Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Plötsligt och helt oväntat har BMW (!) en sporthoj som kostar som en japansk, men är väsentligt starkare, snabbare, mer sofistikerad och roligare.

BMW har gjort livet riktigt surt för de japanska tillverkarna, som efter att ha skurit ner på utvecklingen av sina sporthojar i många år, nu måste komma med helt nya grepp för att inte tappa värdefulla marknadsandelar och varumärkespoäng.

Med vilka argument ska de japanska tillverkarna annars sälja sin nya sporthojar i värsta segmentet? Design? Läckra färger? Sköna säten?

Har de något annat val än att anta utmaningen från BMW och snabbt lansera helt omarbetade GSX-R 1000, R1 och CBR 1000 RR med hästkrafter och körbarhet på en tidigare okänd nivå?

För vad händer annars?

Kommer du att lägga dina pengar på en GSX-R eller CBR av sentimentala skäl? I så fall är du sannolikt en av ganska få. Tillverkare av tekniskt avancerade produkter som inte mäktar med att hålla samma tempo som sina konkurrenter dukar under och försvinner. Kanske kommer i alla fall konceptet ”GSX-R” att försvinna, eller i alla fall förändras till att bli semisport eller retro? För hur ska Suzuki kunna upprätthålla trovärdighet och attraktionskraft i ”GSX-R” om det inte finns ett enda sakligt argument för att välja en sådan istället för en BMW?
 

Bifogat

  • s1000rr+gsxrlow.jpg
    s1000rr+gsxrlow.jpg
    215.6 KB · Visningar: 981
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...som tur är så är inte statistik och siffror allt när man kommer till saker som motorcyklar.

Jag kunde inte bry mig mindre faktiskt. :) Bygger de en stygg twin med lite hjärta och själ (nej, boxermodellerna göre sig icke besvär), utan tingeltangel så kan man tänka sig att snegla på en beamer.. :hihi

Bara vindögd-heten de envisas med på sina hojar får mig att hoppa över, varför måste man göra en hoj gräsligt ful bara för att sticka ut från mängden?
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Det här ser ut att tyvärr kunna bli ännu en tråd där man häcklas om man äger just en sådan BMW... Och säger något positivt om den. Om jag nu ska strunta i det och framföra en åsikt (vågat), så skulle jag säga att jag inte tror att BMW kommer att sluta utveckla sin S1000RR. Tvärtom, skulle någon annan tillverkare komma med en modell som är lika eller mera tekniskt avancerad och/eller har samma eller bättre effektsiffror, så tror jag BMW skulle komma med en uppdaterad modell som är ännu bättre.

Det är iallafall den erfarenhet jag har av märket.

För att svara på frågan: jag tror att de japanska modellerna kommer att vara kvar, men sannolikt får de vänja sig vid att ha en mindre marknadsandel än tidigare. Pga valutakurser, design, tekniska lösningar med mera vinner europeiska märken som BMW, MV Agusta, Moto Guzzi, Ducati, KTM osv mark, medan de japanska märkena tappar. Den största fördel de japanska modellerna haft, tillförlitlighet kontra pris, har fått ett hårt slag i och med att priset stigit kraftigt och tillförlitligheten på många andra märken ökat.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Varför skulle just Gixxern vara mer hotad än dom andra sporthojarna från Japan? :va BMW har ju tex ingen 600, så där lär japanerna fortsätta leda marknaden.

Ställer samma fråga. GSX-R:en har ju funnits i 25 år nu. Den om någon hoj kommer vara den sista att försvinna från marknaden.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Plötsligt och helt oväntat har BMW (!) en sporthoj som kostar som en japansk, men är väsentligt starkare, snabbare och mer sofistikerad.
?

Det jag slås av hur äckligt lika hojarna i första inlägget är varann. Det är ju bara färgen o små detaljer som skiljer!

Bra fråga, vem vill köpa en japansk andrasorterings BMW?:D
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
...som tur är så är inte statistik och siffror allt när man kommer till saker som motorcyklar.
Jag kunde inte bry mig mindre faktiskt. :) Bygger de en stygg twin med lite hjärta och själ (nej, boxermodellerna göre sig icke besvär), utan tingeltangel så kan man tänka sig att snegla på en beamer.. :hihi

Bara vindögd-heten de envisas med på sina hojar får mig att hoppa över, varför måste man göra en hoj gräsligt ful bara för att sticka ut från mängden?

Visst är det så! Men de närmaste årens försäljningsstatistik kommer visa varthän det lutar.

Jag kommer alltid köpa och köra hoj med magkänlan. Förnuft och sporthoj går mycket sällan hand i hand.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vi har ju konstaterat i en annan tråd att BMW:n har för många växlar. Kanske Suzukin kan kontra med en automatlåda?

Eller att de rationaliserar bort kopplingen helt men att man manuellt får peta i rätt växel både uppåt och nedåt?

Tror att GSX-R som namn kommer att leva länge till.


Edit: Quickshift heter det visst
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Någon är alltid bäst, men det har inte inneburit att alla andra går under. Vissa försvinner, andra blir kvar och utvecklas. Sakargument betyder ganska lite när folk ska köpa saker, särskilt saker med motor. Känsloargument ska man inte underskatta.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Mkt godis på BMW`s hoj som inte finns på japps hojar & säkert inget dom skulle sätta på om ingen annan gjorde det . Men eftersom BMW har gjort det så kommer säkert dom andra följa efter för att visa att dom e lika bra eller bättre .
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Samtliga japanska 1000-kubikare har haft klara övertag vid någon given tidpunkt och varje gång har det triggat konkurrenterna att göra bättre hojar för att möta, R1an var ett svar på Firebladen (även om det tog ett antal år), GSX-R-1000 på R1an och ZX10an kom när ZX9an ansågs ligga efter dom andra. S1000RR är säkerligen i många avseenden bäst just nu men kommer knappast att förbli så, tror snarare att dess inträde i klassen innebär en nytändning och att det kommer komma många nya spännande 1000kubikare från japsen dom kommande två åren.

Men den som lever får se, vore även kul om BMW kunde släppa en 600a eller 750 med likartade lösningar.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
.
Bara vindögd-heten de envisas med på sina hojar får mig att hoppa över, varför måste man göra en hoj gräsligt ful bara för att sticka ut från mängden?

Håller med helt, symmetri tack!
Vindögda hyenor göre sig inte besvär tack!
mycket kan man säga om bmw men snygga hojar gör de inte.
antingen guzzis med hängtuttar eller överläppade delfiner eller skelöga inc.
tack men nej tack.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Någon är alltid bäst, men det har inte inneburit att alla andra går under.
Ingen tror att ”alla andra går under”.

Frågan var om de japanska tillverkarna kommer (kunna) möta BMW med ännu bättre sporthojar än S 1000 RR eller om vi kommer få se BMW-sporthojar (snart kommer även en 600) i ett aldrig tidigare skådat antal på svenska vägar.

Jag är inte säker på att alla de japanska tillverkarna har resurser (eller kompetens) att möta konkurrensen från BMW.

Se på Yamahas helt nya Super Tenere 1200. Det visade sig att den inte mäktade med att konkurrera med den befintliga (och långt ifrån nya) BMW R 1200 GS. Försökte man inte? Ville man vara nummer två eller tre?

Jag tror att många här underskattar BMW...
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
De andra tillverkarna (tolkar det som att TS tog gsxr som ett exempel men att det gäller samtliga "övriga" tillverkare) måste ju helt klart möta bmw's i dagsläget överlägsna teknik/krona för att stå sig framöver.

Detta är något som de med all sannolikhet åtminstone kommer att försöka göra.

Sen har förmodligen de andra tillverkarna en viss fördel över att många i mc-kollektivet i allmänhet och sporthojskollektivet är otroligt märkestrogna och/eller konservativa.

Man försvarar den hoj man själv kör för stunden, eller det märket man alltid kört, till sista blodsdroppen även om den/det uppenbart är hopplöst underlägsen rent tekniskt.

Hade jag inte haft några andra intressen än mc så hade jag gått och köpt en s1000rr direkt, just för att ha det bästa. Men nu måste jag tyvärr klämma in annan i min budget oxå, så det fick bli en mc som jag tycker att man får mkt bang for the buck i förhållande till ålder och pris.

Men för utvecklingens skull så hoppas jag att så många som möjligt köper de märken som för tillfället är tekniskt överlägsna.. just för att det tvingar de andra att följa efter, och därmed drivs utvecklingen framåt.. och väljer de andra att inte förnya sig så får de gärna gå under för min del.. spelar ingen roll om det gäller Honda, Yamaha etc..

Hur kul hade det varit om alla suttit kvar med sina kolosser till CRT-tv's för att de tidiga plattskärmarna sög t ex?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ingen tror att ”alla andra går under”.

Frågan var om de japanska tillverkarna kommer (kunna) möta BMW med ännu bättre sporthojar än S 1000 RR eller om vi kommer få se BMW-sporthojar (snart kommer även en 600) i ett aldrig tidigare skådat antal på svenska vägar.

Själv kunde jag inte rösta eftersom rubriken, diskussionen och frågan inte har samma frågeställning.


"Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?" mot

"Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?"

:messersmith :tungan
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Ingen tror att ”alla andra går under”.

Frågan var om de japanska tillverkarna kommer (kunna) möta BMW med ännu bättre sporthojar än S 1000 RR eller om vi kommer få se BMW-sporthojar (snart kommer även en 600) i ett aldrig tidigare skådat antal på svenska vägar.

Var är "bra"? Det finns nästan lika många definitioner på bra hojåkning som det finns hojåkare.

Däremot tror jag att bmw kommer att locka fler kunder än tidigare men nått världsherravälde kommer de aldrig att få. Någon annan kommer alltid att vilja vara bättre och det är det som för utvecklingen framåt.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Ingen tror att ”alla andra går under”.

Frågan var om de japanska tillverkarna kommer (kunna) möta BMW med ännu bättre sporthojar än S 1000 RR eller om vi kommer få se BMW-sporthojar (snart kommer även en 600) i ett aldrig tidigare skådat antal på svenska vägar.

Klart att BMW kommer att kapa åt sig en del av sporthojmarknaden. S-modellen är snygg, otroligt bra enligt tester och ägare. Är de dessutom driftsäker som en japanhoj så är det nog många som kommer att köpa den. Japanerna kommer att släppa utvecklade produkter. Kanske försvinner den svagaste. Buell är väl ett bra exempel. Jag vet inte om GSX-R är minst bra just nu. Den brukar inte få så bra omdömen i tester, men ägarna verkar frälsta.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Problemet för japsarna just nu är ju valutan som gör att hojarna därifrån kostar mer än de smakar i år.
Jag är lite fundersam om inte BMW släppt ut S1000RR med lockpriser för att slå sig in på marknaden och att den egentligen borde ha kostat en bra slant till om de skulle göra någon vinst på den. Det kanske talar för att den kommer att öka i pris inom några år och göra det lite lättare för japsarna att konkurrera igen.

Personligen så är jag inte överförtjust i utvecklingen på sporthojsidan just nu. Cyklarna tenderar att bli ordentligt mycket tyngre än för några år sedan och endast BMW har fått en motor som levererar pulver nog att kompensera för detta. Personligen sitter jag hellre på en ultralätt cykel med lite mindre krut än på en tyngre variant med monstereffekt.
En lättare cykel bör vara lättare att hantera, och ju högre effektuttag desto mindre marginaler för driftsäkerhet (generellt sett givetvis).

På frågan om GSXR eller någon av de andra japsarna kommer att försvinna så är svaret nej!
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top