Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
..... Jag tycker att BMW-anhängarna påminner lite om Jehovas Vittnen. Det är helt enkelt bara att ge upp med dem. De har sin övertygelse, oavsett hur de motbevisas.

Grejen kanske är att "alla" måste motbevisa en bmwägare och han tröttnar på't. Tycker det är större vanföreställning mot bmwägare än tvärt om.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är Stockholmare, 6 generationer back :mad:

Jag råkar bara bo bland Kolmårdstrollen! (Och dela möbler med ett)

Illa, då är de TJört.

Du verkar skriva snabbare än du tänker. Vem har pratat om ”siffror och statistik”? Vad för ”statistik” skulle det för övrigt vara, modellen är helt ny.

När jag skriver att Yamahas nya Super Tenere är ett fiasko, så tänker jag förstås på lättolkade siffror (t.ex. 49 meters bromssträcka från 100 km/h och 32 kg mer vikt än BMW) och intryck från de som har kört den.

Har svårt att förstå vad du egentligen tycker eller vill ha sagt.

Jag tycker nog mest att du verkar vara ute efter att påvisa hur fräsig bmw:n är, och missar det viktigaste.

Hoj köper man inte med hjärnan.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Flera på det här forumet hänvisar till alla dessa tester som görs av tidningar.

Jag blir nyfiken.... Tror ni på fullt allvar att det finns minsta gnutta substans till "den enda sanningen" i dessa tester???? :va:va:va

Dom där testerna är helt orelevanta. Det är skönlitteratur och ska betraktas som underhållande och rolig läsning. Som bara beskriver hur just den föraren kör på den specifika hojen. Med någon sorts standard inställningar som kanske inte alls passar dom, men som passar en annan förare som handen i handsken.

Vill ni få en uppfattning om skillnaden mellan olika hojar måste ni provköra dom själva.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag tycker nog mest att du verkar vara ute efter att påvisa hur fräsig bmw:n är, och missar det viktigaste.
”Fräsig”?

Den är enligt en enig internationell journalistkår bättre (vilket förstås innefattar egenskaper som ”rolig”) och jag gör löjligt många försök att initiera en diskussion om hur de japanska tillverkarna kommer att möta utmaningen från Tyskland och om de kommer att lyckas.

Tyvärr är det som så ofta som att försöka diskutera astronomi med en dagisgrupp.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Säger du det? Och säkert 39000 filipinska pesos mer.

Men i Sverige kostar Suzuki GSX–R 1000 162 900 kr och BMW S 1000 RR 168 900 kr.
Är det Sverige eller världen vi pratar om nu. Du byter perspektiv beroende på vad som passar din åsikt.
I USA, som får anses som en viktigare marknad än Sverige, är den väsentligt mycket dyrare än de andra.

”Fräsig”?

Den är enligt en enig internationell journalistkår bättre (vilket förstås innefattar egenskaper som ”rolig”) och jag gör löjligt många försök att initiera en diskussion om hur de japanska tillverkarna kommer att möta utmaningen från Tyskland och om de kommer att lyckas.

Tyvärr är det som så ofta som att försöka diskutera astronomi med en dagisgrupp.
Frågan är hur du tror att någon ska kunna veta exakt hur de japanska tillverkarna kommer möta BMW:en. Rapporterna om den nya Kawasakin är ju väldigt lovande gällande prestanda och funktioner men det vet vi först när den är på plats.
Jag tror inte de japanska tillverkarna kommer lägga sig ner och dö för att BMW:en är väldigt bra. Kan jag prestera kvantifierbara fakta för det? Självklart inte eftersom de framtida hojarna inte är presenterade.

Du får gärna berätta för oss vad du tror om de framtida sporthojarna, Teneren vet vi redan vad du tycker om.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
”Fräsig”?

Den är enligt en enig internationell journalistkår bättre (vilket förstås innefattar egenskaper som ”rolig”) och jag gör löjligt många försök att initiera en diskussion om hur de japanska tillverkarna kommer att möta utmaningen från Tyskland och om de kommer att lyckas.

Tyvärr är det som så ofta som att försöka diskutera astronomi med en dagisgrupp.

Och du har ännu inte förstått det viktigaste.

Man väljer inte hoj med förståndet...det är så mycket känsla det handlar om, oavsett hur lyrisk någon är över en viss hoj, så är det ju inte säkert den passar mig?

Gizmos och 200 hk i all ära, är jag intresserad av sådant? Nej, kanske inte.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Flera på det här forumet hänvisar till alla dessa tester som görs av tidningar.

Jag blir nyfiken.... Tror ni på fullt allvar att det finns minsta gnutta substans till "den enda sanningen" i dessa tester???? :va:va:va

Dom där testerna är helt orelevanta. Det är skönlitteratur och ska betraktas som underhållande och rolig läsning. Som bara beskriver hur just den föraren kör på den specifika hojen. Med någon sorts standard inställningar som kanske inte alls passar dom, men som passar en annan förare som handen i handsken.

Vill ni få en uppfattning om skillnaden mellan olika hojar måste ni provköra dom själva.

Det finns lika mycket sanning som i ett test i en biltidning, eller en filmrecension. Det brukar finnas en del fakta i tester också. Det är ju relevant.

Jag tror inte att någon tror att ett test i en tidning ger "sanningen", men man får en uppfattning och man får veta vad andra tycker. De flesta är ju intresserade av vad andra tycker och hur de uppfattar saker. Sedan får man ju testa själv också.

”Fräsig”?

Den är enligt en enig internationell journalistkår bättre (vilket förstås innefattar egenskaper som ”rolig”) och jag gör löjligt många försök att initiera en diskussion om hur de japanska tillverkarna kommer att möta utmaningen från Tyskland och om de kommer att lyckas.

Tyvärr är det som så ofta som att försöka diskutera astronomi med en dagisgrupp.

Du har väl fått en mängd bra svar på frågan?
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det finns lika mycket sanning som i ett test i en biltidning, eller en filmrecension. Det brukar finnas en del fakta i tester också. Det är ju relevant.

Jag tror inte att någon tror att ett test i en tidning ger "sanningen", men man får en uppfattning och man får veta vad andra tycker. De flesta är ju intresserade av vad andra tycker och hur de uppfattar saker. Sedan får man ju testa själv också.
Håller med. Att skaffa sig kunskap enbart genom egna erfarenheter är ganska tidsödande. Undrar hur världen hade sett utan skriftspråk...

:skrämd

Du har väl fått en mängd bra svar på frågan?
Tycker du? Några stycken, visst, men de flesta påminner om den grumliga tankeskärpa man kan finna vid en bardisk halv fem på morgonen. Hade varit intressant att läsa vad någon inifrån tror, eller någon med erfarenhet från bilindustrin.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Intressant ämne.

Hur mkt man än borstar en gris så förblir det ändå en gris...

BMW har gjort en sporthoj...EN!... Hur länge har dom byggt hojar?

Hur länge har dom planerat och byggt den nya hojen?
Vad hade hänt om dom släppt en hoj som var sämre än resten eller likvärdig?

Japanerna kommer finnas kvar, och dom flesta märkena kommer troligen producera en "värsta hojen" igen.

En helt nyutvecklad modell, som Yamaha gjorde oerhört stort nummer av innan avtäckningen, som inte förmår överglänsa befintliga BMW R 1200 GS på någon punkt. Den är 40 kg (!) tyngre än KTM Adventure. Det imponerar inte precis och R1 med ”cross plane” blir tidningarnas val för sansade landsvägsturer.

Vi är båda ganska dryga, så det jämnar ut sig. :)

Och ändå så finns det rätt många som väljer Yamaha´n före BMW´n...

Vad är det för fel på folk? Helt otroligt! :näsblod
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Håller med. Att skaffa sig kunskap enbart genom egna erfarenheter är ganska tidsödande. Undrar hur världen hade sett utan skriftspråk...

:skrämd

Tycker du? Några stycken, visst, men de flesta påminner om den grumliga tankeskärpa man kan finna vid en bardisk halv fem på morgonen. Hade varit intressant att läsa vad någon inifrån tror, eller någon med erfarenhet från bilindustrin.

Du har rätt, att bara skaffa sig kunskap genom egna erfarenheter är ganska "tidsödande". Men, när det gäller hojar tror jag att det är just det folk vill göra. Och då är det inte längre tidsödande på ett negativt sätt, då är det roligt intressant och lärorikt.

Sen har faktiskt folk inifrån skrivit vad dom tror.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tycker du? Några stycken, visst, men de flesta påminner om den grumliga tankeskärpa man kan finna vid en bardisk halv fem på morgonen. Hade varit intressant att läsa vad någon inifrån tror, eller någon med erfarenhet från bilindustrin.

Släng iväg ett mejl till Suzuki då istället, Herr Messerschmitt. De lär ju säkert ta dig på jeTestort allvar.

Hej Zusuki! Kommer GSX-R överleva de närmaste åren? Bäst regards, komsikomsa osv / Nyteknik, Pålsboda, Sviden


BMW:s motorcyklar är förövrigt ocharmiga och fula.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Egentligen är det ju bara att konstatera att du hittat helt rätt märke herr Nyteknik, du har precis rätt attityd för't. :tummenupp
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
De tre senaste stora produktlanseringarna från de Japanska tillverkare har varit smärre fiaskon:

Honda VFR 1200 F
Yamaha Super Ténéré 1200
Yamaha R1 (cross plane)
Är R1'an ett fiasko för att den sålde så dåligt (bäst säljande sporthojen i Sverige 2009) eller för att de vann World Superbike?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
1. Tror Kawasaki har något på gång med nya hojen, mer hkr +190 och tracktionkontroll olika modes osv..

2. R1tror jag målat in sig i ett hörn med sin crossplane motor:tummenner

3. Honda stor risk med för mycket elektronik, som automatlåda 2wd osv som dödar körglädjen

4. Suzuki har tappat rejält genom åren och motogp är illavarslande att de inte kan få motorerna att hålla och i WSBK skriker Leon Haslam efter fabriks hjälp för att kunna hänga på Apriian, begrepppet Rizzla Suzuki är i princip borta, enstaka vinster i tex BSB, förr radade John Reynolds upp segrar, de ( suzuki) verkar ha tappat gnistan. Se på Filip Backlund i IDM, va hade han att sätta emot, till och med Freddy P var snabbare på en för honom närmast helt okänd hoj i ett B-team. I vår lilla ankdamm kan suzukin vara med och slåss, men annars är det division 2 i dag och inga rykten om något nytt på gång.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt plötsligt sprakar det till och suzuki har klämt ur mer gnäggare och stadigare chassi än tidigare skådat. När det sker? Ingen aning..
Om det sker? Mest troligt..
Vad hade Suzuki när R1:an kom ut 1998? En blytung 1100 i damcykelram. Sen tog det tre år och GSXR1000 släpptes, en inte helt usel hoj då.
Det går i vågor helt enkelt. Man får anta att företagen inte varje år kan släppa den värsta innovationen, utan man får "nöja" sig med äldre lösningar medans man filar på nåt konkurrenskraftigt.
För BMW var det väl rätt "behagligt" då man inte tidigare varit och rört runt i 1000 sport träsket (nej, HP2 sport räknar jag inte hit. alls) så man kunde fila på tills man var nöjd. Klokt! Nu när de är inne i leken, kanske det ser helt annorlunda ut om 3år. Vi får se.

Om GSX-R överlever? Jupp, måtte de heller inte göra sig av med den relativt populära mellanmaskinen 750 :banana
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det finns lika mycket sanning som i ett test i en biltidning, eller en filmrecension. Det brukar finnas en del fakta i tester också. Det är ju relevant.

Jag tror inte att någon tror att ett test i en tidning ger "sanningen", men man får en uppfattning och man får veta vad andra tycker. De flesta är ju intresserade av vad andra tycker och hur de uppfattar saker. Sedan får man ju testa själv också.

Det har du helt rätt i :tummenupp
Det är kul att höra hur andra förare upplever en motorcykel.

Mitt inlägg ska är mera att betraktas som ett motsvar till argumentet att min egna erfarenhet väger lätt mot vad "journalisternas tester i diverse tidningar säger". För deras tester är den enda sanningen.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Här har ni ett exempel att tänka på!
Hade en K5a som jag trivdes utmärkt på, en suverän cykel dock lite tungstyrd!
Särskilt om man jämför med den bästa cykeln på marknaden som fanns 08 då.
Nu när man då äntligen tog sej råd att köpa en ny hoj, jävlar vad det ska gå undan, hehe 10 ärliga kilon mindre och 5 hästar till i motorn, va kan inte bli annat än bra :Bugar

Hur det blev, jorå 1 sek sämre än med gamlecykeln, trots att man tog i mer :va

vad var det för cykel nurå, jo en Fireblade med samma utr som Suzukin!

Så det är oerhört viktigt att köpa det man trivs med!
Vill man åka snabbt på vägen, kan man köpa vilken hoj man vill!
Alla går tillräckligt fort!
Det hänger på den som kör om man vill styla för kompisen!
En raceförare kör ifrån dom flesta på bana med en 125 juniorcykel!

Lägger mej inte i och tar ingens parti bara en förklaring :krama
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Egentligen är det ju bara att konstatera att du hittat helt rätt märke herr Nyteknik, du har precis rätt attityd för't. :tummenupp
Vilket märke är det? Jag har aldrig ägt en BMW.

Men jag älskar motorcyklar som får mig att dra efter andan och det har BMW lyckats med den här gången. Sedan 2002 har däremot varje avtäckning av nästa års GSXR-1000 framkallat en axelryckning. Samma sak med Yamaha R1. Visst har en del årsmodeller av R1 varit estetiskt lyckade, men sedan årsmodell 1998 har det inte varit möjligt att reagera: ”Oj, det hade jag inte kunnat gissa!”. Honda överraskade med CBR 1000 RR årsmodell 2008 både i form och prestanda. Ingen revolution, men ett större och djärvare steg än Suzuki och Yamaha någonsin hade tagit i utvecklingen av sina modeller.

En sak är ganska säker: BMW har tvingat japanerna att överraska oss ordentligt och det är förstås något väldigt bra. Frågan är vilken strategi de kommer välja och det är här jag saknar intresse och kreativitet från er.

Kommer någon av japanerna försöka skrämma/chockera BMW genom att avtäcka en hoj som är så snygg, häftig, åtråvärd, snabb och sofistikerad att luften går ur tyskarna? Jag tänker mig något som en Honda RC45 årsmodell 2012 eller en GSXR-1000 som ser ut som att komma direkt från 2015 års Suzuka 8-timmars. Trots allt saknar japanerna knappast kunnande och med rätt motivation skulle de förstås kunna återta initiativet och skapa mark mellan de själva och BMW. Frågan är vilka, om någon alls, kommer försöka göra just det.

Bifogar bilder som jag lade in i en annan tråd för ganska länge sedan.
That's what I'm talking about!

:rock
 

Bifogat

  • DSC_5655.jpg
    DSC_5655.jpg
    237 KB · Visningar: 69
  • DSC_5656.jpg
    DSC_5656.jpg
    238.2 KB · Visningar: 72
  • DSC_5657.jpg
    DSC_5657.jpg
    233.2 KB · Visningar: 74
  • DSC_5659.jpg
    DSC_5659.jpg
    235.4 KB · Visningar: 67
Last edited:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Säger du det? Och säkert 39000 filipinska pesos mer.

Men i Sverige kostar Suzuki GSX–R 1000 162 900 kr och BMW S 1000 RR 168 900 kr.

Fraktkostnader... En gsxr 1000 här kostar 115 00kr och en BMW S 1000RR 135 000kr

Vilket betyder att Svenska försäljare tar ut hutlösa priser då vi har i stort sett samma skatt och löner...
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top