Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
du är ju förfan efterbliven om du tror att japsarna skulle dö ut pga lite konkurrens.

Var väl o ta i :D - han verkar ju iaf bra på att skapa en brandfackeltråd.....

Dock - ska bli jävligt spännande och se vad Japsarna inkl Yamaha hittar på framöver, tror inte de kommer sitta stilla i båten o se på när BMW sopar banan med dem :tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Testerna publiceras inte i tidningarnas nätupplagor.

Om du hade läst de etablerade mc-tidningarnas (både svenska och utländska) tester av ovanstående modeller, så skulle du veta att det inte är motorcyklar som har rosat marknaden precis. Inte på långa vägar som S 1000 RR eller R 1200 GS.
Jag skulle vilja fråga om DU läst de etablerade mc-tidningarna? Jag har läst tester både i svenska, engelska och tyska tidningar och känner inte alls igen din fiasko-beskrivning.

När Yamaha R1 lanserades med nya veven var den en personlig favorit bland flera testare. Att t.ex. den inte varit så lätt på att få fart på för privatteamen i Pro Superbike är kanske inte så relevant. Notera då att S1000RR aldrig ens kom till start!

Honda VFR slår Kawasaki och är definitivt konkurrenskraftig med K1300 S. Hondan kommer med ny och vågad design, något som jag trodde att just du uppskattar att de åtminstone vågar även om smaken är delad. Den har en dubbelkopplingslåda som fungerar, har du provkört? Möjligen lite kritik mot vibrationer vid vissa varvtal men det är ju något som både Kwacken och BMWs K-maskiner också fått sig tillskrivet.

GS:en vinner iofs notoriskt BMW-vänliga Motorrads senaste test (i Nr8 2010), men när priset vägs in så vinner ju just Yamahan!!! Den anses mer vardagsvänlig, och den bättre markfrigången uppskattas kanske av de som vill köra avsides? Att priset vägs in är högst relevant i tester, säkert mycket mer relevant för kunderna än många andra saker på deras långa jämförelselista.

Så de har inte sopat banan med konkurrenterna, men är vad jag kan utläsa är de "on par" med konkurrensen. Återstår att se vad som säljer också, GS:en eller K-maskinen skapar nog ingen rusning till handlarna längre t.ex.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Som bara en person har kommenterat, glöm inte bort att ta med skillnaden i pris mellan dessa hojar för det är väll en viss skillnad.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Kanske lite för översiktligt, men McRF har ju statistik över nyregistrerade motorcyklar.

Jag kan inte lägga in informationen på något snyggt sätt, men länken finns på deras hemsida www.mcrf.se

Försäljningsmässigt har Ducati, BMW, PGO och Suzuki ökat jan-juli 2010 jämfört med samma period förra året, alla andra märken har tappat försäljning samma period i år. Det ska gå att få fram vilka hojmodeller som säljer bäst också, men det har jag inte hittat.

Historiskt sett har Kawasaki ER-6 varit svårslagen sedan den kom och den har sålt bäst i Sverige många år i rad. Förra året var BMW F800GS den näst bäst sålda modellen, i antal räknat, om jag minns rätt.

Den här statistiken tycker jag iallafall är intressant eftersom man ser hur trenden just nu är.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Som bara en person har kommenterat, glöm inte bort att ta med skillnaden i pris mellan dessa hojar för det är väll en viss skillnad.
Lite listpriser:
BMW S1000RR 177 000 kr
Suzuki GSX-R 1000 162 000 kr
Yamaha R1 159 000 kr
MV Agusta F4 1000 R 185 000 kr

BMW K1300S 169 000 kr
Kawa GTR 1400 ABS 179 900 kr
Kawa ZZR 1400 ABS 169 000 kr
Honda VFR FD 184 000 kr (ABS, dubbelkopplingslåda)

BMW R1200 GS 159 000 kr
Yamaha XT1200Z 149 000 kr (inkl ABS och antispinn)

Utrustning och prutmån skiljer nog sig en del.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Så de har inte sopat banan med konkurrenterna, men är vad jag kan utläsa är de "on par" med konkurrensen. Återstår att se vad som säljer också, GS:en eller K-maskinen skapar nog ingen rusning till handlarna längre t.ex.


BMW:s GS-modeller är mycket populära och står för hälften av deras försäljning i Sverige (vill minnas att det är ungefär lika i resten av Europa).

Om man dessutom ser att BMW i år har sålt näst flest hojar i Sverige (bara Yamaha har sålt flera) så tror jag nog att man kan säga att just GS-modellerna skapar rusning till handlarna.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
BMW:s GS-modeller är mycket populära och står för hälften av deras försäljning i Sverige (vill minnas att det är ungefär lika i resten av Europa).

Om man dessutom ser att BMW i år har sålt näst flest hojar i Sverige (bara Yamaha har sålt flera) så tror jag nog att man kan säga att just GS-modellerna skapar rusning till handlarna.
Men det är väl F800-modellen som är ny och som det rusas efter, och det är väl inte den som räknas som XT1200Z-konkurrenten i NT:s resonemang?
Men visst är R1200GS en populär modell, jag menade inte att den var en hyllvärmare - men de som tvunget ville ha en har haft några år på sig nu.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Andra hojar som inte tog död på marknaden för de på efterkälken trots att de var brutalt bra när de kom (eller under vissa år):
Fireblade
R1
GSX-R
ZX10R
+ några Italenare

Varför skulle S1000RR göra det, den är inte MER bäst än vad de andra var när de krashade in på marknaden.

Driftssäkerhet? Hur många S1000RR finns det med 5000mil plus på mätare ännu?
Det är säkert årets och eventuellt nästa år ballaste hoj men det kommer nya, undrar dock om effektracet egentligen inte speat ut sin roll.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Men det är väl F800-modellen som är ny och som det rusas efter, och det är väl inte den som räknas som XT1200Z-konkurrenten i NT:s resonemang?
Men visst är R1200GS en populär modell, jag menade inte att den var en hyllvärmare - men de som tvunget ville ha en har haft några år på sig nu.


Både ja och nej - R1200GS är ju uppdaterad i år så visst är det stort intresse för den. Det går inte att förneka att det alltid är stort intresse för just den modellen, oavsett ny eller begagnad. I den klassen är R1200GS ganska ohotad, och F800GS har inte heller mycket konkurrens idag.

Det måste finnas ett skäl till att ca 75 % av alla motorcyklar jag och sambon mötte på vår Europasemester nu i augusti var GS-hojar av olika kubik och årsmodell. Ja, vi körde asfalt :)

Vi kanske har hamnat lite vid sidan av trådens ämne nu - det jag ville belysa är att jag tror att det finns plats för alla märken på marknaden och min åsikt är att det bara är fördelar med att de japanska märkena inte längre innehar i det närmaste monopol-ställning på marknaden.

Det vore intressant att se lite statistik för Europa och se om den här trenden är likadan överallt (det var så 2008 vet jag, men sedan dess har jag inte hållit mig uppdaterad).

Driftssäkerhet? Hur många S1000RR finns det med 5000mil plus på mätare ännu?
Det är säkert årets och eventuellt nästa år ballaste hoj men det kommer nya, undrar dock om effektracet egentligen inte speat ut sin roll.


Jag tror att min är en av de som har gått längst i Sverige. Min mätare står på 1455 mil och jag har inte haft några problem med den.

Jag återkommer när jag har kört 5 000 ;)
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Både ja och nej - R1200GS är ju uppdaterad i år så visst är det stort intresse för den. Det går inte att förneka att det alltid är stort intresse för just den modellen, oavsett ny eller begagnad. I den klassen är R1200GS ganska ohotad, och F800GS har inte heller mycket konkurrens idag.

Det måste finnas ett skäl till att ca 75 % av alla motorcyklar jag och sambon mötte på vår Europasemester nu i augusti var GS-hojar av olika kubik och årsmodell. Ja, vi körde asfalt :)

Vi kanske har hamnat lite vid sidan av trådens ämne nu - det jag ville belysa är att jag tror att det finns plats för alla märken på marknaden och min åsikt är att det bara är fördelar med att de japanska märkena inte längre innehar i det närmaste monopol-ställning på marknaden.

Det vore intressant att se lite statistik för Europa och se om den här trenden är likadan överallt (det var så 2008 vet jag, men sedan dess har jag inte hållit mig uppdaterad).
Så länge jag kört i Europa så har det alltid varit många BMW-ägare på vägarna, för mig inget nytt fenomen. Ganska många Moto Guzzi också. Tror det delvis har med ägarna att göra, de som köper dessa är intresserade av landsvägstouring. De går fler mil och är semesterverktyg. Man ser oroväckande många husvagnar och husbilar också. BMW har dessutom alltid sålt bra på hemmamarknaden.

Europeiska hojar vinner mark. Delvis för att de är intressanta och träffar rätt, men också pga valutakurser. Den japanska yen:en har spökat förr, men nu senast är det väl så att det snarare är euron som tappat än yen:en stärkts?

F-hojen tyckte jag inte hörde till diskussionen öht.

Mitt resonemang var mer en utläggning angående NTs påståenden om hurvida R1200GS utklassar konkurrensen och att XT1200Z skulle vara en fiasko-lansering, samt att Yamahans skulle vara dissad i tidningstester. Det är något som jag bestämt hävdar är felaktigt.
Nu tror jag personligen inte att Yamahan blir bästsäljande i klassen, men det räknade de kanske inte själva med. Fågel, fisk eller mitt emellan...
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte?

Du får förklara det för den samlade mc-pressen, som har kört snabbare med BMW:n än med de 20 hk svagare japanska sporthojarna.

För övrigt körde jag faktisk en BMW i kölvattnet bakom just en 675 för några veckor sedan. Det var på en riktigt snabb bana och jag var förvånad över hur bra Triumphen accelererade över 200. Men när jag ville kunde jag förstås köra om hur jag ville.


Oj, du är inte bara dryg. Utan även lite dum?

Vad underligt att du kunde köra om en hoj som går i en lägre klass än den du satt på? Ungefär som att jämföra F1 och STCC.

Är SuperDuken snabbare än R1 då eftersom jag kört om såna, även på raksträckor?

Poängen är, att ett ekipage blir snabbt om föraren förstår hojen, OCH hojen kan leverera. Exempel på hojar som på pappret kan leverera, men som förarna har svårt att hantera och därmed inte kör så snabbt med finns det gott om. Gällande din tämligen irrelevanta fråga, så nej. BMW kommer inte "sopa banan" med konkurrenterna för de kommer inte (heller) prestera en hoj som passar alla.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Japanerna har ju räknat ut det här redan.
Eftersom BMW distanserat sig från dem kommer andrahandspriserna på jappsar att sjunka dramatiskt.

VIPS! så har de tagit över begagnatmarknaden!:yoparty
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
"Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?"

Snabbt svar på frågan.. nej!!

Då BMW presenterat ett styck sportmodell kommer all övrig tillverkning av motorcyklar att slås ut. I kölvattnet av detta följer hungersnöd och i förlängningen både ett tredje- och fjärde världskrig där alla organismer större än kungens penis utrotas för gott..



.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
"Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?"

Snabbt svar på frågan.. nej!!

Då BMW presenterat ett styck sportmodell kommer all övrig tillverkning av motorcyklar att slås ut. I kölvattnet av detta följer hungersnöd och i förlängningen både ett tredje- och ett fjärde världskrig där alla organismer större än kungens penis utrotas för gott.

Messias har talat! :Bugar
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Finns inte en chans att japsarna skulle dö ut pga 1000RR. Däremot är jag helt övertygad om att ABS och TC kommer komma på japsarna så fort det bara nu är möjligt. Jag skulle tex aldrig köpa en japansk literklubba utan ABS. Samma sak när jag pratade med Din MC om en ny Hayabusa.

- Ingen ABS? Tyvärr, då är den inte att tänka på.

Istället blev det en K1300s vilket Suzuki Sverige är väl informerade om varför. Effekten i motorn på alla litermaskiner är så det räcker till och blir över ändå och knappast det som skulle avgöra ett inköp för så många. Inte för mig hur som haver.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Vad är det för idiotisk tråd det här... ? :va alla vet väl att gixxer is the shit!!! :yoparty
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Poängen är, att ett ekipage blir snabbt om föraren förstår hojen...
Men vad menar du? Den här tråden handlar inte om personliga preferenser, utan om att BMW de facto har byggt en sporthoj som är bättre än alla andra och vilken effekt detta kommer ha på de japanska tillverkarna.

BMW kommer inte "sopa banan" med konkurrenterna...
Förstår inte ditt tempus. De gör ju redan det! :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top