Kommer 2-takt dö ut?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Det finns fler tonåringar i Sverige med samma talang som dessutom har valt en betydligt rakare väg.

mot? VM som i WSS eller WSBK eller... MotoGP-slängen?
Jag vill nog se honom ta 4-taktsvägen då 2-takt ändå är döende o på väg ut inom några år.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Jag vill nog se honom ta 4-taktsvägen då 2-takt ändå är döende o på väg ut inom några år.

Vad du vill hjälper inte honom så mycket, du måste dessutom ha missuppfattat läget rätt ordentligt om du tror att tvåtakt är "döende och på väg ut".

Vilken är fyrtaktsvägen förresten? Det finns en klar och tydlig väg för aspirerande GP-piloter att gå, och den involverar ingen standardracing vad jag vet.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Chris Ash skrev:
Jäkligt imponerande! Svårt att veta hur bra han hänger med i torrt dock.

Jag står dock fast vid min åsikt som jag ventilerade förra året om att Backlund kör i fel klass, om han nu har ambitioner att gå riktigt långt vill säga.....

Det finns fler tonåringar i Sverige med samma talang som dessutom har valt en betydligt rakare väg.

Ja då kan jag ventilera min. Tvåtakt är inte framtiden. Det är fyrtakt! När vår unge adept vuxit några år kommer det ev att köras 4takt i 250 VM, på precis samma sätt som dom slussade ut 500:eek:rna. Om det nu inte görs så, så finnns det ju dvs tävlingar ute på kontineten som kan passa honom. Men han verkar ju ha talangen så han kan säkerligen sätta sig på en 250 igen och åka tokfort.

björn

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Swedie skrev:

Jag tror dom flesta vill köra i den där serien som Rossi kör i och rekryteringen till den klassen kommer huvudsakligen från 250 vm men det finns alltid undantag

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Vad du vill hjälper inte honom så mycket, du måste dessutom ha missuppfattat läget rätt ordentligt om du tror att tvåtakt är "döende och på väg ut".

Vilken är fyrtaktsvägen förresten? Det finns en klar och tydlig väg för aspirerande GP-piloter att gå, och den involverar ingen standardracing vad jag vet.
StockSport -> Supersport -> MotoGP kan vara en väg idag. Man behöver inte köra blårykare för att komma dit, om det nu är det han vill dvs.
Att köra i den mest mediaexponerade serien i Sverige är smart och kommer troligen att attrahera fler sponsorer än 125R.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:

Berätta varför 2-takt är på väg uppåt eller varför det hålls i liv.

2-takt är på väg ut verkar det iaf som om man ser till rejsingen. MotoGP (tidigare GP500.. ja) skippar 2-takt helt från och med 2007 för att Tillverkarna inte vill ha den kostnaden längre.

Säger inte att du inte får försvara 2-takt. Det är kul ibland o se på. Men framtiden är nog lite bister för denna udda grupp av förare.

Blir man bättre av att man kör 2-takt? Blir man bättre av att man kör 4-takt? Nä, du blir bättre genom träning på 2-hjulig racer på bana. Dat's it...

/he he

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
moto-gg skrev:
Jag tror dom flesta vill köra i den där serien som Rossi kör i och rekryteringen till den klassen kommer huvudsakligen från 250 vm men det finns alltid undantag
Ja men det finns en hel del undantag: Xaus, Bayliss, Pitt, Hopkins, Byrne, Edwards.

Jag vet att en del av dessa kört enstaka lopp i 250, men de har tagit en annan väg in i MotoGP.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
RedBaron skrev:
StockSport -> Supersport -> MotoGP kan vara en väg idag. Man behöver inte köra blårykare för att komma dit, om det nu är det han vill dvs.

Kan vara en väg ja, men det är knappast den vägen folk brukar ta, mitt minne är lite luddigt just nu men finns det öht någon som gått den vägen innan? Jo en, Andrew Pitt, hur framgångsrik han varit kan ju diskuteras. GP-teamen är inte så imponerade av SS600 VM heller.....

RedBaron skrev:
Att köra i den mest mediaexponerade serien i Sverige är smart och kommer troligen att attrahera fler sponsorer än 125R.

Ja självfallet, men de sponsorerna är oftast fullständigt ointresserade av satsningar utomlands.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Berätta varför 2-takt är på väg uppåt eller varför det hålls i liv.

2-takt är på väg ut verkar det iaf som om man ser till rejsingen. MotoGP (tidigare GP500.. ja) skippar 2-takt helt från och med 2007 för att Tillverkarna inte vill ha den kostnaden längre.

Säger inte att du inte får försvara 2-takt. Det är kul ibland o se på. Men framtiden är nog lite bister för denna udda grupp av förare.

Blir man bättre av att man kör 2-takt? Blir man bättre av att man kör 4-takt? Nä, du blir bättre genom träning på 2-hjulig racer på bana. Dat's it...

/he he

Egentligen är taktdiskussionen meningslös, även efter den dag den sista tvåtakts 125:an sjungit ut över depåerna så kommer den huvudsakliga rekryteringsbasen vara de som kör racer, inte standardhojar.

Ja, förutsättningarna för att bli bra är betydligt bättre om du kör racer, det torde vara uppenbart.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Fy fan vad tråkig denna diskussionen blev. Varför inte bara diskutera det ämnet var från början?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Pengar, det finns heller inte samma intresse från fabrikerna att köra fyrtaktare i dessa klasser.
I vilka klasser? I 125 o 250? Såklart inte. Det är ju 2-takt. Om något så skulle det ersättas av en "standard"-betonad ny sorts racingklass. Vad det vore kan bara framtiden berätta o där är vi inte ännu. Men 2-takt lär inte vara kvar så länge tror inte jag iaf. Tror de ersätts snart av lättvikts 4-taktare med ett superhärligt högvarvigts register.

Jörgen Player Special skrev:
Vad menar du med de orden?

/JPS

Hmm, vet inte faktiskt. Om det blev ett felaktigt ordval som känns illa till mod vill jag ändra. Menar bara annorlunda som att 2-taktare älskar sina 2-taktare över allt annat o beskydder med bazooka att de ska vara kvar. eller nått :3freak

Nr:18 skrev:
Fy fan vad tråkig denna diskussionen blev. Varför inte bara diskutera det ämnet var från början?

Tack för att du sa det. Blev faktiskt helt fel diskussion. Skapar en ny tråkig diskussion. Dock rättså rolig. Kan ju faktiskt leda till nya vitsar eller nått.

Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
RedBaron skrev:
Ja men det finns en hel del undantag: Xaus, Bayliss, Pitt, Hopkins, Byrne, Edwards.

Jag vet att en del av dessa kört enstaka lopp i 250, men de har tagit en annan väg in i MotoGP.

Rossi, Melandri, Checa, Roberts, Biaggi, Sete, Nakano. Capirossi, Hoffman, Elias mm är förare som gått från 250 till stora klassen och här näst så kommer tex Pedrosa, Dovisioso vara förare som Honda tar till sin trupp tror inte dom gör många mer pitt-misstag

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Pengar, det finns heller inte samma intresse från fabrikerna att köra fyrtaktare i dessa klasser.

Precis, det kostar mer än det smakar. Iaf än så länge. Man ska inte glömma bort att den stora mängden förare i 125 och 250 betalar stora delar av kalaset med egna sponsorer.
Sen är det ju som sagt lite nya märken in på gång i 250, med KTM och fantic.
Skulle dock vara trevligt om Yamaha lyckades skrapa fram pengar till att stödja 250-vm lite igen..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
moto-gg skrev:
Rossi, Melandri, Checa, Roberts, Biaggi, Sete, Nakano. Capirossi, Hoffman, Elias mm är förare som gått från 250 till stora klassen och här näst så kommer tex Pedrosa, Dovisioso vara förare som Honda tar till sin trupp tror inte dom gör många mer pitt-misstag

Bayliss och Edwards är dessutom gamla hederliga tvåtaktsåkare.

Xaus och Byrne vet jag inget om men Hopkins var väl en renodlad dieselpilot innan han kom till 500-klassen?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Bayliss och Edwards är dessutom gamla hederliga tvåtaktsåkare.

Xaus och Byrne vet jag inget om men Hopkins var väl en renodlad dieselpilot innan han kom till 500-klassen?

Njä, Hopkins slog till stort i den amerikanska sp250-cupen först. Sen vart det 600-diesel.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
I vilka klasser? I 125 o 250? Såklart inte. Det är ju 2-takt......Men 2-takt lär inte vara kvar så länge tror inte jag iaf. Tror de ersätts snart av lättvikts 4-taktare med ett superhärligt högvarvigts register.

Vad menar du egentligen?

Swedie skrev:
Om något så skulle det ersättas av en "standard"-betonad ny sorts racingklass. Vad det vore kan bara framtiden berätta o där är vi inte ännu.

Haha, en standardklass i GP kan du nog titta i månen efter. Det är nog ingen utom förvirrade svenskar intresserade av..... :tungan

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vilka är det idag som tillverkar 250 Racer hojar? Aprila,Honda,Skramla, vilka är det mer (förlåt för min okunskap)?

Den sista 250 landsvägshojen har ju rullat ut från Aprilljja (där med ligger väl 250sp i lite kris om några år, när det inte finns hojar längre) imo att dom inte klara avgaskraven. Dom kommer troligtvis att komma med en 400 eller så säger ju rycktet i alla fall. 4:rrsmäll är mera kostsamt men där kan nog japsen och italjenarna enas om ett reglemete som drar ner dom.

250 har väl kontrakt med motogp i 5-8 år till eller? Sen lär det vara slut på den eran.

björn

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
All denna stolthet om att snabba förare idag som kör annat än 2-takt en gång kört 2-takt. ;)

Vad tror ni att dom lärt sig på 2-takt som gör dom bättre som förare när de gör steget upp (eller inte)?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife