BMW:n är onekligen en bra hoj, och rent prestandamässigt ett steg över sina japanska kollegor.
Men att inbilla sig att japanerna inte hängt me i tekniken eller inte har kunskapen e bara inbillning.
Se japanernas tidigare "monopol" på sporthojs segmentet som utvecklingen av datorer. Bara för att man "kan" göra en dubbelt så snabb processor idag, mot den man säljer i butiken, så lanserar man inte den. Utan man lanserar en som e t ex 20% snabbare. Säljer den, sen ökar 20% igen o säljer den osv osv.. de kallas för att tjäna pengar.
Bara för att japanarna KAN göra en hoj med 200hk och TC, så finns de ingen anledning att ge köparna de direkt, då tjänar man bättre på att sälja 4 generationer cyklar innan man säljer den "maximala" teknik de nått idag. Och så länge konkurrenterna/kollegorna håller sig inom "samma ram" så spelar de på samma villkor och alla tjänar mer pengar. Honda kawwa suzuki yamaha har legat väldigt snarlikt år till år me sina effektsiffror...
Men nu kom "utlänningen" o la sig ett "ovanligt" steg över konkurrenterna, och vips ville alla ha den såklart. Men de e inte svårgissat att japsen svarar de kommande 2 åren.
Vill man ha en indikation på hur långt tillverkarna egentligen ligger, så ta en titt på world sbk. Där har inte bmw:n 20hk mer än de andra, eller mer teknik än de andra...
Inse att den utveckling vi får i händerna som glada amatörer, är "gammal".. de e bara så att man vill tjäna så mkt pengar som möjligt på de utvecklingsarbete man lägger ner, därav att vi får 5hk ökning per år, istället för 30hk direkt, BMW störde bara de genom ett lite större hopp, o visst har de lyckats, nu har de ett namn bland sporthojjarna. De kallas att "köpa" marknadsandelar... så fungerar måååånga branscher när nya aktörer bryter mark.