Kommande bandagar, hur vill du att upplägget ska vara?

heino

Heino
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR -07
Synpunkter på upplägget:
20 min/pass (15 min i kortaste laget, 30 min för långt) som rullar hela dan.

Gruppindelning, sträva efter att ha så liten fartskillnad som möjligt i grupperna => säkrare åkning.
Det kan vara svårt i praktiken. Lösning=> flytta folk mellan grupperna.

Blanda inte licens+gatåkare => Ni med If och TH, byt bolag till exvis Folksam(och SMC) som har nåt nytt upplägg.

Ha klara regler för hur man beter sig på banan. Flaggor, hur omkörning ska gå till, dvs stor marginal och det är den som kör om som planerar och ansvarar att det går schysst till. Se exvis de regler som LMS RR har för trafikövningarna samt Racingworld.

Föråkare m omkörningsförbud kan tendera att minska krascherna.

Apropå gasning på rakan och stopp i kurvorna, jag brukar dra en sväng genom depån när det blir för trångt och jag inte kommer om med marginal. Avvakta en kort stund och oftast har jag banan fri resten av passet.
//Heino
 

sandstream

Guest
heino skrev:
Föråkare m omkörningsförbud kan tendera att minska krascherna.
Eller så blir det tvärtom.
Var på en körning på Åsen förra året där de tre första passen vad ledåkning med omkörningsförbud och det kraschades en hel del.
På eftermiddagen var det fri körning och vad jag minns kraschade ingen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
2137707 Eller så blir det tvärtom.
Var på en körning på Åsen förra året där de tre första passen vad ledåkning med omkörningsförbud och det kraschades en hel del.
På eftermiddagen var det fri körning och vad jag minns kraschade ingen.
Det _kan_ ju även berott på annat. Mina ringa erfarenheter säger att det kraschas mest på förmiddagen samt sista passet.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Freppa skrev:
2135323 Ok, då slänger jag in en brasklapp. Körning på bana är farligt. Så är det. Folk bromsar senare, gasar tidigare och pressar sig själv hårdare än på gata. Det betyder att det finns en RISK att två eller fler hojar krokar ihop. Ingen som gör det med flit. Men jag kan garantera att jag inte skulle betala ett öre om jag körde på din hoj. Jag är medveten om att ingen skulle betala min heller. Vissa försäkringsbolag fixar detta - fine, men risken är att det inte gäller längre (eller kommer gälla längre), därav "Åk på egen risk". Pretty please, with sugar on top, sitt inte och säg att "min nya R1:a skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende med", för då bör ni inte åka bana. Du kanske klotar helt av dig själv, men det beror på att du inte ville köra in i någon annan. Skall den personen då betala din hoj? Icke.

Att köra hoj på bana gör vi för att bli bättre förare. MEN vi utsätter oss för en högre risk. Inse det, och vi har kommit en bra bit på vägen.

/F

Ps. Och jag blir ÄNNU gladare den dagen man säger att trafikförsäkringen gäller på bana, men inte vagnskada.


Jag måste hålla med. Bankörning skall vara anorlunda än gatkörning, man skall pressa lite hårdare än ute på gatan. Säkerheten på banan skall tillåta att man faktiskt kan åka av, vilket kan vara mycket farligare att göra ute på gatan. RISKEN för att det kan kosta dig en bunt med pengar att köra på bana får man leva med, bankörning kostar pengar. Det man sitter på och har på sig kommer man att vurpa i, tids nog. Det bör man vara inställd på, annars bör man stanna hemma (eller skaffa något man har råd att vurpa med). Dock skall personer som beter sig felaktigt bli tillrättavisade och eventuellt bli tagna av banan, direkt när man upptäcker en dålig körstil. Fokus skall vara personlig säkerhet inte ekonomiska.

//Andreas
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
2137707 Eller så blir det tvärtom.
Var på en körning på Åsen förra året där de tre första passen vad ledåkning med omkörningsförbud och det kraschades en hel del.
På eftermiddagen var det fri körning och vad jag minns kraschade ingen.

Jo det va märkligt då, framför allt va det många som inte klara av att ligga så nära som man "krävde" då vid det specifika tillfället för att omkörningsproceduren skulle funka på rakan.., på em hände ingenting... TROTS att det va grymt många ute på banan då... Har aldrig åkt karlskoga med så mkt folk tror jag...
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Hur funkar den personliga olycksfallsförsäkringen om man blandar grupperna.
Fordonsförsäkringen är ju i sammanhanget av underordnad betydelse.

Jag är speciellt försäkrad för träning och tävling. dit räknas även att köra i licensgruppen på en bandag. Har ni kollat upp om det finns några restriktioner just med tanke på personskadeförsäkringar?





Förutom detta med personskadeförsäkringen så är ni nog tvungna att ha kvar en separat licensgrupp om ni vill bibehålla licensåkare på bandagarna. Fartskillnaden är alldeles för stor. Jag har själv skadats pga av just temposkillnaden.
Om ni tar bort licensgruppen så innebär detta att era bandagar inte är särskilt användabara för träning.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Mulles skrev:
2137751


Förutom detta med personskadeförsäkringen så är ni nog tvungna att ha kvar en separat licensgrupp om ni vill bibehålla licensåkare på bandagarna. Fartskillnaden är alldeles för stor. Jag har själv skadats pga av just temposkillnaden.
Om ni tar bort licensgruppen så innebär detta att era bandagar inte är särskilt användabara för träning.


Våra bandagar (actionpics.se) är INTE till för träning för licensförare
Om licensförarna tänker se det som träning inför tävlingar så gör det inget
om vi tappar licensförare. Då kan vi istället erbjuda fler platser för gathojar.

/Liwa1

P.S Eftersom våra bandagar inte är träning inför tävling eller för en klubb gäller alltså inte den försäkring som finns iom att man har en licens.
 

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
2137712 Det _kan_ ju även berott på annat. Mina ringa erfarenheter säger att det kraschas mest på förmiddagen samt sista passet.
Jag tror det till största delen berode på att folk kommit till banan för att gasa, inte att ligga och toura på led och resultatet vart där efter.
bean305 skrev:
2137726 Jag måste hålla med...
Men ibland är det inte bara hojen som går sönder utan även kroppen och det är då det börjar kosta MYCKET pengar.
Mulles skrev:
2137751 Hur funkar den personliga olycksfallsförsäkringen om man blandar grupperna.
Fordonsförsäkringen är ju i sammanhanget av underordnad betydelse.
Jag är speciellt försäkrad för träning och tävling. dit räknas även att köra i licensgruppen på en bandag. Har ni kollat upp om det finns några restriktioner just med tanke på personskadeförsäkringar?
Min olycksfallsförsäkring täcker mina kroppsliga skador så länge jag inte befinner mig på ett arrangemang som kräver licens.
Jag skulle alltså teoretiskt kunna köra i licens/oförsäkrat men inte i en ren licensgrupp eller på en RR-träning eller tävling.

Liwa1 skrev:
2137761 Våra bandagar (actionpics.se) är INTE till för träning för licensförare...
Har full förstålse för det resonemanget men vill bara tillägga att en ren licensgrupp skulle gå under MTFL och deras egna licensförsäkringar även om det körs gatgrupper med TSL.
MTFL och TSL kan gälla om vartannat under samma dag så länge man inte blandar grupperna.

Personligen vill jag gärna ha kvar licensåkarna då det dels är kul att se dem köra och dels för att lära sig mer från dem :)
 

MC Doktorn

Guest
heino skrev:
2137693 Synpunkter på upplägget:
20 min/pass (15 min i kortaste laget, 30 min för långt) som rullar hela dan.

Gruppindelning, sträva efter att ha så liten fartskillnad som möjligt i grupperna => säkrare åkning.
Det kan vara svårt i praktiken. Lösning=> flytta folk mellan grupperna.

Blanda inte licens+gatåkare => Ni med If och TH, byt bolag till exvis Folksam(och SMC) som har nåt nytt upplägg.

Ha klara regler för hur man beter sig på banan. Flaggor, hur omkörning ska gå till, dvs stor marginal och det är den som kör om som planerar och ansvarar att det går schysst till. Se exvis de regler som LMS RR har för trafikövningarna samt Racingworld.

Föråkare m omkörningsförbud kan tendera att minska krascherna.


//Heino

Hallå där!

Håller med dig klarhet och regler och jämna förare som håller sitt spår.

Liwa1 skrev:
2137761 Våra bandagar (actionpics.se) är INTE till för träning för licensförare
Om licensförarna tänker se det som träning inför tävlingar så gör det inget
om vi tappar licensförare. Då kan vi istället erbjuda fler platser för gathojar.

/Liwa1

P.S Eftersom våra bandagar inte är träning inför tävling eller för en klubb gäller alltså inte den försäkring som finns iom att man har en licens.

Vad är skillnad på träning inför tävling och ren banåkning som trafikövning.
Många tar tider även i gatåkar grupper och kör med däckvärmare och kraschkåpor så skillnaden är inte speciellt stor.
Tolkar det som att det är licensgruppen som ligger löst till, men ni som arr vad hindrar er att man skriver under att man kör på egen risk och gruppindelningen baseras på snabbhet.


sandstream skrev:
2137707 Eller så blir det tvärtom.
Var på en körning på Åsen förra året där de tre första passen vad ledåkning med omkörningsförbud och det kraschades en hel del.
På eftermiddagen var det fri körning och vad jag minns kraschade ingen.

Dom kör i år igen och skippat ledkörning till förmån för friåkning kanske tog åt sig av kritiken.

Edit:Rättar mig själv!! De gjorde dom inte såg att dom har samma ledkörnings åkning i år med
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
2ono skrev:
2137780

Dom kör i år igen och skippat ledkörning till förmån för friåkning kanske tog åt sig av kritiken.

...då lönar det sig och "gnälla" ibland alltså.... :)

Edit: Ahmeee va f.....n du kan väl inte ändra dig he he..
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Frågan är om licensgruppen vill pröjsa kostnaden ca 50.000 kr för en dags körning för bara vara själva i sin grupp och då ha Motortävlingsförsäkring och att på den tillkommer sedan den vanliga bankostnaden som vi tar per förare.

Som någon skrev om vad är skillnaden mellan träning inför tävling och bankörning som vi håller i.

1. Vi har absolut förbud mot att ta tider på våra bandagar. Det medför uteslutning/avstängning för den personen resten av dagen.

2. Folk får skriva på dessa regler hos oss.

3. Våra bandagar är INTE något som ska förknippas med tävling eller träning inför tävling. Utan våra dagar är ett koncept av att lära sig hantera sin mc i kurv- och bromsteknik i högre farter. Vi använder instruktörer som hjälper förare att lära sig hantera sin motorcykel rätt. Vi har alltid föråkare.


Gällande regler
Våra regler är klara och tydliga. Det skickas ut gång på gång till förare. Problemet är att deltagare inte läser eller tar åt sig av vad som gäller.
Våra regler är tydligen bra då vi ser att andra näst intill kopierat våra regler till sina bandagar.

/Liwa1 & Nitrous
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vi kanske också skall komma ihåg att dessa arrangemang går på banor som det inte tävlas på. Svårt att träna då, annat än precis på samma sätt som övriga förare, nämligen i tekniker för broms/acc samt kurvtagning.

edit: Stvafle
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Avarage skrev:
2137671 Vad jag menade var egentligen att det, så vitt jag vet, inte finns något juridiskt ansvar som vi kan bli åtalade och fällda för så länge vi inte uppsåtligen utsätter annan för fara dvs. per definition begår ett lagbrott.

Dvs. i samband med en tvistefråga finns ingen instans som kan/kommer ta sig an fallet och säga att "du gjorde rätt" och "han gjorde fel" därför skall "han" betala följande xxx kr till dig! Så till vida inte "du" väljer att göra det hela till civilrättsligt mål i form av en stämmning!

Om TFL inte gäller pga. att fordonen inte är försäkrade så är det upp till de enskilda personerna att göra upp om ev. ersättningar! Vilken KAN bli svårt och jobbigt. Speciellt om man antingen känner varandra och/eller den av allmänheten anses som vållande inte vill eller kan betala! Hur löses en sådan tvist, förutom att man blir ovänner?

Ansvar för våra medkamrater ute på banan har vi, självklart, i form av våprat eget ansvarstagande och agerande. Men oavsett var ansvarsfrågan för handlandet ligger anser jag att det är upp till arrangören att "ta tag" i problemet och hitta en lösning så att inte folk utsätts för större fara än det redan är (att köra hoj).

För hur vi än vänder och vrider på det så finns det ALLTID människor som inte har samma uppfattning om risker/faror som du/jag kanske har! Och om de själva inte klarar av att köra på ett, för oss, säkert sätt så måste ju någon ann hjälpa dem med det! Vem är i så fall denne "någon" om inte arrangören?

Mvh!
// Niklas

Ett eventuellt straffrättsligt ansvar kan väl lämnas därhän i denna diskussion. Här handlar det ju om ett civilrättsligt skadeståndsansvar. Anser man sig drabbad av skada står det envar fritt att väcka talan vid tingsrätten och där kräva ersättning. Rätten måste då ta ställning till om svaranden (den presumtive skadevållaren) gjort sig skyldig till sådan oaktsamhet eller uppsåtligt handlande, att skadeståndsskyldighet kan åläggas honom. Strikt ansvar torde inte komma ifråga på vid kollissioner mellan två parter på bana varför man kan bortse från olyckshändelser.

Det ansvar jag talar om här gäller inte arrangören. Dock håller jag med dig om att denne har ett stort ansvar för att "fostra" individerna som kör. Det ansvaret är givetvis inte styrt av rättsordningen.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ankan skrev:
2137993 Ett eventuellt straffrättsligt ansvar kan väl lämnas därhän i denna diskussion. Här handlar det ju om ett civilrättsligt skadeståndsansvar. Anser man sig drabbad av skada står det envar fritt att väcka talan vid tingsrätten och där kräva ersättning. Rätten måste då ta ställning till om svaranden (den presumtive skadevållaren) gjort sig skyldig till sådan oaktsamhet eller uppsåtligt handlande, att skadeståndsskyldighet kan åläggas honom. Strikt ansvar torde inte komma ifråga på vid kollissioner mellan två parter på bana varför man kan bortse från olyckshändelser.

Det ansvar jag talar om här gäller inte arrangören. Dock håller jag med dig om att denne har ett stort ansvar för att "fostra" individerna som kör. Det ansvaret är givetvis inte styrt av rättsordningen.


Och VEM mäktar med att driva ett civilrättsligt mål om det "bara" rör sig om skadorna på hojen, vilket ofta är fallet?

Det viktiga i denna diskussion är att deltagarna i resp. grupp som omfattas av denna hantering i händelse av oaktsamhet också känner till att ingen gör det ÅT dem!

Bättre är då, som trådskaparna försöker, att "sy ihop" grupper så detta scenario inte kan/behöver ske, eller?

Mvh!
// Niklas
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Liwa1 skrev:
2137761 Våra bandagar (actionpics.se) är INTE till för träning för licensförare
Om licensförarna tänker se det som träning inför tävlingar så gör det inget
om vi tappar licensförare. Då kan vi istället erbjuda fler platser för gathojar.

/Liwa1

P.S Eftersom våra bandagar inte är träning inför tävling eller för en klubb gäller alltså inte den försäkring som finns iom att man har en licens.


Jag misstänker tyvärr att de flesta av de licensåkare som deltar på era bandagar just anser att det är en träning och inte ren nöjesåkning. Det är ju vanligtvis fullt möjligt att de även anser att träningen är just nöjesåkning :)
I en ren licensgrupp borde de olycksfallsförsäkringar som ingår i licensen gälla, problemet blir eventuellt när man blandar. Just pga att de flesta licensåkare använder era bandagar som träning så tror jag att olycksrisken blir för stor om ni blandar.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Freppa skrev:
2135323 Ok, då slänger jag in en brasklapp. Körning på bana är farligt. Så är det. Folk bromsar senare, gasar tidigare och pressar sig själv hårdare än på gata. Det betyder att det finns en RISK att två eller fler hojar krokar ihop. Ingen som gör det med flit. Men jag kan garantera att jag inte skulle betala ett öre om jag körde på din hoj. Jag är medveten om att ingen skulle betala min heller. Vissa försäkringsbolag fixar detta - fine, men risken är att det inte gäller längre (eller kommer gälla längre), därav "Åk på egen risk". Pretty please, with sugar on top, sitt inte och säg att "min nya R1:a skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende med", för då bör ni inte åka bana. Du kanske klotar helt av dig själv, men det beror på att du inte ville köra in i någon annan. Skall den personen då betala din hoj? Icke.

Att köra hoj på bana gör vi för att bli bättre förare. MEN vi utsätter oss för en högre risk. Inse det, och vi har kommit en bra bit på vägen.

/F

Ps. Och jag blir ÄNNU gladare den dagen man säger att trafikförsäkringen gäller på bana, men inte vagnskada.


Jag håller med till 100%. Tycker det är dumt att jämföra bankörning med gatåkning. Är man på en bana så är det en sport man håller på med, och man får inse att det kan kosta...
Inte kräver en hockyspelare ersättning från motståndare om klubban går av när han spelar hockey...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Mulles skrev:
2138082 Jag misstänker tyvärr att de flesta av de licensåkare som deltar på era bandagar just anser att det är en träning och inte ren nöjesåkning. Det är ju vanligtvis fullt möjligt att de även anser att träningen är just nöjesåkning :)
I en ren licensgrupp borde de olycksfallsförsäkringar som ingår i licensen gälla, problemet blir eventuellt när man blandar. Just pga att de flesta licensåkare använder era bandagar som träning så tror jag att olycksrisken blir för stor om ni blandar.

Må så vara och det kan aldrig Actionpics kontrollera!

Licensförsäkringen gäller endast om det är en Svemoansluten klubb som är ansvarig för träningen (är 99.9% säker).

/Nitrous
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top