den spikar inte pga att oktanen minskar den spikar pga av att med 10% olja så försvinner samma mängd bränsle och motorn går magert,, häller man i mera olje% i en 2T bör man bestycka på motsvarande i munstycken alt höja nålen,, gör man detta så spikar inte en 2T.
Jag skulle bara vilja förtydliga en sak här. Det är möjligt att du har koll på det men det framgår inte riktigt i din text så ta det inte personligt. Det jag kommer göra nu är antagligen känsligt för vissa eftersom jag tar död på ett av de största missförstånden på Sveriges alla motorforum.
En motor spikar
INTE som direkt följd av att den går magert, den
RISKERAR att börja spika som en följd av man bygger upp mer värme i förbränningsrummet p.g.a långsammare förbränning när den går magert. Många tror felaktigt att en motor går varmare när den går magert. Det är som att tro att en lägereld blir varmare om man plockar bort ett antal vedträn. Troligtvis kommer denna missuppfattning av att man mäter avgastemperatur utan att kompensera med tändning och upptäcker att temperaturen ökar vid mager drift. Det som händer är att förbränningen sker långsammare och man eldar i själva verket senare vilket gör att mindre värme åtgår för expansionen vilket ger en högre avgastemperatur. Denna högre avgastemperatur bygger i sin tur upp mer värme på olika komponenter enligt vad Moddlaren beskrivit. Man kan motverka detta genom att kompensera med tiidgare tändning. Om det byggs upp för hög temperatur på olika delar i ett förbränningsrum så kommer de till slut bilda en zon som möjliggör självantändning. Därmed kan motorn spika som en indirekt följd av mager förbränning. Mest troligt är dock att motorn misständer vid mager blandning, d.v.s tänder inte alls, eller förbränner partiellt, vid vissa förbränningscykler vilket resulterar i en ojämn gång. Detta misstolkar många felaktigt som knack/spik/självantändning.
Om man hängde med på lektionerna i termodynamik i skolan så känner man troligtvis också till begreppet "värmekapacitet" eller "Heat capacity" på engelska. Värmekapaciteten är förenklat ett mått på hur mycket energi som krävs för att värma upp ett ämne en grad. Avgaser i en normal bensinmotor (och mycket troligt alla avgaser) har en högre värmekapacitet än luft. M.a.o kommer mindre energi åtgå för att värma upp restprodukterna vid en mager förbränning vilket till viss del bidrar till högre temperatur. Dock överskuggas detta fenomen av att vi förbränner mindre mängd bränsle och således frigör mindre energi. Det jag beskrivit med värmekapaciteten och förbränningshastigheten är också svaret på varför man kan plocka ut en aning mer arbete ur en motor som går något fett. Varför det är så får ni fundera på själva
Här har ni ett diagram över hur avgastemperaturen beter sig på en fyrtaktare där jag magrar ut blandningen. I detta fall kompenserar jag tändningen så att mitt topptryck hamnar på samma CAD vid alla lambdavärden. Jag kan garantera att denna motor inte "tjuvnöp" eller spikade p.g.a att den gick magert
. Det var dagens teorilektion, hoppas ni uppskattade det