Kommande bandagar, hur vill du att upplägget ska vara?

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Freppa skrev:
2135323 Ok, då slänger jag in en brasklapp. Körning på bana är farligt. Så är det.
Jag håller med dig i att det är farligt och allt kan hända, men tidigare har jag kunnat luta mig på att om någon annan än jag själv orsakar MIN skada så bekostas det av försäkringen. Om jag själv skrotar är en annan femma.

Därav har jag valt försäkringsbolag som accepterats även om andra varit billigare etc.

Nu blir det helt plötsligt inte så längre och därav denna diskussion, och blir det så som du säger, så får väl vi som tidigare kört med bakrund av vår trafikförsäkring fundera på om vi vill fortsätta (vilket vi säkert vill).

Jag hade personligen helst set nån lösning där alla får ta ansvar för den skada de ev utsätter andra för. Men det kanske helt enkelt inte är realistiskt eftersom det aldrig blir helt enkelt att fastställa/bevisa vem som orsakade vad.

Sandstream jag vet att du nu tänker "men ser ingen det jag skrev om TLS", och jo det gjorde jag men om försäkringsbolaget nu säger nej är det väl tveksamt att man kommer gå till domstol och ev ta den kostnaderna också.

/N
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Fråga: Hur vanligt är det egentligen att en hoj krokar ihop/kör in i en annan hoj på en bandag?

Under de senaste åren kan jag bara minnas att jag har sett en sådan olycka och det var i helgen på Kinnekulle. Det är iofs en gång för mycket och väldigt olyckligt men det känns som att just den olyckstypen har blåsts upp lite väl mycket i den här tråden.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har aldrig sett det på en bankörning. RR-träning/tävling har jag sett det på, men aldrig en "allmänhetens avkörning"
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Aaron skrev:
2135245 3 grupper (med gällande försäkring) + ren licensgrupp tycker jag.

15 min/timme verkar många tycka är alldeles för lite men hur kommer det sig då att passen efter kl 3 på de flesta bandagar är väldigt glesa?

Om bandagar är "på egen risk" vilket tyvärr många verkar anse är synonymt med "utan eget ansvar" (ansvar betyder att man tar konsekvenserna av sitt handlande, oavsett om det är en olyckshändelse eller inte) så kommer inte jag åka på bandagar med min gathoj.
Då skaffar jag ren banhoj och tränar roadracing.

Men om man vill köra sin gathoj på bana (för sitt eget höga nöjes skull och inte för att tävla mot andra) där man inte riskerar möten, grus i böjarna eller att slå i ett träd eller sten om man nu råkar köra omkull, då finns det inte längre några sådana arrangemang alltså?

Jag fattar faktiskt inte varför de som tycker "man kör på egen risk" inte tar licens och tränar RR i nån klubb? Det verkar ju som ni ser bandagar som RR-träning..
Jag bugar och bockar för de kloka orden. Håller med fullt ut. Gatgrupperna är inte RR och redan därav bör följa att man har ett (större) ansvar för andras väl (än kanske i licensgruppen).
Åker själv i mellangruppen och har inte överdrivet bråttom, det brukar därmed finnas möjlighet att åka om mig på rakor även om man inte sitter på värsta hojen. Trots det har det hänt att folk brakar om i sista sekund före sväng och dessutom snor spåret och ställer sig på hejdarna med påföljd att jag varit ytterst nära att köra på den omkörande bakifrån. Om en olycka inträffar i det läget skulle jag ha mycket svårt att acceptera tanken att jag kört på egen risk och därmed snällt skall pynta upp. Strikt juridiskt skulle jag aldrig sätta mitt hopp till att man kör på egen risk om jag vållade annan skada.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Maranello skrev:
2135349 Fråga: Hur vanligt är det egentligen att en hoj krokar ihop/kör in i en annan hoj på en bandag?

Under de senaste åren kan jag bara minnas att jag har sett en sådan olycka och det var i helgen på Kinnekulle. Det är iofs en gång för mycket och väldigt olyckligt men det känns som att just den olyckstypen har blåsts upp lite väl mycket i den här tråden.

Det är väldig sällan det hänt det är därför vi disskuterar det.

Teddan vart ju avsatt på kullen förra året. Torpeden´s försäkringsbolag betalade...snabb gatgrupp ! Teddan hade Folksam(har jag för mig) och torpeden hade Bilsport&Mc.

Dessa olyckor händer och kommer hända...alla vet varför och det går inte att undvika. Det enda som stävjer dåligt beteende är personligt ansvar för sina handlingar. DVS att det kostar att vara klantig.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Fast problemet är ju inte att betala för någon annans hoj eller inte.
för det är ju struntsummor.

Om man torpederar någon som blir invalid och trafikförsäkringen inte täcker.
Ska man då ta ett lån på 10-20 flera miljoner för att betala alla kostnader som uppstår?

Det är därför var och en måste stå för sina egna skador och ha försäkringar som gäller. Om inte trafikförsäkringen täcker det.


Men om det nu blir ett fall med predjudikat. Så är det ju lite intressant för alla hur det går i det fallet. Kan ju kanske vara en ide att skapa någon sorts fond för att finansiera advokater som är duktiga nog att driva ett sånt fall mot det försäkringsbolaget som garanterat har en stab med duktiga advokater.

För det värsta som kan hända är ju att någon driver ett sånt fall med Nissetuta som advokat, som dessutom betalas av försäkringsbolaget.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Eskilsson skrev:
2135747För det värsta som kan hända är ju att någon driver ett sånt fall med Nissetuta som advokat, som dessutom betalas av försäkringsbolaget.

Man skall naturligtvis alltid välja ett ombud med erfarenhet av det aktuella rättsområdet. Huruvida denne i slutändan får sitt arvode genom en försäkring är skall dock vara betydelselöst. I tvister där det finns ett rättsskydd som kan utnyttjas är utgångspunkten enligt god advokatsed att man också gör så, för att bespara klienten kostnader. Samma etiska regler föreskriver att en advokat inte får ha annat än klientens bästa för ögonen vid utförandet av ett uppdrag. Det skall alltså inte spela någon roll varifrån betalningen kommer. Advokat som tar sådan hänsyn kan man anmäla till advokatsamfundet, så får han på skallen av disciplinnämnden. :D
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Eskilsson skrev:
Om man torpederar någon som blir invalid och trafikförsäkringen inte täcker.
Ska man då ta ett lån på 10-20 flera miljoner för att betala alla kostnader som uppstår?

Det är därför var och en måste stå för sina egna skador och ha försäkringar som gäller. Om inte trafikförsäkringen täcker det.

Mjo, om man kör "på egen risk" så ska man ju ha benhårt krav på egen olycksfallsförsäkring, annars lirar det inte.

Många tycker att det är galet om man skulle köra på "egen risk", tycker själv faktiskt inte att det är en så dum idé. Vill man verkligen inte riskera sin fina gathoj så är kanske SMC's tillställningar bättre, och där är det väl heller ingen diskussion om tolkning av TSL.

En kombo av att egen olycksfallsförsäkring ska ta hand om egen skada på kropp oavsett skuldbörda, skippa ersättning för vagnskada på din egna hoj samt att ens egna trafikförsäkring gäller för skada på eventuell andra parts hoj vore i mitt tycke bäst för körning på bana, men nu är det ju inte riktigt så...

Eskilsson skrev:
...Nissetuta...

Var har du fått det utrycket ifrån?!

/J
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Nogger skrev:
Största fartskillnaden mellan folk upplevde jag fanns i mellangruppen ! Det finns många som "platsar"/har en helt annan KURVhastighet och borde lyftas upp och köra i snabb grupp för dom verkar mest bli frustrerade så det blir tveksamma/konstiga omkörningar då man bara gör det på ett ställe ! det gasas absolut mest på rakan i denna grupp dvs = svårt att komma om för dom som inte sitter på Liter hojar av senare årsmodell..
Jotack det har man fått erfara ifrån alla grupper!
Inte så roligt när man får ligga o maska bakom någon på liters moppe som spättar järnet på rakorna bromsar tidigt (ibland i kurvorna :skrämd? tar konstiga spår in i första kurvan...

Att sedan försöka bromsa sig om eller byta o ta ett längre spår,
Och hoppas man hinner om innan nästa knix ä väldigt frustrerande.

Har pratat med instruktörer på bandagar o dem har tagit ganska löst på det.
Så lite ordning där o gärna lite mer koll.

Har fungerat bättre o prata med dem som kör istället o förklarat att man bara har 110hk o dem 170 dem e smala o en annan fet.
Men att man just har högre kurv hastighet och lägre topphastighet.
Dem tar åt sig och glömmer sedan bort det efter uppvärmnings varvena
:huvet

Därför är nog lite mer förflyttningar aktuella för att få ett bättre flyt!

Ang grupper så en för helt gröna/medel o en för medel/snabb o en licens.
Men 4grupper fungerar ju det med e ju bara 5 min körning som förloras!
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
RG500-Johannes skrev:
2135848 Mjo, om man kör "på egen risk" så ska man ju ha benhårt krav på egen olycksfallsförsäkring, annars lirar det inte.


Är ju egentligen inte upp till arrangörens ansvar, utan DITT ansvar att Just DU har en olycksfallsförsäkring.

Helt sjukt egentligen tycker jag att inte alla har en olycksfallsförsäkring, jag har haft en på mig sedan jag föddes typ, när jag nu fyllde 24 så kom det papper om att jag inte längre tillhörde kategorin Ungdom och fick då teckna en ny variant.

Alla föräldrar borde ju ha en olycksfallsförsäkring på sina barn!!

och vad kostar det? någon hundring i månaden för mig.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Aaron skrev:
2135245 3 grupper (med gällande försäkring) + ren licensgrupp tycker jag.

15 min/timme verkar många tycka är alldeles för lite men hur kommer det sig då att passen efter kl 3 på de flesta bandagar är väldigt glesa?

Om bandagar är "på egen risk" vilket tyvärr många verkar anse är synonymt med "utan eget ansvar" (ansvar betyder att man tar konsekvenserna av sitt handlande, oavsett om det är en olyckshändelse eller inte) så kommer inte jag åka på bandagar med min gathoj.
Då skaffar jag ren banhoj och tränar roadracing.

Men om man vill köra sin gathoj på bana (för sitt eget höga nöjes skull och inte för att tävla mot andra) där man inte riskerar möten, grus i böjarna eller att slå i ett träd eller sten om man nu råkar köra omkull, då finns det inte längre några sådana arrangemang alltså?

Jag fattar faktiskt inte varför de som tycker "man kör på egen risk" inte tar licens och tränar RR i nån klubb?
Det verkar ju som ni ser bandagar som RR-träning..

Aaron, du hittade dom orden som jag själv inte fann :tummenupp
 
Last edited:

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Nitrous skrev:
2131480
Eftersom vi alla mest troligt nu oavsett f-bolag klassas som oförsäkrade på inhägnat tävlingsområde oavsett upplägget för dagen så ger det utrymme för att diskuttera gruppindelningen och antalet grupper.

Har inte hunnit läsa hela långa tråden.. men jag fick igår bekräftat av mitt försäkringsbolag (LF) att min trafikförsäkring OCH vagnskadeförsäkring gäller för banåkning om det inte är tävling eller träning inför tävling. (Väntar på att få detta skriftligt). Jag har iallafall tecknat en olycksfallsförsäkring ifall någon utan trafikförsäkring skulle köra på mig.

Däremot är jag tveksam till hur försäkringsbolaget skulle tolka det hela ifall ni börjar blanda in licensförare i de vanliga grupperna... Finns det inte en risk att dom tycker att man som tävlingsförare alltid tränar på ett eller annat sätt?!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
campar skrev:
2135902 Är ju egentligen inte upp till arrangörens ansvar, utan DITT ansvar att Just DU har en olycksfallsförsäkring.

Helt sjukt egentligen tycker jag att inte alla har en olycksfallsförsäkring, jag har haft en på mig sedan jag föddes typ, när jag nu fyllde 24 så kom det papper om att jag inte längre tillhörde kategorin Ungdom och fick då teckna en ny variant.

Alla föräldrar borde ju ha en olycksfallsförsäkring på sina barn!!

och vad kostar det? någon hundring i månaden för mig.

För oss som puttrar omkring på "moped" borde detta vara en självklarhet. Men ibland slår "latmasken" till. Ibland handlar det om att man inte tänker på något som ännu ej inträffat = glömska! Och ibland handlar det om att familjen inte har råd, tänker då på små barn där du angav att du haft olycksfallsförsäkring sedan barnsben!

För er som är med i facket finns ofta mycket fömånliga försäkringar att teckna. Kolla med ditt fackförbund om de har någon gruppförsäkring. Så tecknade jag min för 3-4 år sedan! :tummenupp

Vad gäller hastighetsskillnader inom grupper så vet vi ju alla att det är just de stora hastighetsskillnaderna som ställer till det vare sig vi tourar omkring i långsam gatgrupp eller försöker efterlikna Rossi i licensgruppen (inga ömma tår hoppas jag? :D ).

Och står man som arrangör så har man, anser jag, ett moraliskt ansvar för att hålla nere olyckorna. Oavsett om det är "Nisse" som självmant får styrfladder och parkerar i lekakulorna. Eller "Joppe" som snor innerspåret för någon mer omdömmesgill person!

Visst vi kör "på egen risk" men det fråntar inte ett visst ansvar (dock inte juridiskt kanske) från arrangören som med mycket enkla medel (redan redovisade här av flera) att flytta folk mellan grupper som passar honom/henne bättre!

Sker direkt vårdslös körning, som några redogjort för, så SKALL, enl. mig, arrangören förpassa vederbörande utanför grindarna. Så pass mycket "råg i ryggen" måste en arrangör ha!

Mvh!
// Niklas

Aaron skrev:
2135245 3 grupper (med gällande försäkring) + ren licensgrupp tycker jag.

15 min/timme verkar många tycka är alldeles för lite men hur kommer det sig då att passen efter kl 3 på de flesta bandagar är väldigt glesa?

Om bandagar är "på egen risk" vilket tyvärr många verkar anse är synonymt med "utan eget ansvar" (ansvar betyder att man tar konsekvenserna av sitt handlande, oavsett om det är en olyckshändelse eller inte) så kommer inte jag åka på bandagar med min gathoj.
Då skaffar jag ren banhoj och tränar roadracing.

Men om man vill köra sin gathoj på bana (för sitt eget höga nöjes skull och inte för att tävla mot andra) där man inte riskerar möten, grus i böjarna eller att slå i ett träd eller sten om man nu råkar köra omkull, då finns det inte längre några sådana arrangemang alltså?

Jag fattar faktiskt inte varför de som tycker "man kör på egen risk" inte tar licens och tränar RR i nån klubb? Det verkar ju som ni ser bandagar som RR-träning..

Jag förstår exakt vad du menar men jag ser ingen likhet mellan "egen risk" och "utan ansvar". Självklart har vi ett ansvar för våran egna hälsa och kör vi motordrivet fordon som är registrerat har vi även ansvar för andra människor liv och hälsa. Detta torde självklart även gälla på våra motorbanor vid körning med registrerade fordon!

MEN det innebär inte att man skall tro att "bara därför" så står jag skadeslös om skulden för olyckan på en bandag är "någon annans".

Dvs. ansvaret vi har är inte juridiskt bindande men dock moraliskt och etiskt! Och de som kan och skall se till att det ansvaret upplevs om individen själv inte klarar det ÄR arrangören!

That´s my 5 cent´s!

Mvh!
// Niklas
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Visst vill man väl ha sjukvårdare på plats ifall olyckan är framme?

Banan jag ska hyra utav hyr ut ambulans, men den ambulansen får inte lämna banan så om det verkligen händer något får man tillkalla ambulans utifrån.
Men det kanske ändå är en trygghet att veta att ambulansen finns och att det finns sjukvårdare som kan hoppa in i den o köra ut till den skadade?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Avarage skrev:
Dvs. ansvaret vi har är inte juridiskt bindande men dock moraliskt och etiskt! Och de som kan och skall se till att det ansvaret upplevs om individen själv inte klarar det ÄR arrangören!

Du får det att låta nästan som om det ansvar man har som förare på banan för andras väl och ve endast skulle vara av moralisk eller etisk natur. (Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig. :) ) Så är det naturligtvis inte. Det är enligt min mening uppenbart att man beroende på omständigheterna kan drabbas av ett personligt (juridiskt) ansvar för skada man förorsakar annan. Exakt var gränsen för ett sådant ansvar går är svårt att säga, tyvärr, men den finns och kliver man över gränsen blir man ansvarig.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ankan skrev:
2137593 Du får det att låta nästan som om det ansvar man har som förare på banan för andras väl och ve endast skulle vara av moralisk eller etisk natur. (Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig. :) ) Så är det naturligtvis inte. Det är enligt min mening uppenbart att man beroende på omständigheterna kan drabbas av ett personligt (juridiskt) ansvar för skada man förorsakar annan. Exakt var gränsen för ett sådant ansvar går är svårt att säga, tyvärr, men den finns och kliver man över gränsen blir man ansvarig.
Ja det lär man ju ha, jag förstår inte varför laglöshet helt plötsligt skulle träda i kraft bara för man befinner sig på en motorbana.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ankan skrev:
2137593 Du får det att låta nästan som om det ansvar man har som förare på banan för andras väl och ve endast skulle vara av moralisk eller etisk natur. (Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig. :) ) Så är det naturligtvis inte. Det är enligt min mening uppenbart att man beroende på omständigheterna kan drabbas av ett personligt (juridiskt) ansvar för skada man förorsakar annan. Exakt var gränsen för ett sådant ansvar går är svårt att säga, tyvärr, men den finns och kliver man över gränsen blir man ansvarig.

Vad jag menade var egentligen att det, så vitt jag vet, inte finns något juridiskt ansvar som vi kan bli åtalade och fällda för så länge vi inte uppsåtligen utsätter annan för fara dvs. per definition begår ett lagbrott.

Dvs. i samband med en tvistefråga finns ingen instans som kan/kommer ta sig an fallet och säga att "du gjorde rätt" och "han gjorde fel" därför skall "han" betala följande xxx kr till dig! Så till vida inte "du" väljer att göra det hela till civilrättsligt mål i form av en stämmning!

Om TFL inte gäller pga. att fordonen inte är försäkrade så är det upp till de enskilda personerna att göra upp om ev. ersättningar! Vilken KAN bli svårt och jobbigt. Speciellt om man antingen känner varandra och/eller den av allmänheten anses som vållande inte vill eller kan betala! Hur löses en sådan tvist, förutom att man blir ovänner?

Ansvar för våra medkamrater ute på banan har vi, självklart, i form av våprat eget ansvarstagande och agerande. Men oavsett var ansvarsfrågan för handlandet ligger anser jag att det är upp till arrangören att "ta tag" i problemet och hitta en lösning så att inte folk utsätts för större fara än det redan är (att köra hoj).

För hur vi än vänder och vrider på det så finns det ALLTID människor som inte har samma uppfattning om risker/faror som du/jag kanske har! Och om de själva inte klarar av att köra på ett, för oss, säkert sätt så måste ju någon ann hjälpa dem med det! Vem är i så fall denne "någon" om inte arrangören?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top