Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
haha vi känner nog ungefär samma klientel, av de 5 jag vet med S1000RR har alla 5 varit omkull mer eller mindre iår.

Glöm inte nya BMW K1600... skulle inte förvåna om den piskar röv i stora touringsegmentet...
Sen ryktas det ju om en S600RR också...

BMW ÄR heta nu, så enkelt är det...

Hörde förresten ett rykte om att en stor del av de sålda S1000RR har varit omkull? Av de fyra jag känner till som kör S1000 så är det 50% iallafall:)

Undrar om försäkringspremien är lika förmånlig nästa år...:rolleyes:
 

h£ll-0

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 zx-6r
En del av ekvationen är också hur länge en S 1000 RR kommer att hålla och hur många garantiärenden den kommer att ha.

Om du jämför dig med hoj X så kan du lansera din hoj Y med ungefär samma kontruktion, trimma den hårdare och vinna hästkraftskriget utan problem.

Det krångliga i ekvationen är att få ekonomi i din produkt och att behålla kundernas förtroende.

Vad säger ryktena. Är BMW:n på samma nivå i kvalitet, bättre eller sämre?
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
haha vi känner nog ungefär samma klientel, av de 5 jag vet med S1000RR har alla 5 varit omkull mer eller mindre iår.

Finns det en röd tråd i för mkt effekt kontra hanterbarhet eller nåt?

Eller kör folk helt enkelt över sin förmåga? Vad säger dina polare som vurpat?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns det en röd tråd i för mkt effekt kontra hanterbarhet eller nåt?

Eller kör folk helt enkelt över sin förmåga? Vad säger dina polare som vurpat?

En återkommande kommentar är: "-Men jag hade den ju i Rain-mode...?"
Dvs att "man" tror att elektronisk traction control upphäver fysikaliska regler som handlar om friktion och tyngdlag.

Elektroniken är skitbra på beemern men man måste komma ihåg att det finns en ekonomisk klausul i det hela. TC är en ganska komplicerad grej och om man får det på en konsumentprodukt så är det hela byggt till en budget. TC funkar inte perfekt ens på en MotoGP hoj som har obegränsade resurser för sin TC budget.

Jag tvivlar inte en sekund på att de framtida japanska modellerna kommer att ha liknande problem med överteknologiska kunder som litar på att journalisten si eller så skriver i en test om hur TC räddade en highsider eller fick bakhjulet att automagiskt sladda hojen i kurvan si på banan så...

Yepp. Eller S675RR, trippel skulle det i alla fall vara. Tysken har bra smak när det gäller att välja influenser...:)

Visste väl att du skulle komma tjatandes om en trepip Roffe...:)
Jag tycker om dig i allafall:krama
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
saxat från annan tråd: "...hade han haft alkolås på hojen hade de aldrig hänt... men de kommer väl på nästa BMW hoj förstår jag"

Förmodligen OT men kunde inte låta bli.. :D
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Visst är S1000RR grym, provkörde den på Mc-live på barkarby i våras. Men att tro att hela japans motorcykelindustri kommer att lägga sig ner och dö pga att BMW gjort en modell som slår dom på fingrarna? Dumheter....

Faktum är att BMW:n har så grym prestanda att jag inte har en aning om vad jag skulle göra med den på landsvägen? Har aldrig varit den som prutar på gasen och smiskar gärna kurviga småvägar så hårt jag kan, men för det ändamålet är min sex år gamla CBR1000RR fullt tillräcklig. Trots att den endast har 170hk...

Sporthojar är en sån liten del av den totala mc-försäljningen att det knappast gör någon skillnad rent ekonomiskt för tillverkarna, däremot gör det väll en del för märkets image.

Börjar väll bli gammal, men ser hellre fler modeller med låg vikt, bra bromsar, vridstark motor och en effekt runt 100hk.

En motard eller fighter med max 2 cylindrar, 700-800cc, vikt på runt 140kg och ca 80hk på bakhjulet..... Jag skulle köpa en direkt :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
En modell som är het i skrivande stund räcker inte, menar jag.
Du angriper en ståndpunkt som ingen annan försvarar [att BMW skulle vara ”ledande” tillverkare av sporthojar].

:va

Frågan var, och är fortfarande, vad Japan kommer att göra nu när BMW är bäst och hur bra de kommer att göra det, samt om GSX-R någonsin kommer att återta förstaplatsen igen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Frågan var, och är fortfarande, vad Japan kommer att göra nu när BMW är bäst och hur bra de kommer att göra det, samt om GSX-R någonsin kommer att återta förstaplatsen igen.

...bäst? Vi spelar inte top trumps - du har alltså ännu inte fattat att hoj köper man med hjärtat, det man känner för...så att säga.

Statistik och hojkörning har föga med varandra att göra.

För övrigt verkar BMW inte bäst, det är tunnsått med dem i WSBK-toppen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ducati har aldrig varit i närheten av de effekter riskokarna klämmer fram.
Inte? Ducati 1198 har 170 hk och 130 Nm.

....hoj köper man med hjärtat, det man känner för.
Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Undrar vilken motivation ni drivs av, som inriktar er på att förneka att BMW har byggt en sporthoj som är bättre än de andra och att Japan har anledning att vecka pannan.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Ja, en del oroar sig för vad andra tycker, och behöver något som imponerar, andra bildar sig en egen uppfattning och shoppar det man vill ha själv.

Det är ju inte så att det är ett sjujävla problem att provköra sporthojarna (om det nu är sådant man är intresserad av).
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det är klart japanerna (och européerna) kommer svara bäst dom kan på BMW:s "dräpare", nu när det visar sig att tekniken går att tillpassa på en hoj. Personligen tycker det är lite konstigt att inte en hoj som s1000rr släppts ut på marknaden tidigare. Hur mycket har egentligen hänt på hojsidan de senaste 5 åren? (visst TC på kawa, ABS på cbr typ?) Allt inom hojutveckling har väll i stort sett bara gått ut på att få dom så lätta och starka som möjligt? BMW råkar vara dom första som vågar satsa på att lansera lite av den teknik var och varannan bil har haft i sina system de senaste 5 åren fast i en sporthoj, och på det sättet blivit banbrytande. Som någon sa tidigare i tråden, det handlar om att kunna bräda konkurrenterna när det väl gäller, varje märke i sig utvecklar tekniska lösningar/system som är "overkill" (se moto gp/sbk) men varför slänga på det på en hoj om ingen annan av konkurrenterna ens antytt att dom ska ha såna system på sina kommande modeller? Jag tror att: senast 2012 kommer de största aktörerna på marknaden svarat med var sin supersporthoj med liknande prestanda och teknik som BMW, och ja, GSX-R kommer nog absolut vara en av dom bästa av dessa hojar (jag är helt opartisk :D ):tummenupp
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Inte? Ducati 1198 har 170 hk och 130 Nm.

Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Undrar vilken motivation ni drivs av, som inriktar er på att förneka att BMW har byggt en sporthoj som är bättre än de andra och att Japan har anledning att vecka pannan.


Du är otroligt enkelspårig i ditt tänkande...

Det spelar ingen roll att just BMW är värst iår, då alla turas om att ha "värsta" hojen.
Du verkar förneka utvecklingen sen sporthojarna började tillverkas?

Du kan inte bygga värsta hojen VARJE år, men likväl så kommer nån alltid vinna sporthojstestet, varje år...

Det är liksom det som är grejen. Självklart så bygger redan alla japaner på en värre modell än dom redan har.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du är otroligt enkelspårig i ditt tänkande...
Jovars. Tills någon frapperar mig med en tanke som jag inte redan har tänkt själv.

Det spelar ingen roll att just BMW är värst iår, då alla turas om att ha "värsta" hojen.
Jag menar att det visst spelar roll och jag har skrivit varför tidigare i tråden.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ja, en del oroar sig för vad andra tycker, och behöver något som imponerar, andra bildar sig en egen uppfattning och shoppar det man vill ha själv.
Jag antar att det är dig själv du tänker på när du skriver ”andra”. Tror inte att någon fattar några beslut utan att påverkas av sin omgivning. I synnerhet inte någon som har köpt en Ducati som ser ut och låter som en ordboksbeskrivning av ”ögonmagnet”.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top