Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?

• Antal röstningar
    0

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Du kan inte har arbetat i varken Sverige eller Nya Zeeland. :fakta

”Den sammanlagda skattenivån är 36 procent av BNP jämfört med Sveriges dryga 50 procent.”

”- Det är verkligen inte ett alternativ för oss ha skatter på Sveriges nivå, sade Clark [premiärminister i NZ].”

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/persson-vill-inte-harma-nya-zeeland_395315.svd

Haha va fan den där aritkelln är ju år gammal..Nej alla som tjänar över 40k blir beskattade med 30%, under 40k är det 20%...Jag både arbetar som anställd och har eget företag här så kan säga dig att det är precis lika jävla dyrt bo och leva här som i Sverige... Fordons industrin i sverige tar ut jävla priser, det är bara att konstatera...BMWn var ju billigare här än i Sverige och då har den cykeln rest runt jordklotet... Fordons försäljare i Sverige tar ut sina jävla priser så han kan köpa nyaste båten varje år, något annat är det inte...

Attityden till eget företag i Sverige är att bli "rik", folk ska jävlar det i mig betala för jag ska HA stor villa och fin volvo osv...

Samt vi har en Moderat regering nu!

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
If you kick on japan, Japan kicks back.... Var inte orolig japan tycker inte om att ligga i underläge och den tyska bmw kommer nog få en ninja eller en gixxer upp i avgasröret snart. Är det något Japan är bra på så är att visa var skåpet ska stå

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Inte? Ducati 1198 har 170 hk och 130 Nm.

Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Undrar vilken motivation ni drivs av, som inriktar er på att förneka att BMW har byggt en sporthoj som är bättre än de andra och att Japan har anledning att vecka pannan.

Nu är du ute och cyklar...Ingen förnekar att BMW för första gången har lyckats med att bygga en kompetent sporthoj. Därifrån är det jäkligt långt till att ställa frågan hurvida en legend som Gixxern de facto är "överlever". Det krävs ju inte så mycket egentligen, kanske lite mer effekt och någon elektroniskt gizmo och Japsen återtar ledningen för något revolutionerande har BMW inte alls visat upp. Det är helt enkelt en hoj som är lite bättre än konkurrenternas..just denna säsong.

Det finns ett annat ord för "vecka pannan" som du uttrycker det och ordet är det välbekanta ..."konkurrens". Det är inget nytt och inget unikt för BMW. Alla i branschen "veckar pannan", hmmm´ar...tänker och sedan presenterar något som är vassare än konkurrenten. Utveckling definerad på två rader. Jag ser INGET revolutionerande med Bumses nya hoj som innebär paradigmskifte, ett enormt steg som är svårt för konkurrenterna att överbrygga eller någon unik teknisk lösning som inte de andra har på i CAD datorerna men inte släppt för att...ingen efterfrågat det. Man har gjort det som japsarna har lyckats med i årtionden dvs att ta fram en mycket kompetent sporthoj som för det inte är ljusår "ahead" och så har man prisat in sig på marknaden. Man har också misslyckast med något Japsarna misslyckats sedan årtionen och det är att skapa en hoj som verkligen väcker ha-begär och som utstrålar exklusivitet och som folk köper trots avsaknad av extrema effekter...

Det är alltså inget otroligt speciellt med Bumses nya sporthoj och det är inte heller något speciellt nytt med att någon drar iväg för att nästa säsong bli omkörd av en konkurrent som utvecklar något snäppet värre. Det är det gamla vanliga..konkurrens och utveckling.

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Frågan var, och är fortfarande, vad Japan kommer att göra nu när BMW är bäst och hur bra de kommer att göra det, samt om GSX-R någonsin kommer att återta förstaplatsen igen.
Förväntar du dig att någon har information om detta? Det krävs en kristallkula för att svara på dessa frågor. Alternativt industrispionage på hög nivå. Vad kommer Japan att hitta på? Det är en överraskning. Den som lever får se. Historiskt har de varit duktiga på att överraska. Kommer gixxern återta första platsen? Tjaa, om sukka släpper en inom några år som är bäst i sin klass så...

Om du känner någon som har insyn i hondas/suzukis/kawasakis/yamahas R&D avdelning kanske denne kan ge ett exaktare svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Förväntar du dig att någon har information om detta? Det krävs en kristallkula för att svara på dessa frågor. Alternativt industrispionage på hög nivå. Vad kommer Japan att hitta på? Det är en överraskning. Den som lever får se. Historiskt har de varit duktiga på att överraska. Kommer gixxern återta första platsen? Tjaa, om sukka släpper en inom några år som är bäst i sin klass så...

Om du känner någon som har insyn i hondas/suzukis/kawasakis/yamahas R&D avdelning kanske denne kan ge ett exaktare svar.
Alla har en egen kristallkula och det vore intressant om fler blickade in i den och skrev vad de ser. Och gärna lite mer informativt än ”Gixxer rules!!!”

Man har också misslyckast med något Japsarna misslyckats sedan årtionen och det är att skapa en hoj som verkligen väcker ha-begär...
Förstår inte vad du menar. Hur märks det att de inte väcker ”ha-begär”? Utifrån dina preferenser?

Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Min spåkula säger att kawa tar kommando nästa år när de släpper nya 10:an.
Skulle jag köpa ny hoj nu så skulle jag nog inte köpa beemern ändå, skulle tagit apan för den är så mycket fetare. Dock utan att ha testat någon av dom.

Mina 0,5 riksdaler.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Alla har en egen kristallkula och det vore intressant om fler blickade in i den och skrev vad de ser. Och gärna lite mer informativt än ”Gixxer rules!!!”

Förstår inte vad du menar. Hur märks det att de inte väcker ”ha-begär”? Utifrån dina preferenser?

En MV väcker ha begär...likaså en 1098R. Ställ de två bredvid BMW´n och låt folk säga vad de skulle VILJA HA av dessa serietillverkade hojar om budgeten inte var en begränsande faktorn...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, om vi antar för en stund att ironin INTE är död så ska jag försöka beskriva mina personliga tankar kring vad som triggar ha-begär och köpbeteende hos några potentiella kundgrupper:

1 - Posörer och/eller korvmojjsgudar: Bryr sig förmodligen mest om dels specifikationer, dels om utlåtanden i press och media. Att ha starkaste motorn är viktigare än chassikomponenter, är dock dessa pläterade i guldnyans och försedda med svenskt efternamn finns ett plus. Elektronik och gizmos förhöjer värdet av diskussionen i kioskkön men att den inte går att uiiiila obegränsat snackas ned (men räknas egentligen som positivt mellan fyra ögon då man alltid kan skylla på materialet och därmed rädda äran). Men även eftermarknadsprylar och bling är väldigt viktigt, därför kan valet till sist ändå falla på en vanligare maskin med ljummare kritik bara för att den "är så snygg"...

2 - Bandagsrävar: Bryr sig något mindre om vad press och media skriver men desto mer om vad som sägs i depån och sina egna erfarenheter. Inte många i denna grupp förmår nyttja den nyinköpta literhojen ens i närheten av dess begränsningar oavsett i vilken världsdel den är tillverkad och vilket märke som finns på tanken. De mer erfarna och rutinerade vågar erkänna detta faktum. Därför påverkas valet till sist i högre grad av egna (och kompisarnas) preferenser, tillgång på reservdelar och totalkostnad (pris/försäkring) än av nagelfarna skriverier och Youtube-tester.

3 - Rejsputtarna. Bryr sig kanske minst om vad som skrivs då denna kundgrupp inser att det dom till sist tar ut på startplattan inte har särskilt mycket gemensamt med vad som hämtas ut från butiken. Förarna inser att antisladd som inryms i en produktionsmaskin aldrig kan vara lika avancerad som de eftermarknadssystem som finns att köpa till de vanligaste hojarna. Dessutom är hojen efter de första träningarna och rejsen ändå ombyggd på grund av den första kraschen. Jag skulle tro att denna grupp bryr sig minst om skriverierna, här spelar spons, inköpspris, reservdelstillgång mer roll för valet av säsongskamrat.

Hur har superbumsen då slagit an hos strängarna bland sporthojsåkarna i de olika kundgrupperna? Tjaa, ett fåtal hojar återfinns ju i resultatlistorna varför kundgrupp ett och två förmodligen dominerar scenen. Och om det bekräftas att nästan 50% av årets försäljning på ett eller annat sätt blivit ett ärende kan vi kanske förmoda att många ägare åkt bandagar/SMC-kurs och därmed tillhör kategori två mer än ett.

Personligen? Jag tillhör väl kategori två och har provat Bumsen på bana och det är en oerhört kompetent hoj som talar till mitt 600-hjärta genom sin hanterbarhet och design. Däremot, och handen på hjärtat, trivs jag minst lika bra på nya Bladen. Faktiskt gör jag mindre med Bumsens toppeffekt än med Bladens mellanregister. Förmodligen skulle jag även hitta fördelar med de övriga RR-maskinerna men sammantaget - Alla är mer kompetenta än vad jag som förare lyckats bli.

Kristallkulan säger därför att japanhojarna kommer att bibehålla sitt grepp över landsvägs- och korvkioskkunderna, de är starka varumärken, lätta att modifiera och kommer att jobba häcken av sig för att återigen bli klassens bäst specade maskin. Däremot kommer japanerna att ta rygg på BMW och använda den som måttstock när det blir dags att uppdatera. Ett högt pris måste motiveras och backas upp med reklam, specifikation och recensioner.

BMW har gjort ett imponerande insteg men kommer nu i situationen att vara den som alla försöker slå. Det ställer andra krav på utvecklingshastighet och målbild. Varumärket inom SH-segmentet är inte grundmurat och det blir intressant att följa uppdateringarna. Hojen kommer att fortsätta sin frammarsch bland banrävarna under 2011, kraschas på grund av övertro till tekniken och drabbas av en hejdundrande premiehöjning.

De övriga europeerna kommer att snegla på S1000RR, finslipa på sina hojar och glädja sig åt den starka yenkursen.

Vi som kunder kommer att kunna glädja oss åt nya tekniska innovationer. Och önska att vi till fullo förstod dem och kunde använda oss av dem.

Mina 2p /Saida

Alla har en egen kristallkula och det vore intressant om fler blickade in i den och skrev vad de ser...

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Jag ser ett läge där en konkurrent tar fram en hoj och de andra kan börja fundera på att lägga ner....Skulle BMW tagit fram en elsporthoj som är 15% lättare än den närmaste konkurrenten, lämnar säg 190 pållar och har batteriteknologi som inte enbart kan hålla hojen i drift i 500 mil vi full effekt uttag utan även är proprietär ...DÅ kan nog Gixxern och allt vad det nu heter börja fundera över sin existens. Försprånget skulle vara så svår att överbrygga att det skulle vara lite atombomb mot Japans konventionella styrkor...Trots det skulle någon göra klart sin bomb något år senare och balansen skulle vara återställd igen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
If you kick on japan, Japan kicks back.... Var inte orolig japan tycker inte om att ligga i underläge och den tyska bmw kommer nog få en ninja eller en gixxer upp i avgasröret snart.

Är det något Japan är bra på så är att visa var skåpet ska stå

Typ som med Pearl Harbour eller? :va

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En MV väcker ha begär...likaså en 1098R. Ställ de två bredvid BMW´n och låt folk säga vad de skulle VILJA HA av dessa serietillverkade hojar om budgeten inte var en begränsande faktorn...
De väcker ditt habegär, menar du kanske.

En Ducati 1098 eller MV F4 är kostar marginellt mer än en japansk sporthoj, ändå säljs de i försvinnande små antal jämfört med de japanska. Uppenbarligen är det fler faktorer än ett lättköpt utseende som skapar ”habegär”.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
De väcker ditt habegär, menar du kanske.

En Ducati 1098 eller MV F4 är kostar marginellt mer än en japansk sporthoj, ändå säljs de i försvinnande små antal jämfört med de japanska. Uppenbarligen är det fler faktorer än ett lättköpt utseende som skapar ”habegär”.

En 1098R kostar dubbelt så mycket som en Japansk hoj med förmodligen bättre prestanda och driftsäkerhet. Ändå säljer de rätt bra...Det finns en anledning.

Den nya BMW´n är en bra sporthoj med mycket krut, men faktiskt inte så mycket mer än så. Det är inget revolutionerande eller konceptuellt annorlunda och nästa år eller året därpå är den på andra plats eller tredje plats när konkurrenterna släppt sina maskiner.

Vad "ha begäret" beträffar så blir det nog en teoretisk övning då det är svårt att avgöra om folk skulle vilja hellre HA en 1098R för 350k eller en S1000 för betydligt mindre...OM de hade pengar och inte var tvungna att efter sitt val leva på nudlar, för att det är ju det som återspeglas i säljsiffrorna. HA begär har inget med försäljningssiffrorna att göra. Jag tror dock att utgången av en sådan duell är given..och inte är till fördel för BMW´n. Corvette gjorde häromdagen jämförelse till både Ferrari och Aston Martin i något program jag såg. En bil som med lite modifikationer har minst lika bra prestanda som de två exklusiva åken, men med bagagelucka och plats för fler...och för en väldigt mycket mindre prislapp....Ha begäret gör ändå att de som har råd ändå unnar sig en Aston Martin. Prestanda och handling går ju att ta fram...skapa "ha begär" är något helt annat.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Du är inne på varumärket, dess betydelse, associationer, image mm. Vilket är ett intressant ämne i sig. Men vilka hojar är det som S1000RR konkurrerar med egentligen?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM