OK, om vi antar för en stund att ironin INTE är död så ska jag försöka beskriva mina personliga tankar kring vad som triggar ha-begär och köpbeteende hos några potentiella kundgrupper:
1 - Posörer och/eller korvmojjsgudar: Bryr sig förmodligen mest om dels specifikationer, dels om utlåtanden i press och media. Att ha starkaste motorn är viktigare än chassikomponenter, är dock dessa pläterade i guldnyans och försedda med svenskt efternamn finns ett plus. Elektronik och gizmos förhöjer värdet av diskussionen i kioskkön men att den inte går att uiiiila obegränsat snackas ned (men räknas egentligen som positivt mellan fyra ögon då man alltid kan skylla på materialet och därmed rädda äran). Men även eftermarknadsprylar och bling är väldigt viktigt, därför kan valet till sist ändå falla på en vanligare maskin med ljummare kritik bara för att den "är så snygg"...
2 - Bandagsrävar: Bryr sig något mindre om vad press och media skriver men desto mer om vad som sägs i depån och sina egna erfarenheter. Inte många i denna grupp förmår nyttja den nyinköpta literhojen ens i närheten av dess begränsningar oavsett i vilken världsdel den är tillverkad och vilket märke som finns på tanken. De mer erfarna och rutinerade vågar erkänna detta faktum. Därför påverkas valet till sist i högre grad av egna (och kompisarnas) preferenser, tillgång på reservdelar och totalkostnad (pris/försäkring) än av nagelfarna skriverier och Youtube-tester.
3 - Rejsputtarna. Bryr sig kanske minst om vad som skrivs då denna kundgrupp inser att det dom till sist tar ut på startplattan inte har särskilt mycket gemensamt med vad som hämtas ut från butiken. Förarna inser att antisladd som inryms i en produktionsmaskin aldrig kan vara lika avancerad som de eftermarknadssystem som finns att köpa till de vanligaste hojarna. Dessutom är hojen efter de första träningarna och rejsen ändå ombyggd på grund av den första kraschen. Jag skulle tro att denna grupp bryr sig minst om skriverierna, här spelar spons, inköpspris, reservdelstillgång mer roll för valet av säsongskamrat.
Hur har superbumsen då slagit an hos strängarna bland sporthojsåkarna i de olika kundgrupperna? Tjaa, ett fåtal hojar återfinns ju i resultatlistorna varför kundgrupp ett och två förmodligen dominerar scenen. Och om det bekräftas att nästan 50% av årets försäljning på ett eller annat sätt blivit ett ärende kan vi kanske förmoda att många ägare åkt bandagar/SMC-kurs och därmed tillhör kategori två mer än ett.
Personligen? Jag tillhör väl kategori två och har provat Bumsen på bana och det är en oerhört kompetent hoj som talar till mitt 600-hjärta genom sin hanterbarhet och design. Däremot, och handen på hjärtat, trivs jag minst lika bra på nya Bladen. Faktiskt gör jag mindre med Bumsens toppeffekt än med Bladens mellanregister. Förmodligen skulle jag även hitta fördelar med de övriga RR-maskinerna men sammantaget - Alla är mer kompetenta än vad jag som förare lyckats bli.
Kristallkulan säger därför att japanhojarna kommer att bibehålla sitt grepp över landsvägs- och korvkioskkunderna, de är starka varumärken, lätta att modifiera och kommer att jobba häcken av sig för att återigen bli klassens bäst specade maskin. Däremot kommer japanerna att ta rygg på BMW och använda den som måttstock när det blir dags att uppdatera. Ett högt pris måste motiveras och backas upp med reklam, specifikation och recensioner.
BMW har gjort ett imponerande insteg men kommer nu i situationen att vara den som alla försöker slå. Det ställer andra krav på utvecklingshastighet och målbild. Varumärket inom SH-segmentet är inte grundmurat och det blir intressant att följa uppdateringarna. Hojen kommer att fortsätta sin frammarsch bland banrävarna under 2011, kraschas på grund av övertro till tekniken och drabbas av en hejdundrande premiehöjning.
De övriga europeerna kommer att snegla på S1000RR, finslipa på sina hojar och glädja sig åt den starka yenkursen.
Vi som kunder kommer att kunna glädja oss åt nya tekniska innovationer. Och önska att vi till fullo förstod dem och kunde använda oss av dem.
Mina 2p /Saida
Alla har en egen kristallkula och det vore intressant om fler blickade in i den och skrev vad de ser...