Micke89
Mike The Bike
du är ju förfan efterbliven om du tror att japsarna skulle dö ut pga lite konkurrens.
du är ju förfan efterbliven om du tror att japsarna skulle dö ut pga lite konkurrens.
Jag skulle vilja fråga om DU läst de etablerade mc-tidningarna? Jag har läst tester både i svenska, engelska och tyska tidningar och känner inte alls igen din fiasko-beskrivning.Testerna publiceras inte i tidningarnas nätupplagor.
Om du hade läst de etablerade mc-tidningarnas (både svenska och utländska) tester av ovanstående modeller, så skulle du veta att det inte är motorcyklar som har rosat marknaden precis. Inte på långa vägar som S 1000 RR eller R 1200 GS.
Märkestrogna skiter i om andra hojar är bättre, tycker man suzuki är bäst så tycker man det..
Visst finns chans till överlevnad i en dock tynande tillvaro.
Lite listpriser:Som bara en person har kommenterat, glöm inte bort att ta med skillnaden i pris mellan dessa hojar för det är väll en viss skillnad.
Så de har inte sopat banan med konkurrenterna, men är vad jag kan utläsa är de "on par" med konkurrensen. Återstår att se vad som säljer också, GS:en eller K-maskinen skapar nog ingen rusning till handlarna längre t.ex.
Men det är väl F800-modellen som är ny och som det rusas efter, och det är väl inte den som räknas som XT1200Z-konkurrenten i NT:s resonemang?BMW:s GS-modeller är mycket populära och står för hälften av deras försäljning i Sverige (vill minnas att det är ungefär lika i resten av Europa).
Om man dessutom ser att BMW i år har sålt näst flest hojar i Sverige (bara Yamaha har sålt flera) så tror jag nog att man kan säga att just GS-modellerna skapar rusning till handlarna.
Men det är väl F800-modellen som är ny och som det rusas efter, och det är väl inte den som räknas som XT1200Z-konkurrenten i NT:s resonemang?
Men visst är R1200GS en populär modell, jag menade inte att den var en hyllvärmare - men de som tvunget ville ha en har haft några år på sig nu.
Driftssäkerhet? Hur många S1000RR finns det med 5000mil plus på mätare ännu?
Det är säkert årets och eventuellt nästa år ballaste hoj men det kommer nya, undrar dock om effektracet egentligen inte speat ut sin roll.
Så länge jag kört i Europa så har det alltid varit många BMW-ägare på vägarna, för mig inget nytt fenomen. Ganska många Moto Guzzi också. Tror det delvis har med ägarna att göra, de som köper dessa är intresserade av landsvägstouring. De går fler mil och är semesterverktyg. Man ser oroväckande många husvagnar och husbilar också. BMW har dessutom alltid sålt bra på hemmamarknaden.Både ja och nej - R1200GS är ju uppdaterad i år så visst är det stort intresse för den. Det går inte att förneka att det alltid är stort intresse för just den modellen, oavsett ny eller begagnad. I den klassen är R1200GS ganska ohotad, och F800GS har inte heller mycket konkurrens idag.
Det måste finnas ett skäl till att ca 75 % av alla motorcyklar jag och sambon mötte på vår Europasemester nu i augusti var GS-hojar av olika kubik och årsmodell. Ja, vi körde asfalt
Vi kanske har hamnat lite vid sidan av trådens ämne nu - det jag ville belysa är att jag tror att det finns plats för alla märken på marknaden och min åsikt är att det bara är fördelar med att de japanska märkena inte längre innehar i det närmaste monopol-ställning på marknaden.
Det vore intressant att se lite statistik för Europa och se om den här trenden är likadan överallt (det var så 2008 vet jag, men sedan dess har jag inte hållit mig uppdaterad).
Inte?
Du får förklara det för den samlade mc-pressen, som har kört snabbare med BMW:n än med de 20 hk svagare japanska sporthojarna.
För övrigt körde jag faktisk en BMW i kölvattnet bakom just en 675 för några veckor sedan. Det var på en riktigt snabb bana och jag var förvånad över hur bra Triumphen accelererade över 200. Men när jag ville kunde jag förstås köra om hur jag ville.
"Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?"
Snabbt svar på frågan.. nej!!
Då BMW presenterat ett styck sportmodell kommer all övrig tillverkning av motorcyklar att slås ut. I kölvattnet av detta följer hungersnöd och i förlängningen både ett tredje- och ett fjärde världskrig där alla organismer större än kungens penis utrotas för gott.
Vad är det för idiotisk tråd det här... ? alla vet väl att gixxer is the shit!!!
Men vad menar du? Den här tråden handlar inte om personliga preferenser, utan om att BMW de facto har byggt en sporthoj som är bättre än alla andra och vilken effekt detta kommer ha på de japanska tillverkarna.Poängen är, att ett ekipage blir snabbt om föraren förstår hojen...
Förstår inte ditt tempus. De gör ju redan det!BMW kommer inte "sopa banan" med konkurrenterna...
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|