Kommer en tvåtaktare gå sönder?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den ena duktigare än den andra på att försöka köra ner just sin teori i halsen på folk.
När kommer första skogshuggaren in i bilden o säger han har fällt många träd med sin Husqvarna, och den går på jämn gas hela tiden.

Farsan hade samma såg hela sitt liv, han bytte bara cylinder och kolvar fyra gånger och veven tre......
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt klart ( som någon skrev ) missas ofta att följa bestyckningsinstruktionerna sommar / vinter osv tråkigt men förmodligen bra sätt att få ut mest. Jag körde mycket ( bara ) 80cc på gatan när jag var runt moppeåldern, som brukligt var i Södra förorterna på den tiden. De höll bra timmar i sträck.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Skogshuggaren med sin gamla Husqvarna är ytterligare ett exempel som svarar på rubrikens fråga - nej, det finns ingen direkt koppling mellan "tvåtakt" och "gå sönder". Om maskinen / sågen / båtmotorn / snöskotern / motorcykeln / endurohojen är rätt konstruerad, rätt bestyckad och rätt underhållen för det den ska användas till, då finns ingen anledning till oro.

Endurohojen som trådstartaren frågar om är förvisso en KTM, men så länge den är i originalskick så bör den rimligtvis vara konstruerad och bestyckad med transportsträckor i åtanke. Kortare såväl som längre transportsträckor är ju liksom en del av varje enduroförares vardag...? Jag kan ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om KTM säljer en endurohoj som bara klarar crossprovet och sedan brinner upp under transportsträckan.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Men för i helv... du har ju en IT!!
Makalöst frän, är det 250 eller 465? En av drömhojarna från mina yngre dar, riktigt tuffa! Hur är den att köra, går det att jämföra med nåt?
Var och kollade på en ruskigt fin 250 -81 i våras :kär, men han skulle ha så fantastiskt mycket betalt så jag kunde bara inte. Såå snygg, kolla bara:
View attachment 396925View attachment 396926View attachment 396927

Ja det är en 250 -81 jag har. Har haft den i ca 10 år och åkt kanske 10 timmar. Jag köpte den nyborrad av en gubbe för 3000:-. Det är ca 35 hk i den så den är ganska lugn.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag kan ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om KTM säljer en endurohoj som bara klarar crossprovet och sedan brinner upp under transportsträckan.
Jag är lite osäker på hur långa dessa transportsträckor är som avser endurokörning. Själv menar jag vanlig landsvägskörning med 0–75 procent gas under kanske en halvtimme. Få rörerelser i gashandtaget. Min Honda CR 500 klarade alltså inte av detta; kolven fastnade i cylindern som fick renoveras.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är lite osäker på hur långa dessa transportsträckor är som avser endurokörning. Själv menar jag vanlig landsvägskörning med 0–75 procent gas under kanske en halvtimme. Få rörerelser i gashandtaget. Min Honda CR 500 klarade alltså inte av detta; kolven fastnade i cylindern som fick renoveras.

Min cr500 släckte stiften om jag nyttjade den precis som du beskriver, rätt genomgående var det just det problemet som var det vanligaste bland mig och bekanta.

Vi löste det med ett extra nyblästrat stift och en nyckel, såhär i efterhand kanske vi borde satsat lite ork på att ordna bestyckningen, men det var antagligen roligare att köra än krångla helt enkelt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jämn fart (långsam laglig) på en stark tvåtaktare brukar göra att det går mest på rull med väldigt lite gas...

Bestyckar man för att det skall klara det i timtal i sträck på en geggräser, så kommer den gå rikt och gegga igen när den används som det är tänkt..

Men då pratar vi race-geggmoppar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...allt har att göra med belastning (eller inte), om du måste hissa trottel eller inte.

Jämförelsen med motorsågar är lite kul, sist jag körde en sådan så var det bra påslag och hög last... ;)
 

moddlaren

Guest
Jämn fart (långsam laglig) på en stark tvåtaktare brukar göra att det går mest på rull med väldigt lite gas...

Bestyckar man för att det skall klara det i timtal i sträck på en geggräser, så kommer den gå rikt och gegga igen när den används som det är tänkt..

Men då pratar vi race-geggmoppar.


varför slår då inte min igen efter ett par timmars malande på 5-6000 rpm på landsväg/motorväg 18mil i sträck som mest o inga probs.

Dock ligger det garanterat 30-40 tim bestyckning och ca 20nålar bakom detta. 17, 5 lågfart 450 hög 3, 5 i trottel cuts. O detta i en mic tmxx 38 till 40mm.

Så det går hur bra som helst allt annat är rent skitsnack ab folk som inte kan/vill bestycka. Det tar sin lilla tid helt klart men det är värt det när det funkar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Min cr500 släckte stiften om jag nyttjade den precis som du beskriver, rätt genomgående var det just det problemet som var det vanligaste bland mig och bekanta.

Vi löste det med ett extra nyblästrat stift och en nyckel, såhär i efterhand kanske vi borde satsat lite ork på att ordna bestyckningen, men det var antagligen roligare att köra än krångla helt enkelt.

min cr250 sköt också stift när den kördes länge på rull, mest på vintern med tjäle, halt och dåligt motstånd.
jag brydde mig inte då, hade lite stift och nyckel med istället.
det går garanterat att få det att lira, kunde man köra rd500 på gata borde nog det gå att få hyfs på detta också.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
jag kör också min ktm 300 på vägen ibland och är inte det minsta orolig att den ska gå sönder. bestyckningen ligger över rekommenderad nivå enligt boken ner till -6 grader..

Det största problemet jag ser är drevningen som inte är så lämplig för både skog och landsvägen.

orginal från fabrik hade jag 13 fram och 50bak vilket gjorde topphastigheten runt 90km/h vilket är lagom på endurobanan men på vägen var det mindre roligt.
(alltså högt varv på gatan)

Däcken spricker rätt snabbt på dubbarna också om man blandar skog å gata, så finns som sagt andra negativa saker men att motorn skulle rasa för gatkörning är en lögn.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja det är en 250 -81 jag har. Har haft den i ca 10 år och åkt kanske 10 timmar. Jag köpte den nyborrad av en gubbe för 3000:-. Det är ca 35 hk i den så den är ganska lugn.

På lite håll (bilden) ser skicket på din okej ut, och nya dekaler finns ju på ebay. Var det med tanke på att det faktiskt är en veteran att vårda du köpte den, eller var det att bara ha den som stugmoppe?


Ursäkta för trådkapet.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det fanns en anledning att SAABs gamla tvåtaktare hade frihjul!! gissa vilken?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
jag kör också min ktm 300 på vägen ibland och är inte det minsta orolig att den ska gå sönder. bestyckningen ligger över rekommenderad nivå enligt boken ner till -6 grader..

...att motorn skulle rasa för gatkörning är en lögn.
Hur beter sig motorn när du ligger och kör runt 70–90 med jämn gas? Går den ryckigt?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top