Nja, jag är inte en sån pass bakåtsträvare. 2-takt är ballt med hörselskydd på!spectator skrev:kommer du att gå i spetsen och lägga ned 2-taktsforumet nu ?

Nja, jag är inte en sån pass bakåtsträvare. 2-takt är ballt med hörselskydd på!spectator skrev:kommer du att gå i spetsen och lägga ned 2-taktsforumet nu ?
Det hade varit ball att se wankelmaskiner i ett GP igen, Återuppliva Norton NUVictor skrev:Ni kan smågnabbas i all evighet om antal takter, utan att det ger någonting eller att "ni" nånsin kommer överens.
Men när det gäller rejsing, som andra betalar utvecklingskostnader, service och underhåll så kommer prototyphojar alltid vara fräna som fan. Skulle de tillåta wankelmotorer i GP så skulle jag älska se sånna maskiner tävla på jämna villkor som vanliga kolvmotorer. Och så vidare.
eus skrev:Jag har starka funderingar på en 250R styrning istället, det är sjukt grymt med riktiga racermaskiner och inga halvfabrikat.
Det känns lite som att köpa Billys Pan Pizza när man kan äta äkta stenungsbakad ute på en bra pizzeria.
[edit]
Sen kvittar det hur många takter dom har, huvudsaken är att det är en racer byggd för ett ändåmål, tävla!
[/edit]
eus skrev:Jag har starka funderingar på en 250R styrning istället, det är sjukt grymt med riktiga racermaskiner och inga halvfabrikat.
Det känns lite som att köpa Billys Pan Pizza när man kan äta äkta stenungsbakad ute på en bra pizzeria.
[/edit]
Det ar mojligt att vi skakat pa huvudet at dig men den storsta enskilda faktorn som talar till nackdel for fyrtakten ar de hogre kostnaderna. Fabrikerna satsar sana enorma summor pa MotoGP att de inte har rad med fler kostsamma fyrtaktsklasser.ecce skrev:Men om jag sagt till er 1998 att man skulle köra 4smäll nu i Gp:et då hadde ni bara skaratta och sagt att jag var :kocko . Den som lever får väl se, men jag tror att det är marknaden som styr...Stcc var väl undataget finns säkert fler men generält tror jag att man vill räjsa med grejor man kan sälja eller göra mindre extrema och sen sälja.
björn
Goodstuff skrev:Det ar mojligt att vi skakat pa huvudet at dig
Nej, allvarligt alltså. Men får se vad man tar sig till. Utbudet av 250R hojar är inte så stort och dom är ganska dyra. Orkar ju inte byta mitt i säsongen heller. Kanske nästa år om man tar sig i kragen.Chris Ash skrev:Var du ironisk nu?![]()
Att irritera andra är mitt största nöjeecce skrev:Va fan har du sprungit in i en vägg eller... Vill du bli en såndär som står och varmkör halva dagarna. Föresten stort tack till 2taktaren på Falken brevid oss som inte hadde för vana att göra detta i tid och otid, utan startade inann kval/race och sen var det nog med piiinnngggg piip piinnggnnnnn
björn
eus skrev:Nej, allvarligt alltså. Men får se vad man tar sig till. Utbudet av 250R hojar är inte så stort och dom är ganska dyra. Orkar ju inte byta mitt i säsongen heller. Kanske nästa år om man tar sig i kragen.
Ja det hade ju självklart vart intressant, men det som talar lite emot en sådan motor med väldigt låg vikt och hög effekt. Är ju att den förmodligen skulle kosta skjortan att tillverka och underhålla. På just det planet är nog 2-takt ganska överlägset tack vare sin enkla motorkontruktion med få delar som kan gå sönder och ett högt effektuttag utan massa dyra hightechteknologier.Don Quixote skrev:vad tror ni andra?
Don Quixote skrev:Har jag fel när jag säger att anledningen till att det är så fränt att köra t.ex 250 räser är att hojen har ett fantastiskt chassi och synnerligen låg vikt tillsammans med en hel del effekt? Att det är främst vikten som är den stora skillnaden mot t.ex. en supersport-600?
I så fall ser jag inte varför tillverkarna av "riktiga räsers" inte skulle kunna gå samma väg som man gjort med cross-maskiner. För 10 år sedan var fyrtaktsmotorerna i crossarna tunga och slöa. Nu är det inte så längre.
Jag misstänker att om man satte t.ex en riktigt vass 500-kubiks 4-taktsmotor i nått som liknar ett 250 räser-chassi skulle man inte behöva öka vikten mer än med några kilo och ha minst lika mycket effekt. Detta skulle väl anses vara en "riktig räser" trots att den inte har en 2-taktsmotor?
T.ex. Nordgren som av helt förståerliga själ brinner för räserklasserna och helst inte vill köra nått annat - skulle du vara sugen på en sån hoj?
vad tror ni andra?
No1 skrev:TVÅTAKT är en utdöende fordons typ inom ALL motorsport, enda problemet är att vissa inte ännu insett detta ännu...
Patrik,
SWT Racing...
Don Quixote skrev:T.ex. Nordgren som av helt förståerliga själ brinner för räserklasserna och helst inte vill köra nått annat - skulle du vara sugen på en sån hoj?
Nordgren skrev:Men Don Quixote ska inte vi byta hojar en träning och se vem som omvänder vem?
Chris Ash skrev:ÄR du VERKLIGEN säker på DET?
McB skrev:Det är bara DU som ännu inte har insett detta ännu har nu det insett ännu det. DU.
Nordgren skrev:Detta är på gränsen på vad man får göra, men med ett sådan upplägg som du bjuder på kan jag inte låta bli att citera dig själv.
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |