Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Samma skatt? Samma löner? Var hämtar du dina uppgifter ifrån? Eller är det ”sånt man vet”?

I Sverige har vi 25% moms. Det har man inte i USA. Hur mäter du dollarns köpkraft jämfört med kronans?

Argyle
ingen

Joinade: Nov 2005
Bor: Cambridge, New Zealand

Ahem... :hihi
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Fraktkostnader... En gsxr 1000 här kostar 115 00kr och en BMW S 1000RR 135 000kr

Vilket betyder att Svenska försäljare tar ut hutlösa priser då vi har i stort sett samma skatt och löner...
Du kan inte har arbetat i varken Sverige eller Nya Zeeland. :fakta

”Den sammanlagda skattenivån är 36 procent av BNP jämfört med Sveriges dryga 50 procent.”

”- Det är verkligen inte ett alternativ för oss ha skatter på Sveriges nivå, sade Clark [premiärminister i NZ].”

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/persson-vill-inte-harma-nya-zeeland_395315.svd
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
En sak är ganska säker: BMW har tvingat japanerna att överraska oss ordentligt och det är förstås något väldigt bra. Frågan är vilken strategi de kommer välja och det är här jag saknar intresse och kreativitet från er.

Är du bekant med vad som har hänt historiskt, dvs sedan japanerna (honda speciellt) överraskade gång på gång, på både gata och bana sedan slutet på 60-talet? Nu har bmw kommit med EN cykel som ligger steget före. Är det en bra grund till att dödsdömma den japanska mc-industrin? Knappast. Den dagen då bmw kommer med modell efter modell som utklassar de japanska alternativen på de flesta punkter, inte bara på pappret utan även hos folkets smak och tycke, vilket även syns på försäljningssiffrorna - då kan jag hålla med dig om att japanerna är ute.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ducati har aldrig tagit fram hojar som är snabbast, mest tekniskt avancerade och definitivt inte billigast eller ens mest prisvärda. Ändå verkar märket leva vidare och må rätt bra och dessutom hålla fast vid vissa viatal delar av konceptet. Jag tror inte att det handlar så mycket om prestandan och tech innovationer som 99% av kreti och pleti köper endast för att kunna säga "men jag har....i min cykel" fast någon direkt använding för dessa saker inte finns på väg till kneget eller 10 rundor på Bulten. Jag tror att folk bestämmer sig för visst märke eller model inte enbart för att titta på listan av funktioner..vilka man använder under den första veckan. Jag köpte en gång en Canon kamera för rätt mycket pengar...Oj vad den kunde...oj vilka lösningar...oj vilka specs..oj vilken jävla massa möjligheter...oj vad ofta jag skruvar in knappen på full auto och skjuter bild och skiter i alla finesser jag köpte den där kameran för.

Så nej, Gixxer försvinner inte. Möjligen klämmer Sugkuki dit lite trams som egentligen ingen behöver (fast som folk tror är så enormt viktigt). Hänger på lite nya förkortningar, kanske en USB anslutning för att läsa ut idiotiska och totalt oviktiga data från hojen efter den där oerhört viktiga bankörningen som man vinner en rutten apelsin på...kanske något elektroniskt gizmo och skruvar upp motron med ytterlygare 40 hästar som 99.9 % av populasen inte kommer att behöva och så är de på banan igen.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...att dödsdömma den japanska mc-industrin?
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

Den dagen då bmw kommer med modell efter modell som utklassar de japanska alternativen på de flesta punkter, inte bara på pappret utan även hos folkets smak och tycke, vilket även syns på försäljningssiffrorna - då kan jag hålla med dig...
R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Det uppenbara att nu svarar japsen med en ny generation riskokare med lite mer effekt och lite mer lullul, någon ny elektronisk gimmick och sedan övertygar populasen om att det är vad de behöver för att bli bättre förare och så har de täten igen. Sedan återkommer BMW med något nytt och tjaa..det är väl som vanligt. Det är väl knappast så att en tillverkare lägger ner för att konkurrenten kom med EN produkt som tagit språnget framåt.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Att bygga den så snygg att även folk med självaktning vill köpa den kanske?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Det uppenbara att nu svarar japsen med en ny generation riskokare med lite mer effekt och lite mer lullul, någon ny elektronisk gimmick och sedan övertygar populasen om att det är vad de behöver för att bli bättre förare och så har de täten igen. ... bla bla bla....

Du har ju helt rätt i det du säger, utvecklingen har knappt gått frammåt sedan 60-talet. Man skulle ju kunna åka lika fort på en gammal 60-tals räcer. Ducati är bäst. Du är bäst.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?
Att bmw är ledande inom segmentet äventyrstouring håller jag med om. För att de skall vara lika ledande inom sporthojssegmentet så vill jag se att de fortsätter att utklassa japanerna i sina kommande modeller. När allt fler byter bort sina japanare mot bmw, när japan tappar marknadsandelar och tyskarna vinner marknadsandelar, när jag ser allt fler tyska supersporthojar och färre japanska dito ute på vägarna, då snackar vi business. S 1000 RR är årets nyhet som det har skrivits mycket om och som har varit hyllad på pappret. Om ett par år kan den hojen lika gärna vara bortglömd, beroende på vad som händer på marknaden. Ta inte ut segern i förskott. En modell som är het i skrivande stund räcker inte, menar jag.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Att bygga den så snygg att även folk med självaktning vill köpa den kanske?

Nu ska vi inte va såna...vänta du tills du blir 57 och överviktig...så kommer även du att tycka att BMW göra snygga hojar...Alla kommer vi dit förr eller senare. ;)..vissa av oss förr, andra senare....mycket senare, eller tom för sent.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Du kanske inte inser att det hade vart totalfiasko att släppa en hoj som kommit på andra plats i ett sporthojstest?
Dom har väntat på rätt tillfälle och slipat och åter slipat på hojen, medans konkurrenterna ligger nåt år bakom, men det kommer dom inte göra länge till...

Nu ska vi inte va såna...vänta du tills du blir 57 och överviktig...så kommer även du att tycka att BMW göra snygga hojar...Alla kommer vi dit förr eller senare. ;)..vissa av oss förr, andra senare....mycket senare, eller tom för sent.

Hehe, jag väntar med spänning på den dagen faktiskt! ;)
 
Last edited:

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Vem fan bryr sig, hojen är minsta problemet om man vill utveckla sin körning
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du har ju helt rätt i det du säger, utvecklingen har knappt gått frammåt sedan 60-talet. Man skulle ju kunna åka lika fort på en gammal 60-tals räcer. Ducati är bäst. Du är bäst.

Ducati har aldrig varit i närheten av de effekter riskokarna klämmer fram..inte heller har de imponerat med kostnadseffektivitet eller driftsäkerhet. Ändå lever märket och trivs faktiskt rätt bra. Det säger väl något om att människor använder olika kriterier vid köp av hoj.

ALL försäljning av hojar (för det är ju vad det hela handlar om) baseras på dissonance resolving buying behavior och instant gratification suget hos folk. Människor pallar inte, har inte tid, eller prio att bli riktigt bra på att köra det de redan har och istället köper de senaste värsting modell med en massa trams ditmonterad för att då ...då jävlar blir de ett snäpp bättre än på den gamla hojen och när de väl har den nya...tror de. När det sedan blir lika uppenbart (precis som gången innan) att det är inte tracytion controll med gyro och 15 effektlägen i knappen det hänger på blir de frustrerade och letar efter nytt material att byta till..återigen istället för att träna mer. Vem fan har tid med att köra 4 timmar varje dag ? DET är vad hojtillverkare lever på.

Det kommer mao att räcka med att japsarna kommer på en ny knapp, dator, material och skruvar upp motorn lite mer och säljer in det hos massan och då är de i framkanten. Bara de kan spela på folks drömmar och illusioner.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen som har tagit upp fenomenet "nyhetens behag"? :va

Tror det har en betydande roll. Sen är S1000RR:en en helt ny maskin. Den är inte en vidareutveckling på något sätt. Konkurrenternas hojar är ju i princip bara vidareutvecklingar av fjolårsmodeller.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Glöm nu inte K1300S som får Hondas nya VFR1200 att verkar tung, gammal o trött.

Som det ser ut nu så är det BMW som är hetats bland hojtillverkarna, sedan kommer Ducati som har ruggig fart på hojutvecklingen. Tycker tom att Aprilia o KTM till viss del är före jappsen oxå.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Glöm nu inte K1300S som får Hondas nya VFR1200 att verkar tung, gammal o trött.

Som det ser ut nu så är det BMW som är hetats bland hojtillverkarna, sedan kommer Ducati som har ruggig fart på hojutvecklingen. Tycker tom att Aprilia o KTM till viss del är före jappsen oxå.
Tack! Det tog 154 inlägg innan någon skrev något relevant och insiktsfullt i ämnet.

:tummenupp

Som sagt: vad för slags japanska sporthojar kommer att avtäckas i höst? Vad kommer vi få se? Vikt. Effekt. Design. Eletronik.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Gixxer4ever - it will NEVER die!!

Där var en bra artikel om detta i en engelsk hoj tidning nyligen.
Att japsarna kommer snart endast bygga 1-2 cyl hojar med få kubik för asiatiska marknaderna samt att europeerna kommer bygga high end sporthojar, 600cc samt 1000cc & däröver. Kan ej komma ihåg vilken tidning det var dock nu...

PB kanske?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Glöm inte nya BMW K1600... skulle inte förvåna om den piskar röv i stora touringsegmentet...
Sen ryktas det ju om en S600RR också...

BMW ÄR heta nu, så enkelt är det...

Hörde förresten ett rykte om att en stor del av de sålda S1000RR har varit omkull? Av de fyra jag känner till som kör S1000 så är det 50% iallafall:)

Undrar om försäkringspremien är lika förmånlig nästa år...:rolleyes:
 
Last edited:

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Till skillnad mot ägare av andra märken, t ex Suzuki menar du då?

Ja faktiskt (vilket kanske denna tråd iofs motbevisar...)
Alla har vi väl stött på ynglingen med sin (eller farsans) Beamer, som mal på om:
1) Den fantastiska 50-50 viktfördelningen.
2) Bakhjulsdriftens överlägsenhet gentemot fram- eller fyrhjulsdrift.
3) Motorgången från en 6:a.
...
67) Sugmotorns överlägsenhet gentemot en turbomotor.

Varje hel timme lägger de sig på knä, på en bilmatta från en 320, med hjässan mot Bayern, mumlandes M3, M3, M3...

Har aldrig hört något liknande från varken Baleno- eller Swift-ägare ;-b
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top