Kommande bandagar, hur vill du att upplägget ska vara?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Eskilsson skrev:
2133386 Jo det stämmer nog. K5an går bra, helt omöjligt att köra om på rakan.
Spelar ingen roll hur mycket jag laddar i kurvan innan rakan.

Tänkte jag skulle hälsat, men det blev aldrig bra läge. Men det kommer flera dagar.


Jo. Att instruktörerna tog lite hårdare tag i att möblera om grupperna vore bra. Kan ju tillåta Instuktörerna att ha timer så kan dom klocka folk och flytta runt i grupperna.

Mycket snack om timer här :hihi
Im´an oldtimer :rofl

Tycker generellt att snabba gruppen är förskonad från nöjestallibaner...med några undantag. Vissa borde ta bättre sikte efter instruktörerna eller nån duktig så de får bättre spårval.
Sen tycker jag att vi alla kan ha lite bättre uppmärksamhet, tog en stund innan jag insåg att en GSXR750 låg å ville komma om...hoppas jag inte tråkade ut honom allt för mycket :näsblod
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
isse skrev:
2132909 Håller verkligen med. Sen kan man ju förstå att vissa med krashkåpor och hojar med några år (och marksyningar) på nacken bryr sig mindre. Men vi som har hyffsat nya fräsha hojar är ju rätt måna om att hålla dem så. Tycker det är lite obehagligt med hela "every man for himself" tänket.

Isåfall skulle jag hellre se att man delade in i 4 grupper enl: snabb & långsam med egendomsansvar och Snabb & långsam utan.

/N

Ingen dum idé med grupperna! :tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Gärna två efterföljande dagar, då gasar man inte så mycket första dagen...har ju en till, gärna längre dagar, inte kortare än 20 minuters pass, hinner ju inte komma igång. Jag betalar gärna mer för mer åktid :tummenupp
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
PacMan skrev:
2132795
När det gäller gruppindelning, så skulle jag gärna slippa bli uttvingad bland licensförarna som både är bättre på att köra och har betydligt snabbare hojar. Däremot skulle jag gärna vilja köra bland likvärdiga gatåkare. Ingen kan ändå räkna med att deras försäkring gäller, så jag ser inte meningen med att hålla på och särbehandla folk med vissa försäkringsbolag.

1. Du blir inte uttvingad bland licensåkare du är där på pga du valt det själv.

2. Förstår att du vill köra med likvärdiga.

3. Särbehandla folk med försäkringsbolag som täcker bankörning? Ska vi istället straffa dem med att ha folk utan försäkringar i deras grupper? Min försäkring gäller och vill inte att den upphör pga uppblandning i grupperna.

4. Vill du ändå åka i försäkrad grupp byt bolag.

/Urban
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
sir Urban skrev:
2133907 Min försäkring gäller och vill inte att den upphör pga uppblandning i grupperna.

Är du säker på det? Enligt den här tråden verkar det långt ifrån helt säkert att någons försäkring gäller enligt TSL.
 

sandstream

Guest
PacMan skrev:
2134107 Är du säker på det? Enligt den här tråden verkar det långt ifrån helt säkert att någons försäkring gäller enligt TSL.
Det dokument som försäkringsbolagen tagit fram betyder inte ett pink!
De har nytolkat en 30 år gammal lag och kommit fram till något som passar dem.
En valfri jurist kan komma fram till något helt annat som passar för det aktuella fallet.

En intressant detalj är att trådskaparen i tråden du länkar till inte kommit med några svar på sin egen, minst sagt annorlunda, tolkning.

Eskilsson skrev:
Tänkte jag skulle hälsat, men det blev aldrig bra läge. Men det kommer flera dagar.
Kom fram nästa gång, jag är snällare än jag ser ut :)
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
PacMan skrev:
2134107 Är du säker på det? Enligt den här tråden verkar det långt ifrån helt säkert att någons försäkring gäller enligt TSL.

Enligt en person som fått frågan ställd till sig på mitt bolag så, ja så säker man nu kan bli i såna här frågor.

Har svaret både muntligt och på papper.

/Urban
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Eum... Eftersom jag aldrig hitintills kört bana är jag synnerligen sugen på just detta!

Men efter att ha läst denna tråd känns det mer och mer avlägset. Jag får vibbarna att nybörjare inte direkt är populära - eller ens knappt välkomna. :näsblod

Hur jag kör på vägarna speglas knappast på en bana, på bana är man rookie och behöver rum för att göra misstag - hur fan skall jag veta vilket spårval jag skall hålla om jag inte vet vilket som är korrekt?!?!?

Om dessa bandagar riktar sig till alla, tycker jag det är ett måste med en LUGN grupp för dem som känner sig osäkra på det här med bana över huvudtaget - utan att dessa skall stressas av 4 duccar 40 cm bakom.

Dessutom klara regler underlättar. Precis som vid vissa "gruppkörningar på gata" (om uttrycket tillåts); kör du slöare än andra? Håll till höger och ge fan i att ge stålet på rakorna!!

För det är min förhoppning att dessa tillfällen ges till alla som skulle vilja testa på lite bankörning utan att ha Rossi-ambitioner - de kanske kommer senare!

Övning ger färdighet brukar man säga. Men hur fan skall färdigheten komma om man inte får öva? :huvet

Att ha en grupp för licensierade verkar vettigt, jag vill åka med dem lika mycket som de vill åka med mig!

Eller är det SMC som gäller för oss som inte redan testat bana? :va
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tror nog de flesta i denna tråd förespråkat att lugn grupp skall finnas kvar, just av den anledning du anger. I lugn grupp gäller omkörningsförbud i kurvor (vill jag minnas) så du får köra precis så långsamt du vill. Det är mellangrupp som iallafall jag vänder mig mot. Den består av slattar av folk som borde vara i långsam eller i snabba. Det är där man oftast ser krasher.

Och på ActionPics utmärkta arrangemang finns instruktörer i samtliga grupper som kan visa dig spårval. Bara att hugga en och säga "Visa gubbe/kärring!", så får du tips.

/F
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lucius skrev:
2134605 Eum... Eftersom jag aldrig hitintills kört bana är jag synnerligen sugen på just detta!

Men efter att ha läst denna tråd känns det mer och mer avlägset. Jag får vibbarna att nybörjare inte direkt är populära - eller ens knappt välkomna. :näsblod

Hur jag kör på vägarna speglas knappast på en bana, på bana är man rookie och behöver rum för att göra misstag - hur fan skall jag veta vilket spårval jag skall hålla om jag inte vet vilket som är korrekt?!?!?

Om dessa bandagar riktar sig till alla, tycker jag det är ett måste med en LUGN grupp för dem som känner sig osäkra på det här med bana över huvudtaget - utan att dessa skall stressas av 4 duccar 40 cm bakom.

Dessutom klara regler underlättar. Precis som vid vissa "gruppkörningar på gata" (om uttrycket tillåts); kör du slöare än andra? Håll till höger och ge fan i att ge stålet på rakorna!!

För det är min förhoppning att dessa tillfällen ges till alla som skulle vilja testa på lite bankörning utan att ha Rossi-ambitioner - de kanske kommer senare!

Övning ger färdighet brukar man säga. Men hur fan skall färdigheten komma om man inte får öva? :huvet

Att ha en grupp för licensierade verkar vettigt, jag vill åka med dem lika mycket som de vill åka med mig!

Eller är det SMC som gäller för oss som inte redan testat bana? :va


Det finns alltid en massa nybörjare på banträffarna, du får en ordentlig genomgång på plats av vad som gäller, och föråkarna visar dig spårval så du kan direkt köra ungefär rätt spår. Du är alldrig långsammast, och skulle du vara det så är du inte det nästa gång :)

Första gångerna i depån känns alltid läskigt, men väl på banan fattar du att du inte behöver offra hoj, liv o lem för att ha lika kul som alla andra.

Freppa skrev:
2134643 Tror nog de flesta i denna tråd förespråkat att lugn grupp skall finnas kvar, just av den anledning du anger. I lugn grupp gäller omkörningsförbud i kurvor (vill jag minnas) så du får köra precis så långsamt du vill. Det är mellangrupp som iallafall jag vänder mig mot. Den består av slattar av folk som borde vara i långsam eller i snabba. Det är där man oftast ser krasher.

Och på ActionPics utmärkta arrangemang finns instruktörer i samtliga grupper som kan visa dig spårval. Bara att hugga en och säga "Visa gubbe/kärring!", så får du tips.

/F


Helt rätt, bort med mellangruppen.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Lucius skrev:
2134605 Dessutom klara regler underlättar. Precis som vid vissa "gruppkörningar på gata" (om uttrycket tillåts); kör du slöare än andra? Håll till höger och ge fan i att ge stålet på rakorna!![/SIZE]


Just det här orsakar mycket bekymmer. Väldigt många hojar går ruggigt fort rakt fram, fast väldigt många av dem verkar vara svåra att svänga med :rolleyes:

//Peter
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Lucius skrev:
2134605 Eum... Eftersom jag aldrig hitintills kört bana är jag synnerligen sugen på just detta!

Men efter att ha läst denna tråd känns det mer och mer avlägset. Jag får vibbarna att nybörjare inte direkt är populära - eller ens knappt välkomna. :näsblod

Hur jag kör på vägarna speglas knappast på en bana, på bana är man rookie och behöver rum för att göra misstag - hur fan skall jag veta vilket spårval jag skall hålla om jag inte vet vilket som är korrekt?!?!?

Om dessa bandagar riktar sig till alla, tycker jag det är ett måste med en LUGN grupp för dem som känner sig osäkra på det här med bana över huvudtaget - utan att dessa skall stressas av 4 duccar 40 cm bakom.

Dessutom klara regler underlättar. Precis som vid vissa "gruppkörningar på gata" (om uttrycket tillåts); kör du slöare än andra? Håll till höger och ge fan i att ge stålet på rakorna!!

För det är min förhoppning att dessa tillfällen ges till alla som skulle vilja testa på lite bankörning utan att ha Rossi-ambitioner - de kanske kommer senare!

Övning ger färdighet brukar man säga. Men hur fan skall färdigheten komma om man inte får öva? :huvet

Att ha en grupp för licensierade verkar vettigt, jag vill åka med dem lika mycket som de vill åka med mig!

Eller är det SMC som gäller för oss som inte redan testat bana? :va


Tycker du gör helt rätt i att testa bankörning. Det är helt otroligt roligt, och enda nackdelen är att man tröttnar på vanlig gatkörning eftersom man då märker att man aldrig kan utnyttja hojjen på gata. Även om man trode att man gjorde det innan.

Sen finns det inget att vara orolig för dom andra på bankörningen.
alla som jag har träffat har varit superhygglo, och hjälper gärna till med både det ena och det andra.

Det viktiga är bara att man lägger sig i rätt grupp, håller sitt spår, och ger snabbare förare en chans att köra om på rakorna. Alla har inte en R1 med 150 - 180hk.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Instämmer med ovanstående talare.
Klart du skall åka bana...du kommer få banåkningsbaciller å bli sjuk mellan bandagarna :))

Visa hänsyn.... var rädd om DIG och dina medåkare !
Ha sketakul :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Nitrous skrev:
2131480

Alternativt så låter man det vara som det är med 4 st grupper men låter gruppen "oförsäkrad" blir "tävlings-mc" eller något liknande. Alltså en grupp endast för oregistrerade mc eller tävlingsmotorcyklar där föraren/ägaren inte vill ställa på och trafikförsäkra motorcykeln. Föraravgiften skulle då lämnas oförändrad.
Gruppindelningen skulle alltså bli Lugn, Medel, Snabb och Tävlings-mc!

Som någon tidigare skrivit i tråden så tror jag att en ren licensgrupp skulle uppskattas av många licensförare då en sån här dag ger lite mer tid för pengarna/besväret än en kvällsträning på Gelleråsen eller Sviestad.

För övrigt så är jag personligen inte helt hundra på att det är en bra idé att skrota mellangruppen som en del verkar vilja. Skulle man göra detta skulle det innebära väldigt stora hastighetsskillnader i både lugna och snabba gruppen. Tror att det är helt rätt att köra i en indelning om tre grupper då förarna ges större möjlighet att välja tempo.

Alltså, tre gatgrupper + en licensgrupp är mitt tips.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
.. Blev tillfrågad att köra som instruktör på kullen den 29/4 (ej ordinarie) och åkte egentligen i alla grupper utom lugn, det var otroligt nyttigt och se hur dom olika grupperna fungerade ! Största fartskillnaden mellan folk upplevde jag fanns i mellangruppen ! Det finns många som "platsar"/har en helt annan KURVhastighet och borde lyftas upp och köra i snabb grupp för dom verkar mest bli frustrerade så det blir tveksamma/konstiga omkörningar då man bara gör det på ett ställe ! det gasas absolut mest på rakan i denna grupp dvs = svårt att komma om för dom som inte sitter på Liter hojar av senare årsmodell..

Så det kanske borde vara så att instruktörerna ska vara tuffare och säga ifrån/eller allra helst hjälpa om det är ngn som ligger i gränslandet mellan två grupper så man flyttar upp eller ner personen under ett pass för och se hur det fungerar om det är bättre... Man kanske får mer harmoni då ! Nu upplevde jag det som att den grupp som det var mest "jämn" fart och där folk "slog av"/höll igen lite på rakan så bakomvarande/snabbare personer kunde komma om var i snabb grupp (det är jue trots allt så att alla inte vill gå om i kurvorna just för att man vill ha den där sista marginalen och göra den där säkra omkörningen, trots att det är tillåtet i den gruppen..)

Tror att det inte kan poängteras nog många ggr att instruktörerna inte ska dra sig för att "ta tag" i dvs fråga personer som kanske behöver hjälp med spårval osv, för det är ofta så att ett spårval som känns "mysko" i låg fart blir så rätt när farten ökar... Drömscenariot vore att alla våga fråga/grabba tag i en instruktör om man känner sig tveksam och vill ha hjälp eller räta ut frågetecken kring saker på hojen, även om just den instruktören inte kan svara så finns det ett antal människor till på en bandag som besitter en enorm kunskap..

Hur som helst så va det en del som jag hjälpte upp från sanden som va vid gott mod och hade rätt inställning efter en olycka tycker jag, dvs dom själva va hela ! Hojen går alltid och fixa..

Som vanligt flyter det alltid på när lillan och Marcus ordnar ! Tack för att ni fixar dagar som vi kan åka på och utvecklas som förare och träffa kul folk på... :tummenupp
 
Last edited:

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
Jag tycker 3 gatgrupper som alla får köra i oavset F-bolag. Var och en får stå för sig själv och sin egen hoj. Alla kör på egen risk. Och sen en ren licensgrupp.
 

MC Doktorn

Guest
Det bästa upplägget tycker jag är man indelas ENBART efter hur snabb man är , personligen tycker jag att det är på egen risk man deltar på banövningar.

Men självklart borde krav på att man har en olycksfallsförsäkring som gäller för bandagar så slipper man den eviga och uttjatadade diskussionen om trafikförsäkringen gäller eller inte och vilket bolag man tillhör .
Dvs 3 grupper lugn , medel och snabb all åkning på egen risk och KRAV på personlig olyckfallsförsäkring eller liknande som gäller.
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
3 grupper (med gällande försäkring) + ren licensgrupp tycker jag.

15 min/timme verkar många tycka är alldeles för lite men hur kommer det sig då att passen efter kl 3 på de flesta bandagar är väldigt glesa?

Om bandagar är "på egen risk" vilket tyvärr många verkar anse är synonymt med "utan eget ansvar" (ansvar betyder att man tar konsekvenserna av sitt handlande, oavsett om det är en olyckshändelse eller inte) så kommer inte jag åka på bandagar med min gathoj.
Då skaffar jag ren banhoj och tränar roadracing.

Men om man vill köra sin gathoj på bana (för sitt eget höga nöjes skull och inte för att tävla mot andra) där man inte riskerar möten, grus i böjarna eller att slå i ett träd eller sten om man nu råkar köra omkull, då finns det inte längre några sådana arrangemang alltså?

Jag fattar faktiskt inte varför de som tycker "man kör på egen risk" inte tar licens och tränar RR i nån klubb? Det verkar ju som ni ser bandagar som RR-träning..
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Johanjulgran skrev:
2135189 Jag tycker 3 gatgrupper som alla får köra i oavset F-bolag. Var och en får stå för sig själv och sin egen hoj. Alla kör på egen risk. Och sen en ren licensgrupp.
När du säger "alla kör på egen risk", menar du då att om en annan förare missar inbromsningen och kör på dig så din hoj blir skrotad är det nåt man får ta, och stå för själv. Och hade du isåfall kännt likadant om du haft en flångny R1 á 130k ?

edit: eller GSXR / Blade, vem fan vill ha en R1´a :D

/N
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ok, då slänger jag in en brasklapp. Körning på bana är farligt. Så är det. Folk bromsar senare, gasar tidigare och pressar sig själv hårdare än på gata. Det betyder att det finns en RISK att två eller fler hojar krokar ihop. Ingen som gör det med flit. Men jag kan garantera att jag inte skulle betala ett öre om jag körde på din hoj. Jag är medveten om att ingen skulle betala min heller. Vissa försäkringsbolag fixar detta - fine, men risken är att det inte gäller längre (eller kommer gälla längre), därav "Åk på egen risk". Pretty please, with sugar on top, sitt inte och säg att "min nya R1:a skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende med", för då bör ni inte åka bana. Du kanske klotar helt av dig själv, men det beror på att du inte ville köra in i någon annan. Skall den personen då betala din hoj? Icke.

Att köra hoj på bana gör vi för att bli bättre förare. MEN vi utsätter oss för en högre risk. Inse det, och vi har kommit en bra bit på vägen.

/F

Ps. Och jag blir ÄNNU gladare den dagen man säger att trafikförsäkringen gäller på bana, men inte vagnskada.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top