Nyteknik
Bannad
Plötsligt och helt oväntat har BMW (!) en sporthoj som kostar som en japansk, men är väsentligt starkare, snabbare, mer sofistikerad och roligare.
BMW har gjort livet riktigt surt för de japanska tillverkarna, som efter att ha skurit ner på utvecklingen av sina sporthojar i många år, nu måste komma med helt nya grepp för att inte tappa värdefulla marknadsandelar och varumärkespoäng.
Med vilka argument ska de japanska tillverkarna annars sälja sin nya sporthojar i värsta segmentet? Design? Läckra färger? Sköna säten?
Har de något annat val än att anta utmaningen från BMW och snabbt lansera helt omarbetade GSX-R 1000, R1 och CBR 1000 RR med hästkrafter och körbarhet på en tidigare okänd nivå?
För vad händer annars?
Kommer du att lägga dina pengar på en GSX-R eller CBR av sentimentala skäl? I så fall är du sannolikt en av ganska få. Tillverkare av tekniskt avancerade produkter som inte mäktar med att hålla samma tempo som sina konkurrenter dukar under och försvinner. Kanske kommer i alla fall konceptet ”GSX-R” att försvinna, eller i alla fall förändras till att bli semisport eller retro? För hur ska Suzuki kunna upprätthålla trovärdighet och attraktionskraft i ”GSX-R” om det inte finns ett enda sakligt argument för att välja en sådan istället för en BMW?
BMW har gjort livet riktigt surt för de japanska tillverkarna, som efter att ha skurit ner på utvecklingen av sina sporthojar i många år, nu måste komma med helt nya grepp för att inte tappa värdefulla marknadsandelar och varumärkespoäng.
Med vilka argument ska de japanska tillverkarna annars sälja sin nya sporthojar i värsta segmentet? Design? Läckra färger? Sköna säten?
Har de något annat val än att anta utmaningen från BMW och snabbt lansera helt omarbetade GSX-R 1000, R1 och CBR 1000 RR med hästkrafter och körbarhet på en tidigare okänd nivå?
För vad händer annars?
Kommer du att lägga dina pengar på en GSX-R eller CBR av sentimentala skäl? I så fall är du sannolikt en av ganska få. Tillverkare av tekniskt avancerade produkter som inte mäktar med att hålla samma tempo som sina konkurrenter dukar under och försvinner. Kanske kommer i alla fall konceptet ”GSX-R” att försvinna, eller i alla fall förändras till att bli semisport eller retro? För hur ska Suzuki kunna upprätthålla trovärdighet och attraktionskraft i ”GSX-R” om det inte finns ett enda sakligt argument för att välja en sådan istället för en BMW?
Bifogat
Last edited: