Kommande bandagar, hur vill du att upplägget ska vara?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag vågar påstå att ingen licensåkare kommer åka omkring och tro att han/hon är försäkrad via SVEMO på en ActionPicsanordnad bandag. De flesta av oss har privata olycksfallsförsäkringar. Och om hojen går i backen så fixar man det med silvertejp :)

Däremot vänder jag mig kategoriskt emot när ni gör skillnad på gatåkare och banåkare. Vi banåkare tränar teknik - precis som ni! Vi åker bana för att det är kul - precis som ni! För mig är all åkning nöjesåkning med träningsinslag. Varför ber ni en instruktör visa spårval om inte för träning?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Avarage skrev:
2138029 Och VEM mäktar med att driva ett civilrättsligt mål om det "bara" rör sig om skadorna på hojen, vilket ofta är fallet?

Det viktiga i denna diskussion är att deltagarna i resp. grupp som omfattas av denna hantering i händelse av oaktsamhet också känner till att ingen gör det ÅT dem!

Bättre är då, som trådskaparna försöker, att "sy ihop" grupper så detta scenario inte kan/behöver ske, eller?

Mvh!
// Niklas

Det är väl knappast ovanligt att en hoj är värd plus 100 kkr. Folk stämmer varandra för betydligt lägre belopp än så. För många som står inför ett beslut att väcka talan, är det avgörande om tvisten avser mer än ett basbelopp (knappt 40 kkr) eftersom man då kan ta sin rättsskyddsförsäkring i anspråk.
Självfallet är det bäst om grupperna kan utformas så att risken för skador minimeras.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Liwa1 skrev:
2137893 Frågan är om licensgruppen vill pröjsa kostnaden ca 50.000 kr för en dags körning för bara vara själva i sin grupp och då ha Motortävlingsförsäkring och att på den tillkommer sedan den vanliga bankostnaden som vi tar per förare.

Som någon skrev om vad är skillnaden mellan träning inför tävling och bankörning som vi håller i.

1. Vi har absolut förbud mot att ta tider på våra bandagar. Det medför uteslutning/avstängning för den personen resten av dagen.

2. Folk får skriva på dessa regler hos oss.

3. Våra bandagar är INTE något som ska förknippas med tävling eller träning inför tävling. Utan våra dagar är ett koncept av att lära sig hantera sin mc i kurv- och bromsteknik i högre farter. Vi använder instruktörer som hjälper förare att lära sig hantera sin motorcykel rätt. Vi har alltid föråkare.


Gällande regler
Våra regler är klara och tydliga. Det skickas ut gång på gång till förare. Problemet är att deltagare inte läser eller tar åt sig av vad som gäller.
Våra regler är tydligen bra då vi ser att andra näst intill kopierat våra regler till sina bandagar.

/Liwa1 & Nitrous

Tycker att dom bandagar actionpics har genomfört har varit skitbra. och jag är bokad på flera.
Men det betyder inte att det inte finns områden som går att förbättre. Finns flera punkter som skulle kunna göras bättre, och därmed göra bandagarna roligare och eventuellt säkrare. Det ena behöver inte utesluta det andra, även om dom ibland gör det.

Därför ställer jag mig lite frågandes inför det här inlägget Liwa just gjorde.
Trådens rubrik är just "Kommande bandagar, hur vill ni att uppläget skall vara?"

Många personer har skrivit flera bra inlägg om förbättringar som vi åkare önskar att dom genomfördes. Då blir konstigt att du skriver att...

Snabbt tolkat...
Vi har regler som dom är och kommer inte att ändras.
Vi gör inte fel, det är deltagarna som inte fattar.
Vi e så duktiga att andra kopierar.
Bla bla bla

Skitsnack tycker jag.
Anpassa dagarna efter hur deltagarna vill att dom skall vara, även regler.
Annars kommer någon annan arangör att göra det, och då kommer ni stå själva på banan på era bandagar.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Eskilsson skrev:
2138368 Tycker att dom bandagar actionpics har genomfört har varit skitbra. och jag är bokad på flera.
Men det betyder inte att det inte finns områden som går att förbättre. Finns flera punkter som skulle kunna göras bättre, och därmed göra bandagarna roligare och eventuellt säkrare. Det ena behöver inte utesluta det andra, även om dom ibland gör det.

Därför ställer jag mig lite frågandes inför det här inlägget Liwa just gjorde.
Trådens rubrik är just "Kommande bandagar, hur vill ni att uppläget skall vara?"

Många personer har skrivit flera bra inlägg om förbättringar som vi åkare önskar att dom genomfördes. Då blir konstigt att du skriver att...

Snabbt tolkat...
Vi har regler som dom är och kommer inte att ändras.
Vi gör inte fel, det är deltagarna som inte fattar.
Vi e så duktiga att andra kopierar.
Bla bla bla

Skitsnack tycker jag.
Anpassa dagarna efter hur deltagarna vill att dom skall vara, även regler.
Annars kommer någon annan arangör att göra det, och då kommer ni stå själva på banan på era bandagar.

Hej svejs,

Utan att ha talat med Liwa1 så vågar jag nog säga att hon menade nog inte exakt så hårt som det kanske lät (känner henne så pass bra :) )
Självklart beaktar vi ev. önskemål och förslag som uppkommer i den här tråden, det var syftet med tråden.
Alla önskemål är givetvis inte möjliga eller rimliga att bemöta. Men uppfattar vi det som att det finns tydliga önskemål och dessutom bra förslag som kan förbättra en bandag så kommer vi givetvis försöka använda oss av det.

Även solen har fläckar, ingen är perfekt :) . Som arrangör kan man givetvis göra fel och därför är konstruktiv kritik bra så att man istället kan vända situationen och göra det bättre.
Deltagarna kan göra fel av flera orsaker, otydlig information från arrangör m.m.

Vi får se hur det utvecklas, första åtgärd till åtminstone bandagen 28 Juli är 20 min pass! Det kanske blir fler förändringar, säsongen har precis börjat :banana

/Nitrous
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nitrous skrev:
2138415 Hej svejs,

Utan att ha talat med Liwa1 så vågar jag nog säga att hon menade nog inte exakt så hårt som det kanske lät (känner henne så pass bra :) )
Självklart beaktar vi ev. önskemål och förslag som uppkommer i den här tråden, det var syftet med tråden.
Alla önskemål är givetvis inte möjliga eller rimliga att bemöta. Men uppfattar vi det som att det finns tydliga önskemål och dessutom bra förslag som kan förbättra en bandag så kommer vi givetvis försöka använda oss av det.

Även solen har fläckar, ingen är perfekt :) . Som arrangör kan man givetvis göra fel och därför är konstruktiv kritik bra så att man istället kan vända situationen och göra det bättre.
Deltagarna kan göra fel av flera orsaker, otydlig information från arrangör m.m.

Vi får se hur det utvecklas, första åtgärd till åtminstone bandagen 28 Juli är 20 min pass! Det kanske blir fler förändringar, säsongen har precis börjat :banana

/Nitrous

Misstänkte att det skulle kunna vara så.
Låter skitbra med 20 minuters pass. :banana
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Eskilsson skrev:
2138368 Tycker att dom bandagar actionpics har genomfört har varit skitbra. och jag är bokad på flera.
Men det betyder inte att det inte finns områden som går att förbättre. Finns flera punkter som skulle kunna göras bättre, och därmed göra bandagarna roligare och eventuellt säkrare. Det ena behöver inte utesluta det andra, även om dom ibland gör det.

Därför ställer jag mig lite frågandes inför det här inlägget Liwa just gjorde.
Trådens rubrik är just "Kommande bandagar, hur vill ni att uppläget skall vara?"

Många personer har skrivit flera bra inlägg om förbättringar som vi åkare önskar att dom genomfördes. Då blir konstigt att du skriver att...

Snabbt tolkat...
Vi har regler som dom är och kommer inte att ändras.
Vi gör inte fel, det är deltagarna som inte fattar.
Vi e så duktiga att andra kopierar.
Bla bla bla

Skitsnack tycker jag.
Anpassa dagarna efter hur deltagarna vill att dom skall vara, även regler.
Annars kommer någon annan arangör att göra det, och då kommer ni stå själva på banan på era bandagar.

Nitrous har svarat dig ett bra svar och jag vill även förtydliga för dig att jag har
INTE skrivit att reglerna är som dom är och kommer inte att ändras
INTE skrivit att vi inte gör fel, för det gör vi med ibland.

Dock är det så att hur många regler vi än har, hur många gånger vi än säger dom på förarmöte och extra möten under dagen så är det alltid några som bryter mot någon av reglerna. Alltså skrev jag att en del deltagare inte fattar vad som gäller eller tar till sig vad som gäller. Kanske för hårda ord och det ber jag så klart om ursäkt för. Men hur många gånger vi än säger saker gällande t ex regler så kommer inte alla alltid vara mottagliga för all information, så är det bara.

Att jag skrev att en del kopierar våra regler är INTE att jag bankar oss för bröstet och säger att vi är bäst. Skrev bara att "tydligen" är våra regler bra att andra näst intill kopierar dom. (kopierar in meningen här "Våra regler är tydligen bra då vi ser att andra näst intill kopierat våra regler till sina bandagar)

Kanske tolkar du mitt inlägg fel eller så skriver jag konstigt... Men faktum är att vi ser på alla förslag som skrivs. En del är bra och en del mindre bra. En del kan vara genomförbara och en del inte.

Självklart är meningen med tråden att få synpunkter och förslag till förändringar. Efter ha haft en del bandagar vet vi även vad som fungerar bäst i en del lägen och mindre bra i en del lägen. Vi försöker även se till vad deltagarna vill, hur föräskringsreglerna ser ut och försöker självklart ha roliga bra och billiga dagar.

Det kommer aldrig att gå att göra så exakt så som deltagarna vill ha det. Det på grund av olika försäkringsregler och annat. Men till den mån det går och så långt det bara går försöker vi rätta oss efter deltagarna. Att vi har gjort det ser du bland annat genom att vi håller i bandagar för att folk efterfrågade billigare bandagar och flera bandagar i rad. Det är något vi fått till. Vi har inte en massa teori då vi märkte att deltagarna hellre ville ha mer tid för att köra.
Vi har förenklat inskrivningen med att alla får blanketter innan bandagen och ska ha dessa med sig ifyllda osv. Vi vill arbeta med säkerhet så mycket det går och använder instruktörer, västar, alltid ambulans osv.

Så jag lovar dig att vi försöker och eftersträvar att följa deltagarnas önskemål så mycket det går för oss.

Ledsen om du uppfattat det på något annat sätt.

/Liwa1
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
För att slippa tjaffset om att stämma folk hit eller dit, varför inte skriva in i ansvarsförbindelsen att man ifrånsäger sig rätten till efterkrav då "all körning sker på egen risk". Det sista tycker jag är väldigt tydligt, men ändå verkar inte många förstå...ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Men det är ju just det, vad menar du med "på egen risk" ? Att du är beredd att offra din och andras egendom och hälsa helt utan anspråk på ersättning oavsett vad som händer ?
Det kommer verkligen främja ansvarstagandet på bandagarna och göra saker å ting säkrare....

Jag tycker alla tar med sig 30´000:- och lägger en "handpenning" vid banan. Skulle mobben anse att man vållat en olycka så går de pengarna till den/eller de man skadat hojen för...har man varit olycksfri får man tillbaks sina pengar.

Tror ni det skulle rensa värsta riff raffet bakom styret och pannbenet?



(Givetvis är detta förslag ett flaimbaite utan dess like och inte seröst menat annat än att vara en tankeställare...vad försöker man uppnå vid dessa bandagar...snabb, lärorik,utmanande körning men med hjärnan i behåll...den yttersta gränsen och "f-ck nu jävlar skall jag dra polarn till varje pris" får ni ta på bogesund och ambulansen eller på rejset och blåflaggen).
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Tja, jag ser till att köpa hoj som det finns gott om begagnatdelar till. Visst, kör nån omkull mig så är det surt, men jag har själv valt att köra på bana. Men det är faktiskt bara materiellt, inte heller så dyrt att laga, oftast billigare än självrisken ändå. Vad mig som person anbelangar, så har jag skaffat, inte en men två :tummenupp , olycksfallsförsäkringar. Så jag behöver inte stämma någon för att få pengar till min rehabillitering, eller kryckor, eller rullstol, eller handikappsanpassning av hem och bil. Om alla skaffar en sån så är det ju inget problem, dyr är den inte heller.
Sen tycker jag att jag tar ut svängarna på banan för att inte själv vara vållande till en olycka, men med olika erfarenhet på banan, så vat jag att det inte finns säkra omkörningar, det såg man ju på rakan...där det egentligen inte kan vara mer riskfritt, men då tänker jag heller inte pröjsa för nån annan, OM, och bara OM, jag inte känner att jag var helt vållande till händelsen pga mitt uppträdande. Men då bara för rep av hoj, inte av människa. Har man inte tagit det ansvaret för sig själv, att försäkra sig själv, så får man faktiskt skylla sig själv lite...
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Aaron skrev:
2135245 3 grupper (med gällande försäkring) + ren licensgrupp tycker jag.

15 min/timme verkar många tycka är alldeles för lite men hur kommer det sig då att passen efter kl 3 på de flesta bandagar är väldigt glesa?

Om bandagar är "på egen risk" vilket tyvärr många verkar anse är synonymt med "utan eget ansvar" (ansvar betyder att man tar konsekvenserna av sitt handlande, oavsett om det är en olyckshändelse eller inte) så kommer inte jag åka på bandagar med min gathoj.
Då skaffar jag ren banhoj och tränar roadracing.

Men om man vill köra sin gathoj på bana (för sitt eget höga nöjes skull och inte för att tävla mot andra) där man inte riskerar möten, grus i böjarna eller att slå i ett träd eller sten om man nu råkar köra omkull, då finns det inte längre några sådana arrangemang alltså?

Jag fattar faktiskt inte varför de som tycker "man kör på egen risk" inte tar licens och tränar RR i nån klubb? Det verkar ju som ni ser bandagar som RR-träning..

Väl skrivet.

Tycker för övrigt att de flesta i tråden verkar ha en ganska sund inställning till banköringar. Och till de som betalar minst en dyr trafikförsäkring på sporthojen: Skaffa en olycksfallsförsäkring! Det kostar bara en bråkdel av trafikförsäkringen på en sporthoj.

/Olzki
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
freding skrev:
2140442 Har man inte tagit det ansvaret för sig själv, att försäkra sig själv, så får man faktiskt skylla sig själv lite...

Så funkar inte världen. Det är därför du kan hamna i rätten.

/Olzki
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Skulle vilja ha längre pass, 15min känns lite.

Sen pratet om grupper. Det som blir problem i medel tex är att man kan bli tvingad att ligga bakom någon ett helt varv för att sedan försöka köra om på start och målrakan. Problemet då är att alla gasar fullt på rakorna. Då kanske man tänker att man ska bromsa förbi men det innebär direkt en risk för båda parter.

Lösningen borde vara att om man vet med sig att man inte är någon kurvkung även tar det lite försiktigare på rakorna.
Skulle nog spara en hel del dumma och förbjudna omkörningar på ett sådant sätt.

Min åsikt i försäkringsfrågan är att enskild individ står för sin hoj, om inte den som "vållar" skadan känner sig så skyldig att den vill bidra ekonomiskt.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det nämndes inget om vilka omkörningsförbud som gäller i dem olika grupperna :va Det fanns heller inga flaggvakter vilket det alltid har funnits förut (nu fungerade det ju bra ändå) Har inte läst i någon tråd att ni efterlyste några till just den här bankörningen.
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
2fast4hjo skrev:
2143743 Det nämndes inget om vilka omkörningsförbud som gäller i dem olika grupperna :va Det fanns heller inga flaggvakter vilket det alltid har funnits förut (nu fungerade det ju bra ändå) Har inte läst i någon tråd att ni efterlyste några till just den här bankörningen.

På förarmötet nämnde vi inte något om omkörningar i dom olika grupperna. Dock stod det i reglerna vi skickat ut och på reglerna som fanns vid anmälan.
Men för säkerhets skull tar vi upp det igen på nästa förarmöte.

Gällande flaggvakter arbetade vi på ett annat sätt i nu och hade radiokontakt med ambulansen som även dom kan flagga om det skulle behövas. Vi hade en flaggpost på banan och vi andra hade radiokontakt med varandra för ha koll på banan. På längre banor och där man inte kan ha uppsikt på hela banan kommer vi ha flaggvakter. Vi hade nu på Kinnekulle tillgång till "tornet" och där ifrån såg jag hela banan.

Men vi ska se över om vi ska ha mer än en flaggpost även på Kinnekulle

/Liwa1
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Kan bara hålla med "heino" i hans åsikter, klockrent.

Det jag kan tillägga är att jag blir lite skraj över vissas inställning om "eget ansvar = inget ansvar mot andra" Sådan inställning orsakar många incidenter och tyvärr även olyckor.
Nu brukar det här inte vara något stort problem men som arrangör/instruktör har man all rätt och skyldighet de gånger "buskörning" förekommer att stävja direkt.

Har själv tagit emot kritik/synpunkter ett antal gånger under åren och förhoppningsvis har detta gjort mig till en bättre förare. Så att ha aktiva, uppmärksamma instruktörer som vågar, ser jag bara som positivt.
 

sandstream

Guest
Steinmeister skrev:
Lösningen borde vara att om man vet med sig att man inte är någon kurvkung även tar det lite försiktigare på rakorna.
Skulle nog spara en hel del dumma och förbjudna omkörningar på ett sådant sätt.
Det vore den bästa lösningen men många av dem som kör lite saktare i kurvorna vill ha valuta för pengarna och därför ger de järnet på rakan.

En sak som vi pratade om efter Gotland Ring förra året var att reservera en del av depån till dem som har barn med sig.
Det borde fungera bra på GR eftersom den nedre delen inte behöver trafikeras av andra än dem som står där (påfarten till banan är högre upp).
Själv kommer jag inte att ha några kottar med i år men vet att många andra har det och de skulle säkert uppskatta detta.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
sandstream skrev:
2144572 Det vore den bästa lösningen men många av dem som kör lite saktare i kurvorna vill ha valuta för pengarna och därför ger de järnet på rakan.

En sak som vi pratade om efter Gotland Ring förra året var att reservera en del av depån till dem som har barn med sig.
Det borde fungera bra på GR eftersom den nedre delen inte behöver trafikeras av andra än dem som står där (påfarten till banan är högre upp).
Själv kommer jag inte att ha några kottar med i år men vet att många andra har det och de skulle säkert uppskatta detta.


Tack för påminnelsen :tummenupp

/Liwa1
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
FZ1 skrev:
2144051
Det jag kan tillägga är att jag blir lite skraj över vissas inställning om "eget ansvar = inget ansvar mot andra" Sådan inställning orsakar många incidenter och tyvärr även olyckor.

Jag skulle vilja säga tvärt om..

Med eget ansvar och på egen risk så har man ingen trafikförsäking att va trygg bakom utan man får tänka sig för och stå för sina misstag... på hoj o så menar ja.. Det gör iaf att jag kör försiktigare än om jag hade haft en helförsäkrad hoj som inte kostade mer än ett par tre tusen att vurpa med även om det blev totalskrot!

Hur ska man vid en olycka med flera inblandade kuna avgöra vem som gjort fel? Är det hörgerregeln som gäller eller?
Då är det helt klart bättre att var och en står för sitt och skulle det va något solklart att någon har förstört för någon så är det väl samvetet som får avgöra om det ska betalas något...
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
ozto skrev:
...man får tänka sig för och stå för sina misstag
...är det helt klart bättre att var och en står för sitt
De här utdragen säger emot sig själva.
Antingen står man för egna misstag eller så låter man någon annan stå för de egna misstagen. Det är två olika attityder det där.

Det är lätt att sitta bakom tangentborden och tycka en sak, men ligger man med en allvarlig skada pga någon annans misstag är det nog lätt att tycka annorlunda.

Och hallå, bankörningar är inga race, man vinner inga pallplatser. Om man känner sig tvingad att köra på eller precis över sin förmåga och inte kan backa av lite, bör man nog ta sig en fundering...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
FZ1 skrev:
2145117
Det är lätt att sitta bakom tangentborden och tycka en sak, men ligger man med en allvarlig skada pga någon annans misstag är det nog lätt att tycka annorlunda.
Men hallå...olycksfallsförsäkring!!!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top