROR att den säger.
Det är en lag och IF och TH kan inte säga att: "Nej, den gäller inte på bana".
Oavsett vilket bolag du har så gäller samma lag.

Vad arrangören kan göra, som tex på Sviestad, är att stänga en grind eller ha en vakt så att ingen utomstående kan komma in.
Då gäller inte TSL utan istället MTFL som banägaren ska ha (täcker bara skador på tredjeperson, tex folk i publiken eller i depån).

Tex på körningen i lördags så såg jag varken någon vakt eller fysiskt hinder för att komma in på banan och då gäller TSL, pungt!
På Gotland där det inte finns något inhägnatområde gäller TSL, pungt!
Teddan skrev:
-Högre anmälningsavgift. En del av avgiften går till en reparationsfond för de som klotar.
Nej tack.
Jag betalar min skador själv om det inte är så att en person torpederat mig eller på något annat sätt orsakat olyckan genom ett korkat beslut.

Vad man däremot skulle kunna komma överens om på respektive bandag är att alla står för sina egna skador oavsett hur de uppkommer ute på banan.
En text om detta skulle då stå på anmälningsblanketten (med fetstil så att någon läser den också).
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Lotta skrev:
2133167 Punkt!! :)

Pung är något helt annat...

Jag tror att sandstream känner till ordets korrekta stavning. "Pungt" är ett internskämt som har varit med ett tag nu. :hihi
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
sandstream skrev:
Vad man däremot skulle kunna komma överens om på respektive bandag är att alla står för sina egna skador oavsett hur de uppkommer ute på banan.
En text om detta skulle då stå på anmälningsblanketten (med fetstil så att någon läser den också).


EXAKT!

Eller ha en grupp där man har ett annat avtal så kan de som vill köra där köra där!
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Mycket prat om vem som skadar vem vid en torpedering.
Det var väl ca 7-8 stycken som krashade på kullen i lördags. Varav en pga att dom körde ihop. Annars tycker jag folk klarar av att krasha helt på egen hand. (Även instruktörer i depån :rofl )
Har sett ca 100 - 150 som krashat men endast sett en annan som blivigt påkörd och det var Teddan. Och det var ett ganska solklart fall.

I övrigt tycker jag det skall vara 2 eller 3 dagars körning. Då det är transporten till och från banan som suger. Och då får man mer bana för transporterad mil.

Sen vill jag ha 20 min pass. Jag är aldrig trött efter 15 min. Känner bara att jag nyss fått värme i däcken när det är dax att sluta. Och i pauserna hinner man inte fixa med något stort när dom bara är 45min.

Sist men inte minst tycker jag att det borde vara någon kontroll på indelningen av grupper. Det ligger folk i snabba gruppen som utgör en fara pga att dom kör för sakta. Och snabba förare i medel som borde köra i snabb men förmodligen gillar att vara snabbast och därför ligger i fel grupp. Varför fattar jag inte, när det ändå är i medel som krasherna oftast sker.
Vet ingen lösning på det problemet, men om man inte förbjöd tidtagning, så skulle man ju kunna indela grupperna efter vilka tider man kör på. Och på så sätt få mindre risker och roligare körning.
 

sandstream

Guest
Eskilsson skrev:
2133233I övrigt tycker jag det skall vara 2 eller 3 dagars körning. Då det är transporten till och från banan som suger. Och då får man mer bana för transporterad mil.
Håller med.
Eskilsson skrev:
Sen vill jag ha 20 min pass. Jag är aldrig trött efter 15 min. Känner bara att jag nyss fått värme i däcken när det är dax att sluta. Och i pauserna hinner man inte fixa med något stort när dom bara är 45min.
Om jag inte minns fel körde du om mig på Kullen i lördags och jag har inga problem med att inte däcken hinner bli varma trots att jag bevisligen kör långsammare.
Två varv räcker mer än väl för att gasa om man inte har däcksvärmare :)
Eskilsson skrev:
Sist men inte minst tycker jag att det borde vara någon kontroll på indelningen av grupper.
Det håller jag också med om och det är instruktörernas jobb.
Tyvärr så vågar väl en del inte säga att "Hörrudu, jag tror vi ska ta och flytta dig från snabb till medel och så ska du få köra bakom mig ett par varv så ska jag visa......"
En del sätter ju prestige i att köra i snabba gruppen trots att de inte hör hemma där.

Sen vill jag tillägga att ska det vara en licensgrupp så ska det bara vara licensförare i den för att minska irritationen och risken för olyckor.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jo det stämmer nog. K5an går bra, helt omöjligt att köra om på rakan.
Spelar ingen roll hur mycket jag laddar i kurvan innan rakan.

Tänkte jag skulle hälsat, men det blev aldrig bra läge. Men det kommer flera dagar.


Jo. Att instruktörerna tog lite hårdare tag i att möblera om grupperna vore bra. Kan ju tillåta Instuktörerna att ha timer så kan dom klocka folk och flytta runt i grupperna.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top