campar skrev:
2135902 Är ju egentligen inte upp till arrangörens ansvar, utan DITT ansvar att Just DU har en olycksfallsförsäkring.
Helt sjukt egentligen tycker jag att inte alla har en olycksfallsförsäkring, jag har haft en på mig sedan jag föddes typ, när jag nu fyllde 24 så kom det papper om att jag inte längre tillhörde kategorin Ungdom och fick då teckna en ny variant.
Alla föräldrar borde ju ha en olycksfallsförsäkring på sina barn!!
och vad kostar det? någon hundring i månaden för mig.
För oss som puttrar omkring på "moped" borde detta vara en självklarhet. Men ibland slår "latmasken" till. Ibland handlar det om att man inte tänker på något som ännu ej inträffat = glömska! Och ibland handlar det om att familjen inte har råd, tänker då på små barn där du angav att du haft olycksfallsförsäkring sedan barnsben!
För er som är med i facket finns ofta mycket fömånliga försäkringar att teckna. Kolla med ditt fackförbund om de har någon gruppförsäkring. Så tecknade jag min för 3-4 år sedan!
Vad gäller hastighetsskillnader inom grupper så vet vi ju alla att det är just de stora hastighetsskillnaderna som ställer till det vare sig vi tourar omkring i långsam gatgrupp eller försöker efterlikna Rossi i licensgruppen (inga ömma tår hoppas jag?
).
Och står man som arrangör så har man, anser jag, ett moraliskt ansvar för att hålla nere olyckorna. Oavsett om det är "Nisse" som självmant får styrfladder och parkerar i lekakulorna. Eller "Joppe" som snor innerspåret för någon mer omdömmesgill person!
Visst vi kör "på egen risk" men det fråntar inte ett visst ansvar (dock inte juridiskt kanske) från arrangören som med mycket enkla medel (redan redovisade här av flera) att flytta folk mellan grupper som passar honom/henne bättre!
Sker direkt vårdslös körning, som några redogjort för, så SKALL, enl. mig, arrangören förpassa vederbörande utanför grindarna. Så pass mycket "råg i ryggen" måste en arrangör ha!
Mvh!
// Niklas
Aaron skrev:
2135245 3 grupper (med gällande försäkring) + ren licensgrupp tycker jag.
15 min/timme verkar många tycka är alldeles för lite men hur kommer det sig då att passen efter kl 3 på de flesta bandagar är väldigt glesa?
Om bandagar är "på egen risk" vilket tyvärr många verkar anse är synonymt med "utan eget ansvar" (ansvar betyder att man tar konsekvenserna av sitt handlande, oavsett om det är en olyckshändelse eller inte) så kommer inte jag åka på bandagar med min gathoj.
Då skaffar jag ren banhoj och tränar roadracing.
Men om man vill köra sin gathoj på bana (för sitt eget höga nöjes skull och inte för att tävla mot andra) där man inte riskerar möten, grus i böjarna eller att slå i ett träd eller sten om man nu råkar köra omkull, då finns det inte längre några sådana arrangemang alltså?
Jag fattar faktiskt inte varför de som tycker "man kör på egen risk" inte tar licens och tränar RR i nån klubb? Det verkar ju som ni ser bandagar som RR-träning..
Jag förstår exakt vad du menar men jag ser ingen likhet mellan "egen risk" och "utan ansvar". Självklart har vi ett ansvar för våran egna hälsa och kör vi motordrivet fordon som är registrerat har vi även ansvar för andra människor liv och hälsa. Detta torde självklart även gälla på våra motorbanor vid körning med registrerade fordon!
MEN det innebär inte att man skall tro att "bara därför" så står jag skadeslös om skulden för olyckan på en bandag är "någon annans".
Dvs. ansvaret vi har är inte juridiskt bindande men dock moraliskt och etiskt! Och de som kan och skall se till att det ansvaret upplevs om individen själv inte klarar det ÄR arrangören!
That´s my 5 cent´s!
Mvh!
// Niklas