Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?

• Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Idag är gapet enormt till andra sporthojar.

Det får vara hur enoooormt det vill.

BMW har haft en modell i ett halvår i sporthojssegmentet (näe räknar inte HP2sport), det säger inte mycket.
Självklart säljer det bra när det är det nyaste på marknaden, men kommer de sälja lika bra nästa år?
Hur är kvalitén när hojjen gått några tusen mil i svenskt regn och rusk?

Känns som Yamaha, Suzuki och kawa sovit på sistone då konkurrensen varit så jämn att ingen vågat satsa.

Det borde dyka upp nya generationer snart som på gott och ont är "helt" annorlunda.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det är väl uppenbart.

De tre senaste stora produktlanseringarna från de Japanska tillverkare har varit smärre fiaskon:

Honda VFR 1200 F
Yamaha Super Ténéré 1200
Yamaha R1 (cross plane)

Alla har föregåtts av höga förväntningar och storslagna lanseringskampanjer, men i praktiken visat sig prestera synnerligen mediokert. Långt ifrån klassledande.

Det där stämmer väl inte riktigt?

De tester jag läst rankar hojarna i klassen rätt lika trots allt. I ett test vinner S1000RR knappt över CBR1000RR, i ett annat rankas R1 som snäppet bättre än Hondan.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Det jag slås av hur äckligt lika hojarna i första inlägget är varann. Det är ju bara färgen o små detaljer som skiljer!

Bra fråga, vem vill köpa en japansk andrasorterings BMW?:D

BMW has sagt att de började designarbetet med att titta på/utgå från en Gixxer K5....

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Kan väl inte hålla med TS om att BMW "helt plötsligt" lanserade sin S1000RR. Man tillverkade ju ett större antal och körde en hel säsong i WSBK ett år före lanseringen och hemlighöll inte särskilt mycket för omvärlden om vare sig effekt eller teknik.

Att de de fyra stora japanarna skulle ha legat på latsidan med sin utveckling har jag mycket svårt att tro. Möjligtvis kanske vissa projekt blivit försenade pga den globala finanskrisen men ingen av dem lär ha stängt ner sin tekniska utveckling. Vill minnas att de fanns folk med liknande frågeställning när Honda kom ut sin CB750 för väldigt länge sedan...

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
BMW:n är onekligen en bra hoj, och rent prestandamässigt ett steg över sina japanska kollegor.

Men att inbilla sig att japanerna inte hängt me i tekniken eller inte har kunskapen e bara inbillning.

Se japanernas tidigare "monopol" på sporthojs segmentet som utvecklingen av datorer. Bara för att man "kan" göra en dubbelt så snabb processor idag, mot den man säljer i butiken, så lanserar man inte den. Utan man lanserar en som e t ex 20% snabbare. Säljer den, sen ökar 20% igen o säljer den osv osv.. de kallas för att tjäna pengar.

Bara för att japanarna KAN göra en hoj med 200hk och TC, så finns de ingen anledning att ge köparna de direkt, då tjänar man bättre på att sälja 4 generationer cyklar innan man säljer den "maximala" teknik de nått idag. Och så länge konkurrenterna/kollegorna håller sig inom "samma ram" så spelar de på samma villkor och alla tjänar mer pengar. Honda kawwa suzuki yamaha har legat väldigt snarlikt år till år me sina effektsiffror...
Men nu kom "utlänningen" o la sig ett "ovanligt" steg över konkurrenterna, och vips ville alla ha den såklart. Men de e inte svårgissat att japsen svarar de kommande 2 åren.

Vill man ha en indikation på hur långt tillverkarna egentligen ligger, så ta en titt på world sbk. Där har inte bmw:n 20hk mer än de andra, eller mer teknik än de andra...

Inse att den utveckling vi får i händerna som glada amatörer, är "gammal".. de e bara så att man vill tjäna så mkt pengar som möjligt på de utvecklingsarbete man lägger ner, därav att vi får 5hk ökning per år, istället för 30hk direkt, BMW störde bara de genom ett lite större hopp, o visst har de lyckats, nu har de ett namn bland sporthojjarna. De kallas att "köpa" marknadsandelar... så fungerar måååånga branscher när nya aktörer bryter mark.:tummenupp

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Exakt :tummenupp
Kunde inte sagt det bättre själv!
BMW:n är onekligen en bra hoj, och rent prestandamässigt ett steg över sina japanska kollegor.

Men att inbilla sig att japanerna inte hängt me i tekniken eller inte har kunskapen e bara inbillning.

Se japanernas tidigare "monopol" på sporthojs segmentet som utvecklingen av datorer. Bara för att man "kan" göra en dubbelt så snabb processor idag, mot den man säljer i butiken, så lanserar man inte den. Utan man lanserar en som e t ex 20% snabbare. Säljer den, sen ökar 20% igen o säljer den osv osv.. de kallas för att tjäna pengar.

Bara för att japanarna KAN göra en hoj med 200hk och TC, så finns de ingen anledning att ge köparna de direkt, då tjänar man bättre på att sälja 4 generationer cyklar innan man säljer den "maximala" teknik de nått idag. Och så länge konkurrenterna/kollegorna håller sig inom "samma ram" så spelar de på samma villkor och alla tjänar mer pengar. Honda kawwa suzuki yamaha har legat väldigt snarlikt år till år me sina effektsiffror...
Men nu kom "utlänningen" o la sig ett "ovanligt" steg över konkurrenterna, och vips ville alla ha den såklart. Men de e inte svårgissat att japsen svarar de kommande 2 åren.

Vill man ha en indikation på hur långt tillverkarna egentligen ligger, så ta en titt på world sbk. Där har inte bmw:n 20hk mer än de andra, eller mer teknik än de andra...

Inse att den utveckling vi får i händerna som glada amatörer, är "gammal".. de e bara så att man vill tjäna så mkt pengar som möjligt på de utvecklingsarbete man lägger ner, därav att vi får 5hk ökning per år, istället för 30hk direkt, BMW störde bara de genom ett lite större hopp, o visst har de lyckats, nu har de ett namn bland sporthojjarna. De kallas att "köpa" marknadsandelar... så fungerar måååånga branscher när nya aktörer bryter mark.:tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1

...text..

mark.:tummenupp

Det jag främst hoppas detta kommer att leda till är ökat fokus på andra områden än mest effekt/minst vikt. Visst vill jag ha en lätt hoj med ett jädrans löd.

Kul att se hojar med bättre ABS-bromsar, Än bättre TC, Bättre instrumentering (fler funktioner), Kanske bättre komponenter (bromsar/pumpar, fjädring, etc), Ökade inställningsmöjligheter i chassi....

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och Bladen var ju ett svar på GSX-R som var grymt revolutionerande när den kom, med sina 106hk. Fast det stora var ju att den hade kåpor och såg ut att komma direkt från en bana. Nu har BMW "allt" sånt som tävlingshojar har, det är ju i princip bara för japanerna att skruva på det, dom har ju grejerna redan, så är dom ikapp, i stort sett. Problemet är väl bara att allt lullull kostar massor med pengar, så snart kommer tillverkarna att göra våra drömhojar, men ingen kommer att ha råd med dom. Lite som den utveckling som har skett på bilmarknaden. För 20-30 år sen var standardbilar en lagom bekväm plåtlåda som gjorde sitt jobb, och folk hade råd med dom. Idag ska det till så förbannat mycket elektronik, lyx å krimskrams för att ens nån ska titta åt det hållet, men så kostar tex den billigaste V70 263000kr också, dom flesta över 300kkr och vissa över 400kkr, i grundutförande. Jag har svårt att tänka mig att en 245 eller 745 ens var i närheten med omräknat pengavärde. Nu kanske V70 är säkrare, men ingen kan nog komma å säga att den är så himla mycket roligare!

Vad kostade en Merca eller BMW då då?

För Volvo på 70-80 talet var en budget-låda, idag är det ett premium-märke i det lägre segmentet, med all rätt. Om du jämför en ny Mazda, Skoda eller Kia idag, med en Volvo då. Och tar hänsyn till kalkylränta och inflation etc så kommer du förmodligen bli förvånad (inga fakta, men en kvalificerad spekulation).

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
De kanske har höjt ribban lite men de tar betalt också. I USA (en marknad som är lite större) så kostar en S1000RR med ABS, TC och Quickshifter 15'730$. En Fireblade utan ABS ligger på 11'999$.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Varje årskull har sin kung och 2010 heter den S1000RR.
08+09 var det Bladen
07 Delat mellan Gsxr/R1
05-06 Gsxr
osv

Detta är ju då enligt varvtider och dyno från diverse motorjounalister samt professionella testförare. Allt detta betyder inte ett jävla dugg i den verkliga världen där 99,9% av sh och andra mc-folk håller till.

Att välja hoj ska endast göras efter eget sinne samt provkörning. Jag provade det omvända och köpte en k5 som andra mc vilket var ett misstag då den var som en pitbull, men blev stulen snabbt och jag köpte blade 04 som var motorsvagast i segmentet men vi älskade varandra efter chassiet visat vägen...

Vad vill jag nu säga med detta?
Jo att gsxr inte kommer försvinna och inte heller något av de andra klassiska märkena då vi alla väljer efter helt egna preferrenser.
Skulle jag vara raceputte skulle S1000RR vara ett bra bra alternativ men på gatan fyller den precis lika liten funktion som min K6.

Dock så kommer BMW orsaka hk-hysteri igen vilket inte är överdrivet positivt då fokus ändå svängt lite mot TC, ABS och andra bra saker!

Det roliga om bmw skulle slå ut gsxr är at de då faktiskt slår ut de märke som ligger som grund för s1000rr grymma hk då de utgick från K5 motorn som mall.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Bara för att japanarna KAN göra en hoj med 200hk och TC, så finns de ingen anledning att ge köparna de direkt

En diskussion som var uppe i våras ang. utveckling är ju frågan om den mänskliga faktorn. Tittar man på det reella effektuttaget ur hojarna även hos riktigt duktiga förare så är det ju extremt få och korta stunder som max effekt faktiskt nyttjas. Så även om de kan ta fram en hoj med 240 hk, skulle det göra nån skillnad i tid runt banorna? Framförallt eftersom en ren effekthöjning om inget annat "stort" sker tekniskt innebär en mer svårkontrollerad kraft. Något som bevisligen redan är ett problem för att nå maxresultat.

Mer intressant idag än toppeffekt ser jag ord som: Körbarhet, effektREGISTER och feedback.

Har det revolutionerande monstret S1000RR satt några nya banrekord i år? Någonstans öht?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Finns det folk som vill äga en HD så kommer gixxer aldrig dö ut.

eller sony ericsson konkar inte bara för ipod:en har slagit igenom.

utan sådana konkurrenter gör bara att vi som köpare får bättre grejer :D

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vad kostade en Merca eller BMW då då?

För Volvo på 70-80 talet var en budget-låda, idag är det ett premium-märke i det lägre segmentet, med all rätt. Om du jämför en ny Mazda, Skoda eller Kia idag, med en Volvo då. Och tar hänsyn till kalkylränta och inflation etc så kommer du förmodligen bli förvånad (inga fakta, men en kvalificerad spekulation).

Faktiskt var en Volvo 240 dyrare än en BMW 318 år 1982.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
De tre senaste stora produktlanseringarna från de Japanska tillverkarna har varit smärre fiaskon:

Honda VFR 1200 F
Yamaha Super Ténéré 1200
Yamaha R1 (cross plane)

Källa på det?
Testerna publiceras inte i tidningarnas nätupplagor.

Om du hade läst de etablerade mc-tidningarnas (både svenska och utländska) tester av ovanstående modeller, så skulle du veta att det inte är motorcyklar som har rosat marknaden precis. Inte på långa vägar som S 1000 RR eller R 1200 GS.

Jag är inte och har aldrig varit en BMW-älskare. Däremot tror jag det är välgörande och tycker det är intressant när etablerade förhållanden förändras, vare sig det handlar om politik, mode eller motorcyklar.

Mer intressant idag än toppeffekt ser jag ord som: Körbarhet, effektREGISTER och feedback.
Men BMW S 1000 RR är ju lättkörd, ger bra feedback och har högre effekt än någon japansk sporthoj.

Du tillhör en minoritet om du skulle välja sporthoj B med 20 färre hk än sporthoj A om båda är lika lättkörda och kostar ungefär lika mycket.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men BMW S 1000 RR är ju lättkörd, ger bra feedback och har högre effekt än någon japansk sporthoj.

Du tillhör en minoritet om du skulle välja sporthoj B med 20 färre hk än sporthoj A om båda är lika lättkörda och kostar ungefär lika mycket.

Jag skulle välja en Daytona 675 före bumsen vilken dag i veckan som helst, oavsett pris. Jag har testat S1000RR och kom inte alls överens med den. För mig kändes den helt enkelt bara konstig och ergonomiskt felbyggd. KTMs RC8R gav samma intryck, men där fann jag efter bara några varv trygghet och började känna mig hemma. Den tror jag att jag skulle gilla om jag fick mer tid.

675an och CBR1000RR däremot gav ett direkt förtroende.

En hoj blir inte snabb pga siffror. Du kan nog mata in hur mkt effekt som helst på en 150-kilos hoj. Skulle tanken vara helt fel och polerad och såpad, samt styret sitta helt galet så skulle ingen kunna sätta bra tider med den ändå.

Med det vill jag säga att INGEN hoj är bäst. Det handlar mer om att trivas med just den ergonomi som just den hojen erbjuder. Att komma överens med motor etc. Ngt man iofs kan lära sig, men jag tvivlar på att någon lägger närmare 200 lax på att börja med att "lära sig uppskatta".

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En hoj blir inte snabb pga siffror.
Inte?

Du får förklara det för den samlade mc-pressen, som har kört snabbare med BMW:n än med de 20 hk svagare japanska sporthojarna.

För övrigt körde jag faktisk en BMW i kölvattnet bakom just en 675 för några veckor sedan. Det var på en riktigt snabb bana och jag var förvånad över hur bra Triumphen accelererade över 200. Men när jag ville kunde jag förstås köra om hur jag ville.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Verkar som att tråden börjar ha tjänat ut sitt syfte.

Summa summarum: BMW:n är en kanonhoj. Gixxern kommer att leva vidare i flera nya inkarnationer.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM