Kommer 2-takt dö ut?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Vad tror ni att dom lärt sig på 2-takt som gör dom bättre som förare när de gör steget upp (eller inte)?

Helt enkelt köra hoj fortare än andra?
:va

Om vi har 25 förare i MotoGp och kanske 2-3 som inte kommer från en racerbakgrund, säger det er någonting?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Vad menar du egentligen?

Haha, en standardklass i GP kan du nog titta i månen efter. Det är nog ingen utom förvirrade svenskar intresserade av..... :tungan

Vå fan! Kallar du mig förvirrad nu mer på ett härligt vridet sätt :D lugnt. Jag erkänner. men vill bara snacka lite här. Roligt...

Det jag EGENTLIGEN menade var: "Tror de ersätts snart av lättvikts 4-taktare med ett superhärligt högvarvigts register." Fast omskrivet till: "Hoppas de ersätts snart av lättvikts 4-taktare med ett superhärligt högvarvigts register." tack :7peta

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Chris Ash skrev:
Bayliss och Edwards är dessutom gamla hederliga tvåtaktsåkare.

Xaus och Byrne vet jag inget om men Hopkins var väl en renodlad dieselpilot innan han kom till 500-klassen?

Hopkins kommer från 250SP i USA, Garry Mc Coy från SP i Australien och Backlund från SP i Sverige :)

/JPS

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Om vi har 25 förare i MotoGp och kanske 2-3 som inte kommer från en racerbakgrund, säger det er någonting?

"Er".. :lol Jahopp. Nu blev "vi" isärsatta igen då.

Benhårt tror iaf jag på att tid på hoj går före vad man kört tidigare. Tror knappast att 2-takt i sig skapar snabbare förare. :brinnerup

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Vilka är det idag som tillverkar 250 Racer hojar? Aprila,Honda,Skramla, vilka är det mer (förlåt för min okunskap)?

Fantic, dessutom som Offknuff påpekade är KTM på väg in i detta "döende" mästerskap.

ecce skrev:
Den sista 250 landsvägshojen har ju rullat ut från Aprilljja (där med ligger väl 250sp i lite kris om några år, när det inte finns hojar längre) imo att dom inte klara avgaskraven. Dom kommer troligtvis att komma med en 400 eller så säger ju rycktet i alla fall. 4:rrsmäll är mera kostsamt men där kan nog japsen och italjenarna enas om ett reglemete som drar ner dom.

Ja men det var inte gathojar jag pratade om.

ecce skrev:
250 har väl kontrakt med motogp i 5-8 år till eller? Sen lär det vara slut på den eran.

Kanske det, den som lever får se.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Vå fan! Kallar du mig förvirrad nu mer på ett härligt vridet sätt :D lugnt. Jag erkänner. men vill bara snacka lite här. Roligt...

Det jag EGENTLIGEN menade var: "Tror de ersätts snart av lättvikts 4-taktare med ett superhärligt högvarvigts register." Fast omskrivet till: "Hoppas de ersätts snart av lättvikts 4-taktare med ett superhärligt högvarvigts register." tack :7peta

Jag syftade mer på meningen "I vilka klasser? I 125 o 250? Såklart inte. Det är ju 2-takt." När jag påstod att fabrikerna inte var speciellt intresserade av ett fyrtaktsreglemente i dessa klasser.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Benhårt tror iaf jag på att tid på hoj går före vad man kört tidigare. Tror knappast att 2-takt i sig skapar snabbare förare. :brinnerup

Ok, bra då är vi överens, eftersom 125 och 250-piloterna uppenbarligen får mycket mer körtid(då de dominerar i GP-sammanhang) så är det ju bättre att välja de klasserna! :lol

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Den här diskussion är ju iofs alldeles för gammal.. Finns ju tillfällen tidigare när man försökt köra fyrtakt i GP-vm, det gick över rätt fort sist, kostade mer pengar än man hade då, och var inte särskilt konkurrenskraftigt.

Att man vurmar för tvåtakt har ju med en sak att göra, tvåtakt passar ypperligt i motorcyklar. Små lätta motorer med väldigt mycket effekt=passar för racing. Fördelarna är fler, eftersom det är få rörliga delar blir kostnaderna lägre.
Små motorer ger mindre gyrokrafter, vilket gör motorcyklarna lättsvängda.

Det är ju inte så att 250hk 1000cc är direkt underhållsfritt om någon nu trodde det.. Dessutom börjar bullret göra att fler vm-banor blir hotade om viten, Assen ligger riktigt risigt till, så risigt till att man ska kapa av en stor del av banan för att sänka bullret.

Det tråkigaste med diskussionen är att det alltför ofta är personer som aldrig kört en racer som uttalar sig om hur värdelöst tvåtakt är.. Medan i stort sett alla kört en gathoj..

Dessutom pratar man om fyrtakt som det är något nytt.. Otto-motorn har funnits rätt länge, utvecklingspotentialen är inte direkt lysande.
Framtiden borde var något helt annat, som vätgasdrift eller batteridrift.

Men det är som Rossi säger i faster "first time on a fivehundred, oooo fuck", något i stort sett alla förare säger, det ger den största thrillen helt enkelt, även om det säkert är enklare och numer snabbare att köra en 1000cc fyrtakt..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Argh! 2-taktssnack!

Jag sa inte att 2-taktare får mer tid på bana. Läs om, läs rätt!

JAG TYCKER 2-TAKTARE SKA DÖ UT! Det är ödet! haha

Så där. Nu sa jag det. :D

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Chris Ash skrev:
Ja men det var inte gathojar jag pratade om.

Inte jag heller utan PROTOTYP 400 RACER super RR :D

Om Apriljja gör en sådan kan dom senare släppa en landsvägssnurra och så igenom få pr för den. Japsen gör ju snart en kopia på Aprijjan och sen drar det igång. 125 tror jag dock kommrer att vara kvar som blyrök.

björn

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Dessutom pratar man om fyrtakt som det är något nytt.. Otto-motorn har funnits rätt länge, utvecklingspotentialen är inte direkt lysande.

Exakt, på sikt är Otto-motorn död.....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Inte jag heller utan PROTOTYP 400 RACER super RR :D

Om Apriljja gör en sådan kan dom senare släppa en landsvägssnurra och så igenom få pr för den. Japsen gör ju snart en kopia på Aprijjan och sen drar det igång. 125 tror jag dock kommrer att vara kvar som blyrök.

björn

Du menar att Aprilia kommer leda utvecklingen in på fyrtaktsracers i 250-VM, intressant, varför tror du det?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
oFFkeFF skrev:
Det tråkigaste med diskussionen är att det alltför ofta är personer som aldrig kört en racer som uttalar sig om hur värdelöst tvåtakt är.. Medan i stort sett alla kört en gathoj..

Men det är som Rossi säger i faster "first time on a fivehundred, oooo fuck", något i stort sett alla förare säger, det ger den största thrillen helt enkelt, även om det säkert är enklare och numer snabbare att köra en 1000cc fyrtakt..

Min första hoj var en 2-takt. RD250. Jag säger inte heller att hojarna är värdelösa. Det motbevisas direkt av varvtider och teknik. Jag säger bara att jag tror 2-takt är döende och kommer ersättas. Såklart kommer ju skrotet fortfarande finnas kvar och användas i classics-tävlingar så "ni" fortfarande kan få andas lite blårök o meka hela kvällen med en bira i handen. :fyllisar

Jag pratar inte heller som om 4-takt är nytt då jag vet att 2-takt var före 4-takt. Utan jag säger att 4-takt (eller annan form) ersätter 2-takt inom några år (4-5+).

puh

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Swedie skrev:
Argh! 2-taktssnack!

Jag tycker att den här swedie är barnslig! kan någon banna honom? :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
Argh! 2-taktssnack!

Och så säger de att vi som gillar tvåtakt är rabiata. :hihi

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Chris Ash skrev:
Du menar att Aprilia kommer leda utvecklingen in på fyrtaktsracers i 250-VM, intressant, varför tror du det?

Jag tror så därför att. Först tror jag inte Apriljja kommer leda utveklingen men dock starta den.

Aprijja har inte en stor Japs buget. Dom måste kränga hojar. Apriljja är idag (enligt mig) förknippat med 250 hojar i olika utföranden. Visst 1000 kubikaren i all ära men den nätta 250 är nice och på nått sätt förknipat med just Apiljja.

Jämmt när jag hör om Apriljja så är det om framgångar i 125/250 klasserna. Nu får dom inte längre tillverka dessa hojar. Hål i bugeten alltså. Dom måste spotta ut något nytt. Apriljja vill säkerligen roffa åt sig på en marknad som inte någon rört än dvs. Små snabba 400:eek:r. Dessa hojar tror jag har en stor marknad. Mindre svårt att bli av med kortet och när det börjar svänga så :yoparty . Jag tror helt enkelt att det är ett smart företagsbeslut att sluta räjjjsa med 250. Utan isället få ut något som dom kan sälja hojar på.

björn

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Swedie skrev:
Jag pratar inte heller som om 4-takt är nytt då jag vet att 2-takt var före 4-takt. Utan jag säger att 4-takt (eller annan form) ersätter 2-takt inom några år (4-5+).

puh

puh, just okunskap är alltid svårast att bemöta. Tidigare har man läst feltolkningar som att GP har förbjudit tvåtakt efter 2011.
Rättning 1 Tvåtakt togs fram efter fyrtakt
Rättning 2 Det är sagt att 125cc och 250cc ska vara i grunden som de är fram till 2011 men inte vad som kommer efter, så som man gjorde när man började diskutera 4-takt i MotoGP.

För den som använder miljön som ett argument i motorsport för att använda 4-takt istället för 2-takt bör nog tänka om. Det är ett betydligt större problem med ljudet från 4-takt och flera crossbanor har fått stora problem numer när 4-takt blivit allt vanligare. När det gäller utsläpp så bör vi nog hellst inte diskutera det alls då alla kör fet för att få max effekt och många 4-takt även använder bränsle för att kyla.

Själv vet jag att all motorutveckling idag bara går ut på att få kolvmotorn att överleva så länge som möjligt, i alla fall hos alla större motortillverkare.

Många har försökt att förklara för mig att det är bättre att göra 4-takt både mindre mekande och att man kan köra med STCC och mer sponsorer. Men så länge jag betalar själv kör jag det som är fränast. För mig har inte målet varit att vara med i TV utan att utvecklas som förare. 250cc har gett mig bra möjlighet att köra utomlands vilket har motiverat mig betydligt mer än att säsong efter säsong harva runt på samma banor i Sverige. Men nu är man ju den typen av människa som vill ha upplevelser.
Men visst har det gått upp för en att man blivit gammal och kan lägga ner racer ambitionerna och börja köra gathoj eftersom man ändå inte kommer till GP.

Till sist ska alla förstås göra det de tror på mest, men alla som gillar racing bör en gång ha provat en riktig racer hoj, dvs en 125cc eller 250cc (om ni nu inte får tag på en 500cc eller MotoGP hoj) Det räcker med några varv för att förstå skillnaden.

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
Swedie skrev:
Argh! 2-taktssnack!

kommer du att gå i spetsen och lägga ned 2-taktsforumet nu ?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife