Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Varför har du just valt ut GSX-R och vem säger att BMW är en bättre hoj? Grundar du allt på tester som gjorts.

Ett innarbetat varumärke försvinner inte är min personliga uppfattning.

Du får nog göra om din röstning och skriva Japanska tillverkare istället
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samtliga japanska 1000-kubikare har haft klara övertag vid någon given tidpunkt och varje gång har det triggat konkurrenterna att göra bättre hojar för att möta, R1an var ett svar på Firebladen (även om det tog ett antal år), GSX-R-1000 på R1an och ZX10an kom när ZX9an ansågs ligga efter dom andra. S1000RR är säkerligen i många avseenden bäst just nu men kommer knappast att förbli så, tror snarare att dess inträde i klassen innebär en nytändning och att det kommer komma många nya spännande 1000kubikare från japsen dom kommande två åren.

Men den som lever får se, vore även kul om BMW kunde släppa en 600a eller 750 med likartade lösningar.
Och Bladen var ju ett svar på GSX-R som var grymt revolutionerande när den kom, med sina 106hk. Fast det stora var ju att den hade kåpor och såg ut att komma direkt från en bana. Nu har BMW "allt" sånt som tävlingshojar har, det är ju i princip bara för japanerna att skruva på det, dom har ju grejerna redan, så är dom ikapp, i stort sett. Problemet är väl bara att allt lullull kostar massor med pengar, så snart kommer tillverkarna att göra våra drömhojar, men ingen kommer att ha råd med dom. Lite som den utveckling som har skett på bilmarknaden. För 20-30 år sen var standardbilar en lagom bekväm plåtlåda som gjorde sitt jobb, och folk hade råd med dom. Idag ska det till så förbannat mycket elektronik, lyx å krimskrams för att ens nån ska titta åt det hållet, men så kostar tex den billigaste V70 263000kr också, dom flesta över 300kkr och vissa över 400kkr, i grundutförande. Jag har svårt att tänka mig att en 245 eller 745 ens var i närheten med omräknat pengavärde. Nu kanske V70 är säkrare, men ingen kan nog komma å säga att den är så himla mycket roligare!
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Hallåååå, tekniken går frammåt och det är faktiskt Japaner vi talar om. Bmwn kommer vara snabbast något år. Sen smäller det och japanerna kommer med nya skitcoola lösningar på något annorlunda sätt och sedan blir Bmwn iskall tills de gör om den igen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nu har BMW "allt" sånt som tävlingshojar har, det är ju i princip bara för japanerna att skruva på det, dom har ju grejerna redan, så är dom ikapp, i stort sett.
”Bara”, ”i stort sett”?

:rolleyes:

Hallåååå, tekniken går frammåt och det är faktiskt Japaner vi talar om. Bmwn kommer vara snabbast något år. Sen smäller det och japanerna kommer med nya skitcoola lösningar på något annorlunda sätt och sedan blir Bmwn iskall tills de gör om den igen.
Varför är helt nya Super Tenere 1200 sämre än befintliga BMW R 1200 GS. Är det en japansk tillverkare eller BMW som snart lanserar en hoj med sex cylindrar, adaptiv strålkastare och högupplöst instrumentering?
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Märkestrogna skiter i om andra hojar är bättre, tycker man suzuki är bäst så tycker man det..:rolleyes:

Visst finns chans till överlevnad i en dock tynande tillvaro.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Varför är helt nya Super Tenere 1200 sämre än befintliga BMW R 1200 GS. Är det en japansk tillverkare eller BMW som snart lanserar en hoj med sex cylindrar, adaptiv strålkastare och högupplöst instrumentering?

Som snart lanserar ja, vad kommer efter det? En japansk hoj som är värre? Oh ja.
Vad har detta med saken att göra överhuvudtaget? Diskussionen går väl ändå kring R-hojar.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Sedan är det svårt att definiera vad "bäst" är. Nu bygger jag inte R-hojar, men jag gissar att man som tillverkare måste hitta en kompromiss mellan en massa olika egenskaper.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Den enda BMW-hojjen jag skulle kunna tänka mig är en äventyrshoj.

BMW ÄR fula och kommer alltid vara det när det är tyskar inblandade i designarbetet.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Tur att det finns olika smaker :tummenupp

Så länge det finns olika önskemål om vad en perfekt hoj innebär kommer det att finnas flera märken på marknaden att välja mellan.

Jag provkörde flera av RR-hojarna på MC-Live i våras och kan säga att jag vet vad jag vill ha i garaget.

BMW:n var som ett perfekt inställt instrument som gick som en dröm men Ducati 1198s är ändå min drömhoj detta år (ja, detta år, för alltid kommer något bättre nästa år).

Jag vart förälskad i 1198:an eftersom man fick jobba för att få den dit man ville, BMW:n var lite väl "snäll" :)

Vi får se var japanarna kommer med, för att dom kommer försöka överträffa BMWs 1000 rr tror jag är självklart.
Däremot tar det säkert två-tre år innan vi får se resultatet i handeln ifall dom inte har något i gömmorna som dom kan "plocka fram".
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
BMW är en fin hoj. Och jag har kört den en hel del.
Men "SÅÅÅÅÅ" bra är den inte.

Jag gjorde en egen test mellan min brors helt nya ZX10R -10, min egen ZX10R (ProSuperbike), och BMW S1000RR.

Och en ganska bra beskrivning är att BMW´n hamnar mitt i mellan dom båda ZX10R.

BMW´n känns mera klar för race än vad ZX10R orginal gör. Men är samtidigt långt ifrån race om man gämnför med min Racehoj.

Och kittar man upp S1000RR till racehoj så blir den inte bättre än sina japanska konkurenter. Utan ganska snarlik.

Kittar man sin ZX10R så är det ganska lätt att hamna gämnbördes med S1000RR.

BMW har igentligen ingenting som inte dom japanska tillverkarna har.
Dom har bara inkluderat lite extra lull lull i standardutförande, utan att ta särskilt mycket extra betalt för det.

Om japanerna lägger på mera lull lull på sina hojar för att konkurrera med S1000RR är bara en ekonomisk fråga. Och absolut inte en fråga om kunskap och teknik.
 
  • Gilla
Reaktioner: H4

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
”Bara”, ”i stort sett”?
Ja, dels utvecklar dom ju få såna där system själva, dom köps in, dels har dom antagligen rätt mycket på hyllan som som släpper ut i lagom takt för att ligga rätt i tiden och rätt i förhållande till konkurrensen. Skulle dom släppa allt dom hade i gömmorna på en gång skulle det nog bli ganska dött på markaden ett tag.
 

Kneedrag

Guest
Snart? Hur lång tid menar du TS? Jag tror att gsxr kommer med en likvärdig hoj om ca 2 år förhoppningsvis.
Och nej gsx-r som modell kommer inte försvinna , varför skulle den göra det?.
Det här är inte första gången gsxr modellen ligger efter i utveckling, sista oljeskylda gsxr modellen var ju efter de andra tillverkarna och tyngst i klassen.
Gsxr 750 00 och gsxr 1000 01 var riktigt bra modeller när de kom. Då var gsxr det värsta man kunde ha med brutal motor.

Den enda BMW-hojjen jag skulle kunna tänka mig är en äventyrshoj.

BMW ÄR fula och kommer alltid vara det när det är tyskar inblandade i designarbetet.

i det här fallet hörde jag det var en svensk som designa s1000rr:hihi
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Som snart lanserar ja, vad kommer efter det? En japansk hoj som är värre? Oh ja.
Vad i det förflutna talar för att vi snart kommer få se en japansk GT-hoj som är värre än sexcylindriga K 1600? Är det ett segment som japan brukar imponera i?

Henry^ skrev:
Vad har detta med saken att göra överhuvudtaget? Diskussionen går väl ändå kring R-hojar.
Det är väl uppenbart.

De tre senaste stora produktlanseringarna från de Japanska tillverkare har varit smärre fiaskon:

Honda VFR 1200 F
Yamaha Super Ténéré 1200
Yamaha R1 (cross plane)

Alla har föregåtts av höga förväntningar och storslagna lanseringskampanjer, men i praktiken visat sig prestera synnerligen mediokert. Långt ifrån klassledande.

Poängen är att Japan har halkat efter och inget tyder på att de är på väg att komma ikapp. Det är Europa (Ducati och BMW) som lanserar intressanta och klassledande motorcyklar.

Så var det inte för tio eller ens fem år sedan och jag tror att vi står inför en bestående förändring. Därför tror jag att frågan om GSX-R som förestående fossil är relevant.
 

Bifogat

  • 2009-Ducati-Streetfighter-S.jpg
    2009-Ducati-Streetfighter-S.jpg
    93.3 KB · Visningar: 117
  • 2010-ducati-multistrada-1200-03.jpg
    2010-ducati-multistrada-1200-03.jpg
    41.3 KB · Visningar: 109
  • bmw-s-1000-rr-1.jpg
    bmw-s-1000-rr-1.jpg
    101.7 KB · Visningar: 116
  • BMW F800GS 08  2.jpg
    BMW F800GS 08 2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 111
  • BMW-R1200GS-Adventure-2008.jpg
    BMW-R1200GS-Adventure-2008.jpg
    55.5 KB · Visningar: 106
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Som vanligt i alla branscher kommer det uppstickare som ställer allting på ända genom att erbjuda bättre produkter än konkurrenterna till ett lägre pris. Hos BMW var sporthojsmarknaden prioriterad och man utnyttjade hela sitt kunnande för att ta fram den bästa sporthoj man kunde för rimliga pengar. Man satsade aggresivt för att ta marknadsandelar från de stora för att snabbt bli en spelare att räkna med. Samma sak hände i mobilvärlden med I-Phone. Det betyder inte att man har ett ointagligt teknikförsprång utan att man är beredd att minska, eller helt eliminera, sina marginaler för att vinna marknadsandelar.

Konkurrenterna kommer naturligtvis att svara med likvärdiga eller bättre modeller, eller gå under.
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
BMW är en fin hoj. Och jag har kört den en hel del.
Men "SÅÅÅÅÅ" bra är den inte.

Jag gjorde en egen test mellan min brors helt nya ZX10R -10, min egen ZX10R (ProSuperbike), och BMW S1000RR.

Och en ganska bra beskrivning är att BMW´n hamnar mitt i mellan dom båda ZX10R.

BMW´n känns mera klar för race än vad ZX10R orginal gör. Men är samtidigt långt ifrån race om man gämnför med min Racehoj.

Och kittar man upp S1000RR till racehoj så blir den inte bättre än sina japanska konkurenter. Utan ganska snarlik.

Kittar man sin ZX10R så är det ganska lätt att hamna gämnbördes med S1000RR.

BMW har igentligen ingenting som inte dom japanska tillverkarna har.
Dom har bara inkluderat lite extra lull lull i standardutförande, utan att ta särskilt mycket extra betalt för det.

Om japanerna lägger på mera lull lull på sina hojar för att konkurrera med S1000RR är bara en ekonomisk fråga. Och absolut inte en fråga om kunskap och teknik.

Dina åsikter väger lätt mot en hel världs hyllningar, om du söker på nätet så finns det en sida som listar i vilka länder BMW leder Superbike serien (det finns en värld utanför sverige). Engelska roadracing stjärnor kör snabbare med BMW än sina egna kittade hojar. Idag är gapet enormt till andra sporthojar.
Men när Kawazaki lanserar sin nya 10:a, så tror jag att den har +190hkr och antispinn osv, då börjar kampen på nytt. Idag är det närmast patetiskt att försvara något så erkänt föråldrat som Kawasaki zx10R, det är i princip bara i sverige som den går bra pga förarna, samma som BMW går dåligt i WSBK pga förarna. På Suzuka 8 tim var bmw bäst placerade hoj utan för japan någonsin och toppfart jämfört med de bästa.
Jag tycker min honda är roligare, men man kan inte förneka BMW´s storhet och får inte glömma att de använde en suzuki K5 som modell i sin utveckling:tungan
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top